hond & vuurwerk

Discussie in 'De lounge' gestart door bezigbijtje, 29 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bezigbijtje

bezigbijtje VIP lid

8 feb 2010
    13.842
    0
    0
    hotfixen is momenteel mijn favo bezigheid als de m
    gelderland
    Onze hond is sinds vorig jaar (ze is nu 2 jaar) als de doods voor vuurwerk, en vandaag begint het al: er worden hier en daar wat rotjes aangestoken "paf" bij elke knal die er volgt duikt ze steeds meer in 1 en dichter in/op/bij ons.... zo zielig:(

Iemand DE tip??

2. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

iig niet te veel troosten zeg maar..... als je laat merken dat je hem zielig vind denkt ie ook dat het eng en gevaarlijk is....dat is iig wat onze dierenarts ooit es verteld heeft. wij lieten onze hond met deze dagen zoveel mogelijk in de bijkeuken. daar hoorde je de knallen het minst. als het heel erg is kan je ook pilletjes halen voor hem

3. rinke

rinke Fanatiek lid

9 okt 2010
    2.224
    0
    0
    verzorgende ig
    noordholland
    hay..

je kan bij de dierenarts pilletjes halen die net ff het ergste angst er afhaald..

zo kunnen ze wat rustiger worden!

verder.... binnen houden en op een plek uitlaten waar het minste wordt afgestoken! ergens op het strand, bos of heide...

en idd niet te veel troosten!! dan denken ze dat het helemaal eng is!!
    suc6 en sterkte voor je hond deze tijd!

4. Bebek Istiyorum

Bebek Istiyorum VIP lid

24 sep 2008
    7.353
    0
    0
    op een roze wolk ;)
    Onze hond heeft er gelukkig geen last van, maar die van onze buurtjes wel en zij geven ze een kalmeringstabletje. Schijnt heel erg goed te werken en je kan het gewoon bij de dierenwinkel halen. Ze worden er rustig van. De ene is zo angstig dat ze er morgen al mee begint en de ander krijgt er gewoon eentje op oudjaarsavond zelf. Vaak wil een rustige omgeving met een muziekje op de achtergrond ook wel wat helpen.
    Wat ik wel weet is dat je de hond vooral niet moet gaan aanhalen als ze angstig is: zo beloon je haar als het ware voor haar angstige gedrag en voedt je het alleen maar!
    Is moeilijk maar wel het beste!

Succes, hoop dat het meevalt en ze niet al te veel paniek zal voelen!

5. Amfy

Amfy Niet meer actief

een feliway verdamper help goed bij mijn moeders hond. die is ook echt doods bang en dat ding van feliway helpt echt goed ze is heel rustig

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.558
    530
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Inderdaad niet teveel bevestigen in de angst. Leg je hond op een plek waar de knallen het minste doordringen en zet de radio aan. Doe wanneer het schemert/donker wordt daar de gordijnen dicht en licht aan, op die manier gaan ze de knallen en het "lichten" niet associeren met elkaar.

Probeer eens Rescue Remedy van Bach Bloesems (kun je in spray of in druppelvorm bij de homeopaat krijgen. Spray vind ik persoonlijk handiger omdat je het rechtstreeks in de bek kunt spuiten.

Ga niet zelf dokteren met overige kalmerende middelen als valium of alcohol!!!! De Rescue Remedy hebben we wel goede ervaringen mee, voor diverse "problemen" overigens.

7. bezigbijtje

bezigbijtje VIP lid

8 feb 2010
    13.842
    0
    0
    gelderland
    aandacht krijgt ze dan zo minmogelijk indd.... maar ze blijft zo hysterische op ons springen dat je wel aandacht moet geven op den duur.... en die pilletjes helpen niet, we hadden ze vorig jaar maar was dus echt heeeeel erg!

en die spray, waar zou ik die kunnen halen??

8. griekie

griekie Bekend lid

2 jan 2009
    579
    1
    0
    Geen pilletjes geven, dit is zoooo zielig voor ze. Hierdoor hebben ze door de verslappende/versuffende werking van de pilletjes geen controle meer over hun lichaam. Terwijl ze nog steeds heel bang zijn, hierdoor zullen ze alleen maar nog banger worden. je moet inderdaad het bange gedrag(piepen, wegduiken, blaffen negeren) zodra ze stil zijn gelijk belonen en afleiden met iets leuks op het moment dat er vuurwerk is. Ga spelen met iets of pak een koekje. Verder kreeg ik een aantal jaren geleden de tip om advocaat te geven aan mijn honden. Je begint 'smiddags met een theelepeltje geeft dan om de zoveel tijd weer een beetje. Hoe dichter 0:00 komt dan kun je een eetlepel geven, en hierdoor worden ze lekker rustig en hebben wel gewoon nog de controle over hun lichaam. Geef bijvoorbeeld om 0:00 een lekker kluifje en hou de hond dan wel goed in de gaten, mocht deze schrikken van vuurwerk dat deze niet stikt in de kluif.

9. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    waarom geen alcohol?????? wij hebben alles gehad voor onze angstige staff van cursussen tot diazepam niets hielp.
    hier is DE TIP advocaat met slagroom, daar word ze wel rustig van.
    en ik rij 2a3 keer per dag naar het industrie trein om haar uit te laten.

en ook even te aanvulling op andere reacties ik ben het gedeeltelijk mee eens dat je je hond absoluut niet moet troosten maar zeker wel steunen! laat zien dat jullie samen sterk zijn en als hij/zij lekker tegen je aan wil liggen lekker doen als je maar niet gaat aanhalen en zielig praten.

9 van de 10 keer is een hond angstig geworden/gemaakt door de baas.

10. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    @griekie een thee lepel is wel heel weinig hier krijgt ze een half vla bakje vol en dat is voor 4a5 uur oudjaars dag is dat voor 2a3 uur genoeg.

11. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    wat bij die van me ouders goed hielp is een cursus die boeit knallen echt niet als de jagers er zijn kijkt ze niet op of om. kost wel wat maar was geld meer dan waard. ze heeft zelfs nog ff een op een gehad omdat het in het begin niet zo lukte.

onze hondjes zitten gewoon lekker bij ons en we hebben we muziek wat harder. ze duiken vaak al weg als we een flesje sekt openen haha. hier hebben we ook wel eens advocaat in vla gedaan ze sliepen er wel lekker op haha. maar nu laat ik het maar. nu is het hier ook niet heel erg gelukkig dus dan kruipen ze gewoon ff in een hoekie

12. Tesske

Tesske VIP lid

24 mrt 2009
    6.799
    0
    0
    Geen pilletjes geven hoor..de hond word alleen lichamelijk suf en voelt dus alsnog de angst maar kan niet bewegen.
    Mijn ene hond (de andere is niet bang) krijgt een advocaatje met slagroom en mag heerlijk tegen me aanliggen op de bank.
    Ik praat niet troostend en haal hem niet aan maar ik vind dat hij de steun van zijn baas moet krijgen als hij die nodig heeft. (net als honden in de roedel steun bij de leider zoeken bij angst)

13. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D jij weet hoe het moet super!

14. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Toevallig was ik vandaag bij de dierenarts terwijl hij gefilmd werd over dit onderwerp.

Samenvatting:
    - Liever geen pillen: versuft maar neemt angst niet weg
    - Zeker geen alcohol. Organen van dieren werken anders als die van mensen
    - Niet troosten / bevestigen. Zo denkt je dier dat zijn angst terecht is
    - Gordijnen dicht, zodat er zo min mogelijk flitsen te zien zijn. Radio of tv aan. Dier kans geven om zich ergens te verstoppen.

Het beste: (doe-het-zelf) gedragstherapie met een cd met vuurwerkgeluiden. Maar dat lukt nu niet meer, daar moet je zeker minimaal een maand van te voren mee beginnen.

Maar misschien ook goed om te beseffen: soms zijn de baasjes angstiger dan de dieren zelf. Wat mij het eerste jaar met mijn vier katten goed hielp, is gewoon zelf van huis gaan. (Uiteraard gordijnen dicht, lampen en tv aan.)
    Toen ik weer thuiskwam, was alles achter de rug, en alsof er nooit iets gebeurd was.

15. nonnie26

nonnie26 Niet meer actief

hmmm, werkt de tip met advocaat ook als je hond er juist hyper van word???? hier beginnen ze lijp te doen bij de eerste knal om 12 uur en hij stopt niet met rennen, blaffen, lijp doen, rotjes zoeken tot het allemaal afgelopen is hahahahaahahahaha, met andere woorden ik heb er hier 2 die uit hun dak gaan van vuurwerk zo leuk vinden ze het!!!! nieuwjaarsdag liggen ze beide knock out en allebei zo schor als een hond zonder stembanden ofzo.. als ze er nou rustig van worden kan ik het juist gebruiken om ervoor te zorgen dat ze de tent niet afbreken van blijdschap hierzo!!!! vind het zo sneu voor die ouwe van ons, hij wordt zo blij dat ik haast denk dat ie een hartstilstand krijgt door enthousiasme 8)

16. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Als je echt wil dat ze rustig worden, zou ik nog liever pilletjes halen bij de dierenarts, dan zomaar met drank gaan klooien.

De dierenarts weet hoeveel werkzame stof je hond op basis van lichaamsgewicht nodig heeft.

17. bezigbijtje

bezigbijtje VIP lid

8 feb 2010
    13.842
    0
    0
    gelderland

Ons hondje veranderd niks meer aan door die pillen, ze word niet suf of zo.... het werkt gewoon heel niet bij haar!

verder is ze zeker niet angstig gemaakt door ons:) en het eerste jaar was er geen probleem, waarom het 2e jaar wel weet ik niet:(

ze heeft indd ook een cursus gehad waar rotjes enzo werden af geknalt, maar ook dat deed haar niks....

ennuh over bij ons liggen: dat doet ze elke avond op de bank hihi:D

bedankt voor je reactie katalaya:D

hihi nonnie zo is onze hond andere dagen hahaha, wel leuk zo hahahha;)

Ennuh alcohol geven ben ik indd echt op tegen!:)

18. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Dan krijg je een hond met een kater... da's zielig... *gniffel*

19. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Sommige geven geen pilletjes ( de reden snap ik overigens heel goed, zou dit ook niet doen), maar gaan wel alcohol geven... Ik zou mijn hond never nooit niet alcohol geven. Ook al is het maar een klein beetje, de organen van een hond zijn zo anders. Sorry ik begrijp dit echt niet!!!

20. bezigbijtje

bezigbijtje VIP lid

8 feb 2010
    13.842
    0
    0
    gelderland

Nee alcohol snap ik indd ook niet! Dat is gewoon NOT DONE!
    maar die pilletjes voor stress van de dierenarts snap ik best dat mensen die geven hoor.... onze hond word er over het algemeen niet anders door, wel minder schrikkerig.
    (ze is HEEEL schrikkerig, de dierenarts merkte op dat ze misschien daardoor zo veel braakt, en sinds ze 3 maandne die pilletjes gehad heeft heeft ze geen een keer meer gebraakt, zo zie je maar die man weet echt wel waar die het over heeft hoor:) Inmiddels zijn we ermee gestopt want het zou na 3mnd volledig werken en dat doet het nog steeds..... alleen dus niet bij vuurwerk......;)
    Helaas werkt het alleen niet met vuurwerk.

Deel Deze Pagina