Hoi hoi, ik was gisteren bij de vk voor eerste echo, en alles is in orde Maar ik vroeg de vk wat ik dus het beste kon doen voor training en of ik mijn huidige training gewoon kan doorzetten. Ze zei dat ik moest stoppen met m'n rechte buikspieren trainen, anders rekken ze te ver uit en heb ik na de zwangerschap een 'hangbuik' en dat komt dan niet meer goed. Maar ik heb gelezen/gehoord dat je wel je rechte buikspieren kan/mag trainen tot je niet meer kan en je buik in de weg gaat zitten. De rechte buikspieren kunnen je ook helpen tijdens de bevalling. Ik wil het liefste wel doorgaan met de buikspieren, rechte en/of schuine. Maar als ik het beter kan laten ivm uitgerekte spieren, dan weet ik dat het liefste nu, voor ik straks nooit meer een strakke buik kan terug krijgen. Alvast bedankt voor je antwoord! Groetjes!
Hoi SheDevil, Het is waar wat je verloskundige zegt. Het trainen van je rechte buikspieren is in de zwangerschap niet verstandig. vanaf 10-12 weken dan groeit je baarmoeder boven je schaambotje uit. Ik zal je proberen zo goed mogelijk uit te leggen waarom: Ga op de grond liggen en span je rechte buikspieren aan. Voel aan je buikspieren er lopen twee banen van boven naar benen met daartussen een kuiltje,een spleet. voel je het? Tijdens de zwangerschap word dat spleetje steeds breder. als je ze dan traint, train je ze in die positie en dat is niet gunstig voor je platte buik na de bevalling. Is mijn verhaaltje duidelijk zo? Dus....doe alleen je schuine buikspieren dat is geen probleem. sportze! Imke
Hoi Imke, bedankt voor je verhaaltje ik ken de anatomie wel maar ik wist niet dat uitgerekte spieren dus hun oude vorm niet meer terug konden krijgen..dat bedoel je toch? Nu komt het volgende. Hoe moet ik het beste mijn buikspieren dan trainen? Liggende zijwaartse crunches kunnen die nog wel? Of is het beter om de buikspieren staand of zittend te trainen, bv op een fitnessbal? Ik train 2x in de week, ik doe aan bodypump. Dit is een soort fitness met een grote bar met gewichten eraan. Tijdens deze les train je alle spiergroepen en doe je veel staand met de bar op bv je rug(nek) of in je handen. In principe is de gehele les de buik enigszins aangespannen, ook om je rug sterker te maken. Kan ik dit nog wel blijven doen of is dit ook af te raden? Alvast bedankt.
Hoi shedevil, Ja mag lekker blijven pumpen! Maar als de actieve buikspieren worden gedaan dat mag jij je bekkenbodemspieren en je billen trainen. Je trainer kan je wel wat tips geven. Bijv quads of uitvalspas. trainze Imke