Verstand van Hortensia's ??

Discussion in 'De lounge' started by denicepino1, May 31, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. denicepino1

denicepino1 Fanatiek lid

Sep 2, 2009
    1,763
    0
    0
    HUISVROUWTJE
    Kerkrade
    wie heeft er verstand van hortensia's ??

Want ik heb vorige maand ene gekocht.. Heel mooi blauw. Hij bleef ook wonder boven wonder blauw... Opeens gingen die bloemen hangen, blaadjes verschrompelen, bloemen bleven blauw maar blaadjes werden blauw. Helemaal kapot. dus dat ding weg gegooit.

Nu heb ik een nieuwe gehaald. Weer een blauwe.
    Staat half schaduw, Niet in de tocht of wind. en ik geef hem water wanneer als ik me vinger in de grond steekt het droog is. is ongeveer om de dag... Hopelijk blijft deze nu wel leven. Gisteren door het warme weer hing hij gewoon helemaal slap en de blaadjes verschrompelde helemaal.

Ik nog eens extra op het kaartje lezen wat er op staat van water geven en bedenken waarom die andere nu kapot is gegaan. staat er op het kaartje regelmatig water geven zodat bodem vochtig blijft. Ik lees op het internet dat je niet teveel water mag geven?? Maar ja hoe check je dat nudat hij niet teveel krijgt en niet te weinig?

snap er niks van.. Alles blijft normaal leven in de tuin. Heb wel groene vingers maar die blijven bij mij nooit leven in een Mega pot.

Heb trouwens nu ook 2 binnen staan in een pot. Bij bloemist gekocht. En die zei om de 2-3 dagen 20 minuten in een emmer of wasbak zetten met de binnen pot. Maar ja dat ken ik met die van buiten niet doen dan til ik me een hernia aan dat ding zoiezo maar die staat in de grond.

Heel verhaal .. sorry

iemand verstand met die hortensia's met het geven van water buiten?? hij staat nu de hele tijd al in de regen. maar krijgt hij nu niet teveel dan? het blijft de hele dag nog gieten hier volgens het Limburgs nieuws en vannacht heeft het ook al gegoten. Moet ik die pot de schuur in slepen??

2. Trotsemama1

Trotsemama1 Niet meer actief

als het goed is als je gister dus een flinke plas water hebt gegeven dan trekt ie weer helemaal bij!
    athans dat was afgelopen hete voor zomer met mijn hortensia zo
    hortensia's hebben echt veel water nodig elke dag zeker wel !
    en met het hete weer kan je ze afentoe de grond best onderdompelen in water zodat ze zich weer helemaal kunnen volzuigen met water

3. denicepino1

denicepino1 Fanatiek lid

Sep 2, 2009
    1,763
    0
    0
    HUISVROUWTJE
    Kerkrade
    ja hij ziet er nu ook wat beter uit als gister.. toen hing die helemaal zo erbij met zijn bloemen. ik denk zal toch deze ook niet kapot gaan he....

Maar dus gewoon lekker laten staan nu dus..? Kan geen kwaad hele nacht en dag regen. + dat ik hem gister al water gegeven heb.

4. Trotsemama1

Trotsemama1 Niet meer actief

ja hoor lekker laten staan
    en zodra het echt warm is zoals gister savonds een goeie plens met water geven en dan trekt ie binnen een uur weer bij

5. denicepino1

denicepino1 Fanatiek lid

Sep 2, 2009
    1,763
    0
    0
    HUISVROUWTJE
    Kerkrade
    trotsemama
    dankjewel !!!

( zijn niet goedkope planten dus wil wel dat ze langer als 2 weken blijven leven he :D )

6. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

hortentia's hebben altijd dorst :) vooral in het begin.
    Ik geef ze dagelijks water en als ze al paar jaar staan kan het wel om de dag en tja regen is vaak niet genoeg.

