nee dat is geen grapje..... wij hebben hier 4 iphone's (handig die verlopende abbo's) en zij heeft dus een oude iphone, zonder simkaart natuurlijk, puur en alleen voor de babyapps, die dus past in een speciale fisher price iphone bal uiteraard speelt ze daar niet elke dag mee maar als we op visite zijn is het wel een verdomd makkelijk mee te nemen speeltje en indien niet bij mij, heb ik de apps ook op mijn iphone die ik wel altijd bij mij draag meestal speelt ze gewoon met normaal speelgoed,maar laten we wel wezen,dat wordt toch ook steeds luxer? en ik vind dat als je zelf goed je grenzen erin bepaald je gewoon een goed opgevoed kind kan hebben indien mijn kind later zo onbeschoft is om geen gedag te zeggen dan wordt het afgepakt....wel manieren houden het is maar net hoe je er zelf mee om gaat...... maar goed dat is dan mijn visie erop
Ik probeer ook de gulden middenweg te vinden. Zo mag Jelle af en toe op mijn DS en heel soms op de laptop naar de website van Nijntje. Ik denk ook niet dat het slim is om ze dat allemaal te onthouden, op school mogen ze tenslotte ook op de computer. En de hele maatschappij draait tegenwoordig om computervaardigheid. Zelfs een kassa is geen kassa meer maar een computer... Wat ik wel merk is dat Jelle erg makkelijk voor de tv gaat hangen. Als ik hem aanzet en ik zeg niks, zit hij er zo de hele dag voor. Terwijl Jitte veel meer speelt en ook meer fantasie heeft. Zo is ze nu al een uur bezig met haar nieuwe baby born die op het potje moet. Jelle heeft dat nooit gehad. Jelle is meer in zijn hoofd bezig, hij kent al een heel aantal letters, kan tot 60 tellen en van 20 naar 0. Het is ook echt niet zo dat ik dat heel erg met hem zit te oefenen, een rijtje cijfers kan ieder kind uit het hoofd leren. Hij hoeft het maar 1 x te vragen en hij weet het. Hem doe ik ook het meeste plezier met leerspelletjes, gisteren kreeg hij Electro en hij is er de hele tijd mee aan het spelen geweest. Conclusie: Alles met mate en zorgen dat je als ouders je computervaardigheden ook bijhoud... Voor je het weet zijn je kinderen sneller op de PC als jij...
Ben het voor een groot gedeelte met je eens. Wil het niet, dat ze tegenwoordig in de kleuterklas al met computers werken. Dus tot de 8 ga je niet redden Hier zit Eva weleens aan de pc, maar doet dan een spelletje van sesamstraat of nu met de sint tijd, spelletjes op sinterklaasjournaal.nl. Verder niks. Mijn buurmeisjes van 6 heeft al hyves, ik vind dat net een stap te ver. We zitten nu wel in dubio voor een DSi voor haar verjaardag, maar dat betekent wel, dat ze er mee voor moet sparen. Vind het nl wel, dat ze mag leren dat paps en mams niet zo maar alles kunnen kopen. Tv op kamer, spelcomputer, dvd...dat krijgt ze dus echt de eerste jaren nog niet. Vind ik niet nodig. Als ze tv wil kijken, kan het gewoon beneden.
