Ben ik dan z'n "overdreven" bezorgende moeder?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door 1991Mamavanvier, 25 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.494
    5.160
    113
    Vrouw
    Ook onze kinderen mogen niet zonder toezicht gaan zwemmen. We zwemmen door het jaar te weinig om het niveau goed op peil te houden, dus we zijn er gewoon bij. Heb ook nog nooit een kind tegen onze kinderen horen zeggen dat het raar was, dat wij erbij waren. En anders hebben de 2 oudste als “excuus” dat ze nog een kleiner broertje en zusje hebben ;)
     
    1991Mamavanvier vindt dit leuk.
  2. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.800
    14.142
    113
    Ik zou er ook bij blijven. Het gaat er niet om dat hij op zichzelf niet kan zwemmen. Het gaat er om dat hij keuzes en gevolgen nog niet kan overzien.

    Kinderen onder elkaar vinden t bijv. heerlijk om vanaf de rand gekke sprongen te maken. Hoe dwazer hoe beter. Dat begint redelijk normaal maar uiteindelijk zijn dat handstanden en salto's.

    Bij ons op de camping MOEST je tot 12 jaar een volwassen toezicht hebben. Op 1 of meerdere kinderen. Was er bij ons dus 1 die verkeerd afsprong en met zn hoofd de badrand raakte. Was gewoon uitgegleden maar dus wel KO. Degene die toezicht hield zag dat er dus wat "raars" gebeurde, sloeg alarm en dook er achteraan en vervolgens doken er nog een paar bij om te helpen en een paar op de kant en een paar anderen die de kinderen allemaal uit t water bonjourden de kant op want daar was nu even geen tijd/aandacht voor. Badmeester ging naar t slachtoffer heel de klerebende erbij. Weer anderen die handdoeken pakten en er omheen gingen staan als schild, opgetrommeld animatieteam die de kinderen uit de buurt hield voor t geval t reanimatie zou worden.

    Schedelbasisfractuur...gewoon uitgegleden.

    Je verdrinkt niet theatraal, dat gaat stilletjes in alle omstandigheden. Hooguit de kramp een korte uitzondering.
     
    1991Mamavanvier vindt dit leuk.
  3. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.126
    15.190
    113
    Mijn 6jarige heeft zaterdag A gehaald, gaat door voor B en C. Maar die mag van mij ook niet zonder toezicht in een openbaar zwembad. Thuis wel (dat ik heen en weer kan lopen voor/met de baby bijv, niet 3u zonder toezicht).

    Oudste 2 hebben abc en mochten afgelopen zomer wel naar het strandje hier op voorwaarde van samen blijven, niet ver uit de kant en op tijd naar huis. 1x niet luisteren = de rest van de zomer pech.
    Nu hebben ze wel open water ervaring omdat ze ook vanaf ons schip het water inspringen (zowel in haven als rivier als kanaal als groot water. Niet overal, moet wel veilig kunnen ;) )
     
  4. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn 9-jarige zwemt heel goed, maar echt nog niet zonder toezicht van een volwassene. Ik ga bij het zwembad wel gewoon aan de kant zitten soms terwijl zij bv wat verderop zwemt, maar ik hou haar echt nog in de gaten - en gelukkig doen mijn ouders dat bv ook als zij met dochter gaan zwemmen (en zij blijven eigenlijk altijd met haar in het water).
    Mijn jongste heeft nog geen A, die gaat (natuurlijk) 1 op 1 met ons het water in.
     
  5. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Ik heb het er net met m’n man over: onze oudste is 6/7 als hij A en B heeft en mijn man zegt nee joh eerst zijn wij nog mee en houd je dat ik de gaten en dan ga je vanzelf merken aan hem wanneer je dat steeds meer los kan laten. Dus ik vroeg: vanaf wanneer mag hij dan alleen naar het zwembad op bijv de camping? 9 a 10 zei hij toen. Ik denk dat ik het daar wel mee eens ben.

    Overigens in een zwembad wel. Niet in zee.
     
