Ben ik de enige.. die niet test??

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Marknes, Nov 12, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Leenislief

Leenislief Fanatiek lid

Sep 30, 2011
    1,765
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook geen nekplooimeting laten doen.
    Toen bij de 20-weken echo bleek dat onze dochter een longafwijking heeft werd mij gevraagd of ik alsnog een VWP wilde om te kijken voor eventuele andere afwijkingen. Dat heb ik niet gedaan. Het maakte voor mij niet uit en door de uitslag van de echo waren we al op het ergste voorbereid (voor zover je je daarop kunt voorbereiden).
    Nu mama van een "gezond" meisje.

2. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Dan doe je dat toch lekker niet!
    Ik vond zelf wel doen ondat als het syndroom zo hebben zouden we zwangerschap zeker stoppen... Maar achteraf na plooimeting van 1mm - dus je hoef ook geen test doen maat zeggen vab ik die plooimeting en naar aanleiding daarvan gaan we zien!
    Ik gad dys plooimeting en die was 1mm en ze zeiden toen al dat het geen risico is. Zk proberen zoveel mogelijk mensen test laten doen voor goede kansbereking van andere mensen. Dus ik heb mijn ingeleverd dab hebben ze meer indicatie voor:)
    Verder down komt veel vaker bij jongere mensen dan boven 36 omdat boven bepaalde grens veel mensen doen het en er is meer info voor berekening. Jongeren doen het niet of vaker niet en daardoor weinig info beschikbaar!
    Maar goed we hebben gedaan maar konden zo goed ook niet doen.
    Bronovo waar ik loop zeg je ook geen kans aleen de uitslag: positief og negatief.

3. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Maar inderdaad bij seo 20weken kunnen ze ook van alles vinden.
    Bij ons op dit moment seo heeft niks gevonden. Maar ik krijg nog geo ( geavanceerde) echoonderzoek overmorgen voor bepaalde kleine zakjes.

4. nina3

nina3 Bekend lid

Aug 27, 2010
    795
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb net als jij gekozen voor alleen de 20 weken echo ook omdezelfde redenen Daarop waren 2 softmarkers te zien. Reden voor GUO s . Een softmarker verdween. In de loop van de zwangerschap. Na de geboorte bleek ons kindje Down te hebben. Mijn mening over down is nog steeds hetzelfde . Ik heb er niet zo'n moeite mee zoals het nu gaat. Ik zou veel meer moeite hebben met het beeindigen van een zwangerschap..
    Succes met alles.

5. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

Jan 5, 2011
    2,297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Wij denken er ook zo over.
    Heb beide keren geen combinatietest laten doen en alleen als er uit de 20-weken echo was gebleken dat het kindje zeer zwaar gehandicapt zou zijn zou ik de zwangerschap hebben laten afbreken.

Voor de rest.....wachten wij gewoon af. :)
    Maar er is zoveel wat gewoon niet te zien is....je kind kan er perfect gezond uitzien op de echo maar mss wel een autist zijn.
    Daarom is een gezond kindje ook niet vanzelfsprekend en zijn wij al heel dankbaar dat wij een mooie gezonde zoon hebben en hopelijk nog een gezonde dochter erbij krijgen.

6. langpootje

langpootje Actief lid

Oct 31, 2012
    164
    0
    0
    hier ook bij de vorige 2 en deze keer geen combinatie test laten doen.
    het is en blijft een kansberekening en mocht er uit komen dat er een verhoogd riciso is dan leveren de vervolg onderzoeken indd ook weer risicos op.

en daarbij naast ik ben nu 24 jaar dus leeftijd gezien is er al zeer weinig risico en ook komt het bij mij en bij mijn partner zijn familie niet voor.