compleet mee eens, het gaat denk ik ook om een goede balans, mijn kinderen kunnen uren buiten spelen, of vermaken met hun keukentje of autootjes, MAAR ze vinden het ook leuk om hiernaast met dit soort dingen bezig te zijn. En daarnaast kan ik nog zeggen dat voor een kindje met een achterstand (onze zoon omdat ie slechthorend is geweest) het gewoon broodnodig was / is, anders had ie dat nooit kunnen inhalen, buiten spelen is wel leuk maar dan had ie nu naar een speciale school toegemoeten dus hier was het zelfs hard nodig (uiteraard mocht ie ook gewoon buiten spelen ernaast hoor ) Ik denk dus dat het gaat om een balans, JA kinderen moeten ook gewoon buiten spelen en met normaal speelgoed spelen maar je moet OOK met je tijd meegaan zodat ze straks niet achterlopen op hun computervaardigheden e.d. het hoort er toch allemaal bij tegenwoordig. Wat ik trouwens wel BEWUST doe is met dingen op hun eigen niveau laten spelen dus niet op onze i pad, computer, nintendo DS of telefoons, die zijn van de volwassen mensen, hun krijgen opties die voor hun eigen leeftijd zijn en hierbij passen, ze hoeven niet overdreven slim te worden of zijn maar wel ermee in aanraking komen om er bekend en comfortabel mee om te leren gaan.
Ben benieuwd naar de reacties hierop Doe waar jij je lekker bij voelt en goed voor je kind vind ... sommige mensen gaan nu eenmaal mee en doen het in overvloed en sommige met maten en dan ook nog een groep die er geen behoefte aan heeft. De laatste zijn waarschijnlijk ook de mensen die er zelf geen interesse in hebben. Als ik het geld had had ik alles wat maar leuk was op gadget gebied. Waarom ... omdat het me stimuleert om dingen te ondernemen. Klinkt raar maar als ik nu in Parijs (woon vlakbij) loop dan ga ik op internet even kijken wat ze van het restau vinden waar ik voor sta. Als dan de buren beter worden beoordeeld ga ik daarheen. Kleine kinderen worden, naar mijn mening, niet overladen met het digitale tijdperk en wat dat met zich meebrengt aan gadgets. Het is er allemaal maar je hoeft er niks mee. En of je kind er slimmer door wordt ... dat is per kind verschillend natuurlijk de een heeft er interesse voor de ander niet. Hier dus wel een HTC waar zoontje tegenwoordig filmpjes op kijkt en als ik heel eerlijk ben zal ik blij zijn als we in de auto van 'die schermpjes' krijgen omdat een rit van 6-7 uur dan een stuk makkelijk te doen is met ukkie.
Vind het overigens wel knap, een kind van 6mnd die met een iphone overweg kan haha. Die van mij lagen toen alleen wat kwijlend in de box op een speeltje te sabbelen en wat rond te rollen op de grond
hihi die eerste van mij liep al overal langs, en de tweede kroop overal heen en ging al zelf zitten, kortom kinderen verschillen het is maar net wat je "overweg" noemt natuurlijk, ik vind 6 maanden ook wat overdreven vooral omdat de grens tussen wat voor volwassenen is en voor kinderen vaag word en onduidelijk. En als er een ding is waar kinderen niet goed tegen kunnen is het vervagen van grenzen dat is voor beide partijen niet fijn want ja wat gebeurd er als er een pc van 1300 euro verknald word door je peuter die dat ook wel denk te kunnen...? dan zijn we boos terwijl het kind er niets aan kan doen, het is je taak als ouders zijn om grenzen aan te geven.. Geef het speelgoed om op zijn of haar eigen tempo te kunnen ontwikkelen van mijn part dan van vtech of iets maar dat is voor hun eigen motoriek e.d. het beste naar mijn mening. Trouwens niet erg als je een keertje laat meekijken of drukken (al zou dat mijn persoonlijke keuze niet zijn vanwege het grensverhaal) maar echt een "eigen" telefoon vind ik wat te veel hihi
Ik las 't eerste bericht en moest eigenlijk heel hard lachen. Zo verschrikkelijk herkenbaar!! Zelf vind ik het ook best lastig om een balans te vinden tussen tv/computer/buiten/bordspellen en wat er nog meer bij hoort. Op school krijgen ze al op jonge leeftijd les op de computer, dus daar moet je toch iets mee. Wij proberen de kinderen zich bewust te laten worden van andere dingen dan alleen de tv. Zo mogen ze dus ook niet altijd tv kijken, meestal spreken we dan af dat ze buiten gaan spelen, huiswerk maken of een klusje wat op hun taken lijstje staat (tafel dekken of opruimen, hun kamer opruimen, simpele dingen) en dan gaan we daarna een spelletje doen met z'n allen. Ook wel eens zonder voorwaarden hoor Ik merk dat ze dat eigenlijk veel leuker vinden dan tv kijken of computerspelletjes. Iedereen weer blij, haha Toch lijkt het wel alsof kinderen steeds minder fantasierijk worden als ze zichzelf moeten vermaken. Dat vind ik erg jammer.
