Ben ik niet assertief genoeg?

Discussion in 'De lounge' started by luca2504, Jan 12, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nynke

Nynke VIP lid

Sep 30, 2006
    8,087
    0
    0
    Frankrijk
    Ik heb twee jaar Frans gehad op de mavo en voor we gingen emigreren hebben we prive les gehad. Maar ik merk gewoon dat het alng duurt voor ik bijleer. Ik had verwacht beter Frans te spreken nu. Maar door alle huiswerk van de kinderen etc leer ik steeds meer bij.
    Het verkeerd uitspreken van woorden is heel herkenbaar.:p Ik word dan ook regelmatig uitgelachen.;) Ach, beter met me lachen dan om me lachen, al zal dat ook wel gebeuren.

Wij wonen in de languedoc. Het bevalt hier werkelijk super. Zoveel meer rust dan we in NL hadden. Mensen zijn hier wel buitenlanders gewend en we werden ook snel opgenomen in het dorp. De kinderen gaan ook gewoon naar de doprsschool en hebben zich prima aangepast. Ik kan wel genieten van de rustige levensstijl hier.

Zaterdagochtend zaten we om 09.30 uur al aan de kaas, brood,pate en rode wijn!!:D We gingen hout halen bij een kennis en werden dus gelijk uitgenodigd voor het ontbijt. Heerlijk toch?

Hoe bevalt het jou? Corsica is toch weer anders dan het platteland denk ik.

2. Papaver

Papaver Niet meer actief

Ik kan me redelijk redden in het Frans. Er wordt hier (met uitzondering van één Engels koppel en een Nederlandse in het dorp) absoluut geen Engels gesproken, en we hebben redelijk veel contact met verschillende Franse buren, dus het is wel een goede stok achter de deur. We hebben ons huis al tien jaar, maar in het jaar dat we hier definitief wonen is het wel met sprongen vooruit gegaan. De werkwoorden zijn en blijven een crime, maar ik hoop dat het geleidelijk beter zal gaan.

Ik denk echter dat er twee dingen zijn waardoor je een taal het beste leert: een partner (de mijne is Engelsman, waardoor mijn Engels meer dan vloeiend is) en een werkomgeving (in mijn geval Engels/Nederlands). Beiden helpen me dus niet qua de Franse taal helaas, en geven me ook geen directe reden om een spoedcursus te volgen.

Ik woon trouwens in Bourgondie (Nievre) en het bevalt me hier uitstekend!

3. Nynke

Nynke VIP lid

Sep 30, 2006
    8,087
    0
    0
    Frankrijk
    :D Laat mijn partner nu net een Nederlander zijn en ik niet werken.:p Daar gaat mijn kans om de taal vloeiend te gaan spreken.

Ik merk ook wel dat ik een drempel over moet. Ik ben van te voren al bang dat mensen me niet verstaan of begrijpen en probeer dan bijna het gesprek maar te vermijden. Dom natuurlijk. Ach, het kost gewoon even meer tijd. Maar ik praat beter Frans dan een Engels koppel die hier al heel lang woont.:cool:

4. Nynke wat fijn dat ze buitenlanders gewend zijn, haha dat zal best wat schelen.

Corsica is heel apart, echt een land apart eigenlijk, ze houden er zulke aparte overtuigingen op na die je helemaal niet terugvind op het continent. Waar ik zelf woon is wel vrij platteland, niet zoals de languedoc waarschijnlijk maar het is wel een compleet ander leven dan dat ik in nederland had :p Wij doen elke avond lekker de open haard opstoken, en hebben een heerlijk groot stuk land. In de zomer hebben we verse groenten in de moestuin en het strand en de rivier zijn beiden op 10 min afstand. Waar je wel aan moet wennen hier zijn de bochtige wegen en het feit dat zelfs de 'grote' steden (wij wonen naast Ajaccio) nog klein zijn vergeleken met andere steden die ik gewend ben :p Gelukkig woont mijn schoonmoeder in Marseille dus soms kunnen we een weekendje naar de 'beschaving', zo noem ik het dan :p Heb dat af en toe wel echt nodig om bij te tanken, net als de bezoekjes aan mijn familie. Dat vind ik wel het ergste, heb geen vrienden meer over en mijn familie is altijd ver weg. Vind het wel leuk om eindelijk eens andere Nederlanders in Frankrijk te spreken, ben er nog nooit een tegengekomen!

Lijkt me grappig om eens in jullie plaats te staan hihi, zal vast weer een heel ander leven zijn waar jullie wonen!

Papaver ja het klopt wel dat je met een Franse partner natuurlijk veel sneller Frans leert. Ik kan niet anders dan Frans praten behalve als ik bel met familie en tegen mijn dochter maarja dat is toch vrij beperkt :p
    Wat een geluk dat je je werk gewoon hebt kunnen houden, werk je van huis uit?

ik heb hier wel gezocht naar werk waar ik mijn nederlands bij zou kunnen gebruiken maar het eiland heeft niet zo heel veel aanbod :p

5. Papaver

Papaver Niet meer actief

Dat geloof ik graag hoor! Mijn Engelse partner spreekt al een woord of 10 Frans (dat is één woord per jaar geleerd :D). Voordeel is wel dat ik dan wel het woord móet voeren (wat ik van nature eigenlijk liever aan een ander overlaat). En aangezien ik zelfstandige ben en mijn registraties hier dus niet aan een werkgever over heb kunnen laten ben ik best trots op wat ik tot nu toe bereikt heb.

