Ja je bent verantwoordelijk voor jouw hond. Het is aan de baas om de hond onder toezicht te houden. Op het moment dat hij buiten staat en je weet dat hij kan happen, moet je hem een muilkorf om doen. Er zijn genoeg goede muilkorven (zoals die bruine met gaten erin) waarin een hond gewoon kan hijgen en drinken. Kwestie van goed passen en kijken. Jij als baas moet ervoor zorgen dat je er alles aan doet om te zorgen dat je hond geen schade kan toebrengen aan anderen. Ik ben met je eens dat mensen niet zomaar een vreemde hond moeten aaien, maar helaas doen veel mensen dat wel. Het is aan jou om jouw hond en mensen dus te beschermen. En anders je hond thuislaten als hij zich niet prettig voelt met mensen om zich heen.
ja van de gemeente het is dan toch de inwoners van de gemeente toegangelijk voor de honden bezitters.
Ik zou mijn hond nooit buiten laten tijdens het boodschappen doen. Ook niet als ik hem zou kunnen zien. Het lijkt me logisch dat jij aansprakelijk bent als hij iemand bijt. Het is jouw hond en jij kiest ervoor hem zonder toezicht buiten te laten tussen andere mensen. En je weet dat hij niet van vreemden houdt dus eerlijk gezegd vind ik het een twijfelachtige keuze.
Ja, je bent aansprakelijk. Het is jouw hond en dus ben jij ook verantwoordelijk voor zijn daden. Daarnaast moet je een hond nooit alleen laten met kinderen. Hoe vaak roepen we dat niet overal? Aanbinden en hem alleen laten om boodschappen te doen is ook alleen laten en dus ook risico nemen. Je kunt hem een muilkorfje omdoen (je hebt ook van die zachte) dan kan ie ook niet bijten. Maar wat jouw hond aan schade aandoet aan een ander is jouw verwantwoordelijkheid.
Ik heb voor een van mijn honden zo'n zwart muilkorfje. Die is helemaal van stof en kun je zelf strakker of losser zetten. Zit geen kooi voor. Heel fijn en zacht dingetje. Kan ze gewoon mee drinken. Die heeft ze overigens niet omdat ze bijt hoor, maar mevrouw heeft nogal de neiging om het zijl in mijn hal te gaan verhuizen en er happen uit te nemen . En om elke keer opnieuw een vloer te leggen is ook niet wat .
Jullie hond los of vast? Omdat je zegt 'ons' uitlaatveld. Ik denk dat jij een gemeentelijk stukje grond bedoelt? Vind dit OOK fout want als je weet dat je hond niet zachtzinnig is tegenover andere honden dan dien je je hond gewoon aan te lijnen en bij je te houden, liefst met een muilkorf. Ik vind het altijd heel apart dat mensen die zo'n hond hebben het probleem bij een ander neer willen leggen. Ik word altijd woedend als ik mijn hond netjes aangelijnd naast me heb lopen en er komt zo'n loslopend 'monster' op mij en m'n hond af :x Mijn hondje doet nog geen vliegje kwaad en al een paar keer wordt hij gewoon onder de voet gelopen door een grote drukke hond. En ik maar peentjes zweten dat mijn hond zonder kleerscheuren weer thuis komt :x
Als je weet dat je hond angst-agressief is, moet je hem thuis laten! Opmerkingen: ik verlies hem geen seconde uit het oog, raken kant nog wal. Jij als baas bent niet bij hem, ook al kan je hem zien. Ik heb 1 angst-agressieve hond. Ik ben zijn baas, hij zal niemand wat doen waar ik bij ben. Hij luistert goed en staat uitstekend onder appel, ik kan lezen en schrijven met die hond. Komt er visite die hij kent of die niet bang voor honden is, dan mag hij binnen op zijn plek blijven, maar hij is liever buiten. Komt er onaangekondigd bezoek door de poort, zal hij die staande houden. Ga je dan met je hand naar zijn kop, weet ik niet wat er gebeurt, maar leuk zal hij het niet vinden. Hond mee nemen boodschappen doen, dat vind ik alleen oke als een hond dat leuk vindt en dat goed kan.
