Ik heb het idee dat mijn zoontje nu redelijk bezig is met zindelijk worden, hij geeft sinds een paar dagen een paar keer per dag aan dat hij moet plassen/poepen met resultaat in de pot. Nu heb ik daar een paar vragen over: 1) Hij heeft vandaag al zo'n 20 keer op het potje gezeten waarvan 1 keer een plas (waarvoor ik hem natuurlijk uitgebreid geprezen heb ), maar de overige keren is hij ervan overtuigd dat er wat komt, maar dan komt er niks. Hoort dit erbij? Ik zet hem wel iedere keer op de pot als hij dat vraagt, doe ik dat goed? 2) Ik vind het handiger om een toiletbrilverkleiner te kopen (ik heb echt een vreselijke hekel aan het uitscheppen van de poep uit dat potje ). Maakt het uit of je een potje neemt of hem gelijk op de wc zet? Gister op het kdv heeft hij namelijk ook op de wc gezeten. 3) Ik zit eraan te denken om luierbroekjes te kopen, is dat handiger met zindelijk worden dan luiers? En koop ik die in dezelfde maat als dat ik nu de luiers koop of zit daar verschil in? Sorry voor mijn (misschien) domme vragen, maar ik heb hier helemaal nog geen kaas van gegeten
1) Ik hoop dat je dat goed doet, dat doe ik namelijk ook. Ik denk wel dat het goed is! 2) Alyna hier gaat alleen maar op de wc, nooit op het potje, dus ik denk niet dat dat erg veel uitmaakt. Mij lijkt dat wel handiger dan poep uit een potje scheppen. 3) Ik gebruik luierbroekjes, vindt ze wel erg handig! Ze kan ze ook zelf nu aan en uit doen, heel makkelijk dus. Ik neem gewoon dezelfde maat als de luiers. (in dit geval 5) Ik vind ze (afhankelijk van het merk) wel iets minder absorberen als gewone luiers. Lidl vind ik wel erg goed!
Dank je voor je antwoord! Ik heb nu luiers van Etos, maat 5, dus dan probeer ik die maat ook met de luierbroekjes. Dat zelf aan- en uittrekken klinkt me trouwens als muziek in de oren
Haha handig toch om hier anoniem je "domme" vragen te stellen. Nee hoor dom zijn ze niet! Vraag1: ja het hoort erbij in het begin zal het ook nog weleens mis gaan. Hij geeft het aan jij zet hem op de pot en hij doet niets, even later een natte vloer! Elke keer op de wc/pot zetten als hij het wil is prima, laat het hem maar zelf aangeven of regelen (weet niet hoe oud hij is?). 2: zou ook kijken of hij op de wc wilt met verkleiner ipv het potje. Wilt hij dat niet dan zu ik het potje laten staan. Mijn dochter had een hekel aan het potje en wilde meteen op de wc (ze was toen 2j2mnd oud). 3: luierbroekjes zijn dezelfde maat als de luiers. Maar als je pampers gebruikt maat 4 heb je wel huggies mt5 nodig (huggies vallen heel klein), kruidvat broekjes vallen wel groot. Luierbroekjes zijn handiger omdat hij ze net als een onderbroek uit kan doen en daarna weer aan. Bij een luier heeft hij hulp nodig. Maar gewoon een onderbroek is nog handiger, ik heb nooit luierbroekjes geprobeerd maar gewoon meteen een onderbroek aan gedaan. Ligt ook een beetje aan zijn leeftijd. Luierbroekjes gebruikt dochter `s nachts.
Haha ja het is heel leuk, ze doet zelf 'r schoenen (mits het gewoon laarsjes met een rits zijn) uit, haar broek, slipje en luier. En dan gaat ze dus naar de wc, trekt zelf door en probeert 'r handjes te wassen maar ze kan net niet aan de kraan. En als ze het licht vergeet uit te doen loopt ze gauw terug, slaat tegen d'r voorhoofd en zegt 'licht uit! dommerik!' Hihi sorry, wil niet pochen ofzo maar vind het zo grappig.
Dank je Yolanthe! Hij is bijna 2,5. Ondergoed heeft hij al een poosje aan, vind dat altijd wat stoerder op deze leeftijd dan rompers Hij zit nu ook weer op de pot, is het echt zijn favoriete plek momenteel En het mooiste is nog: ik moet weg en als hij roept 'mag' ik weer komen. Hij heeft nu al graag privacy
Geweldig hè? En je pocht (is dat een goed woord?) helemaal niet hoor, je bent gewoon trots op je kind!
Mijn dochter doet daaraan nog niet. Ze kleedt zich bij voorkeur al uit midden in de kamer. En waar de poep en plas uitkomen verteld/toont ze mij ook iets te graag. Aangezien ze nu bijna 3 is zijn we nu aan de privacy aan het werken. Lekker toch dat hij het zo goed doet!
