Zonnepanelen do’s en don’ts

Discussion in 'De lounge' started by Huismuisie, Dec 2, 2020.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

Aug 10, 2016
    10,458
    11,973
    113
    Female
    Noord Brabant
    Ik zie inmiddels door de bomen het bos niet meer.

We willen zonnepanelen en hebben best wat ruimte op een plat deel van het dak. Volgens de zonnescan voldoende voor het opwekken van bijna 8000 kwh.
    Dit is overigens niet voldoende met het oog op elektrisch verwarmen van het huis. Dus het zou mooi zijn als de opbrengst zo hoog mogelijk is.

Maar wat voor panelen neem je, wie moet ze plaatsen en hoe weet je dat je niet veel teveel betaald voor wat je krijgt.

Bij het gemeenteproject inmiddels informatie opgevraagd, maar dan zit je aan een afbetaal contract van 15 jaar vast. Wanneer je ervoor kiest direct te betalen heb je geen recht op service :eek:

2. mam1991

mam1991 VIP lid

Jan 17, 2013
    10,071
    2,096
    113
    Do: ga sowieso voor een edge systeem. Zo werkt elke paneel afzonderlijk.

Hier verschillende offertes aangevraagd bij bedrijven, en die gene die het beste voldoende hebben we voor gekozen. Hebben zwarte panelen van Qcells met 310 wp, liggen nu 3 jaar op het platte dak. Met een solaredge systeem.

Huismuisie likes this.
  3. Rizzoli

Rizzoli Fanatiek lid

Aug 21, 2013
    2,515
    966
    113
    Wij wonen ook in Brabant en hebben gekozen voor een bedrijf uit Brabant met goede referenties.
    Ook hebben wij gekozen voor optimisers, dus dat alle panelen op zich werken.
    Ik vond het verhaal van dit bedrijf helder en had een goed gevoel bij het advies.
    Daarnaast kwamen ze prijstechnisch goed uit de bus voor ons

4. debq

debq Fanatiek lid

Mar 10, 2010
    3,797
    761
    113
    Ik zou niet voor de meest goedkope omvormer kiezen. We hebben 1,5 jaar geleden gekozen voor een apparaat waar eventueel een accu op aangesloten kan worden om zelf de opgewekte energie in op te kunnen slaan.
    Ook hebben we niet voor de goedkoopste panelen gekeken en gevraagd of ze iets konden vertellen over het recyclen. Maar het is natuurlijk maar net wat jullie belangrijk vinden.

Antje77 likes this.
  5. Sophy

Sophy VIP lid

Aug 28, 2011
    5,876
    2,876
    113
    Noord-Holland
    Vraag bij verschillende leveranciers een offerte op en vraag telefonisch nog om uitleg. Wij hebben gemerkt dat je dan ofwel een goed verhaal krijgt met technische uitleg ofwel een snelle verkoper zonder enige kennis.
    En inderdaad koop ze zelf. Geen lease huur of weet ik veel.. gewoon eigendom. Kijk naar de garantie. Kijk of ze helpen bij btw teruggave dat is handig.

Wij zijn zeer tevreden over bongo.
    Nu we verhuizen zitten we bij zelfstroom (liggen al panelen op) echt kies deze partij niet, onbereikbaar, slechte administratie, reageren niet op mails, wat een slechte service.

6. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

Aug 10, 2016
    10,458
    11,973
    113
    Female
    Noord Brabant
    Hier ook brabant, dus ben wel benieuwd welk bedrijf jullie ze hebben gekocht.

Nee we willen zeker niet het goedkoopste, maar iets waar je op de lange termijn het meeste profijt van hebt en het minste gezeur.

Optie tot opslag zou misschien interessant kunnen zijn. Daar zouden we ons over kunnen laten adviseren denk ik.

7. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

Aug 10, 2016
    10,458
    11,973
    113
    Female
    Noord Brabant
    zoiets zag ik ook bij essent op de website staan.

8. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

Jul 17, 2013
    3,278
    1,441
    113
    Wij hebben bewust geen omvormers. Onze pannelen liggen allemaal vol in de zon en er vamt nergens schaduw op. Ik zou alleen omvormers nemen als de pannelen niet gunstig liggen of als op sommige pannelen schaduw komt door dakkapel etc.

