Ha! Grappig om te lezen dit, ik heb ooit ook iets in deze trant gedaan. Ik heb (nog) geen kinderen, maar een aantal jaar terug zat ik niet lekker in mijn vel, vond mijn werk niet leuk en sleepte mijzelf er naartoe. Met mijn ex kon ik er slecht over praten, enige antwoord was; zoek dan wat anders (makkelijk gezegd). Goed, ik wilde ‘spijbelen’! Dus ik ben een dag thuis gebleven van mijn werk, mijn vriend is wel gewoon gaan werken. Het voelde echt als spijbelen, zo grappig, beetje spanning en zo. En toen ging ik shoppen, niet in de richting van mijn werk, maar de hele andere kant op. Op tijd was ik weer thuis, ex had niks door. Tot een paar weken later, ik had een bekeuring gereden En niet in de buurt van mijn werk, maar een uur er vandaan... Ik dacht nog; ik moffel hem weg, maar toen dacht ik dat hij hem al had zien liggen. Dus ik heel nonchalant gezegd, toen hij erom vroeg; Ooh, dat was die ene dag vorige maand dat ik vrij was, toen ik met *vriendin* was gaan shoppen. Kon hij zich niks van herinneren! Zo gek, hij luisterde echt nooit als ik iets vertelde... Een dag later alsnog alles opgebiecht en hij kon er hard om lachen! Dus mijn tip; zeg het in ieder geval tegen je man! Mijn schoonmoeder zou het niet begrijpen, denk dat dit het geheimpje van mij en mijn vriend zou zijn
Een dag voor jezelf willen, begrijp ik heel goed. Maar liegen dat de cursus gewoon doorgaat, vind ik echt not done. Je schoonmoeder heeft vrij moeten regelen, aan haar moet de keus zijn of ze deze vrije dag toch nog opneemt, of wel gaat werken. En wat voor mij nog belangrijker zou zijn, is dat dit een vertrouwenskwestie is. Als ik erachter zou komen dat je gelogen had, zou ik nooit meer een woord van wat je zegt geloven. Dus bespreek het met man en schoonmoeder. En ga evt. een dag opstap als man de hele dag thuis is. Als je zo erg tijd voor jezelf nodig hebt, dat je bereidt bent erover te liegen, lijkt het mij sowieso tijd om daar een gesprek over te hebben.
Wat ik me afvraag, waarom neem je zelf niet eens gewoon een dag vrij voor jezelf? Overigens zou ik wel eerlijk zijn naar je schoonmoeder, gewoon uitleggen dat de cursus niet doorgaat en vragen wat ze wil. Wil ze wel oppassen, dan heb jij zonder schuldgevoel een dag vrij. Wil ze werken, dan neem je zelf een dag vrij.
Kan je dan wel genieten van deze vrije dag? Of heb je dan toch een beetje schuldgevoel? Zonde in ieder geval als dat je dagje vrij verpest toch? Ten minste dat zou ik hebben. Ik zou inderdaad ook eerlijk zijn, ben benieuwd wat je gaat doen?
Hier zou ik het ook niet kunnen om niet eerlijk te zijn. Hoewel ik geen ouders/schoonouders heb die zomaar oppassen en mijn schoonmoeder ook een dag vrij zou moeten opnemen en ik het heeeeel goed zou kunnen gebruiken bij tijden... Mijn schuldgevoel zou groter zijn dan het geluk dat ik eruit haal. Daarbij zou me altijd gevraagd worden hoe het was en dan had ik met mijn bek vol tanden gestaan. Daarbij vind ik het sowieso niet netjes om te doen. Wees gewoon eerlijk!
Ik denk dat je veel meer van de dag gaat genieten als je eerlijk hebt verteld dat je een dag voor jezelf wilt. Ik zou geen fijne dag hebben als ik het stiekem moest doen. Dan zou ik de hele dag het gevoel hebben “over mijn schouder te moeten kijken”.
Het zou niet eens in me opkomen om dit stiekem te doen. Ik zou het dus gewoon vertellen. En mocht het dan niet doorgaan een keer in een weekend een dag voor mezelf nemen, zodat mijn man bij de kinderen kan zijn.
Ik snap het idee op zich wel, maar dat komt ook omdat mijn moeder niet ‘wil’ oppassen voor een leuke vrije dag (kinderen zijn je eigen verantwoordelijkheid enzo) en mijn partner momenteel mentaal niet is staat is om een hele dag voor de kinderen te zorgen. Maar bij mij zou het schuldgevoel de dag echt verpesten. Dus zou het niet doen zo. Als je verder gewoon de mogelijkheid hebt snap ik ook wel dat je het niet op deze manier zou aanpakken.
Tijd voor jezelf maken door iets te doen zonder je kinderen is helemaal niet slecht. Maar zoals meer hier zeggen vind ik het erover liegen wel slecht.
