zolang er niks aan de hand is met je kindje, je er gewoon trots op bent, ondanks dat hij/zij snel groeit ofzo, dan laat ze zeuren, je kindje is toch gezond? Laat het dan lekker snel zijn met groeien.
Opmerkingen over lengte vind ik zelf niet zo erg. Thirza is ook vrij lang en dat krijgen we dus ook voortdurend te horen, maar zeker vanuit mijn schoonfamilie krijgen we ook steeds te horen dat ze zulke dikke beentjes heeft. Terwijl Thirza qua gewicht in verhouding juist wat te licht is, (en dus nog zeker een kilo zwaarder zou mogen wegen, dan zou ze in verhouding zijn zeg maar). Maarja, mijn schoonfamilie, dat zijn allemaal van die magere staken, (en nee, ik ben niet gefrustreerd ofzo. Heb zelf een normaal slank postuur). Heb ze dus ook al te kennen gegeven dat ik dat niet meer wil horen. En dan vind ik wat Jo schrijft dus veel kwalijker. Van die mensen die hun abnormale ideeen over je figuur al bij zulke jonge kids erop gaan leggen. Daar kan ik me dus wel aan irriteren. Thirza krijgt het nu nog niet mee, maar ik wil absoluut niet dat ze een complex krijgt door dit soort stompzinnige opmerkingen... (en vanuit mijn werk weet ik dat 1 enkele opmerking jaren kan blijven hangen en (in combi met nog wat andere dingen) echt eetstoornissen tot gevolg kan hebben. Nou, bedankt dus... liever niet!
Mee eens! Hier is het de hele tijd 'Zo! Dat ziet er gezond uit!', en dan bedoelen ze dat ie stevig is. Nu vind ik die opmerking niet zo erg, dat wordt op een positieve manier gebracht, maar een vriendin van mijn oma zei een keer 'JEZUS! Hij heeft gewoon al een onderkin!' Maar goed, al hing z'n kin op z'n knieen, ik ben nog steeds waanzinnig trots op 'm! Ik vind bolle babietjes sowieso veel schattiger, en zodra ze beginnen met lopen is het vaak zo weer weg!
Ik heb zelf een kind boven de +2 lijn (een maandje ouder dan jouw kind en de laatste keer op het cb, wat alweer een tijdje terug is, 91 cm) qua lengte. Hij is 12,3 kilo en er zit weinig vet aan. Qua gewicht is ie iets minder groot. Waar ik me wel eens kan storen is mensen die zeggen dat ie 'zeker al zindelijk' is. Ik vind het vermoeiend om steeds te zeggen: Nee mevrouw, hij is pas anderhalf.... Het klinkt zo verdedigend. Als mensen zeggen dat ie 'lekker groot en wijs' is vind ik dat echt niet erg. Ben behoorlijk trots op mijn grote kleine man. Sharon20: Ik ben het helemaal met je eens. Mensen zeggen inderdaad vaak dingen omdat ze gewoon niet zo goed weten wat ze moeten zeggen. Daarom probeer ik me er maar niet teveel aan te storen...
Mijn moeder heeft vroeger weleens boze ouders aan de deur gehad die kwamen klagen over dat ik kleine kindjes aan het pesten was, maar die kleine kindjes waren dus net zo oud als ik toen was. Ook ben ik van zwemles afgegaan omdat ik een kop groter was als de rest en ik dus zat te klieren omdat het zwembadje voor mij te laag was. We moeten vandaag naar het cb en ben benieuwd hoe groot ze nu is. Met 11 maanden was ze 78 cm. Met haar geboorte (2 en halve week te vroeg) was ze 52 cm.
@NB: Ja wat dat betreft kun je beter een klein kindje hebben dan een wat groter dan gemiddeld, daar wordt vaak zoveel meer van verwacht, terwijl dat niet terecht is. En de kleinere worden dan onderschat, maar die worden de hemel in geprezen als ze dan iets doen wat andere denken 'dat zulke kleintjes' normaal nog niet kunnen. Ik merkte dat ook sterk bij m'n neefje, die ook zo groot was voor z'n leeftijd. Erg sneu op een gegeven moment.
