Ben dus erwtensoep aan het maken en doe dit normaliter zonder knolselderij. Vandaag het idee om het eens te doen, 'zoals het hoort' Maar ja, dat 'ding'....knolselderij dus.... Wat moet ik hier eigenlijk mee????
Goed schillen en dan in blokjes erdoor heen. Kookt helemaal prut maar geeft wel een erg lekkere smaak. Eet smakelijk alvast!
O super zo'n snelle reactie! Doe ik het er aan het begin door, dus gelijk met de spliterwten? Of later, als ik de winterpeen - aardappelblokjes en ui er bij doe???
Kun je even neerzetten hoe je het hebt gemaakt? Ben het me nu al zeker 2 maanden aan het voornemen om te gaan maken, maar ik durf niet omdat ik niet weet hoe het moet! Dus... ik hoor het graag, dan ga ik volgende week gelijk aan de slag!
Tuurlijk! Hier komt 'ie; - spliterwten (pak) heel goed wassen (tot het water helder is) - 2 liter water (per 500gr spliterwten) aan de kook brengen met bouillonblokjes (runder) - als het water kookt de spliterwten, gesneden en in blokjes gesneden knolselderij er in en 2 schouderkarbonaatjes of andere varkenslapjes - na ongeveer 1 uur haal ik het vlees er uit en 'pureer' ik met een staafmixer de soep tot een glad geheel (vind ik lekker, is geen must, net wat je zelf wilt) - ongeveer 3 flinke aardappels in blokjes snijden en erbij doen - vlees 'uitpluizen' / in hele kleine stukjes snijden en erbij doen - wortel heel fijn snijden en erbij doen' - 2 uien fijnsnijden en erbij doen - dit nog ongeveer 1/2 uur zachtjes laten koken' - dan selderij fijnsnijden en erbij doen - rookworst in plakjes erbij doen - daarna pas kijken of er evt. nog zout bij moet, omdat de rookworst al veel zout afgeeft aan de soep proef ik pas op het laatste moment of er nog extra zout bij moet Kan niet misgaan joh! Hoop dat je wat aan dit recept hebt. Hier altijd een succes En de knolselderij liet ik eigenlijk altijd (uit gemak) achterwege.... Mocht je het lekker vinden kan je ook nog spek mee koken of als garnering uitgebakken spekreepjes erbij doen op het laatste moment. Succes!
Geweldig, helemaal duidelijk en lijkt me simpel. Ik ga gelijk volgende week aan de slag ermee, bedankt!