Dat is het probleem verleggen naar anderen. Als een knul van een jaar of 10/11 nou je hond een aai wil geven? Jongens van die leeftijd zijn tegenwoordig redelijk aan de maat, wat doet hij dan? En ik voed bijvoorbeeld mijn kinderen ook op dat ze niet zomaar een hond mogen aaien, maar helaas "vergeten" kinderen van die leeftijd dit soort dingen nog wel eens en ben ik daar bijvoorbeeld niet altijd bij... Is het in dat geval dan "eigen schuld, dikke bult"? Als je van te voren weet dat je hond kan gaan snappen/bijten, dan zou ik persoonlijk het risico niet nemen om hem in het openbaar "alleen" te laten. Dit buiten wie dan ook aansprakelijk is, je wilt iemand toch ook niet met gevaarlijke verwondingen opzadelen?
ik heb niet alles gelezen, alleen de beginpost. ja, je bent ten aller tijde aansprakelijk. het is jouw hond en jij hoort ervoor te zorgen dat hij niets kan doen. ten ALLE tijden. dus hond niet loslaten lopen, en in drukke gebieden (winkels enz) en aanbinden doe je hem een muilkorf om. als er een paar x wat gebeurd en er wordt melding van gemaakt dan heb je een probleem. nou ja, je hond. zelfs als de ander iets stoms doet waardoor de hond bijt, ben jij 9 van de 10x aansprakelijk. mijn hond is tijdens de training aan de vecht gegaan met een andere hond. trainer heeft hem vanachter een schop gegeven waarop mijn hond zich uit reaktie omdraaide en z'n been greep. van de hond uit een normale reaktie en van de trainer uit een hele stomme zet. die had moeten weten dat je nooit tussen de vechtende honden in moet komen en dat ze automatisch naar achteren grijpen als ze wat voelen. ik dacht dus dat het de trainer z'n probleem was. niet dus. het was mijn hond en ondanks de stomme zet van de trainer moest mijn verzekering alles vergoeden. dus als je hem ergens vast zet om boodschappen te doen of zo dan moet je ervoor zorgen dat hij niet KAN bijten. dus een en anders laat je hem thuis. je moet het echt proberen te voorkomen wnat er kan ook een kind langskomen die hem beetpakt of wat dan ook. en je zegt nu dat hij niets doet maar het blijft een dier. onvoorspelbaar. ik heb zelf hier een herder zitten die ook dat gedrag vertoont. mensen moeten niet in de buurt komen. mij is aangeraden om hem met muilkorf uit te laten of zo dicht bij me te houden dat hij niets KAN doen. mensen die hem willen aaien duidelijk maken dat je dit niet wilt. hond komt hier dus ook niet los en zeker niet ergens aan gebonden zodat ik wat in de winkel kan gaan halen.
Volgens mij bedoelt ze (sorry als ik het verkeerd heb) dat haar hond vast gelijnd is maar andere honden niet. Die honden komen dan na haar hond gerend. Mijn ouders hadden vroeger ook een hond die (na zwanger en bevalling) niets meer van andere honden moest hebben. Wij lijnde onze hond altijd netjes aan. En als er baasjes met hun honden los liepen dan vroegen wij altijd of ze hun hond even bij hun konden ivm gedrag van onze hond. Helaas waren er meer mensen die dit niet dan wel deden. Waardoor je noodgedwongen je hond helemaal omhoog moest trekken en zij van gift zelfs een keer in haar tong had gebeten.
dat is niet waar. een muilkorf heeft een KORF waar ze gewoon door kunnen ademen en hijgen. hun bek kan in die korf namelijk helemaal open. ze kunnen er ook gewoon mee blaffen en drinken. een snuitje is wel gevaarlijk. daar kunnen ze veel minder goed door hijgen omdat hun bek een beetje dichtgetrokken wordt. die zijn ook eigelijk alleen bedoelt voor kortdurend gebruik bij bijv. de dierenarts.