Wij hebben ook de gedachten dat bij kindjes met het down syndroom vaak ook andere afwijkingen zijn zoals hart problemen of klomp voetjes en die zijn te zien met de 20 weken echo en mocht er dan inderdaad iets mis zijn kan je altijd nog verder laten onderzoeken.

dus nee je staat er zeker niet alleen in en heel veel mensen maken de keuze om het niet te doen alleen die hoor je niet zo vaak.

7. Marknes

Marknes Actief lid

Aug 1, 2012
    240
    75
    28
    Female
    NULL
    NULL
    O wat ben ik blij om te horen dat ik/wij niet alleen zijn die er zo over denken!!! Doet me echt heel erg goed! Heel erg bedankt iedereen voor het reageren.

Ik was al een angst aan het ontwikkelen van scheve gezichten omdat wij misschien niet in andermans ogen een perfect kindje zouden krijgen en wij ons dan daarvoor dan zouden moeten verantwoorden. Zat al te denken dan moeten we maar verhuizen naar een christelijk dorp oid. daar is het iets meer geaccepteerd dacht ik.

Mijn man zegt toch altijd, laat mensen toch praten dat doen ze toch wel, als wij toch nu en in de toekomst gelukkig zijn is dat voldoende. Tja makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.

8. tresje

tresje Fanatiek lid

Jun 13, 2011
    2,414
    0
    36
    ik heb 3 kinderen en bij alle3 niet laten testen. al moet ik zeggen dat ik bij de laatste getwijfeld heb. om de reden dat ik al 2 kinderen heb en als ik dan een kindje zou krijgen dat gehandicapt is of een syndroom heeft hebben de andere 2 daar ook mee te maken. er gaat dan misschien veel aandacht naar dat kindje. je leven staat dan niet alleen van jezelf op zn kop maar ook van je andere kinderen. dat wil ik ze gewoon niet "aan doen" .
    heb het uiteindelijk niet gedaan omdat je met die test toch geen zekerheid hebt. op de 20 weken echo zien ze de grootste afwijkingen ook.

9. Flutterby

Flutterby VIP lid

Jul 23, 2008
    10,153
    63
    48
    Nee hoor, wij hebben ook beide keren geen nekplooimeting laten doen en zijn het bij nummer 3 ook niet van plan.

10. Pip1986

Pip1986 Niet meer actief

Je hoort idd wel eens mensen zeggen ze geen kindje met down willen.
    Dat het niet bij ze past..
    Zo raar.
    Want wie wil dat wel? Iemand die gekozen heeft om een downkindje geboren te laten worden wilde het wel?

Wij hebben er voor gekozen om geen combi test te doen.
    Ik vond het wel eng. Vooral om een trisomie 18 oid.
    En ik zou het vreselijk vinden om een downsyndroomkindje te krijgen. Maar dat is dan helaas zo.

We hebben gewacht op de 20wk echo die gelukkig er goed uit zag.

11. mama40

mama40 Fanatiek lid

May 30, 2012
    1,583
    5
    38
    Hier wel een combitest laten doen.
    Uitslag- verhoogde kans op een Downkindje, geen verdere onderzoeken gedaan.
    Tijdens de 20 weken echo 2 softmarkers gevonden.Doordat we verhoogde kans hebben, werden deze markers serieus genomen terwijl ze deze markers als niets afdoen bij iemand die geen verhoogde kans heeft.
    We werden doorgestuurd voor een GUO en daar kwam de aandoening aan het licht.

Nu weten we dus al 6 weken dat ons kindje iig snel na de geboorte geopereerd zal moeten worden, daar waren we zeer ws niet achter gekomen wanneer we geen combitest zouden hebben laten doen.

12. Chilleke

Chilleke VIP lid

Jan 21, 2010
    10,869
    1
    36
    Female
    Verpleegkundige
    Brabant
    Hier ook niet...

