Recepten voor hartige taart/quiche

Discussie in 'De lounge' gestart door PenK, 21 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Na het kiprecepten topic, nu een hartige taarten topic.

Zowel man als kinderen zijn er fan van, dus een uitbreiding van ons assortiment is van harte welkom!

Hieronder alvast twee van onze favorieten:

Hartige preiflappen:
    * Bladerdeeg (diepvries)
    * Gehakt
    * Prei
    * Ketjap
    * Ei
    * Kerriekruiden

Gehakt rullen en prei fijnsnijden/wassen en even meebakken.
    Kerriepoeder naar smaak toevoegen. Een scheutje ketjap manis (zoet) erbij.
    Plakjes bladerdeeg ontdooien en op elke helft wat van het prei/gehaktmengsel doen. Daarna dubbelvouwen (net als een appelflap). Flappen bestrijken met ei.
    Daarna ongeveer 20 min in de oven op ongeveer 200 graden (even op het pakje van het bladerdeeg kijken, zit ms. verschil in per merk)

Preitaart met spekjes:
    * Prei
    * Spekjes
    * Bladerdeeg
    * Paprikapoeder
    * Gerapte kaas

Spekjes uitbakken in koekenpan - prei even mee roerbakken - paprikapoeder naar smaak erbij - taartvorm bekleden met bladerdeeg - vullen met het prei/spekjes mengsel - geraspte kaas erover -
    Daarna ongeveer 20 min in de oven op ongeveer 200 graden (even op het pakje van het bladerdeeg kijken, zit ms. verschil in per merk)

Ben benieuwd welke quiche jullie graag maken!

(ik zal nog eens even verder kijken, want heb er nog wel een aantal in mijn repertoire....moet ik even gaan speuren in mijn 'receptenboek')

2. Vuurmeisje

Vuurmeisje Bekend lid

15 jul 2009
    727
    0
    0
    NULL
    NULL
    Quiche Loraine
    Ingredienten

1 pak roomboter bladerdeeg
    250 ml melk
    150 g geraspte kaas
    2 eieren
    100 g ontbijtspek, uitgebakken
    zou en peper

Verwarm de oven voor op 200 graden.
    Bebloem een springvorm en doe de bladerdeeg erin tot je een beklede vorm hebt.
    Doe on een kom de melk met de ieren kloppen. Doe de kaas en de zou en peper erbij.
    Doe de plakken uitgebakken spek op de bodem totdat je bodem belegd is met spek. Doe met behulp van een lepel het melk/kaas/ei mengsel erin.
    Zet de taart in de oven en bak hem ong. 30 min.
    Lekker met een groene salade. Of lauwwarm in blokjes bijv. bij de borrel of een brunch.

3. dreumesmama

dreumesmama Fanatiek lid

11 jan 2010
    1.723
    1
    0
    Die prei flappen ga ik eens proberen, mijn dochter eet bijna niets, maar misschien als ik kleine hapjes maak wil ze wel!
    Bedankt voor de tip.
    Ik blijf meelezen ;)

4. loopy

loopy Fanatiek lid

23 apr 2007
    3.564
    0
    0
    kantoor
    gouda
    ik vind het met een mexicaanse vulling ook lekker: kidneybonen, paprika/ui/groente, zakje kruiden van casa fiesta (ik neem meestal burritokruiden) , creme fraiche en kaas. mjam!

5. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    @Loopy; hoe doe je het dan met de creme fraiche? Eet je dat erbij, of doe je dat erover/erdoor???

Lijkt me ook heel lekker, we zijn echte Mex. eten freaks!!!

6. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113

Hier ook 1 moeilijke eter; dit eet ze meestal erg goed (met de nadruk op meestal!).

Wat hier ook altijd goed gegegen wordt is het volgende (beetje off-topic want het is geen quiche):
    Mex ovenschotel:
    Gehakt rullen - mex. groente erdoor (gebruik altijd uit de diepvries) - mex. kruiden ( ik gebruik burritokruiden van casa fiesta) - alles in een ovenschaal - tortillachips (jaaa, zo krijgen wij onze kids wel aan het eten8)) erover - geraspte kaas erover - even in de oven tot de kaas gesmolten is.
    Jammie!

7. loopy

loopy Fanatiek lid

23 apr 2007
    3.564
    0
    0
    kantoor
    gouda

ik doe dat door het bonen-groente mengsel voor ik het in de taart stop. maar je kan het natuurlijk ook gewoon in wraps doen, oprollen en dan de rolletjes in de ovenschotel stoppen met kaas erover en dan nog even de oven in.

edit: ik zie nu jouw berichtje haha zooo lekker he!!!!
    ik doe er ook nog wel eens een blikje mais door

8. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Wij eten vaak een quiche met spinazie en geitenkaas.

Bladerdeeg,
    gesneden bladspinazie (uit de vriezer)
    5 eieren
    zachte geitenkaas.

taartvorm bekleden met bladerdeeg en met een vork gaatjes prikken anders wordt het zacht.
    De spinazie heel goed uit laten lekken in een vergiet met een zwaar bord erop. De geitenkaas met ei loskloppen en zout en peper toevoegen Met pesto is ook erg lekker!!!
    Door de spinazie roeren en klaar!

