haha ik ben er nooit echt tegen geweest, moet wel zeggen dat ik het juist wel heel leuk vinden als mijn kinderen zelf mogen kiezen en aangeven wat ze leuk vinden, ook al is dat misschien niet altijd iets wat ik meteen zou uitkiezen, zo probeer ik hun hun eigen smaak te laten ontwikkelen en het hebben van een eigen mening, dat doe ik vooral met kleding maar ook speelgoed, met nadruk wel op speelgoed want laat ze niet in de dixons ofzo dan winkelen haha
ook zeker waar! het is toch net even anders zullen we maar zeggen dan 20-30 jaar geleden. Ik laat mijn kinderen zoiezo niet alleen buiten spelen (de oudste is pas 4) dus dan ga je meer dingen zoeken om ze uit te dagen ...
Hier staat trouwens de hele dag nick jr aan, wat ik op voorhand altijd zei niet te doen ze kijken ook niet de hele dag maar vind het achtergrond geluid erg prettig, en tussendoor spelen ze met hun eigen speelgoed en als ze even een rustmoment willen gaan ze zelf zitten met een kussentje en gaan ze even kijken..
Het is natuurlijk ieder voor zich, maar ik ben een echte ouderwetse mama . Ik heb zelfs geen iphone of tablet oid, maar een gewone antieke bel en sms telefoon. Ook hebben wijzelf geen xbox - wii oid, alleen maar een kleine tv een pc en een oude laptop. Onze kinderen mogen overdag geen tv kijken, er komen zat jaren dat ze dat wel gaan doen, ook hebben ze helemaal geen 1 dvd of een tekenfilm die ze kijken. Dus hier is het niks tv-pc-tablet of mobiel, maar gewoon een kleurboek met kleurtjes, bakken met speelgoed, kleren van mama en papa aantrekken, rotzooi maken en vooral veeeeeeeeeel buiten spelen, weer of geen weer, dat is toch wel echt een favoriete bezigheid bij ons.
Idd ook zoiets wat ik zei nooit te zullen doen, maar ja, papa en mama hadden in t weekend zelf ook de hele dag tv aan staan. Dus nu is dat niet anders eigenlijk Maar de kinderen kijken er bijna niet naar. hooguit 5 min en dan is t weer gedaan
Mijn zoon wist met 3 jaar alle letters op mn toetsenbord te vinden, heeft een nintendo ds met paar spellen, doet spellen op mijn tablet en vind alles wat elektrisch is mega interessant... Hij speelt uren met lego, gaat buiten voetballen, fietsen altijd naar school, maakt de mooiste tekeningen en zijn handschrift is bijna netter dan die van mij... Ouderwets of nieuwerwets? Overal is een middenweg in te vinden!
Ik denk dat het ook nog wel verschilt per kind hoor. De mijne heeft heel veel intresse in electronica..Dat varieert van afstandsbestuurbare auto's tot spelcomputer tot telefoon. Bouwen met Duplo heeft hij noooooooit gedaan. Niet dat we het niet hebben, we hebben meer dan genoeg. Het boeit hem gewoon niet. Knutselen is ook niet aan hem besteedt, thuis niet maar ook op de peuterzaal niet. Buitenspelen met andere kindjes daartegenover wel. Dus als de kans het bied, komen er buurtkindjes/vriendjes langs en spelen ze lekker achterthuis (want hij is nog te klein om voor het huis te spelen) of gaan we naar de speeltuin. Maar ik vind het niet erg als hij op de wii is of met mijn telefoon speelt of achter de laptop een spelletje doet. De maatschappij veranderd, zelfs op school gaat alles digitaal, geen schoolbord met krijt meer, straks ipad's ipv schriften (SCHANDALIG!!! ze moet ook leren schrijven) En ik vind het wel belangrijk dat hij goed meekomt met de rest.
Wij zijn vrij ouderwets in de zin dat we geen speelgoed voor onze zoon willen dat al helemaal is vastgelegd, zeg maar. Hij moet er dus wel zelf mee kunnen spelen zoals hij wil, zijn eigen verhaaltje bedenken. Speelgoed met geluidjes en lichtjes hebben wij dan ook nauwelijks in huis (en wát we hebben, hebben we gekregen van mijn -eigenwijze- schoonouders ) Sil mag soms eventjes met mijn telefoon spelen, omdat ik er wat apps op heb gezet die voor hem leuk zijn, maar het is wel heel duidelijk dat het mijn telefoon is en dat hij hem dus na een poosje weer terug moet geven. Vindt hij niet altijd leuk, maar hij snapt het wel. Computer mag hij nog helemaal niet aan zitten, maar ik denk als hij, over een jaartje ofzo, wat minder onbehouwen is dat het dan wel mag. Dan gaan we gewoon af en toe een half uurtje samen websites zoeken enz. Ik wil ook graag die middenweg vinden tussen mijn eigen ouderwetse denkbeelden en de moderne tijd waar we in leven... Ik geloof niet dat het heel veel zal uitmaken of hij nu al met een ipad bijv leert omgaan of pas over 3 jaar (bij wijze van), maar ik vind hem nu gewoon nog te jong in zijn gedrag voor zulke dingen en dat is mijn leidraad.
wij hebben zelf niet eens een tablet dus onze zoon zal er ook zeker geen krijgen haha. wij zijn hier ook gewoon lekker mateloos ouderwets hoor.
