Zoiets wou ik ook zeggen. Oei ik groei gaat idd er van uit dat die dingen vanaf die leeftijd evt mogelijk zijn voor kindjes maar zeker niet dat ze het kunnen. Ieder kind zijn eigen tempo. Staat er idd ook elke keer duidelijk bij.
oei ik groei gebruik ik puur om het af en toe (elke 2 maanden ofzo) ff door te lezen en te kijken; hee dat kan ie al, dat niet, dat kunnen we oefenen en weer het volgende is niks voor hem... je moet het denk ik meer als 'erbij' gebruiken en luchtig lezen en niet als je babybijbel gebruiken... plus dat ze inderdaad steeds zeggen, vanaf deze leeftijd kunnen ze dit misschien, of nog niet. het is meer geschreven van; als ze dit voor deze leeftijd al wel hadden gekund, DAN waren het pas wonderkinderen geweest. ieder normaal kind kan VANAF deze leeftijd 1 of meerdere dingen zich eigen maken die in de lijst staan. jamie is nu 7,5 maand, hij kan zelf zitten en van zn buik naar zn rug rollen maar ook alleen omdat ie niet op zn buik wil liggen en dus zo snel mogelijk wil omrollen. kruipen of tijgeren doet ie echt nog niet en ondanks dat ie erg sterk is in zn beentjes zie ik hem ook nog echt niet zelf rechtop staan als ie zich ergens aan vast houd... ik denk maar zo: zolang ie goed groeit en happy is vind ik het wel best.ik stimuleer hem in alles wat ie doet, maar niks 'hoeft' van mij. wij kunnen toch ook allemaal praten rennen en lopen? ik ken geen 1 volwassene (zonder lichamelijke of geestelijke handicap dan) die niet kan praten of lopen. als er echt iets mis is met je kindje dan merk je dat snel genoeg lijkt me. en niet doordat ze niet willen kruipen oid. maar doordat ze al langer met verschillende en meerdere problemen lopen... geef je kind wat tijd, de 1 ontwikkeld motorisch sneller dan de ander. net als met volwassenen zijn sommige kinderen doeners en sommigen denkers toch? zo dat was me het verhaaltje wel weer