Wij hebben een oude kater van ongeveer 17 jaar, 5 jaar terug uit het asiel gehaald. Is daar als zwerver binnengekomen en had toen beginnende artrose. De laatste 2 jaar was hij echt duidelijk al wel oud, wilde niet meer veel naar buiten, lag veel gewoon in zijn mandje, maar gewoon verder een rustige oude dag. Liep wel langzamer dan een jonge kat, maar hoort bij de leeftijd. En bijna geen tanden maar ondanks dat kon hij goed z'n brokken eten. Nu sinds een week vind ik hem echt ineens super oud tonen. Zijn vacht is vettig, hij loopt heeeeel langzaam, hij kan alleen nog maar zacht voer eten( nog wel eetlust dus!), heeft een ingevallener kop en als hij staat lijken zijn achterpootjes iets door te zakken. Hij poept en plast gewoon goed en is wel alert, komt knuffelen etc. Ik denk dat als ik nu naar de dierenarts bel, dat er maar 1 optie is. Zijn dit volgens jullie nu gewoon de symptomen van een oude kat? Want hoe weet ik nu zeker of hij wel of geen pijn heeft? Iemand ervaring hier met een oud huisdier?
Voor mij lees ik geen echte reden om m in te laten slapen. Als hij alles zou laten lopen en ook niet meer naar je toe komt , dan wel. Wij moesten ons rode vriendje van 15 in laten slapen omdat hij steeds meer vocht vast hielp en enorme kale plekken kreeg en hij alles kapot likte. Zeer waarschijnlijk had hij ergens een flink tumor. Z'n milt was enorm vergroot. Zo Zielig...
Ja, hij wordt echt oud en nee, ik zou 'm nog niet in laten slapen. Gewoon even goed in de gaten houden, misschien heeft hij wat last van de warmte.
Ik denk dat de warmte erg mee speelt, had onze oude kat ook last van. We hebben zo vaak gedacht de laatste jaren dat het niet lang meer zou duren maar steeds knapte ze op en uiteindelijk is ze nog vrij plotseling overleden. Zo lang een kat nog goed eet, nog geaaid wil worden, alles nog kan ophouden enz, dan is het gewoon ouderdom denk ik. Maar bij twijfel kan je altijd even bellen en de kat na laten kijken.
Ik zou hem dus wel naar de dierenarts brengen. Hij is de enige die je momenteel kan vertellen of het genoeg is of niet.
Zou dierenarts ff bellen misschien is er wat voor de oudere kat bijv extra vitamines of bepaald eten. Evt ff gezondheidcjeck maar geen reden voor inslapen als ik t nu lees
Je kan toch gewoon de dierenarts even bellen en de kat even na laten kijken, dan kan hij je wat nuttigs vertellen.. Wij kunnen je kat niet zien Het kan ouderdom zijn, maar hij kan ook wat mankeren...
Ik snap niet zo goed waarom er maar een optie zou zijn als je de dierenarts belt. Of ja, eigenlijk wel, de enige optie is om een afspraak te maken zodat de dierenarts hem na kan kijken . Onze kat is 16, hij loopt ook wel wat strammer dan eerder, maar kan nog wel met een soepele beweging van de grond op de leuning van de bank springen bijvoorbeeld. Als je kat ineens alleen nog maar zacht voedsel eet, zou ik trouwens zeker naar de dierenarts gaan, want dan heeft hij misschien een ontsteking in zijn bek. Ons oudje heeft ook wel meer moeite met warmte de laatste jaren, is niet zo raar. Het mager tonen heeft hij ook, komt omdat hij nu zijn wintervacht kwijt is. Dat hij door zijn achterpoten lijkt te zakken, klinkt dan weer niet zo goed, daar zou ik wel naar laten kijken.
