Ben ik dan aansprakelijk als iemand mijn hond aait zonder t te vragen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Toke, 9 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Toke

Toke Fanatiek lid

9 sep 2009
    1.000
    2
    36
    Wij hebben een lieve, maar ook angstige hond. Voor ons is hij heel lief, maar als hij benaderd wordt door een vreemde gaat hij grommen of soms happen (en dat kan raak zijn). Als wij erbij zijn, bijna altijd dus, dan staat hij onder duidelijk appel en gebeurd er niets.
    Maar als ik tijdens een wandeling even naar de slager wil, dan moet ik hem buiten aan een paal binden. Vanuit binnen houd ik hem goed in de gaten. Veel voorbijgangers kijken even naar hem, hij ziet er ook wel schattig uit. Regelmatig denken mensen dat ze hem wel even kunnen aaien....en dan gaat het dus mis. Meestal kijkt hij boos en blaft hij onvriendelijk en dan taaien mensen wel weer af. Maar als het dus eens tegenzit, dan krijgen ze een knauw. Het is gelukkig nog nooit gebeurd, omdat ik het in de gaten kan houden. Het stoort mij altijd wel dat mensen zich met een vreemde hond zonder baas willen bemoeien. Het is toch een open deur dat dat je dat niet moet doen en eerst moet vragen aan de eigenaar! Vind ik dan. Maar ik ben wel nieuwsgierig of ik aansprakelijk kan worden gehouden als het wel raak zou zijn in die omstandigheden.
    Weet iemand dat?

2. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Ik zou zeggen ja, wat als er nou een kindje aan komt rennen?

Laat je hond lekker thuis of doe hem een muilkorf om.

3. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ik zou ook zeggen van wel. Het is jouw hond en jij bent dr verantwoordelijk voor. Een muilkorf is een goed idee in zo een situatie.

4. Bri

Bri Niet meer actief

Ik weet niet of dat zo'n vaart loopt, maar in principe ben je als eigenaar altijd aansprakelijk voor de dingen die je hond doet.
    Als iemand hem gaat uitdagen, is het z'n eigen schuld als er iets gebeurt lijkt mij. En natuurlijk horen mensen een vreemde hond nooit zomaar te aaien. Gelukkig interpreteren de meesten zijn gedrag ('boos' kijken, onvriendelijk blaffen) goed en laten ze hem verder met rust. Als ze dan toch gaan aaien en een hap krijgen, wordt het een welles-nietes van wat zij wel of niet gedaan hebben om hem uit te lokken.

Maar als jouw hond extreem snel gaat happen en zelfs bijten (als iemand alleen maar iets te dicht langs hem loopt, of net iets te lang naar hem kijkt) dan ligt het weer anders. Zo'n hond zou je nooit zonder toezicht in het openbaar moeten laten, lijkt mij. En als hij dan een keer raak bijt, dan zul jij de schade wel moeten vergoeden.

5. Bam

Bam Fanatiek lid

17 aug 2011
    1.032
    0
    36
    Midden Nederland
    In zo'n geval vind ik wel dat je aansprakelijk bent. Een angstige hond moet je niet even buiten een winkel laten. Er zal maar een druk kind voorbij rennen. Stel jij staat er naast en het word niet gevraagd. Tja vind ik dom van de ander en toch blijf je volgensmij altijd aansprakelijk als je hond bijt. Zelf houd mijn hond ook helemaal niet van toenadering van vreemde mensen, maar ik zou hem dus ook nooit mee nemen naar de winkels en even vast binden. Snauwen doet de mijne trouwens
    niet naar mensen, wel naar honden aan de lijn, maar zeg nooit nooit.

6. Laurie

Laurie Fanatiek lid

29 feb 2008
    2.188
    1
    0
    Personeelsfunctionaris
    Mijn man is werkzaam als letselschade jurist en heb dit even nagevraagd.

