WIA en kinderopvang

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Senais, 26 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Senais

Senais Fanatiek lid

27 jul 2008
    3.089
    0
    0
    Hallo dames,

Sommigen van jullie weten dat mijn man ernstig ziek is (geweest). Hij heeft pas te horen gekregen dat hij niet verder zal herstellen en dat het dus wachten is tot het weer slechter gaat. Ze hebben ook gezegd dat hij naar alle waarschijnlijkheid niet meer zal kunnen werken en dat hij blij mag zijn als hij over een paar jaar nog een enkel uurtje vrijwilligerswerk kan gaan doen. Ze gaan hem nu dus ook versneld in het afkeuringstraject sturen. Allemaal prima. Maar nu is het zo dat je dan dus geen kinderopvangtoeslag meer krijgt. Onze jongste gaat nu nog maar 2 dagen, maar hij kan die 2 dagen er echt niet bij hebben! En ik kan echt niet nog minder gaan werken omdat we het anders financieel niet gaan redden. Weet iemand hoe dit zit. Het gaat nog maar om een jaartje. Maar we kunnen niet de volle mep a la 700 euro per maand gaan betalen. Is er nog ergens een andere instantie waar we kunnen aankloppen? Het is niet dat hij niet wil maar hij is ernstig hartpatient. Er zijn genoeg dagen dat hij weinig tot niets kan. Als hij deze twee dagen ook nog onze jongste dochter thuis heeft ben ik bang dat die achteruitgang erg snel gaat komen :(. Onze meid is een rustige meid, maar hij kan op deze dagen niet gewoon even zijn rust nemen als dat moet en een paar uur gaan slapen.

Wie oh wie weet meer?

Alvast bedankt!

2. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Kun je geen medische indicatie via het consultatiebureau/gemeente krijgen? Zo hebben wij een aantal kindjes op de opvang, die komen om ouders, om wat voor reden dan ook te ontlasten.

Sterkte met de situatie!!

3. Indiaan

Indiaan Niet meer actief

Je zou bij de gemeente kunnen informeren of zij een bijdrage willen doen ivm sociaal-medische indicatie. Zij zullen je daar verder over kunnen informeren.
    Succes!

4. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.663
    1.426
    113
    Je kunt vragen bij de gemeente of zij het evt willen vergoeden maar het is wel 1 van de vergeodingen die er bij veel gemeentes al uit is gegaan en waarvan een erg beperkt budget is. Hier in de gemeente werd er ook gekeken naar inkomen en vonden ze dat wij het zelf wel konden betalen, voor de duidelijkheid wij hebben geen hoog inkomen en krijgen ook nog aardig wat zorgtoeslag, dus vragen kan maar de kans is klein. Verder zijn er gewoon geen opties, misschien kun je kijken voor de psz dat valt hier onder een andere regeling dan kinderopvang en is dus minder duur.

5. mimi83

mimi83 Niet meer actief

gemeente en anders sociale dienst die hebben hier een potje voor. wij hebben ook vorig jaar de papieren thuis gekregen uiteindelijk heeft mijn moeder nog een dag erbij gepakt in de week omdat we wisten dat mijn operatie 1,5 mnd later was en dan had ik toch fulltime zorg nodig en daarna kon ik het zelf weer.

maar het is er wel een potje..

6. moonlight159

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Heb je niet iemand in de familie/vrienden kring die 1 of 2 dagen in de week kan oppassen?

7. Dani11

Dani11 Niet meer actief

Wij hebben begin dit jaar van de gemeente een sociaal medische indicatie gekregen voor 2 dagen kinderopvang. Mijn man zit ook in de wia en kan onze man niet meer dan 1 dag opvangen. Onze ambulant woonbegeleider heeft dit voor ons geregeld, maar misschien kan je zelf eens bellen met de gemeente? Er is een potje voor, wij hebben er wel een jaar op moeten wachten voor hij weer open ging, want het potje was toen we het aan vroegen gesloten.

8. Zwollywood

Zwollywood Bekend lid

5 dec 2011
    659
    0
    0
    En anders de peuterspeelzaal? Bovendien: jij werkt toch gewoon? Waarom zou je dan geen kinderopvangtoeslag krijgen?

9. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    peuterspeelzaal is maar voor 2/3 uurtjes. En je moet allebei werken om toeslag te krijgen toch?

10. moonlight159

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Zwollywood: je moet beide werkend zijn, wil je toeslag krijgen.
    Ik weet niet hoe het in andere gemeentes is, maar hier zijn de subsidies voor de psz gestopt. Daardoor betaal je ook voor de psz de volle pond.

11. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ja. De vergoeding wordt berekend op de minst werkende. Dus als er 1 niet werkt krijg je geen vergoeding.

12. Myrthe

Myrthe Niet meer actief

Verplaatst naar oppas en kinderopvang.

13. Senais

Senais Fanatiek lid

27 jul 2008
    3.089
    0
    0
    Omdat je beide moet werken voor deze toeslag (of alleenstaand zijn). En mijn man is thuis dus die moet dan voor de kinderen zorgen. Hij vangt onze oudste op na school maar heeft die uren tijdens school nodig om zijn rust te pakken. Zij blijft ook altijd over op de lange dagen ivm die reden.

Ik zal het eens navragen bij de gemeente inderdaad. Maar als je al niks krijgt met een laag loon zullen wij ook wel niets krijgen...wij hebben ook geen hoog inkomen. Wb familie. Mijn ouders werken beide. Moeder werkt 4 dagen en vangt nu dus al een dag extra op omdat we de opvang van voor hij ziek werd niet meer konden betalen. Sm wil niet. Schoonvader werkt gewoon nog fulltime. Wb vrienden. Ik durf niet te zeggen of er iemand is die een jaar lang elke week onze dochter wil opvangen. Dan vraag je natuurlijk wel nogal wat en wil anderen niet belasten. De meesten werken fulltime of hebben 1 dag vrij maar hebben dan zelf vaak ook al kinderen thuis. Maar ik ga het zeker proberen natuurlijk. We hopen het zonder opvang te kunnen redden, maar dat ze dan alle dagen thuis is wordt lastig.

Bedankt voor de tips in ieder geval. Ik ga erachteraan. :)

Deel Deze Pagina