Ik probeer echt de middenweg te vinden. We hebben een wii met dora, Iphone, een Ipod voor dochter met kinderapps. Maar deze kan ze niet te pas en te onpas pakken. 1 keer per week doen we een spelletje op de wii of mag ze even met de Ipod spelen. Ik denk dat je het kinderen niet moet ontzien, ze groeien op in een heel andere maatschappij dan dat wij zijn opgegroeid. Het zal me niks verbazen als straks al het schoolwerk op een computer wordt gedaan. Niet zo gek, aangezien wij als volwassenen ook alles op de computer doen. Ik vind het belangrijk haar 'klaar te stomen' voor hoe het leven nu is en niet blijven hangen in hoe het vroeger was. Natuurlijk is het heel belangrijk dat kinderen hun fantasiespelletjes blijven doen en buiten spelen, daarom vind ik die balans heel belangrijk. Maar helemaal ontzien uit principe lijkt me niet zo'n goed idee. Ik denk ook niet dat het wat te maken heeft met kinderen slimmer maken, maar dat het gewoon met de tijd meegaan is.
Het enige wat ik me de hele tijd af zit te vragen is.. wat denk je wel niet dat dat kost?? Ik ga mijn kind echt geen Ipad voor zijn/haar verjaardag geven, gaat mij echt iets te ver. 400 euro voor een cadeautje vind ik echt niet kunnen, hoe leuk en handig het ook is. Dat de kinderen van tegenwoordig de luxe hebben, prima, maar alles op zijn tijd en ze leren eerst maar eens buitenspelen, vriendjes maken en zichzelf vermaken zonder TV of computer.
Als mijn zoontje nu drie was geweest, NO WAY dat hij een tablet zou krijgen! Speelgoedautootjes en een trapfiets kan ie krijgen! Ook vind ik het niet nodig dat hij met mijn mobiel speelt, dat is geen speelgoed.
Tuurlijk zijn kinderen erg verschillend, maar juist doordat die 2 van mijn nu niet echt supersnel met dingen waren, vind ik het knap als een kindje van die leeftijd al zoiets kan. En gelukkig zijn we allemaal verschillend. Trouwens ik riep voor ik kids had ook; o echt niet dat er van die rommel komt met allemaal geluid en lichten haha...en als je nu kijkt, t ene maakt nog meer herrie als t andere
Hier een zoontje die prima de tv, dvd-speler, laptop en xbox kan besturen, hij start zo zelf een spelletje op of zoekt naar een youtube-filmpje op internet..... maar hij kan ook uren genieten van bouwen met blaadjes en takjes en hij is gek op het strand, bos en kinderboerderij. Waarom moet je kiezen? Ik laat hem juist zo breed mogelijk ontwikkelen, jij bent de ouder en zolang ze zo klein zijn kun jij ze daar juist zo prima in sturen. Als je ze pas kennis laat maken met computers etc als ze straks 8 of 10 zijn dan vinden ze het waarschijnlijk veeeeel boeiender en gaan ze er veel meer tijd aan besteden dan wanneer het al heel normaal is. Ik ben dus denk ik redelijk van de middenweg en het ene sluit het andere niet uit. Hij is gek op cars, diego, mickey mouse clubhouse, pokemon (jaja ook dat mag hij kijken van me, want dat wil hij persee, maar dat soort dingen onder begeleiding ) en hij mag best 's ochtends of 's avonds een dvdtje kijken, maar dat maakt overdag een flinke wandeling niet minder leuk! Ik wil hem gewoon niets ontnemen, ook niet die 'moderne' dingen, maar ik doe wel zoveel mogelijk met hem samen, dus niet uit 'gemakzucht'...
