Ben goed geschrokken

Discussie in 'De lounge' gestart door Caruli, 20 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Ik heb net te horen gekregen dat iemand in mijn naaste omgevingbesmet is met HIV :$
    Ben toch even goed geschrokken en ga gelijk denken, wat nu?
    Diegene is nog pas geleden bij ons geweest, heeft de kids vast gehad en gespeeld enzo.. Nu weet ik wel dat het nietzo besmettelijk is maar toch..
    Ik ga eens navraag doen waar ik dan toch op moet letten enzo..
    Ik heb me er nooit zo in verdiept, maar misschien omdat ik nu kids heb, dat ik dan toch voorzichtig wil zijn.

2. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.138
    1.832
    113
    jeetje meid das niet nix.
    Ik weet alleen via bloed meer niet.
    Die persoon zou ook wel geschrokken zijn

3. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.110
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
  4. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Diegene doet er heel luchtig over net of het een griepje is :(
    Volgens mij heeft diegen niet door dat het echt iets is..
    En is pas 22 jaar

5. Loes1980

Loes1980 Fanatiek lid

31 mei 2011
    1.170
    15
    38
    Das niet niets. Ik zou ook schrikken.
    Maar dan niet voor mij of mijn kids, maar voor diegene die HIV heeft.

Wat erg voor die persoon. Niet alleen moet hij/zij vechten voor zijn/haar gezondheid, ook de vooroordelen en scheve gezichten vanuit de omgeving.
    Wat erg. Wat verdrietig.

Het is eigenlijk overal zo bekend. HIV en aids is enkel overdraagbaar via bloed of bij seksueel contact. Dus dmv lichaamsvocht (maar dan niet via speeksel, bijv. door kussen)

Ik dacht eigenlijk dat bijna iedereen dit zou weten. Zelfs op school wordt het geleerd.
    Moet je nagaan, dat zelfs anno 2012 mensen 'bang' zijn voor anderen met HIV en bij wijze van met een bochtje om hun heen lopen.

Ik vind het verdrietig.

6. mama4life

mama4life Bekend lid

20 dec 2011
    910
    0
    0
    Weinig momenteel
    Zuid-Holland
    Tjeee Caruli.. Dat is ff wat... Zou er idd ook best van schrikken!

Zoals je zelf zegt, denk dat de `klap` bij die persoon nog moet komen...

-------> Stuurt n "knuffel" die kant op!

7. Loes1980

Loes1980 Fanatiek lid

31 mei 2011
    1.170
    15
    38
    Ieder verwerkt het op zijn/haar eigen manier.
    Het leven houdt niet op, ook niet na de diagnose HIV.
    Sterker nog, tegenwoordig is het met medicatie goed te behandelen.
    Mensen kunnen tegenwoordig toch oud worden, zelfs met HIV.

Ik heb blij dat hij/zij er zo nuchter in kan blijven. Zou verschrikkelijk zijn als die ook nog in een depressie weg zou zakken

8. Jeetje heftig hoor en wat erg voor diegene!
    Verschrikkelijk..

En idd iedereen gaat er anders mee om, tante van mijn vriend heeft longkanker, en is ongeneesbaar, alles is tijdrekken. En die is ook zo luchtig over alles! Dat is haar manier..

9. tulip

tulip Niet meer actief

loes, het lijkt alsof je er ervaring mee hebt??

Ik vind het voor diegene ook heel erg en caruli ws ook, maar mijn primaire reactie zou hetzelfde als die van caruli zijn.

ts, voor de zekerheid, je eigen gemoedsrust zou ik gewoon eens contact met de HA opnemen, die kan je zorgen wegnemen en je misschien ook goed uitleg geven over hoe en wat.

10. Loes1980

Loes1980 Fanatiek lid

31 mei 2011
    1.170
    15
    38
    Zou je denken inderdaad;) Maar gek genoeg heb ik er juist helemaal geen ervaring in.
    Ik sta zelf eigenlijk van mezelf te kijken dat ik me hier zo druk over kan maken.
    Maar dit raakt me toch.
    (ligt vast aan het feit dat ik E.R. aan het volgen ben;))
    Maar even serieus, Het raakt me, dat iemand ziek kan zijn, besmet met HIV en dan niet alleen tegen zijn/haar ziekte moet vechten, maar ook tegen de buitenwereld.
    Kom op zeg, we weten toch allemaal inmiddels beter en weten nu toch allemaal hoe we besmet kunnen raken.
    Zo'n reactie in de jaren 80, oke, toen was het nog nieuw en wisten we niet beter. Maar nu in 2012 schijnen we niet allemaal veel wijzer te zijn geworden. Ik vind het heel zielig en eigenlijk kortzichtig.

Ik zou liever willen lezen: ik ben geschrokken, iemand in mijn omgeving heeft HIV, hoe zou ik zo iemand kunnen helpen/bijstaan?
    Zo zouden we moeten denken toch?

11. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Tsjah er zijn zelfs mensen die je geen hand geven als je zegt dat je een soa hebt of zegt dat je homo bent etc etc.

Dus ik sta er niet zo van te kijken hoor.

