Ben even nieuwschierig!

Discussie in 'Voeding' gestart door renaatje86, 1 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. renaatje86

renaatje86 Bekend lid

4 feb 2011
    597
    22
    18
    Ik ben kapster
    in het mooie drenthe
    Hallo! 16 februari as is mijn zoontje precies 4 maanden. Vanaf dan zou ik dus kunnen beginnen met rijstebloem, groente en fruit. Ik weet niet of ik dat ook gelijk ga doen (de rijstebloem denk ik wel) Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de voeding schema's van baby's rond deze leeftijd.

Mijn zoontje krijgt nu om 7, 11, 15, 19 en 23uur een fles, met de laatste fles moet ik hem echt wakker maken en tijdens de fles valt hij weer in slaap. Wanneer zijn jullie met die laatste voeding gestopt en van 5 naar 4 voedingen gegaan? Ik ben echt even nieuwsgierig haha!

2. Eliesje

Eliesje Niet meer actief

Heb m'n kids nooit wakker gemaakt voor een laatste voeding. Als ze niet wakker werden, hadden ze geen honger. Zo denk ik erover.

Verder begon ik vanaf 4 mnd met fruit in de middag. Ik pureerde een banaantje of peertje. Rijstebloem gooide ik vanaf 3 maanden standaard door de laatste fles.

Gewoon zien hoe jouw kindje erop reageert. Dat werkt het beste.

3. Mamalicious

Mamalicious Bekend lid

23 aug 2010
    730
    0
    0
    Overijssel
    Hallo,

Wij zijn vanaf dat ons zoontje 6kg was overgegaan naar 4 flessen 210 met 7 schepjes. Toen 1 week later zijn we teruggegaan naar 4 flessen 180 met 6 schepjes en in de laatste (8.00 uur) rijstebloem. Zo gaat het hier nog steeds en hij slaapt door tot de volgende morgen 7.30 uur. Super... :D
    S'morgens krijgt hij fruit en tegen het einde van de middag een groentehapje.
    Zo is ons schema..

Groetjes...

Oh en wanneer je wel met hapjes gaat beginnen, hou je fototoestel bij de hand..:D:D:D

4. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Met iets ouder dan 4 maanden, rijstebloem hebben wij nooit gegeven. Wel met 4 1/2 maand begonnen met fruit/groenten..

5. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Hier met 4 maanden 4 x 180+6 en soms een 5de fles.
    (bij 4,5 maand is die soms 5de er ook af)

08:00 uur fles
    10:30 uur fruit
    13:00 uur fles
    17:00 uur fles
    20:30 uur papfles (met rijstebloem)

Al ben ik nu ook met groente bezig. Dus om 16:30 uur groente introduceren, en dan verschuift die fles van 17 uur iets op.

De tijden zijn zo om en na bij, want soms is hij pas om 9 uur smorgen wakker dus dan loopt het toch weer ff anders. Ik probeer de laatste fles alleen niet later dan 20.30 uur te geven, ookal zit er dan iets minder tijd tussen.

6. renaatje86

renaatje86 Bekend lid

4 feb 2011
    597
    22
    18
    Ik ben kapster
    in het mooie drenthe
    interessant om zo te lezen hihi! Ik hoorde dat wanneer je te vroeg met de laatste voeding (23uur) stopt je kindje een te lage bloedsuikerspiegel kan krijgen wat natuurlijk niet goed is!

7. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Waar ik dan weer heel nieuwschierig naar ben;

Waarom beginnen jullie met 4 maanden met bijvoeding?!

GRTZ.

8. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Met 2 maanden ging onze dochter vroeger slapen, nog anderhakve week wakker gemaakt voor een late voeding, geen succes. Daarna maar laten slapen, ze werd vanzelf wakker als ze honger had maar ging toen heel snel doorslapen. Dat van die bloedsuikerspiegel is echt iets van de allereerste weken.
    Met 4 maanden rijstebloem geprobeerd, geen succes, werd ze onrustig van en veel windjes en krampjes. Met 5,5 maand begonnen met groente en fruit omdat ze ons het eten uit onze handen trok :D, daar ook bewust op gewacht trouwens, daarmee gaf ze in onze ogen aan dat ze eraan toe was.
    Sinds dat ze 6 maanden is begonnen met granenpap 's ochtends, sindsdien terug naar 4 flessen. Overigens was de vijfde fles al een halve sinds we gestart waren met fruit en groente.
    Als ik om me heen kijk en hier lees is het trouwens bij elk kind anders en kan je het op verschillende manieren aanpakken. Wij hebben misschien wat langer gewacht (behalve bij die rijstebloem dan), maar ik ben ervan overtuigd dat een baby orima zelf aangeeft wanneer hij/zij ergens aan toe is, anderen doen dat op een andere manier, ook prima. Als je je er maar lekker bij voelt en het geen kwaad kan voor je kind.

9. adi

adi Niet meer actief

We zijn met 5,5mnd begonnen met bijvoeding en met 6 maanden overgegaan van 5 naar 4 flessen.
    Voor de bijvoeding heb ik gewacht dat het zuigreflex verdwijnt, want dat is naar mijn idee het natuurlijke moment waarop een mens overgaat van pure zuigeling naar 'etend'mens.

10. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Waarom niet? Denk dat iedereen dat zelf moet weten toch?

Maar uk krijgt hier tussen de 2de en 3de fles een fruithapje en als wij avondeten nu ook een paar hapjes groenten dus tussen de 4de en 5de. Heb niet echt een schema voed op verzoek, maar hij is ook weer teruggegaan naar 5 flessen. Laatste om 22.00 en eerste ongeveer om half 9. Eerste en laatste fles zit overigens rb in.
    En eten van een lepel gaat m verassend goed af.:D

11. Partyrocker

Kan trouwens niet eens zelf eten zonder dat meneer nijdig word hahaha. Alles wat mama heeft is leuk en lekker. Kan niet eens soep eten zonder dat zijn mond open gaat en mijn lepel volgt.

12. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    Ik denk dat wij rond een week of 8 al zijn gestopt met wakker maken voor een voeding, en vanaf toen sliep hij ook gelijk lekker door tot 7 uur. Toen we hem wel wakker maakte werd hij altijd tegen 5 uur wakker, dus ik heb het idee dat we daarmee juist zijn slaappatroon door de war schopten.

We zijn toen wel gewoon 5 flessen van 180/6 blijven geven, maar die kreeg hij dus korter op elkaar, met max 3 a 4 uur ertussen, en aangezien het een hongerlapje was kwam dat allemaal wel goed uit. Eerste flesje was zo rond 7 uur, de laatste rond 20.30, de rest dus daar zo'n beetje tussen gepast.

Met 4 en een halve maand zijn we begonnen met af en toe een paar hapjes fruit of groente ergens tussen de middag, gewoon om langzaam een beetje te wennen aan andere smaken en texturen. Heel af en toe krijgt hij in plaats hiervan een bordje vanille rijstebloempap, gewoon omdat hij dat heeeeel erg lekker vindt. :)

Een week of 2 geleden ben ik overgegaan op 4 flessen, omdat ik merkte dat als ik op hem ging wachten (ik voed op verzoek) dat er dan steeds meer tijd tussen de flesjes ging zitten. En dat bevalt alle partijen eigenlijk prima. Het laatste flesje is nu 210/7, de rest 180/6.

Als hij 6 maanden is ga ik het bijvoeden over 2 momenten verdelen, in de loop van de ochtend fruit, en aan het eind van de middag groente. Misschien dat ik ook nog even na ga denken over een flesje tussen de middag vervangen door rijstebloempap, maar daar wacht ik denk nog even mee, eerst eens even kijken hoe dat bevalt.

