Ben ik nou een slechte moeder of wat?

Discussie in 'De lounge' gestart door lioness74, 23 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Antra

Antra Niet meer actief

Ik vind je absoluut geen slechte moeder!

Hier niet vanwege geld maar we doen het net zo met de oudste (13 jaar)
    Hij gaat 1 keer in de week bij m'n man op de zaak helpen waar ie wat voor krijgt en hij krijgt z'n zakgeld.
    Sommige dingen betalen wij maar een hoop moet hij zelf betalen en op is op.

Krijgen er ook weleens commentaar op hoor (oa van m'n moeder )
    Naar mijn idee is dit juist heel belangrijk om te leren, als je niet met geld om kan gaan heb je als je volwassen bent toch echt n probleem
    ( zie het van dichtbij aan m'n broertje, die is 25 en komt iedere dag bij m'n moeder eten en geld bietsen omdat dat van hem weer eens op is)

2. Junejunos

Junejunos Actief lid

23 dec 2012
    268
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ben ik nou de enige die denkt wat maakt het uit?
    Iedereen is anders en ik vind dat je je niet aangevallen hoeft te voelen

Jou dochter houdt echt niet minder van jou door met die moeder uitstapjes te maken het maakt haar leven toch leuker?
    Wij nemen ook vaak een vriendinnetje mee voor mijn dochter omdat dat voor haar leuker is mij maakt dat efteling/zwembad/bioscoop kaartje extra niet uit en toch mooi meegenomen dat een kindje daar dan eens komt ik denk daar niet eens over na hoe de moeder zich dan voelt ik vraag gewoon mag het?nee is nee ja is ja...maar mijn dochter heeft het daardoor leuker en ik ben allang blij en als een moeder geld als reden op zou geven zou ik ook zonder bijbedoeling zeggen geen punt hoor je hoeft echt niets bij te leggen

3. dekilene

dekilene Niet meer actief

Je bent een goede moeder hoe jij je dochter opvoed vind ik top!
    Het leven is niet altijd lang leven de lol.

4. Lojo

Lojo Bekend lid

19 dec 2012
    612
    6
    18
    Tja... Ik ben het niet eens met de opmerkingen die de moeder maakt maar de uitstapjes zijn toch super leuk voor je dochter?

Ik zat altijd aan de andere kant. Wij konden thuis alles doen en geld was nooit een reden om nee te horen. Maar ik vond het altijd heel moeilijk als we op school bv een gesprek voerde over een concert waar iedereen heen wilde. Dan stond je met 5 meiden waarvan er 4 aangaven dat nooit te mogen omdat het 50 gulden koste oid. Ik stond er dan als vijfde bij met schaamte op mijn wangen omdat ik wist dat ik die 50 gulden gewoon mocht pakken voor zoiets. En ja, dan vroeg ik 100 gulden aan mijn moeder en kocht ik 2 kaarten zodat ik met een vriendin kon gaan. In mijn ogen prima....

Ik moet er wel 1 kanttekening bij plaatsen. Zakgeld enz deden we niet aan, je kreeg wat je nodig had maar zodra je de leeftijd had dat je kon werken deed je dat ook. Mijn vader zijn zaak was mega druk dus werk zat. Op mijn 14e werkte ik dus echt al heel erg veel. Ik ben daar altijd een harde werker door gebleven. Ik zal mijn kinderen precies zo opvoeden dus voor mij werkte het.

5. Minnimouse

Minnimouse Actief lid

15 nov 2009
    311
    0
    0
    Naja, bijzonder typje die vrouw. Je moet je niet zo druk maken, lekker Laten lullen. Waarschijnlijk heeft ze dat superieure gedrag nodig om zich goed te voelen. Ik persoonlijk zou dat erg stimuleren, haha, scheelt jou weer geld! :D;)
    De meeste ouders denken en handelen net zoals jij hoor, kijk maar eens om je heen. Als er al iemand een bijzondere manier van opvoeden heeft dan is zij het. Je dochter lijkt me nuchter en verstandig genoeg om er mee om te gaan dus ik zou er lekker van profiteren en je het niet aantrekken als ze haar onzekerheid op jou projecteert. Je doet het hartstikke goed, zo te lezen. Ik werkte ook met 14 trouwens, zonder hulp. Kinderen krijgen tegenwoordig alles maar. ik moest ook mijn eigen studie betalen enzo. Echt er is nog nooit iemand slechter van geworden hoor, de waarde van geld kennen....

