Kan je een kraamverzorgster ook weigeren. Stel je krijgt een kraamverzorgster die je niet aanstaat. Ze heeft een heel andere denk vermorgen hoe jij het liefste zou willen, ze bemoeit overal mee, ze werkt op je zenuwen, Kortom.... je kan niet samen met haar door 1 deur. Wat dan? Je heb haar toch voor ongeweer 8 dagen in huis. Kan je naar je kraambureau bellen om voor een andere te vragen of zo iets?
Ja, tuurlijk. Al zou ik wel altijd eerst proberen om er met haar over te praten. Dan kun je altijd nog het bureau bellen en zeggen dat het voor jouw gevoel niet gaat. Maar de vraag is natuurlijk wel of je een andere krijgt, aangezien het megadruk is bij de kraambureaus.
Ja, meteen doen. Ik had bij de eerste de eerste dag ook zo'n dramawijf. Gelukkig vond zij mij ook niet leuk en heeft ze zelf vervanging geregeld. Ik had haar er de 2e dag echt niet ingelaten. Gewoon je kraambureau bellen en om een ander vragen. De tweede dame was echt een lot uit de loterij! Ben zo blij dat die de rest van de dagen is geweest. Zij heeft ook de kraamtijd van de 2e gedaan. En mocht er ooit een derde komen dan komt zij weer!
Je kan op elk moment dat het jou niet bevalt bellen meid en vragen om een andere kraamhulp of het helemaal afblazen! Je bent niemand iets verschuldigd... alleen is het wel zo netjes en menselijk om het ook even aan de kraamhulp zelf te laten weten... Maar dat is dus niet verplicht... En het komt heeel vaak voor hoor dat een kraamhulp ergens niet klikt! Dus no worries! Wel heeeeeel jammer dat deze niet bevalt en dat je dan weer die toestand ermee hebt... Ik hoop voor je dat de volgende die je krijgt supergoed zal bevallen! Succes!
Ben nog niet bevallen hoor dames, Maar er komen zo veel vragen opeens.... Ook dus een vraag hier over. Vorige keer had ik een hele toffe wesfrieze aan mijn bed. Hoop dat ik deze weer zal krijgen. Las een verhaal van iemand die een *** kraamverzorgster had. Je kraamtijd moet je toch naar je zin hebben toch?
Ja hoor! En als 't niet bevalt gewoon aangeven! Ik heb 't zelf nog niet gehad, wel eens een gezin moeten doen waar een collega niet weer heen mocht. In dat geval lag 't, voorzichtig gezegd, misschien ook wel een beetje aan de kraamvrouw maar ik heb geprobeerd haar zoveel mogelijk tegemoet te komen en gelukkig was ze ook erg blij met mij. Ik heb nu 2x zelf op een punt gestaan om te vragen of er een ander naar mijn gezin mocht. Maar toch nog maar even volgehouden. Voor ons als kraamverzorgsters is het ook wel eens afwachten waar we terecht komen en sommige zien ons echt voor huishoudelijke hulp aan of doe je het nooit goed genoeg, buiten de gewone dingen om. Er moet gewoon van beiden kanten een klik zijn zonder dat je vriendinnen hoeft te worden.
Dat lijkt mij ook Red, heel veel mensen gaan er van uit dat kraamverzorgsters een soort veredelde werksters zijn, dat merk ik goed in mn omgeving. Ze vinden het ook heel gek dat ik zoiets heb van lekker belangrijk, mn huishouden die week, als ik aan het einde van de week maar weet wat ik wel en niet met mn baby moet doen. Stofzuigen komt daarna wel weer
Gelukkig heb je die mensen er ook bij! Sommigen vinden 't belachelijk dat je elke dag de badkamer en toilet schoonmaak, maar dat is wel iets wat bij mij hoog staat. Verder komt moeder en kind op 1 en verder moet het ook gezellig zijn. Ik probeer altijd het huis netjes achter te laten als ik weer wegga. Dus alles gezogen en afgenomen, sanitair schoon, bedden verschoond en was weggewerkt. Meestal lukt dat ook wel Maar als je bijv. gezin hebt met borstvoedingsproblemen, kom je vaak niet eens aan de huishouding toe.