Ikzelf vind luierbroekjes verwarrend voor een kind. Ik geloof erg in geen luier en dus ook geen luierbroekje. Alleen als we ergens heen gaan waar ongelukjes echt niet kunnen doe ik hem wel eens een luier aan. Voor jongetjes zijn luierbroekjes 's nachts niet handig (zijn ze niet voor gemaakt!) Potjes hoeven niet maar geven je kind vaak wel een vorm van zelfstandigheid die op de wc vaak niet lukt. Naar een potje lopen, kleertjes naar beneden trekken (even makkelijke dingen aan doen) en zelf gaan zitten is met een potje gewoon makkelijker. Wij hebben een week of 4 het potje gebruikt, nu gaat meneertje gewoon op de wc (op het kdv hebben ze vaak peuterwceetjes) Ik blijf een belangrijk signaal van zindelijkheid vinden dat een kind tijdens de middagslaap vaak droog is. Dit duidt op controle over de spieren. Verder is het vooral een zaak van op het juiste moment doorzetten en volhouden EN positief blijven. Ongelukjes blijven (bij jongetjes) tot een jaar of 7 (!!!) normaal (natuurlijk niet elke dag )
die van mij wil ook alleen op de pot (onze wc hangt nogal hoog en dat is zelfs met een opstapje een hele toer voor zo'n mannetje) ik leg er altijd een velletje wc-papier in of zo'n vochtig toiletdoekje. dan valt die drol er zo uit, hoef je niet gaan lopen scheppen. groetjes esther
Onze zoon gaat af en toe op het potje. Als hij een schone luier krijgt vragen we altijd of hij nog even op het potje wil (hij vindt het namelijk erg interessant). De laatste paar dagen doet hij dan een plasje. Hij geeft het nog niet zelf aan en we pushen ook niet. Hij vindt het gewoon erg leuk als een plasje lukt en papa en mama trots op hem zijn .
Mijn dochter doet een stuk of 5 plasjes per dag op t potje. Maar draagt tussendoor gewoon een luierbroekje, omdat ze ook nog wel s ongelukjes heeft en nog erg veel poept. En dat is wel erg vies in dr onderbroekje dan he. Vanmiddag voor t eerst ongelukje terwijl ze luierbroekje aan had (en toevallig ander merk dan ik altijd heb). Daar raakte ze helemaal verdrietig van. Ik durf t nog niet zo goed aan om dr luierbroekje al uit te laten, eerst maar s een tijdje zo en dan doen we de volgende stap.
Mja ook wij deden dat niet anders.. in het begin was ze gewoon HEEL bang dat ze te laat was.. dus zat ze 30x op het potje.. en met wat pech plaste ze daarna op de vloer Hmm wij hadden er ook eentje.. maar aanvankelijk wilde ze liever op het potje.. en nu liever zonder toiletverkleiner en af gezien van dat ik hem vandeweek weggegooid heb omdat ie gruweljik in de weg lag... vond ik het niet heel onpractisch.. maar in ons geval ook weinig toegevoegde waarde. wij zijn begonnen met luierbroekjes toen ze 30x per dagop het potje wilde want op een gegeven moment werd ik tureluurs van steeds die luier aan/uit doen en anne was bang dat ze in dr broek zou plassen dus had liever nog een luier om ipv helemaal niks. inmiddels kan ik zeggen dat er ong. 2 pakken luierbroekjes doorheen zijn gegaan.. en dat daar de laatste broekjes dus nog van in de kast liggen. al weken trotse mama hier dus
@dribbel: onze toiletverkleiner kwam van kruidvat.. en xenos heeft ze ook. geloof 7e.. dus je kunt het op zich natuurlijk gewoon proberen wat bij jouw zoontje prettiger is (je had die van ons mee kunnen nemen.. maar je bent echt net 2 dagen te laat)
Hoi! 1) Heel goed. Zet hem er maar gewoon op. Hij moet natuurlijk het gevoel nog leren herkennen van drang om naar de wc te moeten. Dat gaat niet in één keer dus langzaamaan leert hij vanzelf hoe het voelt als hij moet plassen of poepen. 2) Ik heb ook een toiletbril verkleiner. Werkt hier prima. In het begin van het zindelijk worden heb ik het potje in de huiskamer gezet omdat ze het nog niet genoeg onder controle had om de wc te kunnen halen. Langzaamaan ben ik het gaan afwisselen met de wc en mede door de toilettbril wilde ze dit zelf eigenlijk ook al! 3) Ik vind luierbroekjes wat handiger. Je kan het uit en aantrekken als een onderbroek dus als hij naar het toilett moet kan je deze zo omlaag trekken en zit je niet te hanessen met die stripjes die op zo'n moment nooit mee willen werken.
Ja, daar zit ik ook mee te klooien met die stripjes van de luier die ik, wanneer het snel moet, niet los krijg Ik ga van de week even kijken voor een toiletverkleiner. Had er gister eentje bij de Hema gehaald, maar die ga ik weer terugbrengen. Hij schuift zo van de bril af.... Ga maar even naar Prenatal of Babydump.
die van de HEMA moet je tussen de pot en de bril doen!!! (kwam ik ook pas na een paar dagen achter...)