Wij hebben nu eindelijk een datum gekregen waarop de zitting gaat plaats vinden (en dat is helaas pas half april...) over de herziening van de kinderalimentatie (en partneralimentatie). Maar nu was ik eigenlijk benieuwd hoe het nu gaat... want op internet zie ik staan dat de rechter gelijk mondeling een uitspraak kan doen, of zes weken na de zitting schriftelijk. Wat zijn jullie ervaringen??
volgens mij doet de rechter dit meteen, of het ook de eerste maand daarop in gaat weet ik natuurlijk niet.
Hier half oktober zitting gehad, uitspraak zou half.november zijn maar werd uiteindelijk half December. Ging in met terugwerkende kracht per de datum van het indienen van het verzoekschrift.
Bedankt voor het delen van de ervaringen. Op internet zag ik idd ook al staan dat de uitspraak gelijk kon zijn, anders dat het zes weken zou duren... Ik vond het zo raar dat ze het gelijk zouden doen, maar er is dan toch hoop.... CvM, waarom duurde het dan zo lang? pfff... ik hoop niet dat het zo is bij ons hoor, maar dat met de terugwerkende kracht, klinkt ook wel fijn. Wij hebben namelijk in oktober het verzoekschrift ingediend... zou lekker zijn als er zes maanden terugwerkende kracht bij zou komen. (maar daar ga ik me maar niet op verheugen..... scheelt weer een tegenvaller hahaha)
ohh wij gaan ook voor herziening... hebben jullie hierbij rekening gehouden met de nieuwe alimentatie regels van 2013??? graag zou ik alle informatie willen die jullie kwijt willen.. ik ben het namelijk zat een 3 jaar duren strijd die maar duurt en duurt
Dwazie, wij hebben het uiteindelijk na een jaar eigenlijk de boel te laten versloffen (en de veronderstelling dat we er toch niet veel vanaf zouden kunnen krijgen) toch maar via een advocaat een berekening laten maken. Wij hadden voor 125 euro een berekening, waarna we konden beslissen of we wel of geen herziening zouden aanvragen. Aangezien de partneralimentatie van 150 euro per mnd (nog drie jaar) en 200 euro minder kinderalimentatie uit de berekening kwam, hebben wij gelijk de herziening laten doorgaan. (het kost wel moeite, want het is echt opletten geblazen, maar nu is het maar even een klein jaartje pijn lijden, anders de komende 10 jaar minstens nog...) Mijn man zijn ex heeft dus uitstel van verweer aangevraagd en daarna een verweer ingediend, waardoor er zowiezo al zes weken voorbij gingen zonder dat er iets gebeurde.. daarna zou er een zitting gepland worden, maar door fusie van de rechtbanken in zeeland en brabant, was er wat vertraging opgetreden, na twee telefoontjes naar de rechtbank, heb ik het toch voor elkaar gekregen dat de zaak wat eerder opgepikt werd en binnen een week hadden we de datum!!! half april zal het dus voorkomen en ik ben zo benieuwd of het dan gelijk een uitspraak is of niet.. (scheelt toch weer bijna 2x alimentatie betalen) Succes... mag ik vragen hoe jullie situatie dan is? Wij hebben de herziening nu aangevraagd, nadat we na de eerste berekening de hypotheek op beide namen hebben (eerst had ik hulp van mijn ex-schoonouders) en we nog een kindje samen hebben gekregen en we getrouwd zijn, waardoor mijn oudste ook onder draagkracht valt (wat ik dus niet wist...)
Waarom t zolang duurde...omdat ex en haar advoner een handje van hebben om op de allerlaatste dag van het ultimatum van onze advo en de rechtbank pas te reageren, ze telkens niet de benodigde gegevens verstrekte die we dan gerechtelijk moesten opvragen enz. Wij hebben eerst een berekening laten doen, toen ex geinformeerd van ons voornemen. Die was des duivels en heeft zelf een aanvraag vaststelling alimentatie bij de rechtbank ingedient voor een belachelijk hoog bedrag. Wij hebben hierop verweerschrift ingedient en een zelfstandig verzoekschrift met behalve vaststelling alimentatie ook toewijzen van gezamelijk gezag en vaststelling van omgang. Dit hebben we gelukkig gekregen en de alimentatie is eerlijk vastgesteld naar draagkracht. Waarbij elk kind apart berekend is wat betreft de verdeling van die draagkracht. Zo krijgt ex het minste percentage voor hun oudste die in een instelling woont, hun jongste krijgt iets meer aan de hand van tremanormen berekend (ze kijken naar wat een kind kreeg ten tijde van de relatie gebasseerd op de inkomens van zijn ouders destijds) en onze dochter krijgt in verhouding het grootste deel van manliefs draagkracht (ook gebasseerd op tremanormen, mijn man en ik verdienen veel meer dan hij en zijn ex destijds, hebben echter ook hogere uitgaven) Ex was des duivels om de uitspraak, zij wilde alleen het gezag houden maar hier zag de rechter geen reden toe. Ook heeft ze geprobeerd om onze dochter buiten de draagkracht te laten vallen onder het mom "had hij maar niet nog een kind moeten nemen" maar gelukkig kan dat wettelijk gezien helemaal niet.