6. Gazy

Gazy Niet meer actief

Sorry heb niet alle reacties door gelezen;
    maar nee jij bent ect geen slechte moeder.
    Ik vind het juist niet verantwoord wat de andere moeder doet.
    Als bijvoorbeeld zelfs mijn nichtje komt en die zegt van ik mag niet van mijn mama want.. Dan zal ik me daaraan houden.
    ouders kennen hun kind en de opvoeding van hun kind het beste
    Ze had beter even kunnen bellen als het haar zo goed had geleken om naar de bios te gaan.
    En wat betreft het telefoontje over de school. Waarom zeg je dan niks? het is dan wel de truc om niet uit te vallen.
    Maar wel te zeggen van jo, weetje, ongeacht hoe je erover denkt, hoe jij daarover denkt zegt mij neit zoveel.
    Want met dat soort opmerkingen krijg je bijna het gevoel dat die moeder juist een beetje op jullie neer kijkt.

7. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    Dit dus:D

8. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Vervelend hoor... Ik ga er vanuit dat ze het doet met het idee "ach, als ze daar geen geld voor hebben en wij wel... Vind ik het absoluut geen probleem om het voor haar vriendin ook te betalen"
    Maar kan me voorstellen dat opmerkingen als "omdat jullie het niet kunnen betalen" dan toch minder leuk vallen.
    Dat is 1x leuk, 2x leuk.. Maar jewel het niet om de haverklap horen uiteindelijk. Dan is het net alsof ze jullie zo zielig vind.
    Wat misschien wel helemaal niet zo is hoor.. Ik ken meer mensen die genoeg geld hebben dat ze het geen punt vinden om voor een ander ook te betalen. Maar de manier waarop dit gaat zou ik ook niet zo prettig vinden.

Kun je d'r dat niet gewoon uitleggen... Dat ze je daarmee een heel vervelend gevoel bezorgd. Wellicht begrijpt ze het wel en zegt ze dat het echt nooit zo voelt was maar dat ze het nou eenmaal makkelijker kan missen en het de beste vriendin van haar dochter is.
    (En bijv dat zo'n concert in Engeland natuurlijk supergaaf is maar pas echt compleet als je een vriendin mee hebt... Dat klinkt al heel anders he.)

Ieder doet wat hij kan en geld is echt niet zaligmakend.
    E blijkbaar vinden je dochter en haar vriendinnen dat ook anders zaten ze heus niet bij je thuis.

9. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Aller eerst vind ik je geen slechte moeder! Toen ik die leeftijd had zat mijn moeder in de bijstand en werkte ik in de kas tomaten plukken om zo mn eigen centjes te verdienen voor de bios of iets dergelijks.

Wbt die andere moeder ik denk niet dat ze dit bewust doet en niet door heeft dat ze jou hier mee kwetst. En dat ze meer te besteden heeft en dat ook doet vind ik logisch bedoel ze kan moeilijk zeggen ik leef zo niet omdat andere zo niet kunnen leven.

10. moradora

moradora Fanatiek lid

6 mrt 2013
    1.310
    6
    38
    verzorgende
    Provincie Groningen
    Ik vind je absoluut geen slechte moeder. Ik zou ere chter niet zo zwaar aan tillen. Die moeder vind het ws. fijn dat haar dochter een vriendin heeft waar ze leuke dingen mee kan doen en zij heeft het geld ervoor te betalen.
    Die moeder uit het wat ongelukkig, dat is zeker maar ik vermoed dat ze het niet expres doet. haar dochter is maar alleen en altijd alleen met je ouders dingen doen is niet leuk voor zon meisje.

ik zou je me niet bezwaard voelen om mijn dochter mee te laten genieten van de dingen die die moeder haar mee naar toe wil nemen (wie wil er nu niet naar een voorstelling in engeland) en besef dat jouw dochter heel verstandig en wijs is en echt niet jou minder lief en leuk vind omdat jij haar die dingen niet kan geven.
    Laat haar genieten van de ervaringen die ze nu op kan doen ze zal dat soort dingen nooit vergeten.

11. Joycey

Joycey Niet meer actief

Nee je bent geen slechte moeder!

Ik ben opgevoed met 'afkopen', en dat was veel erger. Emotionele verwaarlozing waarbij je met een X-bedrag gewoon om werd gekocht. Elk jaar weer; je hoeft geen kinderfeestje, je krijgt een tv-video-combinatie. Of: hier is een spiksplinternieuwe Nintendo spelcomputer. Terwijl ik liever had gewild dat er gewoon om kwart over drie 's middags gevraagd werd hoe mijn schooldag was verlopen. Maar daar was geen tijd/aandacht voor. Hier heb je een gouden ketting en een gouden ring, en nu niet meer zeuren, oké? Nee, we gaan niet naar de Efteling/dierentuin of iets anders; daar heb ik gewoon geen zin in, hier; je krijgt een nieuwe fiets van me. BWEGH!

