Hallo, Ik ben morgen 18 weken zwanger. Op zich verloopt deze zwangerschap (mijn derde, de tweede was een EUG en uit de eerste is onze dochter geboren) goed, maar ik heb wel wat vreemde, vervelende klachten waar ik graag jullie mening over hoor. Ik heb in mijn lies, of om precies te zijn: 'op' mijn schaambot (rechterkant) regelmatig een 'ei' zitten. Volgens de gyn zou dit een liesbreuk zijn. Ok, dat nam ik aan, totdat.. ik deze week spataderen kreeg op mijn rechteronderbeen en dat been sinds vandaag duidelijk dikker is dan mijn linkerbeen. Het doet zeurderig pijn, maar de pijn is niet extreem. Volgens de dienstdoende vk (ik moest deze week overstappen van de gyn naar de vk) zou het kunnen dat mijn baarmoeder erg rechts ligt, waardoor de circulatie aan de rechterkant van mijn lichaam verstoord is, waardoor dit soort klachten optreden. Maar nu twijfel ik of het 'ei' (de uitstulping) wel een liesbreuk is, of toch 'gewoon' is opgezwollen zoals mijn been (de 'liesbreuk' doet wel pijn trouwens). Mijn baarmoeder ligt inderdaad erg naar rechts. Toen ik zwanger was van onze dochter, lag zij ook erg rechts (links zat gewoon helemaal niets, mijn buik was heel asymmetrisch) en nu lijkt het nog erger. Kan dat allemaal geen kwaad? Zo'n extreem aan één kant liggende baarmoeder dat ik er al met 18 weken last van krijg in de zin van slechte doorbloeding en opgezet, pijnlijk been met spataderen en een liesbreuk/ei in de lies? Ik vind het echt vervelend, kan ik er nog iets aan doen om de klachten te verminderen?
Hallo, Het is niet erg dat een baarmoeder aan 1 kant ligt dit is puur jouw bouw, kan je niks aan doen en is ook niet erg. De bult op je schaambot kan ook komen door een spatader daar. Maar omdat je been ook dikker word en pijnlijker moet je even langs de huisarts om daar naar te laten kijken en laat hem/haar dan ook kijken naar de bult op je schaambot. Dan kan hij/zij even kijken of het door de spataders komt of toch door de ligging van de baarmoeder. Groetjes Ineke