Daarbij heb je ze wel gekocht in een droge periode, scheelt ook al, ze moeten aanslaan.
    gr brenda

7. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Ik heb mijn hortensia's in de grond staan en met het warme weer van gisteren hangt die ene die halfschaduw staat (dus ook een tijdje volle zon) halverwege de dag ook wat verschrompeld bij. Maar het trekt altijd weer bij.

Voldoende water geven. Eventueel onder in de pot een gaatje maken zodat het teveel aan water weg kan lopen (en de plant dus niet verdrinkt).

Hopelijk komt het goed met je hortensia!
    Sommige vinden het verschrikkelijke planten, maar ik vind ze prachtig.
    Twee jaar geleden besloot ik dat ik een hortensiahaag wou en toen heb ik echt inimini hortensiaatjes gekocht bij de kwekerij. Nu twee jaar later zijn het al enorme grote hortensia's en ik denk dat als ik twee jaar verder ben mn haag helemaal af is.
    Vol met roze bollen!! (Per hortensia minstens 50 bollen hier...)

Sorry, dat was ff optopic :D

8. brenda1976

ik vind ze ook prachtig, ik heb alleen ook witte, die doen het wel minder goed merk ik dan de gekleurde.
    Heerlijk al die kleur in de tuin, ik kan echt genieten dat het nu uitkomt..... hele zomer kleur.\
    ben dan ook echt fan!
    gr bren da

9. lea

lea Fanatiek lid

toen ik de titel las, moest ik denken aan vorig jaar, ik moest de hortensia's van mijn buurvrouw water geven. 1 dagje overgeslagen, hortensias he-le-maal slap en verdrietig. als noodplan onder water gedompeld, en de volgende dag stonden ze er weer fleurig bij......

De bloemen hingen echt over de rand van de pot heen.....

10. cyntje78

cyntje78 VIP lid

Nov 11, 2008
    6,297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Onze Hortensia's staan in de volle grond in de volle zon en krijgen elke avond (als het droog is geweest en de zon onder is) water en doen het super.

Ik weet dat alle planten in een pot elke dag water moeten. De bovenkant (zand) droogt snel uit met als gevolg dat het water er niet intrekt maar tussen potrand en zand naar beneden sijpelt... dan krijgt je plant eigenlijk amper water.

Oja... ik hoorde als tip dat je roestige spijkers in de grond moet doen om volgend jaar ook weer een blauwe te krijgen? De van ons is roze geworden :( En ga het volgend jaar eens proberen)

11. denicepino1

denicepino1 Fanatiek lid

Sep 2, 2009
    1,763
    0
    0
    HUISVROUWTJE
    Kerkrade
    ik vind het super mooie planten mijn oma had boeren hortensia's in de tuin staan allemaal roze. Bij mijn tante waren ze blauw die deed stuivers de grond in duwen. Ik heb maar gewoon wat hortensia mest gehaald van de gamma en daar zitten kleine zakje bij die je dan er bij moet mikken om ze blauw te houden. Maar een roestige spijker is dan toch ff wat goedkoper ( dankje voor de tip cyntje )

Bij mij is het zo dat ik niet alleeen de hortensia een mooie plant/bloem vind maar dat ik dan ook aan mijn oma moet denken. heb ik ook met vergeet-me-nietjes. die haal ik ook ieder jaar een zakje zaadjes van en die strooi ik overal door de tuin heen :D word ik helemaal vrolijk van !!!

Lea stel je voor buren zijn thuis gekomen en die plant hangt helemaal kapot haha. wat had je dan gezegt??? Snel een nieuwe gekocht?? komen ze thuis met " owh kijk de buurvrouw kan dat ding wel mooi in leven houden bij mij hangt hij altijd slap "

12. brenda1976

tja heb net de buren gemaild of ze onze tuin willen nathouden in onze vakantie, ik hoop dat ze bij ons wel overleven, maar even zeggen dat ze altijd dorst hebben hahaha

