Het gebeurd niet vaak maar soms is mijn man nog niet thuis als het eten gekookt moet worden en dan ben ik dus de klos (anders kookt hij omdat hij dat veel beter kan, ik heb er niet zoveel geduld voor)...en nu vind ik koken al niet leuk maar met een loslopende dreumes in huis wordt het nóg minder leuk! Ze gaat staan jengelen, aan mijn benen hangen, alle kastjes opentrekken, de kaarsen van tafel halen, op de grond liggen krijsen omdat ik haar even niet kan oppakken...kortom ze doet van alles, behalve lief spelen zoals ze 5 minuutjes daarvoor wel kon. Ouders van dreumesen zullen het wel herkennen...althans DAT HOOP IK! Van alles heb ik al geprobeerd; in de draagzak op mijn rug (gaat ze aan mn haren trekken en ook jengelen/huilen van verveling), in de kinderstoel bij me zetten en haar laten 'helpen' (met een pollepel op een pan laten slaan of een boterkwastje in handen geven ofzo), in de kinderstoel in de keuken bij me zetten en haar laten tekenen/kleuren, voor de televisie in de woonkamer etc etc. maar niets is goed. Ze MOET en ZAL mijn aandacht hebben tijdens het koken. Vandaag ben ik begonnen met het negeren van haar gedrag in de hoop dat ze het na een minuut of 5 niet leuk meer zou vinden maar helaas...ze bleef net zo lang aan mn broek trekken tot die zowat op mijn knieën hing, haar 'streng' toespreken (vind ik altijd moeilijk) hierop en haar een meter verderop op haar billen zetten gaf ook niet echt het gewenste resultaat. Afleiden ook niet. Ik heb een half uur lang een drammende dreumes aan mijn benen gehad. Vind ik niet alleen voor mezelf erg vervelend, maar ook gevaarlijk omdat ze bij de pannen kan, als er iets valt...of er spettert olie... Herkenning? Tips?
Ik kookte altijd zelf en nu met twee nog. Wat ik doe (deed): -veel klaarmaken als ze slaapt. Vlees bakken hoef je het alleen og op te warmen. -aardappels schillen/groente, koken hoef je niet bij te staan. -ik sleepte het speelkleed naar de keuken met de bak duplo (OID) en ging lekker met haar spelen, af en toe even opstaan om te roeren, laag te zetten, om te draaien of wat ook. Eén minuut is vaak wel te doen en dan vlug weer zitten
O en ik deed ook vaak in de kinderstoel met een stukje komkommer of rozijntjes waar ze lekker lang mee pielen en zoet zijn.
Ik laat hem dan toch in de kinderstoel zitten (met tuigje dus hij kan er echt niet uit) en dan voor de tv, Nijntje aan of met speelgoed aan tafel. Of hij het nou leuk vind of niet het moet gewoon even. Ik moet dat getrek aan mijn benen echt niet hebben en ook niet dat er straks iets over hem heen gaat als het mis gaat. Hij mag van mij niet in de buurt zijn als ik kook.
Bij ons hielp een speelkeukentje in de keuken!! Wij hebben de houten van ikea en het is een daverend succes!! Mama koken, zoontje ook koken...Af en toe even 'proeven', roeren etc bij zoontje en ik heb geen zeurend dreinend kind. Het probleem dat zoonlief mijn pollepel of deksel wilde is ook opgelost door een minisetje stalen pannetjes te kopen. Ze hebben bij ikea zelfs dezelfde pollepel set voor kinderen als voor volwassenen!
Hier gaat hij vaak de box in met de tv aan. en anders speelt hij rond, onder tussen krijgt hij de aandacht. Ik smiddags alles klaar. Groenten in een pan, aardappels klaar om te koken en tussen door het vlees draaien. dus dan is het echte koken eigenlijk geen werk meer en kan ik ook aandacht geven aan me zoontje. (en aan de andere vier kids die hier ivm werk in huis lopen)We eten ook regelmatig dingen uit de oven, kan ik als hij slaapt klaar maken.