Ouderwets wil ik het niet noemen, maar vroeger waren de nieuwe technieken van nu gewoon niet aanwezig. Als onze dochter ons op de ipad bezig ziet, dan wil ze het gewoon nadoen, dan kun je zeggen 'moet je niet op de ipad gaan als ze aanwezig is' maar zo werkt het niet. Hetzelfde geldt voor een mobiele telefoon bijvoorbeeld, dan wil onze dochter ook even bellen, ze heeft hier heel wat keren met de afstandsbediening staan bellen.... Onze dochter speelt graag buiten, kijkt op z'n tijd een filmpje, leest een boekje en vermaakt zich prima met haar eigen speelgoed. En toch laten wij haar wel kennismaken met de nieuwe technieken die er zijn. Alles met mate vinden wij niet erg, maar het moet geen verslaving worden.
Kijk ik nu in de spiegel? Of ben je toch stiekem een tweelingzus van me Nee hoor ik ben het helemaal met je eens! Ik hoop ook dat ik Collin en eventuele brusjes zolang mogelijk van de computer vandaan kan houden, hoewel dat heel moeilijk zal worden want het trekt enorm aan! Nu al met zijn 10 maanden. Het liefst hoop ik ook dat ze lekker gaan sporten en daar hun ei kwijt kunnen. We zullen het iig wel stimuleren want sporten is gezond!Glimman komt uit een echte voetbalfamilie dus als de genen zijn overgedragen dan komt het wel goed!
Hier zeker wel van de moderne slag Thijmen heeft apps op mijn mobiel en op de tablet van mijn vriend en kan er goed mee overweg. Met mijn mobiel mag ie alleen spelen (als het van mij mag uiteraard) en daar is ie heeeeel voorzichtig mee. Hij weet heel goed hoe het allemaal werkt Hier alleen op vakantie een dvdspeler en alleen als het echt om lange ritten gaat. Ik vind het belangrijk dat hij zich op alle fronten kan ontwikkelen en daar horen digitale dingen ook bij. En waarom zou hij daarin niet creatief kunnen zijn? Hij kan er op tekenen en kleuren en later kan hij met papa programmaatjes maken. Dat is ook je fantasie gebruiken maar dan weer op een andere manier. Niet alles wat op een computer gebeurd ligt vast of is fantasieloos! Overigens vindt Thijmen buiten spelen ook leuk en speelt hij graag met lego en autootjes of zijn andere speelgoed... Overigens merk ik dat wij als volwassenen op een heel andere manier kijken naar dingen als tablets, smartphones etc. Voor ons is dat nog nieuw en spannend, maar voor onze kinderen is het een deel van de normale wereld.
Zo ervaar ik dit ook. Mijn vriend en ik keken vroeger ook altijd veel tv (of hij stond gewoon aan als achtergrondgeluid terwijl we iets anders deden, en dan af en toe even kijken), en ik merk nu dat het heel moeilijk is om dit anders te doen nu we een kind hebben. Ik kan nu wel ineens de koekjesbakkende, ouderwetse jaren '30 moeder gaan uithangen omdat het zogenaamd niet goed is als mijn driejarige een Ipad kan bedienen, maar dat past gewoon niet bij mij. Dat hou ik niet vol. Wij hebben best wel wat apparatuur in huis (allebei een Iphone, een Ipad, twee laptops, een x-box...) en ik ga die dingen gewoon niet achter slot en grendel leggen als mijn zoon wakker is. Daarvoor hou ik er zelf teveel van. MAAR. Alles met mate, en alles in evenwicht. Ja, mijn zoon weet hoe hij met een Ipad of Iphone moet omgaan, en hij houdt van tv kijken. Hij vindt elektronica interessant (bestudeerde de afstandbediening al toen hij een baby was). Maar daarnaast speelt hij ook buiten of met zijn speelgoed. Hij heeft een geweldige fantasie en we spelen uren met zijn garage of keukentje. Hij is ook erg sociaal en speelt graag met andere kinderen (gaat ook twee dagen per week naar het kdv). Hij hangt iig. niet hele dagen apatisch voor de tv met een speen in zijn mond, terwijl ik achter de laptop zit. Zolang dat niet gebeurt maak ik me eigenlijk niet zo druk.