Ja je bent aansprakelijk, zelfs risico aansprakelijk. Dat houdt in dat jij zal moeten aantonen, indien er wat gebeurd, dat het niet jouw schuld was en dat kun je in een dergelijk geval niet. Jij moet dus bewijzen, feit dat iemand je hond zelf aait is geen bewijs voor dat het niet jouw schuld was.

Daarbij vind ik ook dat je een hond waarvan je weet dat hij kan/zal gaan bijten niet moet aanbinden, hij kan ook schrikken en bijten als iemand dicht langs hem loopt. Vind dat je dit risico niet mag nemen.

7. MissXX

MissXX Fanatiek lid

9 okt 2011
    2.027
    0
    0
    Nijmegen
    Je boodschappen doen wanneer je hond thuis zit, probleem opgelost toch?

8. Toke

Toke Fanatiek lid

9 sep 2009
    1.000
    2
    36
    Bij kinderen doet hij dus niets. Daar is hij heel zacht tegen. Ze zijn klein en daar is hij niet bang voor. Vooral grote, brede mannen zijn risico-slachtoffers.

Maar dan nog: bij het kindje is een ouder, die daar weer de verantwoordelijkheid over heeft. De meeste ouders houden hun kind ook tegen of laten het aan mij vragen als ik er bij ben. Ik vind dat ook bij de opvoeding horen.

9. Adorable

Adorable Fanatiek lid

20 dec 2008
    2.601
    0
    0
    Huisvrouw
    Brussel, Belgie
    ik denk dat je hem op zo'n momenten beter een muilkorf om kunt doen. vind het wel vervelend voor de hond mja is beter dan dat hij iemand bijt

10. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ik vind het ook bij de opvoeding van een hond horen dat ie niet moet bijten

en ja je kan kinderen opvoeden maar ze zijn soms eigenwijs. Maar zie dat jouw kindje pas 3 maanden is dus dat besef komt nog wel.

11. Toke

Toke Fanatiek lid

9 sep 2009
    1.000
    2
    36
    Ah nu zie ik je reactie. Wat is risico-aansprakelijk precies, je zegt dat vrij nadrukkelijk. Is dat iets anders als gewoon aansprakelijk?

12. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

Ik zou hem wel een snuit omdoen, dat schrikt mensen vaak ook wel af. Volwassenen hebben zelf natuurlijk ook een verantwoordelijkheid, maar kinderen kunnen uit hun enthousiasme ook een hond aanhalen en dat risico zou ik persoonlijk niet willen nemen.

13. Adorable

Adorable Fanatiek lid

20 dec 2008
    2.601
    0
    0
    Huisvrouw
    Brussel, Belgie
    weten jullie trouwens hoe het komt dat hij zo bang is? mssn een optie om naar een trainer te gaan. lijkt me voor je hond ook niet fijn dat hij zo bang is

14. sprits

sprits Fanatiek lid

21 feb 2011
    3.917
    376
    83
    Als je hond een angstbijter is zou ik hem niet alleen buiten laten zitten bij de winkel. dan neem je toch een risico.
    Met name kinderen kunnen in hun enthousiasme een hond gaan aaien.

15. Toke

Toke Fanatiek lid

9 sep 2009
    1.000
    2
    36
    Zo extreem is het zeker niet. Er is in die situatie zelfs nooit wat gebeurd.
    Ik was nieuwsgierig hoe het juridisch zit.

En boodschappen doe ik vrijwel altijd zonder hond.

16. guus

guus Fanatiek lid

20 mrt 2012
    2.083
    0
    0
    in het koude noorden
    ook ik zeg, als je hem perse mee wilt nemen, doe dan een muilkorf om (vriendelijker dan een snuitje, hiermee kan hij normaal hijgen en doen)

ik heb zelf ook een hondje, die wil ook uit angst happen, hem zou ik zeker niet ergens vast binden en dan erbij weg lopen. kinderen of geen kinderen, hij zit vast, voelt zich dan helemaal in het nauw.

je kan wel zeggen verantwoordelijkheid van de ouders, maar je weet zelf hoe snel een kind kan zijn, ff knipperen met je ogen en ze zijn zo een paar meter verder.

17. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.268
    1.031
    113
    Zuid-Holland
    het hoort idd bij een stukje opvoeding. Maar feit blijft dat jou hond een risico vormt en daar ben en blijf jij verantwoordelijk voor. Dus ook als jij je hond even, zonder jou ernaast, ergens neer zet.

18. Toke

Toke Fanatiek lid

9 sep 2009
    1.000
    2
    36
    Ik weet niet hoe dat is gekomen dat ie angstig kan zijn.
    Het is alleen te zien als er vreemden over de vloer komen. Verder is ie wel relaxed, gelukkig.
    En met wat tips van die dog-whisperer is het ook echt veel minder geworden.

19. Bri

Bri Niet meer actief

Het verschil is dat je bij risico-aansprakelijkheid zult moeten bewijzen dat jij er ècht niets aan kon doen dat iemand schade heeft opgelopen. De bewijslast ligt bij de partij die risico-aansprakelijk is (net als met automobilisten, en met huizeneigenaren).

Ik geloof meteen dat het niet zo'n probleem zal zijn met kinderen. Enerzijds omdat je hond zich dan blijkbaar niet zo bedreigd voelt als bij een grote kerel, maar vooral omdat de meeste kinderen gauw weglopen als een hond hard gaat blaffen. Die van mij wel in elk geval (en jongste is een ongelooflijke hondenliefhebster, maar ik ben bezig met haar leren dat ze aan het baasje moet vragen of zij een hond mag aaien. Dat is een proces dat niet van de ene op de andere dag is voltooid, dus soms is ze mij te snel af. Ze loopt niet aangelijnd, mag op het winkelplein ook buiten mijn bereik lopen en soms doet ze dus iets waarop ik haar achteraf moet corrigeren. Gelukkig vindt ze hard-blaffende honden niet zo leuk dat ze ernaar toe gaat, ze gaat dan op 1-2 meter afstand naar ze kijken.)

En dan die grote kerels, die moeten blijkbaar bewijzen dat ze niet bang zijn voor een hond die blaft.... Maar als die blaffende hond toch gaat bijten, is de schade voor rekening van z'n baas. Behalve als die kan aantonen dat de tegenpartij zelf schuld heeft aan de schade (bijvoorbeeld doordat je een filmpje hebt waarop te zien is dat hij je hond aan het jennen is, of naar hem schopt, of zijn arm in z'n bek stopt).

20. gemma87

gemma87 Actief lid

14 mrt 2011
    371
    2
    18
    Ja jou w hond jou verantwoordelijheid,daarnaast als je weet dat je hond zo angstig is vind ik dat je m niet in deze situatie moet zetten.
    Ik heb ook een ,pitbull kruisingze is helaas in feb overleden ,grote hond gehad die zwaar mishandeld is geweest vroeger ook daarnaast blind en doof aan de rechterkant.
    Ze kon ook angstig zijn en dan vond ik haar bij vreemden niet te vertrouwen en ze had nog nooit gehapt of iets in die trant.
    Ze heel zelfs nooit gesnapt en toch bond i har nooit ergens vast ik zorgde er altijd voor dat ze niet in zulke situaties kwam en zo wel dat ze dan losliep,bos strand oid,zodatze weg kon lopen.
    Ik heb nu en pup die nogal graag in handjes bijt,niet verkeerd bedoeld maar ze is jong en dat is haar manier van aandacht vragen ik vind t echter vervelend en mijd dus situaties waarin ze evt zou kunnen bijten.
    Jij bent verantwoordleijk voor t gedrag van je hond ongeacht of deze los of aan de lijn loopt in mijn ogen jouw dier jouw zorgen.
    Oplossing in deze zou ik mijn ogen simpel zijn gewoon thuis laten als je een boodschap gaat doen.
    Muilkorven zou ik niet doen sommige honden worden er nog angstiger van en als ze ooit aangevallen of iets word kan ze zichzelf niet verdedigen ook een groot nadeel..

gr gemma

Deel Deze Pagina