Het bijvoeden is hier overigens een daverend succes, vooral met fruit smult hij zichtbaar. Groente tolereert hij vooral ;)

13. renaatje86

renaatje86 Bekend lid

4 feb 2011
    597
    22
    18
    Ik ben kapster
    in het mooie drenthe
    Hoe doen jullie dat dan met het verdelen van de hoeveelheid melk? Mijn zoontje krijgt nu 2x 150+5 en 3x 180+6, als ik de laatste fles laat vallen (180+6) dan moet ik die verdelen over de overige 4 flessen maar dan krijgt hij in 1x zo'n plump melk, lijkt mij niet zo goed voor zijn maagje!

14. adi

adi Niet meer actief

Je baby is pas 3 maanden. Ik weet niet waarom je zo'n haast hebt, maar in je laatste zin heb je helemaal gelijk.

15. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    In jou geval ga je eerst alle flessen naar 180 doen, nog niets laten vallen. Je laat pas een melkvoeding vallen als je kindje zelf doorslaapt of voldoende bijvoeding eet om een voeding te vervangen - en dat is niet met die leeftijd al! Ook ga je bij 5 naar 4 flessen die 5e fles niet verdelen onder de andere flessen, maar die vervalt echt gewoon. Je geeft dus echt 4x 180+6. Soms lees je mensen die 210+7 geven maar dan krijg je bijna 240-250ml melk, een kwart liter voor zo'n klein kind, dat is niet echt te adviseren!

Overigens zijn wij 'gewoon' met 6 maanden begonnen, en ook nooit rijstepap gegeven. Ik snap zelf het nut nooit van rijstebloem. Het bereid niet voor op vaste voeding, want ze drinken het. Het heeft geen voedingswaarde en het kan verstoppend werken.

16. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    Rijstebloem heeft inderdaad geen nut, maar is (blijkbaar) erg lekker: ik geef het mijn zoontje heel af en toe uit een bordje (als ik opeens door het fruit heen ben of zo), en die vindt het geweldig.

17. renaatje86

renaatje86 Bekend lid

4 feb 2011
    597
    22
    18
    Ik ben kapster
    in het mooie drenthe
    Ik heb er zeker geen haast mee hoor, klinkt misschien wel zo haha! Ik heb alleen het idee dat mijn zoontje geen behoefte meer heeft aan zijn laatste fles,en toe is aan wat anders. Dat verschilt natuurlijk per kind. Ik hou het nou gewoon eerst zoals het is maar ben gewoon nieuwschierig hoe anderen het doen! 16februari is hij precies 4maanden, dan moet ik ook naar het cb dus vraag ik het daar ook nog!

18. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Zeker moet iedereen dat zelf weten, maar ik was gewoon benieuwd!
    Weet ook niet hoe dat met een "normale" baby gaat...
    Hier nogal toestanden met drinken/ eten etc.
    Daarom vroeg ik het mij af....

GRTZ.

19. renaatje86

renaatje86 Bekend lid

4 feb 2011
    597
    22
    18
    Ik ben kapster
    in het mooie drenthe
    Het zal altijd lastig blijven, die kleintjes Kunnen nog niet vertellen wat ze willen en de 1 is de ander niet natuurlijk! En niet alleen de baby's verschillen maar ook de ouders! Ik ben wel van plan om vanaf 4 maanden groenten te introduceren gewoon om hem te laten wennen. Ik merk wel wat hij er van vind en op basis daarvan kun je een "tempo" kiezen.

20. Partyrocker

Had ik ook hoor, hij zat vrij snel aan de max. qua flessen, dus vsandaar mijn keuze om met 4 maanden te beginnen. Begonnen met een paar hapjes maar al gauw werd dat een heel potje fruit en paar hapjes groente. En oja rijdstebloem door zn eerste en laatste fles maar daar was ik al eerder mee begonnen.

Deel Deze Pagina