CVM, dat is precies de reactie ook die hier wordt aangedragen..."had je dat maar moeten bedenken voor je er nog een kind bij nam" Wat fijn dat het nu eindelijk herzien is!
Ik werk op een advocatenkantoor waar het grootste deel van de zaken bestaat uit familierecht en ik heb nog nooit meegemaakt dat er tijdens de zitting direct uitspraak werd gedaan. Ik zou dus zeker rekening houden met een termijn van 4 tot 6 weken na de zitting dat de beschikking gegeven wordt.
Ik houd maar rekening met het feit dat we pas begin Juni ook werkelijk weten wat we moeten gaan betalen en dan hopelijk wat adem kunnen halen...want man...wat zijn die advocaatkosten hoog.... even een afrekening t/m januari gekregen. Maar wat ik nog wilde vragen, ik mag toch gewoon aanwezig zijn bij de zitting? En normaal gesproken is de advocaat van beide partijen toch ook aanwezig? Ik vind het best raar, want we krijgen via de advocaat wel een brief met de datum van de zitting, maar niet met de vraag of we samen komen over welke dingen juist wel of niet gezegd moeten worden... (ik vind het best hoor, want elk minuutje met die man kost ons een hoop centen, maar kan het ook niet helemaal snappen...) Hoe ging dat bij jullie???
Ja niet normaal zo.duur he...wij konden het niet betalen maar schoonouders sprongen bij, voorlopig zitten we nog vast aan het afbetalen ervan. Ik mocht niet bij de zitting aanwezig zijn, heb op de gang gewacht. Alleen manlief en advo, ex en.advo en de rechter.
Cvm, okee...dan ga ik toch nog eens een keer de rechtbank bellen hoe dat zit.. Beter zelf een telefoontje plegen dan het aan de advocaat vragen hahahaha... zelfs een mail lezen wordt al doorberekend.. Ja.. we hebben het voorschotbedrag via mijn ex, die heeft zeven keer alimentatie vooruitbetaald en het restbedrag wat nu gefactureerd was, hebben we een voorschot op het vakantiegeld van mijn man aangevraagd....en begin april komt er dan weer kinderbijslag...dus zo proberen we de gaten maar te dichten buitenom heel erg goed opletten wat we verder met het salaris doen om de kosten te kunnen betalen... Hopelijk komt er dan nog iets positiefs uit de zitting...
@ Hartediefje: Je mag absoluut niet bij de zitting aanwezig zijn. Personen- en familiezaken vinden plaats achter gesloten deuren. Jij bent geen partij. (Ik snap dat het emotioneel anders voelt, maar je hebt er in feite helemaal niet mee te maken...)
Een stukje 'goed' nieuws: Het is vrij standaard dat de wijziging van de alimentatie ingaat per datum verzoekschrift. Dat is geen terugwerkende kracht, dat zou zijn dat de alimentatie werd gewijzigd vanaf een moment vóór de indiening van het verzoekschrift. Als het verzoek om herziening wordt toegewezen, kan je er dus zo goed als vanuit gaan dat dit wordt toegewezen per ingang van datum verzoekschrift. Dat de ex de boel probeert te vertragen, komt dus voor háár risico, dat scheelt
En oh ja: Ga er maar van uit dat het 4-6 weken duurt. Ze doen alleen direct (mondeling) uitspraak als het helemaal klip en klaar is. Dat zou met name het geval zijn als de boel niet onderbouwd is ofzo. In dit geval zullen ze waarschijnlijk toch berekeningen moeten doen, en zullen ze willen meenemen wat er ter zitting gezegd is.
Mrs Hair, bedankt ook voor de informatie! Ooo, wat zou dat heerlijk zijn als er vanaf de datum van verzoekschrift een verminderd bedrag zou gelden, maar goed, daar ga ik me nog niet op verlekkeren. Het kan alleen maar een hele mooie meevaller zijn en die ex valt dan idd op haar gezicht. Het voelt inderdaad anders, want we zijn toch getrouwd en ik word er toch ook bij betrokken qua berekeningen en in het verweer van haar...