13. Melanina

Melanina VIP lid

May 20, 2008
    9,070
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Spijkenisse: Eindelijk na 13 rondes zwanger !!!!
    ik vind het foei lelijke planten mijn vriend werkt erin dus helaas een tuin vol staan
    Hier krijgen ze 2 keer per dag water want ze moeten VEEEEEL water hebben

14. marieke3

marieke3 Fanatiek lid

Dec 11, 2009
    1,785
    0
    0
    purmerend
    Ik heb ook hortensia's in potten en met zulk warm weer als gisteren geef ik ze 2 keer per dag water. s'Morgens voor de zon erop komt (wel op de aarde gieten en niet op het blad) en s'avonds wanneer de zon weg is. Op gewone droge dagen krijgen ze bijna elke dag water, ze hebben erg veel dorst. In de winter krijgen ze in droge weken 1 keer per week water en ze doen het prima. Ik mest ze eigenlijk nooit bij.

15. Sensea

Sensea Niet meer actief

bij droog weer moet een horstensia 2 maal daags water. ze hebben erg veel water nodig maar mogen niet nat blijven staan. dus al teveel in de schaduw waar het vochtig blijft in niet ideaal. en egen water geven met de zon erop (op de bladeren) dan verbranden ze. gewoon bij de wortels gieten s'ochtends vroeg en in de avond.

16. jewe

jewe VIP lid

Feb 16, 2009
    9,544
    0
    0
    verkoopster baby artikelen
    noord brabant
    Hier heel de tuin vol staan met allerlei verschillende kleuren Hortensia's. Vind ze zo mooi.

Kokos mest gebruiken als ze in potten staan. Kokos houdt het water langer vast.
    En idd regelmatig water geven. Bij warm weer dagelijks even de tuinslang erop. Volgend jaar als de vorst voorbij is de oude delen eraf knippen dan wordt hij elk jaar steeds voller.

17. lea

lea Fanatiek lid

Hahaha, ja dat had ik denk ik wel gedaan.......maar het dan wel eerlijk opgebiecht. ik kon toen trouwens de bloemen wel 'omhoog' kijken, want het was de dag voordat ze terug zouden komen, ik heb zelf nog tegen de plantjes gepraat.... toe dan plantje toe dan haha:) ( ik wist toen nog niet dat het planten waren die makkelijk slap hangen)

18. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Nu snap ik waarom die v ons dood is :D Wij hebben er ook 1, vorig jaar gekocht en in de tuin staan in de grond.. Heb nu alleen nog maar dooie takken.. En een paar nieuwe groene (maar kan ook onkruid zijn :p)

Nooit extra water gegeven.. Misschien is dat het probleem :D En ook niet gesnoeid.. Ik heb GEEN groene vingers haha.. Alhoewel de rest vd plantjes het al wel een jaar overleefd heeft :)

19. cyntje78

cyntje78 VIP lid

Nov 11, 2008
    6,297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Voor binnenplanten heb ik ook absoluut geen groene vingers en buiten presteer ik het nog wel eens om gewoon de hele kleit er af te trekken als ik ze vanuit de pot in de grond wil zetten :D

Maar Hortensia's zijn zó makkelijk!

Mijn ouders hadden ook zo'n zielige met maar 4 takken en ook maar 4 bloemen.
    Wij snoeien hem elk jaar (na de vorst inderdaad) redelijk kort en doet het geweldig!

Waar komt eigenlijk de roddel vandaan dat als je ze snoeit, ze dát jaar geen bloemen geven? Nooit last van namelijk!

Wel hadden we dit jaar Wolluis in 1 van de hortensia's :( Nu weg gelukkig. Deze is ook speciaal voor ons omdat die als jonge scheut bij het graf van mijn nicht heeft gestaan.

20. jewe

jewe VIP lid

Feb 16, 2009
    9,544
    0
    0
    verkoopster baby artikelen
    noord brabant
    Waar die roddel vandaan komt weet ik ook niet nee. bij mij geven ze ook gewoon elk jaar bloemen.

Hier beginnen ze nu een voor een roze te kleuren kan niet wachten tot alles in bloei staat.

Share This Page