Het klinkt misschien heel erg hard. maar ik ben er heel nuchter in! zodra je denkt dat een beestje lijdt of op is .. dan laat ik hem gaan. Dat zou ik zelf ook willen. Wij hebben een kat van 15 ... Hoe erg ik het ook vind vermoed ik dat ze het einde van dit jaar niet meer haalt.... Sterkte
Je zegt dat hij wel nog komt knuffelen en aandacht vraagt. Dat is op zich wel een goed teken. Mijn ervaring is dat als het voor de kat genoeg is, hij wegkruipt en alleen gelaten wil worden. Mijn kat gaf dus heel goed aan dat het genoeg was. Dat maakte voor mij de beslissing om haar bij het laatste stukje te helpen vrij makkelijk. Zolang ze goed eten en drinken en netjes alles op de kattenbak doen graag aangehaald worden, zou ik niet meteen aan inslapen denken... Ik zou toch even contact opnemen met de dierenarts. Vaak is er toch nog wel een en ander mogelijk om een beestje te helpen (aangepast voer/vitaminensupplementen etc.)
Ik zou wel even langs de DA. Onze kat dacht ik ook lange tijd dat het gewoon ouderdom was. Bleek ze ernstig nierfalen te hebben.....We hebben haar uiteindelijk moeten laten inslapen.
Hier hetzelfde probleem en zo in de twijfel. Onze dame is 16. Manlief heeft haar destijds in huis genomen omdat ze dr anders zouden verzuipen want ze raakte dr niet kwijt Ze begint de laatste tijd vaak op de bedden van de kinderen te plassen, begint uit het niets te mauwen alsof er een monster voor dr neus staat. Eet slecht is enorm vermagerd. Heb de dierenarts al gebeld , maar moeten het voorlopig nog even aankijken. Probleem is dat ze enorm schuw is. Geen kat die je even gemakkelijk meeneemt naar de DA. Ze raakt dan zou over dr toeren. Heb tegen ML ook gezegd, ik ga 1 keer met dr naar de DA en alleen voor een spuit . Wil het haar niet aandoen om zo te laten stressen. Maar ja wanneer beslis je dat het genoeg is geweest.
De meesten kunnen wel zo makkelijk zeggen, ga naar de da, maar deze wordt alleen al gestrest als hij het kooitje ziet. Als ik bel, krijg ik alleen maar te horen, "kan door de warmte komen in combinatie met ouderdom". Het is geen kat die makkelijk een pil oid in zou nemen, toen ik de laatste keer bij de da was, zei hij ook dat hij hem niet( meer) zou laten behandelen mocht hij wat krijgen. Dus ja, als ik nu naar de da ga, is dat dus voor een enkele reis kattenhemel met hem. Als hij de reis er naartoe al overleeft vanwege de stress. Dus vandaar mijn vraag of er mensen zijn die oude katten hebben( gehad) en of zij dit gedrag/klachten herkennen.
buitenleven, lijkt mijn kat dus wel. kan d'r niet eens normaal vlooiendruppels geven. hoe moet je er dan ooit een pil in gaan krijgen ? Stress kan ook alleen maar meer kwaad doen. Ik zit met hetzelfde probleem dat ik die beslissing ook zo moeilijk vind , kan je geen advies geven dus lees ook even mee verder.
Zolang het beestje drinkt, eet, plast en poept en alert is , zou ik het gewoon aankijken. Je zegt dat tie al panisch is als tie zn kooitje ziet... nou dat zal hem ook niet goed doen denk ik. En de warmte werkt mis ook niet mee. Bij me ouders thuis hadden we ook 2 katten , allebei 16 en 17 geworden. Uiteindelijk hadden ze allebei kanker. De foto staat in me slaapkamer 💜 Succes met de oude muts hihi
Is, zoals je het beschrijft, gewoon een oude bejaarde kat. Onze oude kat was ook zo voor hij overleed. Op een gegeven moment gaan ze minder bewegen en hebben ze geen eetlust meer. Dan gaan ze versterven. Dan kan je ingrijpen of de natuur zijn beloop laten. Wij hebben dat laatste gedaan. Kat is heel rustig dood gegaan. Bleef op z'n plek liggen en is ingeslapen. Kon echt geen tekenen van pijn of stress ontdekken. Sterkte met je beslissing.