Ik sluit me aan bij de middenweg. Gruwel ook van kinderen rond de 10 die op verjaardagen,in restaurants etc met hun hoofd op de ds zitten en amper op of om kijken. Maar al die snufjes zijn wel echt iets van deze tijd, dus tja moet je ze het dan wel onthouden? Ze moeten ook leren hoe ze er op een gezonde manier mee om moeten gaan. Dat kan je jong nog leren, bij pubers wordt het al wat lastiger. Nu schijnen ze in de brugklas allemaal al een htc of Blackberry te hebben, probeer dan nog maar eens invloed te hebben over het gebruik. Denk dat je ze beter jong kunt leren dat zo'n snufje ook uit kan
Wij hadden ze vroeger natuurlijk ook gewoon niet als kind, toen was er misschien weer iets anders waar ouders soms van gruwelde. Aan de andere kant, onze ouders spendeerde vroegah niet zoveel tijd aan internet, laptops, ipads etc En er zit wat in, dat ze gewoon moeten leren omgaan met die ding en er verantwoord mee om kunnen gaan.
Ik heb niet alles gelezen maar ik moet even reageren hoor. Mijn oudste(nu dus 8) heb ik echt altijd gestimuleerd om zijn fantasie te gebruiken, leuk fantasierijk speelgoed voor hem en mooi speelgoed, veel kapla, blokken, paymobile, lego, soldaatjes etc. Maar die fantasie was ver te zoeken, meneer was altijd helemaal gebiologeerd door schermen. Nou dat vond ik helemaal niks, hij kon zich er echt niet van losrukken als er iets aanstond. Dus wij maar stimuleren, stimuleren, stimuleren maar man die was met geen paard aan het verzinnen te krijgen(ik helemaal negatief, al die ouders verpesten die kinderen en daarmee die van mij want die wil hetzelfde als zijn vriendjes) en toen hij op school zat was het helemaal klaar. Alleen af en toe als ik alles klaarzet wil hij spelen, verder heeft alles een doel anders is het niet leuk. "Lego is om mee te bouwen, kapla is om achtbanen na te maken, blokken zijn om te stapelen, autos mag je mee racen of over de weg rijden en legerpoppetjes moeten in de tuin in het zand. Playmobile is stom want dat is al af en daar kan ik niet mee spelen.." Aldus zoonlief. Blijkt hij asperger te hebben. Arm kind is jaren gestimuleerd om dingen te doen die hij helemaal niet kan. Ga je dan, met je ouderwetse visie..
hier geen tablet, maar wel redelijk "nieuwerwets" hier kijkt hij wel eens een filmpje, die we afspelen op de mediaplayer...hier staan dan ook meerdere keuzes op. Hij mag dan zelf een kiezen, en als het afgelopen is gaat hij weer uit en gaat hij spelen (met thomas de trein, een dierentuin bouwen van playmobiel e.d. fantasie genoeg!) ook doet hij af en toe wel een spelletje op onze telefoons. dit is dan bijvoorbeeld memory of een babytv spel. en af en toe een filmpje op youtube. hier dus wel veel van dat soort dingen, maar wel afgewisseld met zelf spelen!
Ik ben het helemaal met je eens! Niet dat ik tegen de computer of televisie ben, maar ik vind het veel belangrijker dat mijn kindjes zich zonder leren te vermaken. Ik heb heel wat kinderen om mij heen die wel van kleins af aan achter de televisie of computer werden gezet en ik kan nou niet zeggen dat die kindjes er veel socialer op geworden zijn. Op verjaardagen kunnen ze zich niet vermaken, samen spelen houden ze nog geen kwartiertje vol zonder elkaar in de haren te vliegen. Mijn dochter mag best eens televisie kijken, maar met een uurtje op een dag houdt het toch echt wel op! We gaan haar nu eerst de belangrijke dingen aanleren: Samen spelen en haar fantasie en creativiteit leren gebruiken. Als ze naar school gaat, zien we wel verder.
ow dat topic heb ik gemist dan denk ik, ik heb nu een tablet voor man en mij gekocht maar zie daar geen kind van 3 jaar mee spelen... Ik vind je echt niet ouderwets hoor, er zijn kinderen (hier in de omgeving) volgens mij kennen die het woord buitenspelen geen eens, die zitten de god ganse dag achter de computer, tv en ga zo door... nou ik weet nog wel hoe prachtig ik het vond om buiten te spelen...kwamen we aan met die rode neusjes en oortjes van de kou heerlijk
ben t ook wel met je eens, ik denk wel dat al die nieuwewetse dingen iets is van nu, en geloof wel dat de kinderen daar mee om moeten leren gaan. maar buitenspelen, verkleden, koekjes bakken is volgens mij iets gezonder om te doen. hier vrees ik dat mn dochter opgroeid in de jaren 70, want ik weet niet eens hoe een mp3-speler werkt, en t modernste dat ik kan bedienen is de laptop die we hebben. we hebben een oude 'dikke' tv die t prima doet, maar weinig aanstaat, en met mijn mobiel kun je verder bellen en smsen niks. ik ben dus wel zo'n voorlezende, koekjes bakkende en schminkende moeder die verantwoorde uitjes naar t bos organiseert..... omdat ik dat zelf leuk vind en wij absoluut geen aantrekkingskracht tot ipad/pod/pid/pud of hoe die dingen ook heten, hebben maar ben wel van plan iets meer van die dingen te leren als mn dochter ouder word, ik wil natuurlijk geen geiten-wollen-sokken kind dat niks mag van thuis.