Arbeidstijdenwet verandert?

Discussion in 'Weer aan het werk' started by Lentes, Apr 22, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lentes

Lentes Niet meer actief

Wat is er afgelopen week nu precies verandert in de arbeidstijdenwet? Het zou gaan over je uren flexibel in kunnen delen na je ouderschapsverlof?

2. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Hier vond ik wat meer info: Klik Maar daar staat nog niet in wanneer dit ingaat.

3. Lentes

Lentes Niet meer actief

Ah ok! Volgens mij is t sinds vorige week ingegaan.
    Maar het gaat dus om een recht om het te vragen? En dan kan je werkgever dus alsnog afwijzen...

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ja maar volgens mij zijn de regels omtrent de afwijzing dus niet veranderd. Ik denk dat je aansluitend even naar de Wet Aanpassing Arbeidsduur zou kunnen kijken.
    De redenen moeten duidelijk zijn en niet één of andere flutreden omdat je haarkleur hen niet aanstaat ;)
    Volgens mij mag het nog steeds alleen maar worden afgewezen wanneer het bedrijf schade ondervindt doordat jij "vrij" neemt. Nou wanneer je de voorgaande periode ook al Ouderschapsverlof hebt gehad.... dan moet de aanpassing van je uren na afloop van OV ook gewoon mogelijk zijn.

5. Simba

Simba Fanatiek lid

Jun 21, 2006
    1,129
    19
    38
    Werkgever moet een belangenafweging maken bij zijn beslissing nav een verzoek van de werknemer, op dezelfde manier als hij normaal ook doet bij het bepalen van de werktijden van een werknemer. Dit betekent dat hij rekening moet houden met o.a. de zorgtaken en andere persoonlijke omstandigheden van de werknemer. De werkgever kan dus alleen het verzoek van de werknemer afwijzen als hij kan onderbouwen dat het belang van de werkgever zwaarwegender is dan dat van de werknemer (zie art 4:1a Atw).

Share This Page