Diverse vragen

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Silla, May 18, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Silla

Silla VIP lid

Jan 31, 2006
    11,064
    0
    0
    Noord - Holland
    Hoi,

Ik ben net zwanger maar ik heb een aantal vragen c.q. onzekerheden en ik hoop dat u mij kunt helpen. Want het duurt nog even voordat ik naar de verloskundige ga.

- Ik ben 20/12/'05 gestopt met de pil, eerste ongi op 25/15, 2e op 29/01, 3e op 26/2 en de laatste op 12/4. Nu zegt mijn huisarts dat ik uitgerekend ben op 20/01 maar de verloskundige heeft (telefonisch een bereking gedaan) en zegt dat ik nu 5 wkn en 1 dag ben??? hoe zit dit? En wat kan ik aanhouden?

- Ik heb continu ongi pijntjes, echt pijn wil ik het niet noemen maar de ene keer is het sterker dan de andere keer, en ook de locatie van de pijn veranderd, (boven mijn schaambot, links of rechts nabij mijn liezen en/of in mijn onder rug. Moet ik me zorgen maken? Ik ben nl. zo bang dat ik een miskraam krijg.

- Wanneer is het gebruikelijk dat er een echo gemaakt wordt en door wie wordt dat gedaan (Verloskundige of Gyn).

Misschien overval ik u een beetje met mijn vragen maar ik hoop dat u tijd heeft om mijn vragen te beantwoorden. Alvast bedankt in elk geval.

2. Japke

Japke Bekend lid

Feb 1, 2006
    535
    0
    0
    verloskundige
    Hoi Silla,

Je mag altijd bellen voor vragen ook al voordat je op controle komt.
    Maar deze vragen zijn ook goed hier te stellen, gefeliciteerd dat ten eerste.

De datum. De verloskundige gaat uit van 12 april en rekent daarna uit dat je nu op zaterdag vijf weken en drie dagen bent. Met een regelmatige cyclus van 28 dagen zonder pilgebruik, zou je op 17 januari zijn uitgerekend. Maar je cyslus is onregelmatig en je bent in december gestopt met de pil dus daarvoor wordt een echo gemaakt.

De ongi pijntjes. De klachten die jij beschrijft lijken niet op menstruatiekrampen en ook heb je geen bloedverlies. Dus in principe gaan we ervan uit dat je zwangerschap dan goed zit. Mocht je deze klachten wel krijgen bel dan met je verloskundige.
    Waarschijnlijk is dit de groei van je baarmoeder. Je baarmoeder zit vast aan banden, die lopen naar je bekken. Door de groei van je baarmoeder en de oprekking van de banden, kan je dus wat klachten hiervan krijgen. Hierover hoef je je geen zorgen te maken.

Echo. Meestal tussen de 8-12 weken wordt een echo gemaakt, de meeste echo's vinden over het algemeen plaats tussen de 10-12 weken. Bij de verloskundige of gynaecoloog. Waarschijnlijk vind dit plaats bij een verloskundige of echoscopiste. Dit is erg regio en plaatsafhankelijk maar in principe hoeft het niet bij de gynaecoloog.

Succes,
    Japke

Share This Page