  6. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.402
    3.953
    113
    noord holland
    A en B hebben zegt alleen iets over hoe goed hij nu de 'zwemtruukjes' heeft aangeleerd. Wat je zegt, hij is 6! Hem wel.of niet alleen laten in een zwembad heeft niets met die zwemtruukjes te maken maar met de zelfstandigheid van een 6 jarige. Jezelf in een zwembad kunnen redden heeft met veel meer dingen te maken dan alleen maar jezelf boven water houden of baantjes kunnen trekken. Je hebt helemaal gelijk dat je hem nog niet alleen laat.
    Mijn kinderen hadden hun ABC met net 6 en met 5,5 dus die hadden ook nog gewoon toezicht hoor. Niet persé zo dat ik naast ze moest zwemmen of ze geen seconde uit het oog kon verliezen. Maar gewoon dat ik in de buurt was, ze verder zelf hun gang gingen, maar ik wel wist waar ze waren en wat ze deden. Kinderen van 6 hebben natuurlijk nog niet het besef van sommig gevaar als dat een kind van 12 alweer heeft. Daarnaast hebben jonge kinderen ook nog wel eens een oogje nodig in hun omgang met anderen bijvoorbeeld. Op t schoolplein gaat dat ook niet altijd goed ;).
     
  7. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.910
    1.188
    113
    Nederland
    Ik geef je absoluut gelijk! Ik heb nooit iets met zwemmen had, als kind al een bloedhekel aan. Mijn oudste is ook echt geen waterrat, de jongste daarin tegen wel. Water is zo verraderlijk vind ik, dan kan je nog tig diploma’s hebben.
     
    1991Mamavanvier vindt dit leuk.
  8. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.950
    8.762
    113
    Nou dan ben ik ook een overbezorgde moeder. Onze zoon is net 7 en heeft a, b en c gehaald. Zijn laatste diploma gehaald in november dus al lang niet meer gezwommen.

    Hij zou niet zonder toezicht mogen zwemmen.

    Hij mag ook niet de wijk in struinen. In de buurt mag hij niet in de buurt komen van sloten. Niet vanwege het feit dat hij niet kan zwemmen maar de onderkoeling die je kan hebben.
     
    1991Mamavanvier vindt dit leuk.
  9. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.119
    4.333
    113
    Home
    Nee hier gaan ze ook niet zonder
    toezicht

    Ze hebben hun diploma dat wil niet zeggen dat ze goed kunnen zwemmen je moet het onderhouden en in een druk zwembad is wel wat anders dan tijdens zwemles zwemmen
     
    1991Mamavanvier vindt dit leuk.
  10. Roanna

    Roanna Bekend lid

    24 aug 2015
    848
    365
    63
    Zelf vind ik het best lastig wanneer je dit toe kunt laten. Mijn zoon (7) denkt dat hij wel zelf kan gaan 'want ik weet de weg wel hoor'. Voor mij is het geen vraag voor nu, ik vindt hem echt veel te jong om zelf naar het zwembad te gaan. Maar wanneer wel?

    Hier in de omgeving zijn er wel veel die al zelf gaan als ze in groep 4 zitten. Klein zwembad, personeel kent eigenlijk alle kinderen van de zwemles.

    Volgens mij mocht ik vanaf een jaar of 10 zelf. Maar ik weet het ook niet zeker..
     
  11. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier mag het bij het zwembad vanaf 12 zonder volwassene, groep 4 dus écht nog niet - dat vind ik ook bizar jong...
     
  12. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.332
    113
    Groep 4 is in de meeste gevallen toch 7/8 jaar? Dat vind ik echt veel te jong.

    Ik zou geen standaard leeftijd weten, het hangt van zoveel dingen af, ook in het geval van een klein zwembad waar ze veel kinderen kennen.
     
  13. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.552
    7.367
    113
    Hmm, hier een 8 jarige die vorig jaar gewoon met een vriendinnetje naar het zwembad ging ...

    Moet erbij zeggen dat ze op haar 5e A en B had en het een klein overzichtelijk zwembad is.
    Over het algemeen gaan vrij veel klasgenootjes ook zelfstandig heen. Ze is daar dus ook geen uitzondering in.

    Maar in geval van TS, als je kind net A heeft en bezig is voor B zou ik dat ook geen strak plan vinden.
     