Ik ben van mening dat je van allebei de werelden wat goeds kunt meegeven. Natuurlijk ga ik lekker het park in met Mayron en zoeken we kastanjes, we tekenen, we kleien, we doen bordspelletjes, hij verkleed zich, kortom speelt. Daarnaast vind ik het wel belangrijk dat hij zich ook op digitaal vlak kan redden. Er zijn hardstikke leuke spelletjes voor die kleintjes die het denkvermogen vergroten. Ze leren zo hun hersens op een andere manier te gebruiken wat ontzettend belangrijk akn zijn voor hun toekomst. Dat hersenstukje dient ook geactiveerd te worden Dit is ook uit onderzoek bewezen maar ik had het ook zelf wel kunnen bedenken. Ik wil hem totaal niet uitsluiten van de vooruitgang. Daarom is de cro-magnonmens blijven voortbestaan omdat die in staat was zich verder te ontwikkelen en dat deel van zijn hersenen kon gebruiken en is de neanderthaler uitgestorven, die konden zich niet ontwikkelen en bleven altijd in hetzelfde riedeltje hangen. Haha ik zeg niet dat dat er mee te maken heeft, maar ik denk dat er niets mis is met ontwikkeling op alle vlakken. Ik zie het aan mijn zoon van 14. Die heb ik ook lekker laten gamen en computeren. Zijn logisch denkvermogen is snel en ontzettend ontwikkeld. Ik zeg niet dat dat komt door de technologie, maar ik denk dat het wel mee heeft geholpen. Hij is nu door youtube benaderd, die willen geld geven voor zijn filmpjes van games e.d. Wie weet zit er een toekomst voor hem in want anno 2011 niet verkeerd is op dit gebied.
idd!! en laat ze eerst maar eens leren hoeveel die dingen kosten,en dat je dat niet zomaar even uit je zak schud! en dat ze er dus heel erg zuinig mee moeten zijn!!.. ik zie mijn dochter van ruim 3 al gaan met zo'n ding.. na 5 min op dat ding ziet ze een pop liggen! kwak ipad aan de kant!,en aan brokken!! daar gaat je geld..
Mijn zoon is zich bewust dat je voorzichtig met dit soort dingen om dient te gaan en ik zit er ook echt wel bij als hij ermee speelt. Met zijn speelgoed gooit ie, met mijn telefoon maakt ie geen grappen
Ik vind om te beginnen dat elke ouder, het zelf moet weten allemaal. Maar bij die van ons krijgt echt nog geen iphone of tablet. Wij hebben wel een Nintendo Wii, maar daar vind ik hem echt nog veel te jong voor. En als we dat al gaan toelaten, is het max een half uurtje per dag. Verder staat bij ons overdag eigenlijk altijd Kleuterradio aan ipv tv, en moet hij zelf lekker spelen. Of we gaan samen met hem spelen. En onze laptops heeft hij nog niks mee te maken..
Zou willen dat mijn zoontje ook zoveel eerbied had voor mijn telefoon haha. Of hij wil juist eraan mee helpen om mama eerder aan een smartphone te krijgen, kan ook
Oh mijn dochter zit echt weleens op de iphone, computer etc. maar vind het net zo leuk om lekker te tekenen bijv. En tja, ´vroeger´ ging ik ook altijd buitenspelen, hutten bouwen en weet ik het. Maar ik moet hier minstens een half uur lopen voordat ik bij een kinderproof speeltuintje aankom. Er is hier een saai grasveld wat vol stront ligt en de andere ´speeltuintjes´ worden bezet door hangjongeren of junks. Dan maakt het het ook allemaal niet echt makkelijker om buiten te gaan spelen, zo is het helaas anno 2011 in een stad.