Ben ik dan z'n "overdreven" bezorgende moeder?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door 1991Mamavanvier, 25 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1991Mamavanvier

    1991Mamavanvier Fanatiek lid

    1 apr 2020
    1.689
    1.292
    113
    Vrouw
    Gister heeft mijn zoontje zijn A zwemdiploma gehaald en gaat door voor zijn B. Een derde dus een C wil hij niet, en is dat van ons ook niet verplicht, maar een a en b wel....

    Nu kwam ik dus op een gesprek met de man van mijn moeder, en mijn moeder over zwemmen... En toen zeiden ze "Ja kan die mooi hier van zomer zo zwemmen" (ze zaten nu op camping en zitten letterlijk tegenover het zwembad) waarop ik antwoord dat hij alleen mag zwemmen met toezicht van ons... Dit vonden ze zo raar.. En ik moest normaal doen... Want als hij a en b heeft kan hij het wel...
    Ze zeiden... Als vriendjes vragen of hij mee gaat zwemmen dat moet hij zeggen nee want mijn mama moet mee, doe normaal. Stond echt met me bek vol tanden... En heb gezegd dat a en b of überhaupt diploma geen garantie geeft en hij nog maar 6 jaar is.. Sorry maar als hij b heeft is hij nog steeds 6 en komt gewoon niet zonder mij naar 't zwembad. Wil heus niet achter hem aan zwemmen, maar ben wel bij dat zwembad om 'n oogje in het zeil te houden...

    Hoe staan jullie hier in, ben ik nou zo gek?
     
  2. Yaisa

    Yaisa Fanatiek lid

    31 jul 2013
    1.202
    1.246
    113
    Gister heeft onze zoon ook zijn a diploma gehaald en ik had hier eigenlijk nog niet echt over na gedacht. Alleen maar dat ik het prettig vond dat als we gaan zwemmen er eentje een diploma heeft. Maar ik denk ook niet dat ik hem alleen zou laten gaan zwemmen op de camping. Misschien na 2 weken vakantie ofzo als ik hem eerst de hele tijd in de gaten heb kunnen houden en dan heb kunnen zien dat het allemaal goed gaat. Maar zelfs dan... ik weet het niet. Juist ook met vriendjes, er wordt gespeeld, gesprongen, de een duikt bovenop de ander... ze raken vermoeid... het zal waarschijnlijk een kwestie zijn van leren loslaten, net zoals ze alleen in de speeltuin laten spelen. Maar zwemmen vind ik toch net weer een hele grote stap verder.
    Waarschijnlijk zou mijn man het zo reageren als de jouwe :roflmao:
     
  3. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Met 6 echt geen haar op mijn hoofd die dat zou doen. Vind het eerder gek dat iemand dat wel doet en dan zo raar reageert tegen iemand die het niet doet... Je kunt er andersom ook veel van vinden/zeggen...

    En noem het overbezorgd of niet, maar ik laat mijn dochters met ABC nog niet zonder toezicht zwemmen... :oops: Oké, die van bijna 12 in een klein bad misschien wel, als er voldoende volwassenen in de buurt zijn (en ik toch ook niet te ver weg,..), maar die van 9 niet. Een ongeluk zit in een klein hoekje en een ongeluk in water kan meteen heel fout aflopen...het risico is me te groot. Kleine moeite om gewoon mee te gaan en op te letten.
     
    Moto, Kolibrie, Paardenbloem en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. 1991Mamavanvier

    1991Mamavanvier Fanatiek lid

    1 apr 2020
    1.689
    1.292
    113
    Vrouw
    Nouja 't ging over mijn stiefvader (zo noem ik 'm liever niet naar goed, dat terzijde. Vandaar de man van mijn moeder hahaha) Maar met mijn man net ook gehad en die zegt ook, ja hoort erbij schat, hij heeft dan wel a en b...
    "Ja maar hij is 6 hallo!!!!!!"
    "Ja maar dat krijg je toch" aldus man...

    Naar de speeltuin, en spelen in de wijk totaal geen problemen mee.. Ben vooral bang voor water en brand... Dat zijn wel de dingen die mij vooral triggeren om hem niet los te laten hierin.. Bang dat hij toch verdrinkt ofzo..
     
