Ja leuk he Wij mochten ook altijd water voor het paard neerzetten, mijn moeder gooide dit dan weg en maakte er met lippenstift een afdruk op alsof piet het had leeggedronken haha Piet had vast erge dorst
ik ging vroeger van de paar dubbeltjes die ik kreeg in een oude portemenee om mee te spelen een wortel halen bij de groenteboer
Nee, er is bij ons niemand in de omgeving die zn kinderen in sinterklaas laat geloven of pakjes avond viert. Ook op school word niet meegedaan aan die onzin. Dus bij ons straks geen sinterklaas gedoe. Ik vind ook niet dat je een kind wat ontneemt, je ontneemt een kind een leugen... Niets geen spel, eerst een jaar of 8 je kind vertellen "Ja en dan komt sint en piet over het dak" etc en vervolgens komt de tijd dat je zegt "Papa en mama hebben je al die tijd voorgelogen" Enneh, de kindjes in onze omgeving "geloven" allemaal, maar dan wel in iemand anders als de sint... Zie je wel... Eerst voorliegen en dan teleurstellen....
Ik vind Sinterklaas geweldig maar helaas heb ik geen kinderen. Mijn zusje gelukkig wel Ik vind dit zo'n super tijd voor kinderen die spanning en hoop op kadootjes dat moet je ze niet ontnemen:x Vonden je man en jij het niet leuk dan toen je klein was? En zo duur hoeven kadootjes niet te zijn wat snoep vinden ze al geweldig. Ik ben maar een tante en ze zetten hem hier net zo vaak als thuis ik denk 3a4 keer. Zelfs kinderen van mijn nicht wel is toch super die gezichtjes s'morgens.
Ik mocht hem ook iedere dag zetten vanaf de dag dat de Sint in het land was. Kreeg er dan kleinigheidjes in. Ook zoals hiervoor werd beschreven weleens een mandarijntje, of alleen wat strooigoed, een suprise-ei een zakje met chocolade muntjes. Dat soor dingen. Verder kregen we wat betreft speeltjes ook kleine dingetjes erin, bv een jojo, een stickervel, een pakje met kleurtjes.
Jawel hoor, maar wij doen gewoon niet mee aan de grote massa. Er bestaat ook zo iets als Christenen ( En andere Nederlanders die er gewoon een hekel aan hebben ) die niet aan sinterklaas doen namelijk.
ik mocht zelf altijd elke avond mijn schoen zetten en kreeg dan indd ook alleen pepernoten of mandarijntjes ofzo erin.. heel soms een klein kadootje.. denk dat ik dat zo ook hier ga doen.. vind de sinterklaas tijd juist super.. vandaag met de intocht ook heb echt genoten van het gezichtje van onze dochter toen de sint aankwam haha.. vind wel dat iedereen het lekker voor zich moet weten of je eraan mee doet of niet.. en ts zou me er ook niks van aantrekken als een ander kindje meer krijgt.. meestal zijn de kinderen al blij met wat ze krijgen toch gewoon lekker vieren hoe je het zelf wil..
volgens mij is hier niemand op dit forum die slechter is geworden van de sinterklaas traditie. ik weet niet waar je woont maar is dit een geloofskwestie? lfs hellen
Bij mijn weten horen Rooms Katholieken ook tot een Christelijke stroming, en die doen wel volop aan deze traditie mee.
Speak for yourself please. Ben actief meelevend en belijdend christen, maar dat weerhoudt me er niet van om aan Sinterklaas te doen. Kan me niet voorstellen dat je in een omgeving woont waar je totaal niet in aanraking komt met Sinterklaas, vandaar de vraag of je wel in Nederland woont. Zelfs in de biblebelt wordt gewoon aan Sinterklaas gedaan, ook op scholen.
Ja dat dacht ik ook.. Ik ken zat streng christenen maar die ik ken doen allemaal mee met sinterklaas. Dus lijkt mij erg sterk als niemand in jouw omgeving (buurt en scholen bijv) die niet aan sinterklaas doet.
Ja, of je zou iemand in zn waarde kunnen laten? Wij doen inderdaad vanuit principiele redenen niet mee aan de sinterklaas hype. Op de basisschool hier word ook geen sinterklaas gevierd, mn neefjes en nichtjes zitten bv op een basisschool van de gereformeerde gemeente en die weten echt allemaal dat sinterklaas niet bestaat hoor... Ook die van 4 en 6 jaar oud.
ik ben ook christen en vier wel sinterklaas. denk niet dat god mij zal veroordelen omdat ik sinterklaas vier.
Sterker nog, de oorsprong van t sinterklaas feest had een grote verbondenheid met de kerk. Schoen zetten bijvoorbeeld, werd eeuwen geleden dus al gedaan..in de kerk! Ik ben intussen ook wel erg benieuwd waar je woont dat er niemand in je omgeving aan sinterklaas doet en de kinderen er niet mee geconfronteerd worden. Dan neem ik aan dat je ook geen tv hebt of gewoon heel snel wegzapt zodra t over stklaas gaat?
K had er vanochtend nog over en ik mocht m'n schoen wel iedere avond zetten maar of er wat in zat was een verassing. Maar m'n vriend kreeg dus wel iedere dag wat in z'n schoen! En was zelfs verbaasd dat ik dat niet kreeg. Tsja het is maar wat je gewend bent.
Wordt je niet in je waarde gelaten dan? De meeste reacties zijn puur vanuit verbazing. Niet omdat jij geen sinterklaas viert, maar omdat je zegt dat niemand het daar viert. Dat is voor de meesten van ons gewoon moeilijk voor te stellen denk ik.
Zijn jullie misschien Jehova's getuige als ik zo brutaal mag zijn? Of wonen jullie niet in Nederland? Ik weet anders geen enkele plek of school waar er niet massaal in Sinterklaas geloofd wordt, oh ja, Moslimkindertjes geloven er volgens mij ook meestal niet in, omdat het een christelijk feest is van oorsprong.