TS heeft antwoord op haar vraag, dus daar ga ik verder niet op in, maar jij hebt nog geen antwoord op je vraag. Je hebt een verschil tussen muilkorven en snoetjes. Muilkorven zijn echt die grote korven die over de snoet van de hond geplaatst worden, je hebt verschillende modellen en varianten om ze goed op maat voor jou hond in te laten stellen. Ze hoeven ook helemaal niet hard en van staal te zijn, je hebt veel mooie mogelijkheden van zachter plastic en verschillende kleurtjes. (bv via windhondenwebsites) Dit soort dingen dus: Voordelen: - hond kan adem halen - hond kan drinken - hond kan eten - hond kan zijn mond rustig open doen om te hijgen, tong te bewegen, etc. - hond kan zijn mond open doen om te 'zweten' / af te koelen via tong Nadelen: - het ziet er 'zo eng' uit Dan heb je nog snuitjes, die zijn meestal van stof, nylon / gaas en gaan strakker over de snoet van de hond heen. Ze zijn meestal zwart, soms nog wel eens met een kleurtje. Deze worden over het algemeen bij trimmers en dierenartsen gebruikt als je een handeling uitvoert bij een hond die een reactie kan triggeren. Deze worden dus uit bescherming voor de mens gebruikt, maar niet voor het gemak van de hond. Ze worden dan ook alleen kort gebruikt en niet voor langere tijd bij de hond omgelaten. Voordelen: - je bent als mens beschermd als je iets doet wat een reactie triggert - het is zacht en makkelijk te hanteren Nadelen: - hond kan slecht adem halen (drukt op neus en hij kan zijn mond niet goed open doen) - hond kan wel slobberen maar niet echt drinken - hond kan niet echt eten - hond kan zijn mond niet goed open doen, hijgen, tong bewegen, etc - hond kan niet zijn mond open doen om te 'zweten' / af te koelen via de tong Ik weet dat het een punt van discussie blijft en veel mensen juist het snuitje fijner voor hun hond vinden dan de muilkorf, maar stel je voor dat je de hele dag je neus en mond niet echt open zou mogen doen, je niet de mogelijkheid hebt met je tong door je mond te gaan en er druk op je neus staat. Dan is zo een muilkorf toch een stuk aangenamer, waar al die dingen nog wel gewoon kunnen.
ongeacht of je aansprakelijk bent of niet ts. Als jij weet dat jou hond dit doet dan laat je hem toch onder geen beding alleen vastgeknoopt ergens staan terwijl jij je boodschappen doet. Dan laat je gewoon eerst je hond uit, brengt hem weer naar huis en ga je daarna boodschappen doen.
niet het hele topic gelezen, begrijp in principe wat ts bedoeld, maar nee helaas ben je toch nog gewoon aansprakelijk! ik ben het mee eens dat ouders hun kids moeten leren dat ze niet zomaar honden mogen aaien, maar ja het blijven kinderen en die luisteren wel eens niet!
Hij had een gebroken heup/schouder. Hij moest geopereerd worden, maar vanwege vocht bij de longen eerst een paar dagen in coma gehouden. Uiteindelijk na 4-5 dagen in Utrecht in de kliniek geopereerd gedurende 9 uur. Omdat hij jong was, was in die eerste dagen alles alweer aan het vastgroeien, vandaar de lange operatie. Hij heeft er altijd last van gehouden. Vaak trekken met de poot en ook vaak trillen.
Er zijn er al meer die gereageerd hebben maar dat is idd onzin! Wij hebben deze voor onze rottweiler die niet met alle honden kan. http://k9shop.nl/image.php?object_type=detailed&image_id=7464&window=popup
TS: en anders eens op zoek gaan naar een goede gedragstherapeut?? die kunnen dit er vaak wel uitkrijgen. de mijne heeft wel een paar x gebeten of gehapt en heeft bij martin gaus gezeten. heir hebben ze helemaal gekeken of hij betrouwbaar was en waar hij wel en niet naar uitviel. dit is er helemaal op een positieve manier uitgetraind. het gedrag wat je hond vertoond kan namelijk in de loop van de jaren ver-ergeren. en dat wil je echt niet. zeker niet met een kleine. die gaat over een paar jaar ook vriendjes over de vloer krijgen en dan moet je hond wel te vertrouwen zijn.
Ik vind niet dat je je hond alleen buiten kan laten staan. En je kan het niet op opvoeding afschuiven. Natuurlijk moet je je kids dat leren. Maar de meeste hondjes zijn heel lief en kinderen zijn onvoorspelbaar. Dus ik zou zeggen of blijf bij je hond of laat hem thuis.