Maar zonder dollen: Er zijn wel een hoop vooroordelen over Fransen, m.b.t. het niet wíllen verstaan van buitenlanders (althans, dat vooroordeel had ik ook voordat ik naar Frankrijk kwam), maar ik heb in de praktijk gemerkt dat de gemiddelde Fransman eigenlijk heel erg aardig, welwillend en geduldig kan zijn, mits je de juiste treft en je ze op de juiste manier benadert.

En inderdaad: we hebben ook al eens na het verlenen van een vriendendienst al om 10 uur 's ochtends aan het bier gezeten (geen kaas en pate helaas). En die spontane acties maken het gewoon zó leuk hier). :)

6. Papaver

Papaver Niet meer actief

Ja, ik had de mazzel dat mijn werkgever in Engeland (nadat ik aangegeven had dat ik na de geboorte en zwangerschapsverlof niet meer terug zou komen omdat ik naar Frankrijk zou gaan verhuizen) me heeft aangeboden dat ik mijn werkzaamheden vanuit huis mocht voortzetten. Pure mazzel natuurlijk, maar ik werkte er al wel 12 jaar. Het was helemaal super dat ik ook mocht kiezen hoeveel dagen ik wilde werken (doe er nu 4 per week).

7. Oh papaver dat is inderdaad lekker zeg! Je woont dus al 10 jaar in Frankrijk?

Wat de baan betreft, ik ben nog niet gebeld vandaag dus of die andere sollicitante is nog niet geweest of ze moet er nog over nadenken. Hoop dat het niet al te lang meer duurt, ik vind het superspannend! En ik zou zondag naar Nederland gaan voor een paar weken maar als ik de baan krijg kan dat niet doorgaan denk ik..

Zat ik vanmorgen op hete kolen kreeg ik een telefoontje van een andere kledingwinkel waar ik online had gesolliciteerd, of ik morgen op gesprek kan komen! Ja prima dus ik heb nu daar een afspraak om 10 uur morgenochtend. Dus ergens hoop ik ook dat ze niet vandaag belt haha want dan weet ik niet wat ik moet doen :)

8. Papaver

Papaver Niet meer actief

Nou dat gaat wel lekker in ieder geval! Het zou wel leuk zijn als je ineens twee banen krijgt aangeboden, dan kun je kiezen!

Ik woon nu bijna een jaar in Frankrijk. Hiervoor woonde ik in Engeland. Het huis hier in Frankrijk hebben we wel al 10 jaar geleden gekocht, alleen gingen we er voorheen alleen met vakantie naartoe.

9. oh een jaar, dat valt nog mee :)

Nou helaas is die tweede baan niks geworden, en omdat de eerste nog niet gebeld had ben ik daar vanmorgen ook maar meteen langs geweest, en zij had ook opeens niet meer perse iemand nodig (ze zei iig dat ze mijn cv zou bewaren en dat ze dat ook tegen die andere kandidate had gezegd, raar maarja), dus helaas geen baan. Maar ik heb voor zondag een ticket naar Nederland geboekt en die reis kan nu dus wel gewoon doorgaan :) Als ik weer terug ben ga ik nog langs een uitzendbureau en mocht dat ook niks worden dan weer verder op zoek.

10. Nynke

Nynke VIP lid

Sep 30, 2006
    8,087
    0
    0
    Frankrijk
    @Luca: dat is weer een hele franse reactie van de bedrijven.:p Wel erg jammer voor jou.
    Nu eerst lekker genieten in NL en daarna weer opzoek naar een baan.

Ik merk ook weinig van de vooroordelen hier. Iedereen doet zijn best om me te verstaan en praat langzamer zodat ik het goed kan volgen. Mensen zijn ook niet te beroerd om de vraag nog eens op een andere manier te herhalen oid.

Vrienden mis ik niet zo heel erg gek genoeg. Maar dat komt misschien omdat ik in NL ook maar weinig echte vrienden had. Gelukkig spreek ik die nog wel via telefoon,skype of ander sociale media.
    Mijn familie mis ik bij vlagen. Wij gaan zelf 1x per jaar naar NL en we hebben het geluk dat mijn zussen met aanhang elk jaar een week komen en mijn ouders komen steeds de hele maand Oktober. Mijn sm komt gemiddeld zo'n twee keer per jaar en ook een hele goed vriend komt 1 x per jaar.
    Vorig jaar was wel een heel extreem jaar qua bezoek. Familie, veel vrienden en zelfs drie meiden van zp!!

Mijn heimwee komt eigenlijk alleen opzetten vlak voor de familie komt of vlak voor wij naar NL vertrekken.
    En soms rond verjaardagen en feestdagen. Gelukkig wonen we nie aan het andere eind van de wereld.

11. Papaver

Papaver Niet meer actief

@Luca, Wat jammer dat het niet doorgaat, maar de aanhouder wint! Heel veel succes verder met zoeken en veel plezier in Nederland!

Share This Page