Ervaringen vlokkentest

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Chebu, 26 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Heeft iemand ervaring met de vlokkentest? Ik wil graag je ervaringen lezen. Bij voorbaat in het EMC in Rotterdam.

2. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Niemand ervaring met een vlokkentest?

3. Aloha

Aloha Fanatiek lid

29 dec 2010
    4.229
    2
    38
    Gelderland
    Ik denk dat de meeste mensen uit de keuze vlokkentest, vruchtwaterpunctie tegenwoordig voor de vruchtwaterpunctie gaan?
    Ik kan je niet helpen met ervaring. Succes!

4. mama73

mama73 Actief lid

22 aug 2013
    195
    0
    16
    NULL
    NULL
    ik heb ervaring met de vlokkentest,maar dan bij het AMC.
    Wat wil je weten?

5. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

20 apr 2011
    8.087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
    Hier ervaring met een vlokkentest ook in t AMC

6. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Ik heb een slechte uitslag op de combinatietest en nu zit ik te twijfelen of ik de NIPT laat doen (uitslag lang wachten) of de vlokkentest. Het gaat alleen om Trisomie 21. Ik kan terecht in het EMC in Rotterdam maar ik ben zo verschrikkelijk bang voor een miskraam. Bij een slechte uitslag van de NIPT moet ik alsnog een vwp laten doen.

7. mama73

mama73 Actief lid

22 aug 2013
    195
    0
    16
    NULL
    NULL
    Vanwege mijn leeftijd (toen 39) had ik recht op de combinatietest, ik heb deze echter niet laten doen. De reden daarvan is dat het maar een kansberekening is...stel je hebt kans van 1 op 1000 kan je nog steeds die ene zijn! Daarbij schatte ik zelf al in dat ik gezien mijn leeftijd al snel een hogere berekening zou krijgen.
    Ik ben dus meteen gegaan voor de vlokkentest.Ik ben ervan overtuigd dat als je het in een 'groot'ziekenhuis ( academisch of dergelijke) laat doen waar ze vaak dit soort testen uitvoeren ze echt wel weten wat ze doen.
    Uiteraard blijft er een kans op een miskraam.
    Ik heb de test laten doen met 11 wkn en 5 dgn en precies een week later wist ik dat ik zwanger was van een zoontje zonder trisomie 13, 18 of 21.
    De test was in mijn geval vaginaal en viel mij 100% mee, ook geen bloedverlies of krampje gehad!!!
    Vanaf dat moment heb ik genoten...tot ik met 19 wkn (20 wkn echo) te horen kreeg dat onze zoon andere afwijkingen had. Deze waren niet te testen met de vlokkentest en met een kans van 1 op 1500 (niets met leeftijd te maken)
    Uit liefde voor onze zoon ben ik ingeleid met 20 weken.

Ik heb zelf geen ervaring met een NIPT test, daarbij heb ik het geld niet om ff die test te laten doen.
    Ik weet uiteraard niet wat jullie keus zou zijn als er uit komt dat jullie kindje trisomie 21 zou hebben.
    Bedenk dat als je nu al 13 wkn bent je ws nog 2 wkn moet wachten op de NIPT uitslag en daarna nog een vruchtwaterpunctie zou moeten doen je pas rond de 16e week een definitieve uitslag hebt.

Kortom ik hoop heel snel weer zwanger te zijn en zou weer kiezen voor de vlokkentest
    PS bouwjaar1979 heb jij ook zulke goede ervaringen met het AMC
    ik ben daar zo super begeleid en geholpen tijdens de zwangerschap en bevalling.

8. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

20 apr 2011
    8.087
    2
    36
    Noord-Holland
    Bij mij was die met 13 weken toen.
    Ook vaginaal (daarna geneer je je nergens meer voor ;)), en ook geen enkele drup bloed of bruinverlies en ook geen kramp.

@mama73 jemig zeg. Wat ongelooflijk waardeloos bij jullie. Ik heb bij deze zwangerschap geen combinatie test laten doen. Die stomme kansen waar je eigenlijk niks mee kan. Ons eerste kindje had een afwijking waarop de kans 1:8000 is (1:10.000 worden ermee geboren). Daarom hadden wij de vlokkentest. Tja de uitslag van die combinatie test was ook 1:8000. Dat zet zo'n getal toch in een ander perspectief.

Ja hier ook hele goede ervaringen in t AMC. Ze hebben ons in t AMC echt zo goed geholpen. Er was behoorlijk wat uitloop voor de guo en tegen de tijd dat we de vlokkentest kregen was t al 17.00 ofzo. Toch hebben ze t geregeld dat we er niet voor hoefden terug te komen. Ze waren ook erg lief. We hebben afscheid genomen van onze zoon in een ander ziekenhuis (perifeer), waar ik overigens in ook heel goed geholpen ben.

@chebu wat was de uitslag als ik vragen mag?
    En tja als je na de nipt alsnog een vwp moet laten doen... Maar ja als je echt zo bang bent voor een mk, dan is t een optie.
    Zoals mama73 zegt je bent al gauw 16 weken.
    Btw een nipt is die minder betrouwbaar dan een vwp? Of wordt de nipt uitslag enit geaccepteerd in NL?

9. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

20 apr 2011
    8.087
    2
    36
    Noord-Holland
  10. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    @Bouwjaar, in het geval van een slecht resultaat volgt er alleen nog een vwp ter bevestiging. Als die dan ook slecht is, dan volgt, hoe vreselijk ook, een zwangerschapsafbreking. Bij die 6,1% werd er niet genoeg DNA gevonden. Ook in dat geval is dan de vwp de enige oplossing.
    Van wat ik heb begrepen krijg je dan trouwens wel het geld terug. Ook als je nog een keer moet worden geprikt hoef je niet extra te betalen.

11. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik heb ook een vlokkentest laten doen in de 12e week ivm mijn leeftijd (40) en die van mijn man (45). De miskraam kans bij een vlokkentest was ongeveer net zo groot/klein als 'gewoon'. Daarbij wilden we het gewoon zeker weten.

De vlokkentest vond ik wel spannend (VU Amsterdam trouwens) maar viel me reuze mee. Vaginaal uitgevoerd en zonder problemen. Ik heb nergens last van gehad. Enige dagen later op vakantie gegaan. We zouden binnen enkele dagen uitslag krijgen (snelle test) maar we behoorden uiteindelijk tot de 1% waarbij dat niet mogelijk bleek. Vervelend maar enkele dagen later (2 weken na de afname) kregen we de uitslag: een jongen zonder chromosoom afwijkingen (door de hernieuwe kweek waren ook gelijk meer aandoeningen bekeken)

Met 20 weken een goede echo en dat was het dan. Over een week zullen we meneertje echt leren kennen :D

12. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Vanwege mijn darmziekte vond mijn gyn het risico bij een vlokkentest te groot. Een vwp kan volgens haar wel omdat die in de 15/16 week plaatsvindt.
    Ik ben heel erg aan het twijfelen over alles en emotioneel vind ik het haast niet te doen.

@Cygnet, wat fijn dat alles goed was. Nog heel even en hij is er!

13. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)
    Ik zelf zou niet gaan voor een vlokkentest (en heb dit dus ook niet gedaan toen het zover was) waarom; meer kans op miskraam en kans op een valse uitslag (punctie is nauwkeuriger en minder kans op miskraam, helaas moet je wel verder zwanger zijn 15-16 weken geloof ik. Dat is algemeen bekend en ook door onze gyn bekend gemaakt, het vruchtje e.d. is sterker met 15-16 weken dan met 11-12 weken (de kans op normale miskraam is dan ook groter) de kans bij vlokkentest is 1 op 200 en bij een vruchtwaterpunctie, 1 op 300 (en dan zie je vaak miskramen als er al iets mis was zeg maar)

Ik ben deze keer niet gegaan voor een combitest (met evt vruchtwaterpunctie erachter aan) maar meteen voor de NIPT.

Met 10 weken wat bloed laten prikken (kreeg ook een echo erbij) en met dikke 11 weken wist ik al dat bepaalde syndromen uitgesloten waren, ik heb nog wel in NL de nekplooi zelf laten meten en uitgebreidere echo gehad met 20 weken ivm hartje, niertjes (bekende afwijking in de familie) maar alles was goed.

14. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0

Er is kans dat ze niet genoeg DNA uit je bloed kunnen krijgen (dan krijg je ook je geld trouwens terug) dat gebeurd vooral als de moeder veel overgewicht heeft, veel rookt of te vroeg komt. Als je DIE dingen niet meereken gaat het eigenlijk amper mis.

15. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0

Ja dat is een kwestie van keuzes he, wij kiezen om geld ergens anders te besparen om dat te kunnen betalen, je hebt altijd het geld (je moet immers ook andere dingen kopen als je zwanger bent lijkt me) ik zou voor 600 euro nooit bewust een risico op miskraam gaan lopen, dat is mij het niet waard in elk geval.

16. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

De kans op foute uitslag is minimaal groter maar daarna meer tijd op het herhalen of alsnog uitvoeren van de WVP.

17. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Pff ik zal jullie een ding zeggen: ik heb spijt als haren op mijn hoofd van die combinatietest. Ik raad echt iedereen aan om een gelijk een NIPT te doen.

Ik ga morgen naar Antwerpen en dan laten we dat testen. En hopelijk kan ik het resultaat van de combinatietest dan weggooien (behalve dan de echofoto's;))

18. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

20 apr 2011
    8.087
    2
    36
    Noord-Holland
    Nou dit vind ik een beetje te kort door de bocht. Je kan niet in een andermans portemonnee kijken. Sommige mensen hebben wellicht dit geld echt niet en kunnen t ook niet besparen op wat anders.
    Die mensen zullen toch ook geen onnodige en nieuwe dingen kopen. Als je moet kiezen uit een ledikant, autostoeltje enz of een NIPT test...;)

@chebu nou succes en hopelijk kun je over 2 weekjes een mooi resultaat hier posten!

