Al enige jaren hebben wij kippen (3 stuks) en afgelopen winter heeft een steenmarter in ons kippenhok huis gehouden. Wij hebben het hok marter proof gemaakt en 3 nieuwe kippen aangeschaft. 1 van deze kippen legt sinds kort om de dag een eitje. Nr 2 leek dit ook te gaan doen maar loopt sinds 2 dagen heel zielig rond. Nu ze dus net op stok zaten heb ik eens even goed naar ons kipje gekeken en zag dat er een ei uit haar k**nt hing, heb geprobeerd het los te krijgen maar het ding zit gewoon vast aan haar. Weet iemand hier wat ik hiermee aan moet. Naar de dierenarts gaan we in ieder geval niet want dan ben ik meer geld kwijt dan wanneer ik een nieuwe kip zo kopen. Groetjes Anita
Eventueel met wat olie zodat het beter glijdt. Lukt dat niet dan probeer het ei kapot te maken met iets scherps, dan maar stukje voor stukje hoor. Succes!
Jeetje wat vervelend! Je kan der met der kontje in koud water doen dat kan helpen. Verder weet ik het ook niet. Hebben wij nog nooit gehad.
Arm kippetje... Gewoon naar de dierenarts gaan! En je laatste zin... Dan kan ik net zo goed een nieuwe kopen Als iedereen zo denkt
Ik zou ook naar de dierenarts gaan ... arm beestje. Wat zal ze een pijn hebben. En als je niet naar een dierenarts wilt ... verlos haar dan wel van haar ei. Wat olie of idd kapot breken. Succes.
Als je niet naar de dieren arts wilt voor de kosten zou ik ook geen nieuwe dieren kopen. verder inderdaad ei kapot maken, of advies vragen aan de dierenarts, kost niks
Sorry maar ik sluit me aan bij de rest. Als je een dier neemt weet je dat daar dierenarts kosten aan verbonden kunnen zijn. Mijn paard heeft vorig jaar ook behandeling gehad die duurder was dan wat hij waard was, maar dat is toch geen reden om hem pijn te laten lijden? Ik zou naar de dierenarts gaan!
Ik persoonlijk vind dit wel een heele *woorden die ik beter niet kan zeggen* opmerking dus omdat jij liever een nieuwe kip koopt dan dat je dierenarts kosten spendeert moet dat beestje maar pijnlijden wat ben je voor een egoistische sadist sorry hoor maar hier kookt me bloed van over
Da's wat.... Blijft je kind met het schoudertje achter je schaambot hangen, toevallig heb je je verzekering niet betaald, zegt je man: 'weet je wat, laat het maar lekker zitten, kost me anders te veel geld. Ik zoek wel een nieuwe vrouw'.... Misschien een beetje ver gezocht, maar toch!
Op een site vond ik dit: Meestal komt het ei binnen 24-48 uur vanzelf. Mocht dat niet gebeuren is soms wat extra beweging door (voorzichtig) uitvangen en even in een andere kooi zetten al voldoende voor "het laatste zetje". Huismiddeltjes als slaolie etc. zijn zelden helpvol en meestal schadelijk. Allereerst verstikt de slaolie de porien in de kalkschaal waardoor het ei uitbroeden vaak niet meer lukt. Bij het afwassen van de olielaag wordt meestal ook het waslaagje van het ei verwijderd. Dit is zeker niet bevorderlijk is voor een goede broed-uitkomst van het ei (uitdrogen). Voorheen probeerde ik vaak het ei er voorzichtig uit te masseren terwijl een assistente of de eigenaar het dier vasthield. Dit ging echter toch nogal eens mis omdat de vogel plotseling zich spande of tegenspartelde. Als het ei kapot gaat snijden de scherven direct door de eileider en sterft de vogel vaak alsnog. Dankzij de zeer veilige vogelnarcose met isofluraan en zuurstof is het makkelijk en veilig om de vogel voor en tijdens het naar buiten masseren van het ei even onder zeil te brengen. Alle spieren verslappen en de vogel spant zich niet meer. In 80% van de gevallen lukt het dan om zonder veel kans op breuk en eileiderperforatie het ei voorzichtig naar buiten de masseren. Dus... toch even naar de dierenarts! Kosten of niet, dat hoort erbij als je dieren hebt. Je moet maar zo denken: zij leggen lekker eitjes voor jou en zorgen voor gezelligheid rond je huis, dus je hebt ook een plicht om voor je kippetje te zorgen denk ik...
Hahaha, sommige "oplossingen".... moet ik ook wel stiekum om lachen hoor... Maar nog een optie is om het eitje een stukkie terug te duwen en dan met olie wat te toucheren zeg maar, dan moet ie erbijna wel uitglijden... Succes, laatje nog even weten of het gelukt is?
Ik sluit me hier volledig bij aan. Dit is in mijn belevenis gewoon dierenmishandeling! Een dier dat ergens last van heeft kan niet zelf naar een dierenarts. Als jij wat hebt ga je toch ook naar de dokter?! En sorry, maar als ik jouw opmerking hoor: "de dierenarts is te duur, kan ik net zo goed een nieuwe kip kopen" vind ik persoonlijk niet dat je dieren moet houden. Of het nou een hond, kat, hamster of in dit geval kip is.. Je moet dat diertje gewoon helpen! En zoals iemand anders al zei... Van dit soort dingen gaat mijn bloed dus ook echt koken!
Meiden, ik begrijp dat jullie over die regel vallen maar: punt is gemaakt. Voor we hier weer een mega discussie over krijgen. Geen slimme opmerking, niet diervriendelijk nee...maar om dat nou in 20-voud te gaan herhalen... Hoe verlossen we kippie van het ei...das de vraag. Elmo