2jees, bedankt voor je tips! Ik doe meestal de voorbereidingen aan tafel terwijl zij rondloopt, soms helpt (of een hapje rauwe groente wil haha) en ook aan mn benen trekt meestal...en dan half uurtje daarna eten koken, half uurtje spendeer ik meestal aan volop aandacht geven aan haar en dan hoop ik dat ze genoeg aandacht heeft gehad zodat ik een half uurtje kan koken. It's not working for me! SOfietje, ja ik heb haar ook liever niet in de buurt inderdaad. Vandaag stond ze tussen mij en het aanrecht in terwijl ik het eten moest afgieten. Ze stond ook nog aan mn benen te trekken. Ze duwt me gewoon opzij...
@ Blauwespeen, de box deed ik ook inderdaad, maar die is inmiddels opgeruimd. Knap hoor dat het lukt om eten te koken met zoveel kindjes in huis! @ Monica, ook bedankt voor je tip, helaas geen plek voor een speelkeukentje, ik wil die van de ikea ook graag...
Nijntje op Youtube aan en in de kinderstoel (al begint hij daar nu uit de klimmen...) Meestal geen probleem, behalve als we laat zijn of hij niet lekker is.
In de kinderstoel, youtube aan met nijntje en bakje komkommer werkt vaak prima. En nu met t mooie weer zet ik de achterdeur open en gaat ze in de tuin spelen. Kook hier altijd zonder dat mn vriend thuis is maar ervaar t niet als lastig eigenlijk.
Nijntje is wel favoriet bij de meeste kindjes lees ik zo, die moet ik dan ook maar eens aanzetten als ik ga koken. Leuk je hier weer tegen te komen trouwens sasjuh!
Ik heb waarschijnlijk makkelijk praten want het probleem stelt zich hier (nog) niet. Maar ik zou echt nooit toelaten dat mijn dochter aan mijn benen staat te trekken als ik sta te koken. Ik moet er niet aan denken dat ze iets heets op haar zou krijgen. Dan zou ik haar nog liever krijsend in het park of in de stoel hebben.
Ik kook ook altijd als mijn man er nog niet is. Zet de jongste nu maar met speen en knuffel vast in de kinderwagen, leuning wat schuin, voor de tv. Hij is moe en jengelig rond deze tijd, valt de oudste lastig en huilt continu dat hij opgetilt wil worden. Dat gaat niet als ik kook. FIjn koken is het niet want hij jengelt vaak ook nog door in de wagen. Maar liever veilig in de wagen dan bij mijn benen in de keuken als ik met hete pannen en kokend water in de weer bem. Het is echt even schipperen.
In de kinderstoel zetten voor de tv. Sorry misschien niet hypotetisch analytisch antropologisch mamalystisch verantwoord maar wel erg praktisch eventjes En dan heb ik het over de net kunnen lopen fase. Nog minder verantwoord vind ik het on je kind onbeheerd in de kamer achter te laten Of nog erger : mee in de keuken.....
Ik deed de oudste vaak in een wipstoel op het aanrecht zodat hij overzicht had. Toen hij iets groter werd gewoon zitten op het aanrecht met een pollepel erbij. Wat bakjes enz. Stukje komkommer of paprika oid De jongste nu 4 maand is rond etenstijd ook altijd jengelig en die probeer ik nu bij de oudste neer te zetten zodat hij wat te kijken heeft. Ik ben met eten koken ook altijd alleen. Probeer ook vaak alles zover mogelijk klaar te zetten als ze slapen.
Misschien wat vaker gaan koken? Wie weet ga je het leuk vinden, en zo went ze er ook een beetje aan. Mama is gewoon even bezig dus vermaak jezelf maar even. Makkelijk praten van mij hoor want die van mij is het nou eenmaal gewend. Lemmy speelt eigenlijk altijd gewoon in de huiskamer. Keukenkastjes opentrekken staat een hele boze NEE op, vanaf dat hij ging kruipen al dus dat doet hij echt niet. Als hij erg moe is of gewoon een rot dag zit hij bij mij op het aanrecht en 'snijdt' de groente ramt met wat bestek op een plastic bak of poetst zijn tanden met de elecktrische tandenborstel. Vooral dat laatste is favoriet... Ik denk als zij niet gewend is dat jij kookt en dat zij dan niet aan je been mag hangen kastjes open trekken etc etc dat ze er ook niet aan went.