19. mama73

mama73 Actief lid

22 aug 2013
    195
    0
    16
    NULL
    NULL
    @Tigermommy Ik sluit me ook aan bij Bouwjaar1979, ik vind dit erg kort door de bocht.
    Niet iedereen heeft zomaar 600/700 (excl. reiskosten) over om dit soort testen te doen. Je spreekt hier niet over 100 euro. En het bedrag moet wel in een keer op tafel.
    Uiteraard weet ik heel goed dat een kind nog veel meer gaat kosten...dat hoef je mij niet te vertellen met 4 pubers in huis waarvan de oudste al een beroepsopleiding doet.;)
    Voor onze zoon had ik echt niet het duurste van het duurste hoeven hebben, dus daarop bezuinigen was niet aan de orde.
    Vergeet daarbij ook niet dat als je kindje wel voor de 24e week geboren wordt bijna altijd de uitvaartkosten OOK nog voor eigen rekening zijn.
    alleen de crematie heeft ons al bijna 400 gekost.
    Natuurlijk hebben we dit gewoon betaald (spaarrekening voor noodgevallen, waarbij je geen keuze hebt) en hierbij hadden we gewoon geen keus, we wilden het afscheid van onze zoon goed doen, want dit kan helaas maar een keer.
    Voor testen is er wel een keus...er bestaat een vlokkentest.
    Dat er een kleine kans op miskraam bestaat bij deze test moet je voor jezelf bepalen. Maar sommige van jullie laten het overkomen alsof het risico megagroot is. Daarbij denk ik dat de risico's van vlokkentest en vruchtwaterpunctie gelijk liggen, maar dat er meer miskramen zijn bij de vlokkentest omdat deze nog wordt afgenomen in de risicoweken. (had dan ook vanzelf nog fout kunnen gaan)
    De keuze voor een vlokkentest was voor mij omdat ik zo vroeg mogelijk in mijn zwangerschap wilde weten of ik een kindje droeg met een chromosoomafwijking, een zwangerschap afbreken in later stadium van de zwangerschap leek mij ondragelijk. Je bent dan vaak al zichtbaar zwanger en in vele gevallen heb je je kindje al gevoeld.
    Helaas kan ik er nu toch over meepraten....en de pijn is ECHT ondragelijk:(
    Want zelfs met de vlokkentest, vruchtwaterpuntie of NIPT kunnen ze niet alles zien wat bijv. op een 20 weken echo wel zichtbaar is.

Ik vind eigenlijk dat je met je post laat overkomen alsof ik een ontaarde moeder ben omdat ik een kleine risico neem op een miskraam :$
    Mocht de NIPT in Nederland komen en vergoed worden zou ik (denk ik) ook voor de NIPT gaan. (en ik denk meerdere met mij)

@chebu ik hoop ook dat je snel een goede uitslag mag krijgen.

20. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Ja persoonlijk vind ik 600 euro niet opwegen tegen het doen van een vruchtwaterpunctie (welke ik ook in de vorige zwangerschap heb moeten laten doen) ik heb niet gekozen voor een vlokkentest omdat de gyn (en andere info) mij lieten zien dat de kans op een miskraam wat hoger ligt en er soms vals positief getest kan worden (kortom dat ze denken dat er wat is maar dat niet is, 5% kans zelfs)

Ik weet dus prima wat voor andere testen er zijn en wat voor risico's je kan lopen (ik heb ook plat moeten liggen vanwege vruchtwaterverlies na een punctie namelijk) en dat gevoel en risico vermijden voor 600 euro vond ik het helemaal waard.

Ik vind zeker als je aan kids begint na een bepaalde leeftijd dat je dat in kan calculeren of andere keuzes kan maken, en nee misschien kan niet iedereen dat (alhoewel je wel had kunnen sparen bv voordat je aan kids begon voor dit soort dingen) vind ik dat je zelf prioriteiten kunt stellen wat je belangrijk vind en wat niet.

Ik vond een punctie alles behalve prettig en om deze reden heb ik er graag 600 euro voor over om dat te voorkomen (zelfs het dubbele als dat het zou zijn) , ik ben zoiezo al de overgang in en had uit mezelf om deze reden geeneens meer zwanger bewust geworden (vanwege het verhoogde risico), had ik ook eigenlijk niet meer kunnen worden volgens de dokters, hierna gaan we dus maatregelen nemen dat dat zeker niet meer gebeurd, want ik wil geen extra risico lopen vanwege mijn leeftijd (ben pas 32 trouwens)

Ik zou nooit een risico willen lopen als dat kan worden vermeden door mijn geld anders te spenderen (of door even te sparen want dat weet je voordat je zwanger word lijkt me, zeker na een bepaalde leeftijd)

Dat andere mensen wel dat risico willen lopen dat is hun eigen zaak maar ik vind "geen geld ervoor hebben" een beetje zwak want heel veel mensen hebben wel gewoon die keuze maar kiezen ervoor een nieuwe kamer te kopen of een dure kinderwagen en DAN vind ik het BS, als je dat ook al niet kunt betalen (kamer en wagen) ja dan ha dik zelf niet aan kids begonnen want ze kosten nu eenmaal geld maar dat is een persoonlijke keuze.

Deel Deze Pagina