Jij doet echt zoveel meer binnen een gezin dan ik ooit in mijn eigen huishouden zou doen De was doe ik hier 1 keer per week en sanitair wordt echt nooit iedere dag schoongemaakt. Kan me voorstellen dat als je net bevallen bent, de boel misschien wat sneller vies wordt, maar ik zou me echt gezegend voelen met iemand die zoveel zou doen Het voornaamste wat mij tegen zou staan in een kraamhulp is iemand die constant op je bank aan het koffie drinken is. Ze hoeft niet keihard te werken ofzo, maar zolang ze maar grotendeels van haar tijd met relevante dingen bezig is. Natuurlijk mag ze regelmatig pauzes houden, maar niet constant. Ik heb zelf in de thuiszorg gewerkt en daar heb ik met eigen ogen gezien hoe collega's de kantjes er vanaf konden lopen.
Sanitair moet dagelijks in de kraamweek vanwege de hygiëne en was heb je dan ook wel! Maar 'k heb soms een gezin waar 't erg rustig is en vooral als ik een stagiare mee heb dan ben je qua huishouding zo klaar maar moet je nog wel een dag. 'k Probeer zelf altijd niet teveel te zitten maar soms ontkom je er niet aan. 'k Heb ook de regel dat ik niet bij visite ga zitten, tenzij het gezin er echt op staat.
Ik vind de gezondheid, de hygiène van mij en mijn kind en de verzorging van mijn kind op dat moment het belangrijkst! En dat verwacht ik dan ook van een kraamhulp... Ik vind ook dat ik dit mag verwachten... Wat houdt dat dan in mijn ogen in: - controle van de baarmoeder en evt. hechtingen - evt. zorgen voor ontbijt van de moeder (ik ben all. st. moeder en als ik het zelf niet zou kunnen, zou ik het wel fijn vinden een bammetje te krijgen. Kan ik het wel zelf... doe ik dit zelf wel even...) - advies bij verzorging kind - als het nog niet mogelijk is voor de moeder: verzorging kind - schoonmaken van badkamer en toiletten ivm hygiëne idd - de was - stofzuigen - dweilen - voorzien van koffie en wat lekkers aan de visite Volgens mij was dat het wel zo een beetje... Mijn huis hoeft niet steriel te zijn... Operaties worden hier nog steeds niet uitgevoerd! -
Oh ja ik moet ook wel zeggen dat ik uitging van 3 uur per dag omdat ik steeds om mij heen hoor dat mensen niet meer uur krijgen dan dit. Als iemand er 6 of 8 uur per dag is, kan ik me wel voorstellen dat het huishouden op een gegeven moment ook wel gedaan is. Al helemaal met een stagiere erbij!
O ja, hier in in 't noorden krijg je over 't algemeen nog wel de 6 uur zorg. 3 uur zorg komt neer op moeder en kind zorg, al probeer ik altijd wel zoveel mogelijk nog te doen maar dat wel dan in 't nadeel van mezelf omdat ik dan geen seconde rust neem.
Als alles goed gaat is dat over 't algemeen wel haalbaar. Maar wil bijv. de borstvoeding niet lukken kom je bijna niet aan huishouding toe. Dweilen hoeven we overigens niet te doen, ik doe 't meestal wel een keer als ik de tijd heb en 't gezin 't ook wil. Ik schenk meestal 1x koffie/thee in en smeer beschuitjes, daarna ga ik meestal boven aan de slag als er visite is. Willen ze meer, dan pakken ze zelf maar. 'k Vind het niet netjes om bij visite te blijven en kraamvisite moet niet te lang blijven plakken
Sorrie meid.. hahaha... Tis hier de kraamvogel... Ben benieuwd welke vogel ik hier krijg Maar ik begrijp hieruit dat het je wel zou bevallen bij iemand als mij Trouwens red... Ik ben een alleenstaande moeder met al een dochter van ruim 7 met PDD-NOS die ook medicijnen slikt en met pictogrammen moet werken om met hulp samen dingen te kunnen doen zoals aankleden, wassen etc. Ik krijg een keizersnee in het ziekenhuis waar ik dan 5 dagen moet blijven... Heb bekkeninstabiliteit.... Hoeveel uur kraamzorg denk je dat ik ga krijgen? Heb jij enig idee?
Als je 5 dagen blijft, dan heb je sowieso nog 3 dagen maar waarschijnlijk worden dat er 5. (9e en 10e dag) Door de keizersnede en bi ben je waarschijnlijk niet fysiek zelfredzaam en krijg je nog 2 uur per dag extra. Dus 3-5 zorgdagen van 8 uur. Vaak komen vrouwen naar keizersnede ook wel op de 4e dag naar huis. Dan heb je dus een dag extra. Ik denk dat je met oog op je dochter als 't onder een 'handicap/ziekte' valt ook nog recht hebt op extra uren maar weet niet precies hoeveel dat is.