lieve verloskundige, Ik heb het volgende vraag om aan jullie te stellen. 1 dag voor mijn vermoede eisprong hebben we geklust in de hoop zwanger te raken. na een half uurtje zijn we gaan dansen op arabische muziek waarbij je heupen en je kont veel in beweging komt. Nou is mijn vraag: Ben ik juist niet stom geweest en gewoon rustig moest blijven liggen zodat de zaadcellen hun weg kunnen vinden naar mijn baarmoeder? (we hebben twee maal in een half uurtje geklust) en 3 dagen daarna voelde ik me ook zo actief dat ik uren ging dansen op verschillende muziek. Was dit een belemmering voor onze plannen, aangezien ik vermoedelijk in de dagen voor de innestelling zit? alvast bedankt in de hoop dat jullie mijn situatie kunnen volgen.
hoi Hanayma, je hoeft je geen zorgen te maken over dat dansen, de zaadcellen vinden hun weg wel. Zeker in de tijd rond de eisprong, dan is er een speciale lange slijmloper vanuit de vagina naar de baarmoedermond die helpt om de zaadcellen naar binnen te transporteren. Eenmaal in de baarmoeder zwemmen ze vanzelf verder omhoog. Gezonde zaadcellen zijn sterk genoeg om binnen een paar seconden al die weg te gaan en zijn dus heel snel in de baarmoeder en verder omhoog. en het hoeft er natuurlijk maar eentje te zijn die het doel, de eicel bereikt. Het maakt dus niet uit of je blijft liggen na het vrijen of niet. Ik hoop voor je dat je snel zwanger bent. Mirjam