  5. 1991Mamavanvier

    1991Mamavanvier Fanatiek lid

    1 apr 2020
    1.689
    1.292
    113
    Vrouw
    Poeh, je stelt me wat gerust haha!
     
  6. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Tja ik begrijp het wel dat je met 6 jaar niet alleen laat gaan, volg je gevoel zou ik zeggen.
    In tegenstelling tot @NiekeKris laat ik mijn 11 jarige en 9 jarige wel zelfstandig in het zwembad zwemmen (in de zee absoluut niet). Wij zijn nu met vakantie en kinderen mogen onbeperkt zwemmen, volwassenen niet. Dit ga ik ze dus echt niet ontnemen, ze hebben vandaag 3 uur in het water gelegen. Er is genoeg toezicht, het is superrustig en ze kunnen echt wel zwemmen.
     
    Roanna, Spectre en 1991Mamavanvier vinden dit leuk.
  7. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.032
    17.046
    113
    Vrouw
    Met 6 snap in het wel. Maar ergens moet je het ook loslaten. Met 11 jaar nog onder toezicht moeten zwemmen lijkt mij persoonlijk wel wat overdreven.
    Met een A en B diploma kun je echt wel zwemmen. Maar zou ze inderdaad eerst wel onder toezicht ervaring op laten doen.
     
  8. maja246

    maja246 Fanatiek lid

    7 okt 2009
    1.467
    30
    48
    Mijn kinderen hadden met 5 jaar of zelfs 4 jaar al diploma's, maar dan hield ik ze echt wel in het oog hoor.
    Uitglijden, stoeien op kant, van het startblok glijden, salto van de kant - hoofd gestoten, te druk dus gevaarlijk voor een kleintje.. dat soort dingen, ik zit dan niet rustig thuis ofzo.
    En dat je moeder mee moet als afknapper vind ik onzin, ik vind het vanzelfsprekend dat je moeder in de buurt is op je 6e. Niet op armlengte afstand maar wel als oogje in het zeil, waar ze meteen wat lekkers kunnen halen etc.
    Vanaf een jaar of 9 vind ik het veranderen, hangt natuurlijk wel van je kind af
     
    Champetter en NiekeKris vinden dit leuk.
  9. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.127
    15.634
    113
    Vrouw
    Niets overdreven aan.
    Eerder heel normaal
     
  10. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.544
    3.780
    113
    Overijssel
    Dat is heel normaal hoor, mijn zoontje van net 7 jaar gaat volgende week zijn B halen en denk maar niet dat hij alleen naar het zwembad mag. Hij mag van mij nog niet eens alleen op straat! (wonen aan een drukke weg, ook veel vrachtwagens en landbouwverkeer, bij zijn vriendje in de bouw mag hij sinds kort wel)
    En andere moeders die ik erover heb nagevraagd laten ze ook nog niet alleen.
    Hij zit nog maar in groep 3. En je weet nooit wat er gebeurt in een zwembad met oudere kinderen enz...
     
  11. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    @Amarens en @Spectre: Die van 11 kan soms wat ‘onhandig’ zijn en ervaart pijn veel intenser dan gemiddeld (alsin: dan vergeet ze dat en hoe ze moet zwemmen, zeg maar, in ieder geval de laatste keren dat we gingen zwemmen, maar dat is natuurlijk al enige tijd geleden), misschien dat het daardoor komt. En toezicht is een groot woord, we zijn dan ‘ergens in de buurt’ voor als het nodig is, zeg maar.
     
    Spectre vindt dit leuk.
  12. Yaisa

    Yaisa Fanatiek lid

    31 jul 2013
    1.202
    1.246
    113
    haha... ik had snel gelezen en dacht je man en je moeder.

    Water (en ook brand/vuur) vind ik ook een heel lastig iets. En uiteindelijk zal ik ze daar ook in moeten laten loslaten, maar met net een zwemdiploma en nog maar 6 jaar oud... ik vind dat echt een beetje te jong. Een boek lezen terwijl ze in het water liggen kan ik ook niet.
     