9. loopy

loopy Fanatiek lid

23 apr 2007
    3.564
    0
    0
    kantoor
    gouda
    oeh dat met spinazie klinkt ook lekker. doe je er dan ook gebakken spekjes door?

10. dreumesmama

dreumesmama Fanatiek lid

11 jan 2010
    1.723
    1
    0
    Mmm die met spinazie en geitenkaas klinkt ook goed, kan ik mooi zeggen dat we taart eten ;)

PenK je mex. schotel lijkt me ook lekker.

11. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    O ja, geitenkaas...Jammie!!!!!!

Ik heb alweer een aantal ideetjes opgedaan. En wie weet volgen er nog meer!
    Ik vind hartige taart altijd zooo lekker! En de kinderen ook (en manlief lust alles)!

12. Setteke

Setteke Niet meer actief

Ik heb nog een lekkere, ook als je normaal niet van Gorgonzola houdt. Onderop het deeg leg je uitgebakken spekblokjes. Daar bovenop beetgaar gekookte broccoli, prutje erover van eieren met room, zout en peper en dan daarbovenop de gorgonzola in stukjes. totaal 40 minuten in de oven, na 20 minuten cherrytomaatjes in de half gestolde vulling drukken en dan nog 20 minuten in de oven. Zooo lekker, zelfs mijn kinderen smullen ervan!

13. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    @Setteke; doe je er dan gewoon kookroom over???
    En zou het ook lekker zijn met bloemkool??? Niemand bij ons lust broccoli.....

14. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Hehe, leuk topic!

Als ik hier hartige taart maak is het eigenlijk altijd het volgende:

Bladerdeeg;
    uien;
    rode paprika;
    prei;
    broccoli;
    geraspte kaas;
    brie;
    kookroom;
    5-6 eieren;
    pesto;
    tomaten;
    pijnboompitten

Gewoon een kwestie van bodem bekleden met bladerdeeg, beetje geraspte kaas er over, dan de brie in plakjes over de bodem.
    De groenten roerbakken (tomaten niet) en in de vorm doen. Tomaten in plakjes er overheen leggen.
    De kookroom met eieren, beetje geraspte kaas en een potje pesto mengen en over de groente gieten. Vervolgens een flinke laag geraspte kaas er over, pijnboompitten roosteren in een droge pan en die er over (kan ook een deel door de groente).
    En dan een uurtje in de oven op 200 graden :)

Ben nog niemand tegen gekomen die het niet luste :p En qua groente, ik doe er altijd gewoon in waar ik zin in heb, of wat er is. Gedroogde tomaatjes zijn ook lekker om door de groente te doen trouwens :)

15. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Mmmmmm, die gaat ook op mijn 'to do' lijstje!!!!

16. Springmuis

Springmuis VIP lid

19 aug 2008
    7.043
    0
    0
    oew, die prei flappen klinken lekker zeg!

wij maken altijd gewone prei taart..

- 1/2 bakje creme fraise
    - 500 gr. gehakt
    - 1 prei
    - geraspte kaas
    - mexicaanse gehaktkruiden
    - bladerdeeg

mix het gehakt met de kruiden, deze lekker bakken, dan de creme fraise en de prei erbij.
    bekleed een taartvorm of ovenschaal met bladerdeeg, doe het mengsel erin, half zakje kaas eroverheen, klap bladerdeeg dicht en maak de taart daarna helemaal dicht..rest vd kaas eroverheen en ong. 30 minuutjes in de oven..

JUMMIE!

17. Boeketje

Boeketje Actief lid

30 nov 2009
    431
    18
    18
    Zuid-Holland
    De bladerdeegbodem, zetten jullie die eerst in de oven om gaar te worden en doen jullie dan de "mix" erin.
    Of alles tegelijk erin en dan in de oven? En hoe krijg je dan de bodem gaar?
    Bij mij blijft hij meestal nog een beetje vochtig, en dan bak ik de bodem eerst en doe er dan pas de vulling in (en ook nog extra paneermeel op de bodem)

18. Setteke

Setteke Niet meer actief

Dat kan met kookroom en dat mengen met een stuk of drie eieren, ik koop vaak een pakje ongezoete slagroom bij de Aldi. En geen idee of het met bloemkool kan. In mijn beleving wel, want broccoli is in mijn ogen een soort bloemkool haha! (dat jullie geen broccoli lusten!:$) Combinatie van tomaten en broccoli is heel gezond! :)

19. Setteke

Setteke Niet meer actief

Bij mij gaat het bladerdeeg zo in de vorm en dan de vulling erop. Je kunt hem ook eerst voorbakken in de oven maar dan moet je er wel een steunvulling in doen...

20. Eylem

Eylem Niet meer actief

Tip: ik vind mijn hartige taarten altijd veel lekkerder als ik ze maak met 'deeg voor hartige taarten' (Koopmans) in plaats van bladerdeeg. Dat deeg van Koopmans is veel minder zwaar dan bladerdeeg. Werkt precies hetzelfde als bladerdeeg (uit de diepvries, plakjes in een pakje).

Zelf vind ik quiche met gerookte zalm superlekker. Beklede springvorm vullen met geroerbakte prei, champignons, gerookte zalmsnippers, geraspte kaas en een mengsel van losgeklopt ei, kookroom en zwarte peper eroverheen.

Deel Deze Pagina