Beste forumleden, We zijn vandaag rustig begonnen om ons kindje over te laten stappen van borstvoeding naar flesvoeding. Ons kindje is vandaag 7.5 weken oud. Hij drinkt normaal 6 flessen van 130cc borstvoeding. Ik kolf namelijk alles af. Vanavond hebben we een flesje kv 60/2 en verder aangevuld met borstvoeding. Onze kleine man dronk het goed op. Hij leek geen probleem te hebben met de nieuwe voeding. Alleen heeft hij daarna veel gespuugd. Dat ben ik totaal niet van hem gewend. Nu voel ik me heel schuldig, als of ik iets fout gedaan heb. Is dit gewoon gewenning? Of is dit een teken dat hij deze kunstvoeding (we gebruiken standaard 1) niet de juiste voeding voor hem is? Alle tips en adviezen zijn welkom.
De info die ik kreeg is dat een kindje van 6 maanden een maaginhoud van 100ml heeft. Eentje van 2 maanden dus minder. Misschien je flessen kleiner maken en een keer meer voeden? Is een tip die ik vaak zie verschijnen in infoboekjes en fora.
Hoe je het ook wendt of keert, kunstvoeding is geen moedermelk, en voor een kind dat er niet aan gewend is is het een aanslag op het gestel. Misschien kun je beter even een paar dagen wachten, en dan opnieuw een kleinere portie kunstvoeding geven. Spuugt hij dan weer, dan zou ik echt even wachten met het geven van kunstvoeding en evt. voor een HA-variant kiezen. Als je tips wilt m.b.t. kolven of evt. je kind aan de borst krijgen, vraag maar. Voor mijn jongste heb ik de eerste 10 weken alles moeten kolven omdat ze nog niet aan de borst kon drinken (daarna snapte ze gelukkig hoe een borst werkte).
De HA kunstvoeding is lichter verteerbaar en meer vergelijkbaar met bv dan de standaard. Dat zou je kunnen proberen. En misschien wat vaker kleinere flessen geven? Top dat je iig de eerste weken gekolfd heb en je kindje dus voorzien hebt van die belangrijke moedermelk!! Succes ermee!