    1991Mamavanvier vindt dit leuk.
  13. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Ik ben best wel een overbezorgde moeder wat water betreft. Dus nee ik vind het echt niet gek. sterker nog ik verklaar hier een hoop mensen voor gek in de wijk. 5/6-jarigen zonder toezicht bij de rand van de sloot bijv. Ik kan daar niet tegen. En dat houd mij ook tegen om mijn jongste zoon en dochter alleen in de wijk te laten spelen.
    ik heb dan ook wel het type lopen-in-7-sloten-tegelijk-kinderen.
     
    1991Mamavanvier, Vero0504 en Neuzeke vinden dit leuk.
  14. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.608
    13.152
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik zou zeggen: dat ligt totaal aan het type kind èn aan de overige randvoorwaarden (is het druk of rustig, is er toezicht van een badmeester ja of nee, etc.).
     
    HappyRabbits, Axia en 1991Mamavanvier vinden dit leuk.
  15. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.032
    17.046
    113
    Vrouw
    Dat heb ik ook wel met water.... speeltuintje is hier om de hoek, maar zou m'n zoontje niet alleen op pad laten gaan zonder dat hij een zwemdiploma heeft aangezien er hier in de omgeving ook een grote vijver is..Nu is hij niet van het weglopen ofzo, maar hé, je weet maar nooit wat kinderen onder elkaar bedenken....
    Nu is hij nog maar 4 dus alleen buiten spelen mag hij sowieso nog niet.
    En zo zal ik er bijv. ook nooit voor kiezen om in m'n eentje met 2 kinderen naar strand / zwembad te gaan. Zeker niet met een baby erbij. Bij water wil ik de volle aandacht hebben voor m'n zoontje.
     
    1991Mamavanvier vindt dit leuk.
  16. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.097
    5.275
    113
    Mijn dochter is bezig voor haar diploma maar geen haar op het hoofd dat wij haar alleen ergens laten zwemmens straks na a en b. Ze kunnen misschien wel zwemmen maar ze zijn nog veel te jong vind ik.
     
    1991Mamavanvier vindt dit leuk.
  17. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.625
    113
    Ik vind het met 6 zeker niet overdreven om toezicht te houden. Het is natuurlijk wel afhankelijk van de drukte en het soort zwembad.

    Zwemt ze nu met de lessen wel in een echt (groot) wedstrijd bad met koud water? Sommige kinderen leren zwemmen in zo'n verwarmd recreatiebadje. Die zie je echt onderuit gaan in een echt zwembad. Zeker als het daar druk is.

    Een zwemdiploma is net als een rijbewijs. Een basis. Echt leren zwemmen of rijden leer je door het te doen in de praktijk.

    Ga dus met hem mee en kijk hoe het gaat.
     
  18. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.657
    21.162
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    O nee hoor, mijn dochter mag met A en B, als ze dan dus ook nog nog 6 zal zijn, echt niet alleen naar een zwembad. No way. En ik ben echt heel makkelijk, maar met water een stuk voorzichtiger. Ik vind zwembaden altijd druk, nou ja voor corona dan. Onoverzichtelijk gekrioel. Dus ik sta er nog met mn neus bovenop altijd. Weet niet wanneer ik wel vind dat dat kan.
     
    Zoe123 en 1991Mamavanvier vinden dit leuk.
  19. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.295
    113
    Nee hoor ik geef je helemaal gelijk. Overigens ben ik ook best een voorzichtige moeder met bepaalde dingen maar ik trek me er weinig van aan wat andere mensen daarvan vinden, ze zijn mijn kostbaarste bezit :)
     
    NiVa0230, 1991Mamavanvier en Neuzeke vinden dit leuk.
  20. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.779
    2.677
    113
    Noord-Holland
    Hahaha nou die van mij heeft A B en C en gaat mooi niet zonder toezicht zwemmen. Ik blijf erbij. Dat is vooral omdat ik haar (en zusje die nu bijna B heeft) te jong vindt om goede inschattingen mbt water te maken. Wij zwemmen in natuurwater. Ze mag best in het water, ze mag zwemmen duiken, alles.. maar ik zwem mee of ik zit aan de kant te kijken en het maakt me niet uit wat anderen daarvan vinden :) mijn kind mijn verantwoordelijkheid :)
     
    olleke, NiVa0230, Liekje81 en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina