Dag, Er moet mij eens wat van het hart vandaar mijn berichtje.. Ik werk in een ziekenhuis als verpleegkundige en wij werken in principe tot een week voor de bevalling. Je mag natuurlijk je 6 weken ervoor stoppen maar dan heb je minder tijd erna.. Ik werk er net 1 jaar (gestart in juli 2013) en aangezien ik op een dienst werk met x-stralen moeten wij de zwangerschap direct melden! Ik was dus 5 weken zwanger als ik het zei.. Slechts 1 collega was blij, van de andere heb ik commentaar gekregen dat het te vroeg was, dat zij niet meer zouden werken, dat zij niet blij konden zijn,... Nu heb ik dit achter mij gelaten en denk ik, jullie kunnen de hoogste boom in! Er is iets gebroken bij mij! Ik ben dan 5 weken ziek geweest van mijn zwangerschap, een heel snelle hartslag waarbij ik kortademig werd.. Dit is nog steeds zo maar wel al draaglijker. Nu werken wij 10 uren per dag en ben je een dag thuis per week (is ook niet altijd zo). Mijn leidinggevende vroeg toen wat zij konden doen om het voor mij beter te maken en ik vroeg geen 3 lange dagen na mekaar... Dit was goed en heeft ze ook gedaan door er eens een korte dag tss te steken.. Nu pendel ik beetje tss 2 diensten die compleet verschillend zijn van uren en waardoor ik nu in negatief sta (40 uren moeten er nog bijkomen van opleiding en ik heb dit al 10 keer gezegd maar goed)... Nu moet ik toch weer 9,5 uren per dag werken, met als gevolg dat ik volg week ma,di,do van 7u30 tot 17u werk en woe van 8u tot 18u (dit kan nog uitlopen)... Ik ben nu gewoon kwaad omdat ik het gevoel heb last te hebben van harde buiken, nog steeds die hartslag en voor mij is dit echt zwaar! En we waren dit mondeling overeengekomen.. Ik werk en woon in België. Sorry voor het lange verhaal! Overdrijf ik nu of wat is dit nu?
Hmm, lastig... Ik moet je eerlijk bekennen dat ik van de wet en regelgeving in België vrijwel niets af weet, dus advies kan ik je eigenlijk niet geven. Hebben jullie niet iets als een juridisch loket (waar je gratis juridisch advies kan inwinnen) of een rechtsbijstand verzekering die je kan bellen voor vragen. Dan weet je in ieder geval wat je rechten en plichten zijn, waardoor je ook weet of je redelijk of onredelijk bent. Belangrijkste lijkt me in ieder geval dat je eigen gezondheid (en die van je kindje!) voorop staat. Succes!
Lees deze brochure eens van Kind en Gezin over de regelgeving tijdens en na de zwangerschap: http://www.kindengezin.be/img/2014sociaalaspect.pdf Er zijn een aantal dingen in jouw post die onwettig zijn.
Ik weet ook niet hoe het zit met regels in Belgie. Ik weet wel dat jullie minder verlof weken hebben dan wij in Nederland. Dus snap dat je tot een week voor de bevalling wilt doorwerken. In Nederland mag dat niet eens, hier moet je minimaal 4 weken voor je uitgerekende datum met verlof. Daarbij mag je in Nederland geen lange dagen maken, geen overuren draaien en geen nachtdiensten meer draaien. Dus jou lange dagen mag je weigeren. Maar of dat in Belgie ook zo is, geen idee. Sterkte en succes
over belgie kan ik helaas niet meepraten maar ze zijn in nl verplicht je 4 of 6 weken voor de bevalling betaald verlof te geven
Lange dagen maken mag gewoon. Overuren mogen ze niet verplichten, net als diensten. Je mag ze echter wel gewoon doen. Tenminste zo gaat het bij ons in het ziekenhuis