Ik weet niet of mensen hier die inschatting kunnen maken, maar geloof mij maar als ik zeg dat dit echt niet leuk is als kind zijnde. Je loopt een beetje op straat met de ziel onder je arm; stikeenzaam en ongelukkig te zijn - en bent ondertussen wel met goud behangen en merkkleding aan etc. dus niemand denkt dat je iets te kort komt.

Ik heb een hekel aan geld en een grotere hekel aan onnodig luxe. Als mijn ouders ook maar half zoveel aandacht aan ons hadden besteed als dat ze geld aan ons besteed hadden, dan waren ze nog op zijn minst nog een beetje fatsoenlijke ouders. Overigens zijn mijn broer en zus nog steeds zo stikverwend en willen alles pracht en praal hebben, terwijl ik zoiets heb van: i don't care, zolang iedereen maar gelukkig is.

En om even eerlijk te zijn; de beste leukste momenten van mijn jeugd waren toch wel de momenten dat ik samen met de moeder van mijn vriendinnetje (die in de bijstand zat en vrijwel nergens geld voor had) en mijn vriendinnetje voor het eerst naar de dierentuin mocht. Ik heb betaald voor ons alle drie en heb de beste tijd ooit gehad. Er was namelijk iets wat mijn ouders nooit konden bieden; persoonlijke aandacht en interesse.

12. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Ik vind juist dat die andere moeder het 'niet' goed doet. Op haar manier is ze natuurlijk goed voor haar dochter maar wat geeft ze haar nou werkelijk mee? Het leven is een groot feest, alles mag en kan?
    Ik zou het, het ene oor in laten gaan en het andere uit. Straks als ze naar een volgende opleiding gaan ben je er waarschijnlijk vanaf. Jouw dochter klinkt alsof ze nuchter genoeg is en het echt wel snapt.
    Wij hebben het ook echt niet slecht maar we zeggen ook, als ze straks wat willen gaat er ook voor gewerkt worden. Dat moeten ze van ons leren en is ook helemaal niet slecht.

13. lioness74

lioness74 Niet meer actief

Bedankt voor de reacties tot zover al!
    Jullie maken dat ik me toch wel wat beter voel al.

En jullie hebben gelijk:ik voel me aangevallen denk ik...
    En ik weet ook wel dat ze het waarschijnlijk goed bedoeld, maar ze is dan ook nog zo'n flapuit die alles maar zegt, terwijl ze zich wel eens af mag vragen of ze daar niet iemand mee kwetst...

14. alamea

alamea Fanatiek lid

15 jan 2013
    1.270
    0
    0
    Ben het helemaal met je eens. Echter, van de reden voor de keuze voor gymnasium, omdat jullie dat zo graag willen, zou ik net als die moeder van de vriendin ook raar van opkijken. Komt inderdaad over als de zin van de ouders doordrijven, en daar moet je mee oppassen. Een kind voelt dat als de lat hoog wordt gelegd door de ouders, en kan daar moeilijkheden door ondervinden, faalangst, te hoge verwachtingen, ik noem maar wat.

15. Ruby1987

Ruby1987 Fanatiek lid

24 mei 2012
    1.114
    0
    0
    student: bedrijfs administratie
    Almere
    #55 Ruby1987, 24 jul 2013
    Laatst bewerkt: 24 jul 2013
    Nee jaloers ben ik totaal niet want ik zit financieel goed. Ik ben juist zelf heel verwend opgevoed. Hoefde nooit iets te doen en kreeg alles wat ik wou. Hoefde zelfs mn eigen kamer niet schoon te maken. Daarnaast was er zat geld. Mijn moeder heeft haar eigen psychologenpraktijk en mijn vader is intrem manager en heeft anderhalve eigen bedrijf en werkt voor grote bedrijven en belangrijke mensen. Ik moest ook opgegeven moment alles zelf doen toen ik opmijzelf ging wonen. Nu moet ik vechten voor mijzelf en is geld dus niet meer vanzelf sprekend maar heb ik op dit moment geluk. Heb het ook een tijdje met minder gedaan en het is een enorm verschil of je wel of niet verwend ben opgevoed lijkt mij.

Mij gaat t om de opmerkingen die ze steeds maakt en als die moeder een beetje goed nadenkt zijn die opmerkingen best wel lullig. Tuurlijk kan ze leuke dingen doen maar dingen als: dat krijg je thuis zeker niet. Is heel nederig en kan niet gezegd worden. Leuke dingen doen en gewoon niet de andere thuissituatie erbij betrekken.

