Gister het nare nieuws te horen gekregen dat mijn schoonvader prostaatkanker heeft. Hij gaat nu de malle molen in om te kijken of het niet is uitgezaaid en wat ze nog kunnen doen...we gaan uiteraard van het positieve uit, maar het wordt een spannende tijd... Mijn schoonmoeder vertelde dat zijn psa waarde 800 is. Normaal is dit rond de 4. Ze vroeg of ik op internet eens wilde kijken hoe dat zit met die waardes en of 800 extreem hoog is. Ik kan heel weinig vinden over de waardes, zijn hier meiden die verstand hebben van deze waardes en mij meer kunnen vertellen? Alvast bedankt!
He wat een rotnieuws! Mijn vader heeft ook prostaatkanker, al jaren, ik geloof al iets van 13 jaar ofzo. Ik weet het niet meer zeker maar volgens mij had hij ook zo'n hoge waarde. Hij is toen bestraald en zo'n tien jaar is het rond de 1 gebleven. Nu is het weer langzaam aan het stijgen en gaan ze over een half of heel jaar beginnen met hormoontherapie. Het kan met 800 nog alle kanten op. Zit hij in een goed ziekenhuis? Sterkte!
Wat een rotnieuws! Weet hoe zo'n bericht binnen kan komen. Wat betreft zijn psa: Om eerlijk te zijn is 800 echt hoog waardoor je er echt rekening mee moet houden dat het is uitgezaaid. Wat misschien positief is, is dat er voor evt palliatieve behandelingen enorm veel mogelijkheden zijn. Dus zelfs al is het uitgezaaid (en dus niet te genezen), hoeft hij nog lang niet uit behandeld te zijn. Je mag me ook wel een pb sturen. Dan kan ik je vertellen wat ik uit ervaring weet. In ieder geval heel veel sterkte!!
Meiden, ik kom net uit mijn werk, ga even eten en dan vanavond zal ik reageren op jullie! Bedankt alvast voor jullie reacties!
Mijn schoonvader heeft ook prostaatkanker. Een positief puntje is dat het vaak heel goed te behandelen/ mee te leven is. 800 is echter wel erg hoog volgens mij.. Spannende tijden! Sterkte in ieder geval!
Hoi, mijn vader heeft nu al 8 jaar prostaatkanker. Elke keer als het pas weer stijgt dan krijgt hij weer een hormoonkuur, de laatste keer zat hij op 0,9 wat erg goed is. Bij ontdekking was het 100, hij is geopereerd en bestraald en krijgt dus af en toe hormoonkuren. Ik heb mijn ma even gebeld, die is ondertussen ervaringsdeskundige. mijn moeder gaf aan dat je bij een waarde van 800 wel mag uitgaan dat het kanker is, maar dat het nog niet hoeft te betekenen dat het uitgezaaid is. Er is goed mee te leven al heeft mijn vader dus helaas wel door zijn operatie incontinentie problemen gekregen en heeft hij nu een buik katheter. En erectie stoornis, al kap ik mijn ma af als ze daarover begint 😬Ze opereren nu ook minder vaak omdat het vaak meer ellende opleverd en bestralen net zoveel nut heeft. Mijn vader is door de hormonen ook soms wat emotioneler en nukkig, maar hij is er tenminste nog. Ik hoop dat het meevalt, sterkte de komende tijd!
Ik heb gelezen dat als het zo hoog is dat het wel te behandelen valt en dat je er bij wijze van wel 100 mee kan worden. Het is nu afwachten of er geen uitzaaiingen zijn..morgen een botscan en vrijdag krijgen we ze de uitslag. Tis een emotionele achtbaan op dit moment, ze hebben ook echt gezegd dat het kanker is, dat is wel al duidelijk. Een buurman van mijn schoonvader heeft ook al jaren prstaatkanker, hij krijgt hier medicijnen voor, is bestraald of chemo (weet ik niet precies) en er valt nu goed mee te leven, het is onder controle zeggen ze. Ach het is toch koffiedik kijken nu, we weten dat het kanker is maar verder is het onwijs frustrerend dat je nog tot vrijdag moet wachten op de uitslag...die onwetendheid maakt je onrustig...het feit dat het alle kanten op kan is zo eng...wat als...? En dan? Hoe dan verder? We moeten niet op de zaken vooruit lopen, maar ik zou wel willen dat het al vrijdag was!!
Dat het kanker is, dat heeft de dokter al gezegd, we hopen maar dat het niet is uitgezaaid inderdaad! Dat van het niet opereren heb ik ook ergens gelezen ja... Maarre...ik vind mijn schoonvader heel lief, maar ik hoef het niet te weten als hij erectiestoornissen krijgt hoor hahaha er zijn grenzen haha Zal dat bericht maar niet doorgeven dat je dat er van krijgen
Even een update! Er zijn wel wat plekjes gevonden op de botten wat kan duiden op uitzaaiingen, de prostaatkanker gaan ze nu bestrijden door medicijnen. Ze gaan met vrouwelijke hormonen ervoor zorgen dat de waardes van 800 naar zo goed als 0 gaan en daarnaast krijgt hij een lichte chemokuur om ervoor te zorgen dat de gevonden plekjes verdwijnen en niet kunnen uitgroeien tot grote kanker uitzaaiingen. Al met al "fijn" nieuws dus, nu hopen dat de medicatie en chemo goed aanslaan!