Als het een downer is, dan is het een downer! Ga liever een onbezorgde zwangerschap tegemoet! Zou het niet weg laten halen.
    Wel als op 20 weken iets anders uitkomt en het geen overlevingskans heeft op zwaar gehandicapt

13. Suus84

Suus84 Niet meer actief

Wij doen ook geen combitest. Ik ben zelf 28 en in mijn familie en zijn familie komt dit helemaal niet voor. En in m'n leeftijdscategorie is de kans ook klein. 20 weken echo doen we uiteraard wel

14. wensdroom

wensdroom Fanatiek lid

Oct 18, 2012
    3,487
    1
    0
    heb wajong dus werk niet
    omg Lingewaard
    wij doen ook geen extra testen, alleen 20 weken echo. draagmoeder is 29 en zij en mijn man zijn gezond en in familie komt niks van dien aard voor. dus we wachten gewoon af.

15. Deesjebeesje

Deesjebeesje Bekend lid

Jan 7, 2012
    888
    1
    0
    Den Oever
    Wij hebben ons kindje alleen laten testen op Duchenne, omdat ik er draagster van ben en het zoiezo voor 100% dodelijk is (overigens was bij een jongetje een vlokkentest wel nodig geweest, maar gelukkig hoefde dit niet :)). Maar een combitest wilden we beiden niet. Okee, die trisomieën (13 en 18 toch?) zijn wel dodelijk, maar die kans achtten we zo klein, dat we dat niet wilden weten. Ik weet dat ik de rest van de zwangerschap alleen maar in spanning zou zitten.
    Mss ben ik hier naïef in, maar we hebben vrede met onze keuze.
    Ik geniet nu iig met volle teugen van het zwanger zijn. :)

Edit: de 20-weken echo hebben we wel laten doen, omdat er misschien dingen aan het licht kunnen komen die tijdens of net na de zwangerschap verholpen kunnen worden.

16. WmvSS

WmvSS Fanatiek lid

Apr 13, 2012
    1,160
    0
    0
    Den Haag
    Wij hebben ook niet laten testen. Ik ben 34 en mijn vriend is 39. Ookal had een combinatietest vergrote risico,s aangegeven hadden wij geen vlokkentest of vruchtwaterpunctie laten doen, dus de combitest was dan toch voor niets geweest en we hadden al die maanden stress gehad.

17. noensje

noensje Bekend lid

Jul 25, 2011
    968
    0
    0
    In me holletje
    Wij hebben niks getest was al dik 18 weken zwanger toen we erachter kwamen alleen de 20 weken echo

18. tulip

tulip Niet meer actief

Bij de eerste wisten we al meteen van niet (combitest is puur kansberekening) het komt hoe het komt. Voor de 2e zwangerschap hadden we eigenlijk besloten om het wel te doen, puur om onze oudste...haar onbezorgde leventje,is anders meteen voorbij. Maar toen ging de zwangerschap mis....
    Daarna besloten om toch,net als bij de eerste geen combitest te doen, want ik ben inmiddels overtuigd van: mocht er nu toch iets met het kindje zijn dan heeft dat blijkbaar zo moeten zijn en dan kunnen wij het aan!

20 wekenecho hebben we zonder nadenken altijd gedaan, dat is puur op feiten en een voorbereiding op wat er evt. kan komen.

19. Chilleke

Chilleke VIP lid

Jan 21, 2010
    10,869
    1
    36
    Female
    Verpleegkundige
    Brabant
    Dit is zo waar, weet nu ook hoe wonderlijk en verwerpelijk het eigenlijk is!

20. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

Sep 5, 2012
    2,209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Volgens de gyn. waar ik bij loop, is het zo ongeveer 50-50 verdeeld.
    Wij laten alleen de 20wk echo doen, en dan vooral omdat er misschien iets aan het licht kan komen, wat je gewoon moet weten en wat direct na de bevalling goed verholpen kan worden, als je maar adequaat reageert.

Verder is elk kindje welkom. Waarbij ik niet zeg, dat we het niet moeilijk of zwaar zullen vinden als ons kindje iets heeft, maar niettemin... ons kindje mag er zijn, hoe dan ook.

Share This Page