  14. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Nee hoor.
    Hier hebben al mijn kinderts A B en C.
    Ze zijn nu bijna 10(zoon) en 11(dochter) en
    tijdens de vakantie vorig jaar liet ik zoon voor het eerst met zus(sen) alleen naar het zwembad.
    De jaren daar voor zat ik er bij met een boekje of ging ook even zwemmen.
    6 jaar...Nee, absoluut niet.
    Zwemles is echt iets anders dan vrij zwemmen in een druk zwembad.
     
  15. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.551
    6.245
    113
    Met 11 jaar zou ik ze wel onder toezicht laten zwemmen als ze na hun diploma’s niet veel ervaring hebben opgedaan. Maar 6 jaar is echt nog veel te jong om alleen te laten zwemmen. Niet dat je mee het water in moet, maar wel je ogen op hem/haar gericht houden.
     
    Saartje33 en Spectre vinden dit leuk.
  16. Mystiek

    Mystiek Fanatiek lid

    19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Een kind van zes is niet alleen in het zwembad, dat zou ik echt bizar vinden. Wel kun je na diploma's rustig op de kant gaan zitten of tussendoor even de toiletten bezoeken.

    Vraagt een vriendje of hij mee gaat zwemmen, dan zegt hij gewoon dat hij dat even moet vragen. En als het dan een moment is om te zwemmen, dan zeg je: 'Leuk, ik ga met je mee.' Je hoeft het niet zo beladen te maken dat hij weet dat het niet alleen mag, maar hij zal het wel altijd moeten overleggen en toevallig ben je er altijd bij. Of klinkt dat zo onlogisch? Kan het een keer niet, dan kun je altijd nog besluiten om uit te leggen dat je er graag bij bent.

    Zelf ging ik geloof ik vanaf een jaartje of negen alleen naar het zwembad. Ik had een abonnement, en de halve klas zat er. In de zomer lag ik elke dag in het water. Maar zeker nog niet met zes.
     
  17. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Mijn zoon is bijna 8 en mag niet alleen naar het zwembad.
    Hij is ook totaal niet zelfstandig nog.
    Hij mocht van de zomer wel even alleen gaan zwemmen of van de glijbaan terwijl ik vlakbij stond of op mijn ligbed lag. Dus ik kon wel toezicht houden, maar hou niet zijn handje vast.
     
  18. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.669
    9.623
    113
    Nee joh, alleen gaan zwemmen betekent zelfredzaam zijn in alle voorkomende situaties daar, in en naast het water, omkleden etc. Daar is een zesjarige nog helemaal niet aan toe.

    Ik denk dat ik mijn verstandige oudste volgend jaar als ze negen is misschien met een vriendinnetje kan laten gaan, of misschien een jaartje later. Nu nog niet.
     
  19. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.800
    14.142
    113
    Hier in t lokale zwembad is er veel overlast van bepaalde groepen jongens/mannen. Zelfs als je met je gezin zwemt is t geen garantie. Sinds dat dat begon mochten wij van onze ouders niet meer zwemmen daar, niemand niet meer van onze leeftijd (de meiden dan), terwijl we met 12-13 jaar daar al waren.

    Bloedirritant en het is net een pest die je niet uitgeroeid krijgt, speelt al zeker 19- 20 jaar. Ongeacht welk deurbeleid ze er op nahouden. Het is eigenlijk alleen maar erger geworden.

    De bekende hou je weg maar om de haverklap is t raak. Dan heb je t niet over pesten maar gewoon serieus aanrandings- en verkrachtingsmeldingen. We wonen in een DORP! Mja, dat komt uit de grote stad paar km verderop.

    Dochter gaat daar maar niet zwemmen. We zoeken wel een camping, daar komen die gasten niet. Als ze t in die 20 jaar nog niet opgelost hebben verwacht ik geen verbetering over 8 jaar...Toegang uitsluitend voor dorpsbewoners lijkt me wel wat, maar dat mag volgens de wetgeving vast niet. Zou wel schelen.
     
  20. Dufel

    Dufel VIP lid

    10 sep 2014
    5.833
    1.469
    113
    Oh hell no... Ik ben ook zo'n moeder die misschien overbezorgd is bij water.
    Maar echt niet dat mijn 6 jarige alleen mag gaan zwemmen.

    Geen idee nog wanneer wel, dat zien we dan wel weer.
     

Deel Deze Pagina