Mijn buik is nog ontzettende slappe hap, ik lijk nog wel zwanger Na mijn eerste was mijn buik veel sneller aan het slinken. Dus ik wil graag gaan beginnen met buikspieroefeningen. Maar mag ik daar nu (3 weken na de bevalling) al mee beginnen? Ik ben al een beetje begonnen met de inwendige bekkenbodemspieren aan te spannen om die wat steviger te maken. Behalve het aanspannen daarvan weet ik niet hoe je die nog meer kan trainen, heeft iemand hier tips over?
ik begreep dat je tussen de 4 en 6 weken geen buikspieroefeningen mag doen. Dit vanwege diastase of hoe het heet. Je buikspieren zijn gaan wijken van elkaar, en moeten eerst weer tegen elkaar aanliggen voor je effectief kan oefenen. Volgens de juf van de zw, gym rek je ze alleen maar uit, en doe je de oefeningen voor niks, als je te vroeg begint. Bekkenbodemspieren en dwarse buikspieren mogen al wel vanaf het begin.
Eerst je bekkenbodem weer versterken inderdaad. Als je nu een sit up doet, voel je waarschijnlijk in het midden een spleet tussen je spieren (of je voelt nog helemaal niets, kan ook , ik voelde de eerste weken na mijn bevalling nog helemaal geen buikspieren, die leken wel verdwenen ). Pas als die spleet weg is, mag je buikspieroefeningen gaan doen, anders kan het inderdaad meer gaan wijken. Bij mij zit die spleet er nog een beetje...
Bekkenbodemspieren trainen: ga op je rug liggen, benen gebogen, hakken tegen je billen op de grond. Billen en rug langzaam optillen, tot halverwege je rug van de grond. Daarna van boven naar beneden weer op de grond leggen, in een afrollende beweging. Als je op de bekkenbodemspieren let, merk je dat je ze vanzelf aanspant.