Belt die moeder een paar weken geleden op, dat ze blij was dat wij inzagen dat Iris op het atheneum veel beter af was want ze had zich zo'n zorgen gemaakt, omdat wij onze zin zo doordrijven!

Dit ook waar bemoeit die vrouw dr mee? Het lijkt wel jaloezie en dat laat ze heel erg kennen

Het eens sluit het ander niet uit maar als zij het zoo zielig vind dat haar dochter een krantenwijk loopt komt het bij mij eerder op dat zij en wat makkelijk en luxe leven is en ik vraag me af of ze dr dochter niet zo blijft werken en het makkelijk maakt

16. souries

souries Fanatiek lid

5 sep 2011
    2.578
    0
    0
    Zuid-Holland
    Zo te lezen mag jij heel trots zijn op jou manier van opvoeden. Ik hoop dat mijn kinderen later ook zo reageren als jouw dochter! Die andere moeder, daar irriteerde ik me als puber al aan. Die hun kinderen alles geven en ze niet ergens zelf voor laten werken. Wat moet haar dochter als ze er even niet voor haar kan zijn? Dan kan ze niks zelf omdat ze zo gewend is dat papa en mama het oplossen.

Nee hoor, niks van aantrekken. Jij hebt jou dochter straks voorbereid op het echte werk en de echter wereld. Daar heb ik veel respect voor in deze tijd!

17. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    Meid wees eens niet zo onzeker!
    Er is niks mis mee dat jou dochter nu al leert dat er gewerkt moet worden van geld en op is op.

18. Jetje76

Jetje76 Bekend lid

15 feb 2009
    617
    0
    0
    Lioness, je klinkt als een lieve en betrokken moeder die er goed over nagedacht heeft.
    Hoewel het van een afstandje lijkt inderdaad dat de moeder van het vriendinnetje niet zo doet om jou een slecht gevoel te geven maar om haar eigen dochter een plezier te doen en omdat zij het zich toch kan veroorloven. Misschien denkt ze zelfs wel jou hiermee een dienst te bewijzen? Ik zou het echter zeker met haar bespreken, dat je het gevoel hebt dat zij geen rekening houdt met hoe jullie je dochter opvoeden en dat je het gevoel hebt dat zij jullie probeert te overtroeven.

Hier ben ik het helemaal niet mee eens. Het niveau van het gymnasium verschilt op de twee oude talen na, niet met dat van het atheneum. Kinderen van 12, 13, kunnen daar geen beslissingen over nemen. Ik zou zelf altijd zo hoog mogelijk inzetten (kijkend naar het kind natuurlijk!). Een niveau lager gaan kan altijd nog terwijl het andersom nauwelijks voorkomt.

19. Siren84

Siren84 VIP lid

8 jul 2010
    5.115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    Nee natuurlijk ben je geen slechte moeder!!!! Ik zal even een vb geven van een vriendin van me waarbij alles is komen aanwaaien. Ze is nu 0,0 zelfstandig.

Ik had pas een gesprek met die vriendin van me en haar partner.
    Hun kiezen bewust voor 1 kindje omdat ze die dan alles kunnen geven wat ze wil. Hij heeft dat nooit gehad vroeger zei hij.
    Ik vroeg... en? Ben je daar slechter van geworden? Nee zegt hij. Ik zeg.. nou dan??? Ik vraag.. heb je overal zelf voor moeten werken? Ja zegt hij. Ik zeg... ik ook! Dat is toch niet iets slecht? Maar realistisch en ze worden er enorm zelfstandig van!
    Zegt die vriendin van me... maar bij jullie zal dat straks misschien niet meer kunnen, alles geven? Dus ik zeg... dan moeten ze maar leren delen! En ze hoeven ook niet alles te hebben!

Vriendin krijgt alles!!! Bijna 30 en de meubels en alles zijn letterlijk betaald door haar ouders. Haar ouders betalen ook nog de boodschappen elke week. Eten daar ook mee. Doen het huishouden. Zo verwend als zij... is niemand! En moeders is altijd in huis van 7:00 tot 19:00. Oppas voor de kleine. Ik kan niet op de koffie komen zonder dat moeders daar is.

20. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Ik kan die moeder wel begrijpen. Ze ziet en hoort waarschijnlijk van Iris bepaalde dingen die zij zielig vindt en reageert er dan zo op. En ik zou mijn kind daarvan mee laten profiteren. Prima dat een ander haar die luxure dingen wel kan bieden.

Persoonlijk zou ik nooit of te nimmer toe staan dat mijn kinderen krantenwijken moeten gaan lopen omdat wij het financieel niet goed hebben.

Deel Deze Pagina