Maar ik snap TS wel. Hoe erg het ook is voor de persoon in kwestie.

12. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    ik snap dat je schrikt, maar zou niet ' te panisch' gaan doen voor die persoon, maar zou je kids ook niet te bang maken, als het een goede kennis/vriend van je is.

maar idd wel goed duidelijk maken dat je wel verwacht dat hij er zorgvuldig mee omgaat, ivm. eventuele sneetjes e.d. ik ga ervanuit dat hij daar ook over ingelicht word ofzo

13. Nescio

Nescio Niet meer actief

Loes, helemaal met je eens. Zo erg voor diegene die het virus heeft dat hij/zij ook nog moet vechten tegen vooroordelen in de omgeving.
    Dat mensen je geen hand meer durven geven of gewoon niet in dezelfde ruimte durven zijn, anno 2012. Je hebt voorgoed een stempel. Heel verdrietig.

14. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Ik sluit me ook bij Loes aan, je reactie is begrijpelijk maar niet helemaal van deze tijd ;)
    Wel heftig voor die persoon zeg :(

15. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Wat vreselijk voor die persoon... 22 jaar en je lot is getekend.
    Nagekeken worden op straat door domme vooroordelen.
    Geen zoenen meer op je verjaardag, mensen durven niet meer bij je naar de wc en ga zo nog maar door.
    Om nog maar te zwijgen over een eventuele kinderwens van deze persoon.

Zielig dat mensen zo kortzichtig zijn.
    HIV krijg je via bloed of seksueel contact...Verder niet.

Tuurlijk schrik je en zijn er dingen die je in de gaten moet houden, dat je kindje bijvoorbeeld niet voor de lol betreffende persoon bijt ofzo maar van vliegtuigje spelen en een knuffel word je echt niet ziek.

16. tulip

tulip Niet meer actief

ik vind jouw reactie naar ts toe ook niet de schoonheidsprijs verdienen. We weten dat je het niet via een snotneus overdraagt, maar wel via bloedcontact. Ik snap best dat op moment dat je zoiets hoort dat je radartjes gaan draaien.
    Mijn dochter is van de week bij mijn zusje thuis gevallen, bloedde en kreeg een pleister. Terwijl mijn zusje aan het koken was, wilde mijn dochter de pleister eraf halen en mijn zusje schrok van het feit dat het nog zo bloedde en snijd per ongeluk in dr vinger.
    Tis dat dit net bij ons gebeurde, anders zou ik hier nooit opkomen, maar zo simpel kan het zijn hoor.

mijn zusje grapte nog toen het hele verhaal vertelt werd, wat een bloedbad he;)

17. Loes1980

Loes1980 Fanatiek lid

31 mei 2011
    1.170
    15
    38
    Natuurlijk moet zo iemand wel extra voorzichtig zijn enz. Maar wees eens eerlijk, als je heel logisch nadenkt, Hoe vaak komt het voor dat iemand (maakt niet uit wie, en of die wel of niet ziek is) gewoon iemand een snee heeft en met zijn/haar bloed in aanraking komt met het bloed of een lichaamelijke opening van een ander.
    Dat men alert wordt, oke ergens snap ik het wel. Maar als je even logisch nadenkt.............;)

18. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Ik vind het ook heel erg voor diegen! En weet globaal ook wel dat het niet via kussen of een hand geven overdragelijk is. Maar diegen heeft vaak wondjes en open puisten in het gezicht enzo.
    Ik heb inmiddels ook gesproken met diegene en die vind het zwaar. Ziet het niet meer zitten enzo. Dus als je even doorvraagd komen de exhte gevoelens boven. Heb ook al laten weten dat ik er ben en dat diegene altijd bij mij terecht kan.

Maar wil me wel iets verder laten inlichten over de wondjes enzo of waar ik zelf ook op kan letten.

19. Loes1980

Loes1980 Fanatiek lid

31 mei 2011
    1.170
    15
    38
    Mocht het zo overkomen dat ik TS aanval, sorry dan daarvoor.
    Is niet mijn bedoeling.
    Nogmaals, ik snap ook niet van mezelf waarom dit me zo raakt, maar ik vind het gewoon zo verdrietig voor die persoon in haar omgeving. En dat zulke mensen (mensen met HIV e.d) zo behandeld worden door hun omgeving vind ik zooooo verdrietig.
    Dat ze ziek zijn is al erg genoeg.
    Ik denk dan, stel je voor dat ik zo ziek zou worden, en iedereen in mijn omgeving zou met een boog om me heen lopen. Je raakt sociaal in een isoloment juist terwijl je zo goed steun zou kunnen gebruiken. Je wordt nml dubbel gepakt, door je ziekte en door de vooroordelen van je omgeving.

Nogmaals, ik wil TS (of wie dan ook) niet aan- of afvallen maar ik voel de behoefte om voor die zieke op te komen.

20. Ik ben verliefd

Ik ben verliefd Fanatiek lid

26 apr 2011
    1.576
    0
    36
    NULL
    Buitenland
    Zeker schrikken wijffie ...
    Dikke knufff
    Xxx

Deel Deze Pagina