Nou, ik kan me er niet druk om maken. Ze heeft lekkere dikke benen, van die michelin benen. Heerlijk. En verder is ze niet heel groot, maar wel lekkere bolle wangen enzo. Nou dat moet ik ook vaak horen "ah, hollands welvaren". Zou mij een worst wezen. Hoe je het ook went of keert..........het is en blijft een lekker ding
Ik vind het niet erg als mensen zeggen dat mijn zoontje of dochtertje zo groot zijn, wel als ze er nadelige opmerkingen bij maken. Van mijn zoontje wordt bijv altijd meer verwacht doordat hij zo groot is en vind ik ook dat op deze leeftijd (2) niet meer moet worden gezegd tegen hem dat hij zo'n lekkere dikkerd is. Weet niet vanaf wanneer dat bij gaat blijven, maar vind het niet leuk voor hem. Bij mijn dochtertje wordt nu al gezegd'dat is toch geen baby meer, je hebt een een peuter op de wereld gezet'. Daar erger ik me aan. Ok, ze was direct al groot, 56 cm en 4990 gram, maar voor mij toch echt nog een klein babytje.
Ach, er is altijd wat hoor. Julia is über gemiddeld, niet lang, niet dik, niet mager, niet lelijk, etc. Dus dan zeggen mensen maar: wat is ze mooi Tsja, en alleen maar omdat ze toevallig zo lekker overal gemiddeld uitvalt, krijg ik net die boodschap die je wel wilt horen Mijn oppas kindje was trouwens 3 jaar oud en pas 87 cm lang, en daar kreeg ik dus altijd commentaar op dat ik die zo vrij liet. Ze mocht gewoon los op de stoep lopen, of in de winkelstraat liet ik haar gewoon haar weg vinden. Omdat ze zo klein was, vonden mensen dat onverantwoord ofzo. Maar ja, ze was al 3, en kon prima uitkijken en luisteren!
Dit is heeel herkenbaar, wij hebben ook een hele lange meid, en die wordt ook inderdaad heel vaak overschat Daar heb ik meer moeite mee, dan met de opmerking ooo wat is ze lang.. Ik heb me 1 keer uitgesproken tegen iemand(wildvreemde trouwens) die tegen me zei, joh dat kind is veel te groot voor de buggy, en die hoort toch niet midden op de dag te slapen... Toe heb ik die mevrouw ff op de plaats gezet Maar over het algemeen gaan de opmerkingen mijn ene oor in en nog veeeeeel harder het andere oor weer uit!!
Hier ook een groot mannetje, vandaag nog bij het cb geweest... 65 cm en 7895gram... Krijg inderdaad ook vaak te horen, wat is ie groot zeg! Groeit ie niet te hard? Is hij echt 3maand? uhh.. JA! Ieder kind groeit toch anders, en waar bemoeid iedereen zich mee! Zolang hij goed zn flessen leeg drinkt en vooral erg vrolijk is, is toch niks aan de hand! Mensen....
Nou, ons meisje zit met lengte en gewicht gewoon rond het gemiddelde maar dan nog krijg je allemaal opmerkingen erover hoor :x "Wat is ze groot zeg!" "Wat heeft ze bolle wangen!" "Ze zit zeker boven het gemiddelde?" "Ze is wel flink hè?" Pfff ik word er ook gek van. Alle kindjes van deze leeftijd hebben bolle wangen en als ze gaan kruipen dan worden ze weer wat minder bol. En al zou ze een bolle toet houden, wat dan nog??
Hah hier nog eentje, vrijdag net gewogen en gemeten: 9150 gr en 73 cm lang.... en dat met 6,5 maand. Ja dat zijn oa afmetingen van een kindje van ongeveer een jaar zei de arts. Maar moest me geen zorgen maken, ze was hartstikke gezond en ze zit gewoon exact op de bovenlijn. En dan te bedenken dat ze er 6 weken over heeft gedaan om weer op geboortegewicht te komen.
