Anderen onder mij, waaronder Beausecret hebben het al beter uitgelegd dan ik. Ik vind dom een naar woord om te gebruiken, en zou dat dus ook zeker zelf niet gebruiken. Het bovenste is aangetoond, er zijn onderzoeken naar gedaan. De Trouw schreef een artikel, waarin ook kritische punten worden genoemd: https://www.trouw.nl/nieuws/waarom-mensen-met-weinig-geld-domme-keuzes-maken~ba13d165/?referer=https://www.google.com/ Ik heb me hier een jaar lang in moeten verdiepen op mijn opleiding (Maatschappelijk Werk) en heb hier ook praktische workshops over gegeven aan eerstejaars studenten. Dit onderzoek heeft ervoor gezorgd dat er nu heel langzaam meer aandacht is voor mensen die in beeld zijn en 'arm' zijn en hoe je hen op een andere manier kunt benaderen. Mobility Mentoring is één van de gebruikte methodes. Ik hoor altijd mensen roepen over die bijstandstrekkers die roken en drinken en dat het wel van die luie donders zullen zijn en wat een sukkels: stoppen met roken, drinken en de huisdieren is toch het eerste wat je doet! Nou dan zul je het wel niet echt willen en er lekker van genieten. Nou ik ben dus niet beter of slimmer dan hen. Ik heb nu gewoon meer geluk. Want ik kan me heel goed voorstellen dat als je voor de tigste keer kwijtschelding moet aanvragen voor de waterschapsbelasting (wat een hel is om aan te vragen in sommige gemeenten) of dat je weet dat er een dikke ziektekostenrekening aankomt, of de deurwaarder staat voor de deur, dat je dan een sigaret of 3 opsteekt oid om de stress te verlagen. Of andere aankopen doet die op zo'n moment niet handig zijn. En ja, ik ken heel veel mensen in de bijstand. Mijn familie hangt elkaar van mensen in de bijstand en de schuldhulpverlening en zelf heb ik ook gebruik gemaakt van de bijstand toen ik 18 was en van m'n 23e tot mijn 27e ongeveer. Ik heb het geluk dat ik niet rook en drink, maar ook ik deed onhandige dingen, zoals wachten met aanvraag van kwijtschelding tot de deurwaarder op de stoep staat, of een xbox kopen. Sidenote: ik weet dat ik dingen heel omslachtig kan typen, maar ik kan het niet anders. En dit is nogal een stokpaardje van mij, want ik zie de onjuiste bedragen alweer voorbij vliegen en vind het altijd erg naar om te lezen hoe er van alles bijgesleept wordt in een topic en er soms heftige oordelen geveld worden. In dit topic valt het nog wel mee trouwens
Hee, dat is hartstikke mooi dat je dat gaat doen. Het was echt niet lullig bedoeld en heb ook niet het idee dat ik lullig schreef, maar sorry als dat bij jou wel zo overgegekomen is. Ik vind dit zelf altijd een belangrijk onderwerp, want ik merk altijd dat er door al die bedragen die genoemd worden, potjes die er zouden zijn, er een ontzettend vertekend beeld gegeven wordt over de bijstand en daar krijg je hele scheve gezichten van. Dat vind ik naar. Ik heb zelf in de bijstand gezeten en heb meegemaakt dat ze toen ik 18 was en nog op de middelbare school zat, ze zeiden dat als ik niet rondkwam, ik maar moest stoppen met school. En later toen ik gestopt was met een universitaire studie, door een jarenlange erg stressvolle situatie, ik tot 600 euro gekort werd met een kind en een huurhuis, omdat ze dachten dat ik terug in de bijstand was gekomen, omdat dat meer zou opleveren dan studiefinanciering. De wereld van de bijstand, UWV is soms heel scheef, raar en oneerlijk, net zoals wat hierboven gezegd werd over de WIA en dat je dan geen broodnodige aanvulling krijgt vanuit de bijstand. En dat levert ontzettend veel stress op.
Waarom vermoeiend? Omdat ik er niet een heel verhaal bij type? Ik vraag me serieus af waarom je zo’n vraag stelt aan iemand. En ik vind dat zij daar heel netjes op heeft gereageerd.
Deze uitleg kan ik wat mee en komt ook "netter" over.Ik reageer best fel op sommige punten,juist omdat er zoveel vooroordelen bestaan over mensen in de bijstand.Ik ken ook een paar mensen die aan die vooroordelen voldoen,bijstand krijgen,hulp krijgen maar wel de hele week zwart werken en ondertussen luxe leven.Juist dat soort figuren zorgen voor scheve gezichten, hier mag van mij ook strenger op gecontroleerd worden.Ik snap op zich wel dat mensen extra geld willen verdienen maar zwart werken is de oplossing niet. En ja, die stressmomenten herken ik ja.In het verleden heb ik me ook wel eens misrekend, gelukkig hebben we nu internet bankieren waardoor ik een beter overzicht heb. Bijstand is niet geweldig maar met creatief nadenken is het te doen.
Ik denk dat ik een stukje frustratie meenam toen ik jouw reactie las. Niet eerlijk van mijn kant. Wat goed van je dat je doorgezet hebt zelf! En hoe krom en scheef is het dan idd dat je dan soort van gestraft word ook nog eens. Hoop dat je ondertussen goed gaat
@RoosAnne gelukkig vallen de vooroordelen mee idd. De reden voor mij om het te openen was ook juist bedoeld om niet te gaan oordelen maar om inzicht te krijgen. En zelfs wat fijn advies kwam er ook nog. ik ben zelf ook al gauw van "dat zal allemaal wel meevallen" vandaar dat ik heel blij ben met de inzichten uit allerlei hoeken, en eigen ervaring van leden.