Kan ik me ook voorstellen. En jij hebt 4 kinderen. Is misschien ook nog wat lastiger voor een oma om op te passen (en nog naar sportclubjes ofzo brengen) dan bij 2 kinderen. Vervelend trouwens dat je partner het zwaar heeft mentaal. Dat lijkt me voor jullie gezin ook wel een extra last. Waardoor jij misschien nog wel meer toe bent aan wat tijd voor jezelf. Het zou voor mij in iedergeval ook echt geen leuke vrije dag zijn als ik erover moet liegen.
Het kost je schoonmoeder een vrije dag, indirect dus geld, ik vind dat je de keuze aan haar moet laten. Ik zou het niet kunnen waarderen, hoe leuk oppassen ook is, als ik vrij neem, en diegene geen noodzaak meer heeft en mij dit niet verteld.
ik zou gewoon met mijn schoonmoeder praten zeggen dat het niet doorgaat maar dat je het wel heel fijn zou vinden als ze kan oppassen zodat je wat tijd voor jezelf hebt even kijken of ze dat wil.... zo niet dan met je man overleggen dat jij graag een dagje voor jezelf wilt en hij een keer vrij neemt maar het niet eerlijk zeggen zal toch niet helemaal lekker voelen denk ik....
Ik vind het niet eerlijk t.o.v. je schoonmoeder die speciaal voor jou een vrije dag heeft opgenomen, als je dat zou doen zonder het met haar te overleggen. Als ik je schoonmoeder zou zijn, zou ik dan ook behoorlijk pissig zijn als ik erachter kom en je zou een heleboel goodwill bij mij verspeeld hebben. Bovendien hoe zorg je ervoor dat niemand erachter komt? Je man en je schoonmoeder zullen vragen naar de cursus. Wat zeg je dan? Wat als de cursus later in het jaar toch wordt gegeven en ze zeggen ja maar die cursus had je toch al gedaan? Of 1 van hun vrienden/kennissen zien jou en zeggen dat tegen hun of als ze een collega van je tegenkomen? Ik zou dat niet kunnen en de hele dag gespannen rondlopen wat als iemand me ziet en niets aan die vrije dag hebben. Wees gewoon eerlijk tegen haar en tegen je man, dat je gewoon heel erg behoefte aan wat vrije tijd. Kan je niet met haar afspreken dat ze een halve dag oppast zodat jij 's ochtends wat voor je zelf kan doen of spreek met je man af dat hij in het weekend met ze de hort op gaat of neem gewoon een dag vrij.
Je hebt al heel wat reacties gekregen idd. Maar ik zou ook niet liegen. Vertel haar het gewoon eerlijk en leg het uit. Wil ze wel is het fijn, lukt het niet dan is het jammer.
Ik vind het ook echt onbegrijpelijk dat er nog meer mensen zijn die hetzelfde zouden doen en het wel oké vinden om dus te liegen tegen schoonmoeder.
Ik zou het gewoon eerlijk uitleggen. Mijn moeder en schoonmoeder (ook al werkt ze niet) zouden mij dat denk ik allebei gunnen, zeker als ze er al vanuit gaan dat ze op moeten passen. Zou hier kwestie van een telefoontje zijn, joh ma, de cursus is verzet, vind je het goed als ik de kinderen dan toch even breng om zelf het een en ander te kunnen doen? Hier is dat doorgaans geen probleem, maar weet ook dat wij het hiermee treffen. Het verzwijgen zou ik niet doen.
Persoonlijk zou ik het ook even communiceren dat de cursus niet doorgaat en of ze dan alsnog wilt oppassen. Maar ik moet zeggen dat mijn zoon ook wel echt een super oma heeft en elke dag wel zou willen oppassen. Ik kan mij voorstellen dat als je er echt behoefte aan hebt en je weet dat je schoonmoeder dat misschien niet zo kan waarderen je het dan lastiger vind om te vragen. Dus in dat opzicht begrijp ik wel waarom je twijfelt.
Ik heb een keer kinderen van een kennis opgevangen vanwege staking op school, zij moest werken en kon echt niks regelen. Dus ik de hele dag druk, en de dag erna hoor ik van haar man dat ze gewoon is gaan winkelen de hele dag met haar moeder, lekker uiteten etc. Vond ik echt heeeel lullig en ik zal haar niet nog eens uit de brand helpen. Als ze nu had gezegd;’Goh, ik zou die dag met m’n moeder wat gaan doen, want zo druk, kom nooit aan mezelf toe...’ was het echt anders, maar ze heeft gewoon gelogen. Dat kan ik niet accepteren. Dus ik zou het eerlijk aangeven.
Gewoon eerlijk zijn, dan geniet je namelijk des te meer van je dag voor jezelf en kun je ook lekker vrij uit vertellen wat je hebt gedaan.