Ik heb in mijn omgeving rond gevraagd en op basis daarvan een paar offertes opgevraagd. Ik had in eerste instantie mee gedaan aan een collectieve aankoop via eigen huis maar dat was niks (dat heb ik toen gecanceld).

9. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

Jan 15, 2014
    2,771
    1,363
    113
    #9 zeilbootje, Dec 2, 2020
    Last edited: Dec 2, 2020
    Ik vind micro omvormers juist wél fijn. Dan heb je per paneel een eigen omvormer. Het is wel wat duurder, maar het voordeel is dat ze veel langer meegaan (wij hebben ze met 25 jaar garantie). Wat ook een voordeel is: als je een aantal panelen ‘achter’ elkaar schakelt op 1 omvormer, dan ben je er van afhankelijk dat ze het allemaal doen. Als eentje er mee ophoudt houdt je hele systeem er mee op. Wat ook zo is, het laatste paneel in de serie heeft het het zwaarst en zal sneller dan de rest ‘op’ raken. Soms scheelt dat wel een flink aantal jaar! Dat heb je met micro omvormers niet.

En, maar dat is heel persoonlijk, zou ik eerder zwarte panelen kiezen dan blauwe (vind ik mooier) en een zwart frame ipv een metaalkleurig frame en niet kiezen voor panelen die op afstand uitgelezen kunnen worden door de leverancier (privacy). Wij hebben een systeempje die alleen onze eigen panelen uitleest en naar onze app stuurt.

En nog even voor de details:
    wij hebben Munchen Solar 330WP Full Black panelen met Enphase IQ7+ Micro Omvormers ;).

Huismuisie likes this.
  10. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

Jan 15, 2014
    2,771
    1,363
    113
    Oh nog wat: optimizers zijn fijn, maar ze leiden alle stroom naar 1 omvormer. Daar zit (afhankelijk van je leverancier) een levensduur aan van tussen de 5-15 jaar. De micro omvormers hebben een levensduur van rond de 15-25 jaar. Ik zou bij een beoogd leverancier dus altijd willen weten welk merk panelen en welk merk en soort omvormers erbij zitten en dan even googelen naar de levensduur. Soms kan een dure omvormer op langere termijn goedkoper zijn dan wanneer je een goedkope elke 4 jaar moet vervangen (bij wijze van spreken).

Bij sommige optimizers heb je ook dat het paneel een bepaalde hoeveelheid stroom moet opwekken voordat het doorgevoerd wordt naar de omvormer. Dat is ook wel fijn om van te voren te weten, omdat het er dan van afhangt of je panelen altijd in de volle zon zitten of maar deels. Bij ons zitten ze soms deels in de schaduw en dan was dit systeem minder efficiënt.

Huismuisie likes this.
  11. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,861
    113
    Wij hebben ze van Zonneplan. Niet de goedkoopste, maar alles is goed geïnstalleerd en de service is ook prima. Deze hebben we gekozen na positieve ervaringen van anderen.
    Er is een wildgroei aan bedrijven die ze aanbieden en monteren, niet allemaal even betrouwbaar of goed.
    Onze buren hebben ze iets voor ons laten installeren via een ander bedrijf en die hebben best wat problemen, er is vanalles mis gegaan. Zonneplan legt ze ook niet op dakkapellen of schuren met van die dakpanplaten, omdat dat vaak gaat verzakken en/of lekken. Die van de buren deden dat wel en je ziet gewoon dat het dak ingedeukt is.

12. mam1991

mam1991 VIP lid

Jan 17, 2013
    10,071
    2,096
    113
    Ze doen ook hun werk als 1 paneel minder werkt :) stel 1paneel werkt maar op 70% van zijn vermogen en de anderen doen het nog voor 98%, dan zal zonder omvormer alle panelen die gene volgen met de minste opbrengt. Dus werkt alles maar op 70%. Een omvormer is er niet alleen voor als je panelen gedeeltelijk in de schaduw hebt.

Huismuisie likes this.
  13. loetje

loetje VIP lid

Jun 6, 2006
    7,445
    1,843
    113
    Heb je nog een oude meter in huis, dan deze vooral zolang mogelijk proberen te behouden!

14. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

Aug 10, 2016
    10,458
    11,973
    113
    Female
    Noord Brabant
    @zeilbootje dankjewel voor je uitgebreide post. Dit klinkt als iets dat in de buurt komt van het gewenste. En het moet zeker geen lelijk paneel zijn, want ze komen op de aanbouw te liggen en die is vol in het zicht wanneer je vanuit boven de tuin inkijkt.

Het is een vrij groene wijk, met een paar grote bomen, dus zo af en toe een beetje schaduw hier en daar kan gebeuren.

Uitlezen door de leverancier vind ik geen goed plan. Dus dankjewel voor de tip.

15. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

Apr 25, 2011
    6,032
    2,895
    113
    't Gezellige Brabant
    Wij hebben ze van Solar Century, via Ikea gekocht. Geen optimizers omdat we in de volle zon liggen. Kies idd voor zwarte panelen. Ze vertelden ons dat de blauwe inmiddels al niet meer gemaakt worden, maar dat er in NL nog wel 2.1 miljoen stuks in voorraad lagen (dit was in januari). Je hebt dan een ouder paneel met minder opbrengst. De zwarte zijn natuurlijk iets duurder, maar ze brengen dan ook meer op.

Huismuisie likes this.
  16. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

Aug 10, 2016
    10,458
    11,973
    113
    Female
    Noord Brabant
    Ja zag ze bij essent nog op de website staan.

17. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

Jan 15, 2014
    2,771
    1,363
    113
    Wij hebben ze overigens bij Solar Bouwmarkt gekocht vanwege de positieve reviews. En wij zijn er ook enorm positief over, ze hebben het netjes geregeld en van te voren goed advies gegeven.

Wat ik nog bedenk; een omvormer heeft altijd een maximum aantal WattPiek wat hij kan verwerken. Soms heeft het dus geen zin om meer panelen te leggen als de omvormer niet ‘sterk’ genoeg is. Ook zoiets om naar te kijken ;).

Wij hebben ons er enorm in verdiept en uiteindelijk 3 weken geleden gelegd. Erg leuk om te zien wat het doet met je dagelijkse verbruik vind ik!

Huismuisie likes this.
  18. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

Aug 10, 2016
    10,458
    11,973
    113
    Female
    Noord Brabant

Hoeveel panelen hebben jullie? En wat heb je er ongeveer voor betaald?

Op mijn eigen dak liggen ze al. Ik heb in elk geval een omvormer van ik geloof growatt geloof dat de panelen van hetzelfde merk zijn. Ze zouden ongeveer 3600 kwh moeten opwekken met 12 stuks. Dat halen ze dit jaar wel ongeveer.

Ik ben er zo blij mee dat ik het nu voor mn vriend allemaal mag uitzoeken. Vind het ook echt leuk!

Ben heel benieuwd. Want het is best een flink dak oppervlakte wat gelegd kan worden. En zeker omdat hij best veel stroom verbruikt vind ik het ook wel een fijn idee dat hij dan in elk geval een groot deel zelf opwekt.

19. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

May 17, 2020
    1,603
    1,732
    113
    Wij hebben 19 panelen (zwarte) met omvormers, ivm bomen in de buurt. Prettig bedrijf (uit zuidoost Brabant), heel toegankelijk, prima prijs/kwaliteit. Hele vriendelijke jongens die ze kwamen leggen. Contact per mail/telefoon verloopt heel vlot. En ik geloof ongeveer 5-6 weken levertijd. Wij waren uiteindelijk zo'n 6200 euro kwijt meen ik.
    Wel 12 jaar garantie. Dan hebben we de panelen er ook al 2x uit. We konden garantie bijkopen (tot 30 jaar?). Maar dat leek ons niet echt nodig, want de ontwikkeling in zonnepanelenland zal ook niet stil staan. Over 12 jaar zal een nieuw zonnepaneel vast weer meer rendement opleveren.

Huismuisie likes this.
  20. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Wij hebben ze een paar jaar terug bij zon enzo gekocht. Fijn bedrijf. Gewoon degelijk.

Bij een plat dak moet je trouwens ook letten op dat er nog een constructie gemaakt moet worden waar ze in kunnen. Ze kunnen vaak niet direct op het dak.

Huismuisie likes this.

Share This Page