Ik laat Eva ook alleen op de stoep lopen en hier in het centrum. Als er geen auto's rijden uiteraard. Ze moet het toch leren, het opletten enzo. Luisteren doet ze al (nog?) wel. Ik krijg er nooit opmerkingen over gelukkig. En Eva is 82 cm, maar doet wel wijs voor haar leeftijd.
Hier een kindje van 20 maanden die met lengte op de 0 lijn zit en met gewicht op de plus 1 lijn.. Jep, krijgen dus vaak te horen: wat een flinkerd, die eet vast goed... Op t CB (bij een wijkverpleegkundige die ik dus nooit heb) werd er gezegd: met 2 jaar gaan we kijken of alles in verhouding is.. Ja goed, doe dat!...... kijk eens naar de papa en mama dan... Mijn zoontje is een kopie qua bouw van zijn papa, en een o zo'n actief kind...Daarnaast heeft hij Javaans bloed in zich.. (Javanen zijn ovet t algemeen niet heeeeeeel lang.....) Soms lijkt t wel alsof ik me moet verdedigen. Maar dat doe ik niet.. Het is mijn kind, ik weet wat ie eet/drinkt/beweegt etc, en hij doet t prima!
Hier had mijn zoontje (nu 3 weken oud) grote handen en voeten bij de geboorte. Ik ben daar wel trots op. Daar is het een vent voor toch? Nu zeggen de meeste kraambezoekers ook steeds. Jeetje wat een handen en voeten. Of "zo, het babytje is er al vanaf hé!". Dan zeg ik ook tegen ze, tja, het is een echte jongen hé! Gelukkig heeft hij geen meiden handen en voeten. de meeste mensen bedoelen het goed maar ik voel het ook heel goed aan als mensen expres de negatieve punten benadrukken.... Voor deze mensen heb ik altijd meteen mijn antwoord klaar.
Ons ventje is ook best flink en krijg ook altijd zulke opmerkingen! Hij woog bij z'n geboorte +8 pond en toen zeiden de mensen op kraambezoek al: het is echt geen pasgeboren babytje om te zien! Dat vond ik ook zo rot! Je bent hartstikke trots, en alle pasgeboren babys zijn toch klein, al zit er natuurlijk verschil in. Ik denk dat wij moeders die opmerkingen niet kunnen hebben omdat je zelf heel trots bent op je kind en er zoveel van houd dat je er geen negatieve opmerking over wil horen! En al is je dreumes/peuter/kleuter mollig, al geef je het normaal en gezond te eten kan je toch niets aan doen? Zelfs de allerkleinsten moeten tegenwoordig al aan een ideaalbeeld voldoen.
Hmmm, ik krijg ook de indruk dat al dat (negatieve) commentaar en bemoeizucht vooral typisch Nederlands is. Een kindje is altijd (te) groot/klein, (te) licht/donker, (te) lang/kort en ga zo maar door. Ik ben met mijn zoontje de wereld over gereisd en het viel mij op hoe ze in het buitenland zo'n kleintje echt alleen maar positief benaderen zonder negatieve voorordelen en "domme" opmerkingen. Gewoon alleen maar wat een lief/leuk/mooi/slim kind! Dus ja, ik begrijp je ergernissen TS, probeer er maar boven te gaan staan.
Tja, het is echt nederlands om altijd overal je mee te bemoeien en liever eerder de negatieve dingen te benoemen, zo is het gras bij jou altijd groener (lees; we zijn eigenlijk gewoon een stelletje zeikerds). Jammer, want het zou veel leuker zijn om gewoon eens wat meer complimentjes te geven. Hier ook een grote dame (22maanden en 88 cm). Gelukkig krijg ik niet elke dag van die opmerkingen maar hoorde hier en daar wel eens de opmerking dat ze wat achter liep. Maar als mensen dan hoorde dat ze pas 1,5 was hielden ze wel snel op....