Ben ik nou zo ouderwets of streng?

Discussie in 'De lounge' gestart door ikkie97, 1 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamavanMJ

MamavanMJ Niet meer actief

Ik ben het deels met je eens. M. mag zeker niet aan de hapjes komen die op tafel staat. hij is twee jaar, maar kan best vragen als hij ook graag kaas/worst/komkommer wil. Als wij op een verjaardag zijn dan mag hij best wat extra's hebben, maar zodra hij zelf iets van tafel pakt dan is het klaar.

Wast betreft een eigen bakje, hier ben ik nooit voorstander van geweest. Een kind moet gewoon leren ergens af te blijven en te vragen of hij of zei wat mag. Een eigen bakje met eigen eten vindt ik raar. Jullie krijgen toch ook niet allemaal een apart bakje met kaas/worst etc. Ik vind dit raar. Ik zie ok veel nadelen van een eigen bakje en zou dit zelf nooit doen.

Maar voor de rest vind ik je helemaal niet streng hoor. Spullen of tafel blijf je van af. Als je wat wil dan vraag je en nee is nee.

M. is altijd makkelijk geweest omdat we dit heel streng deden vanaf het begin. We hoeven nooit wat weg te zetten want hij blijft er van af. Ook met glazen op tafel laten staan hebben we nooit moeite gehad. Ik heb nooit wat weg gezet voor hem (behalve hete thee en koffie) en dat heeft er voor gezorgd dat ik een heel makkelijk kind heb op verjaardagen die ik goed mee kan nemen.

2. mamabri

mamabri Niet meer actief

Mee eens, en als ik zie dat het te gek wordt, vraag ik een bakje, doe daar dan de laatste dingetjes in die ze mogen en dan is het klaar.

En als ik hier kinderen krijg, geef ik de ouders een bakje, zodat ieder naar eigen wens voor het desbetreffende kind wat kan in doen, geen gegraai dus, op = op.

3. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.614
    1.155
    113
    pff overal t zelfde dus op feestjes...
    waar ik me dan nog het meest aan erger zijn alle familie leden die mijn kind vol stoppen met koek en vanalles nog wat! halloooww, dat kunnen wij als ouders zelf wel geven en hij hoeft/mag van mij (en mijn vriend) niet overal gaan liggen snaaien en vragen om wat.
    als hij wat wil kan hij bij ons komen en wat krijgen maar zeker niet de hele dag door!

jaja strenge ouders hier ook, arm kind toch hahaha:D

4. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Snap wat je bedoelt.. Maar hier een meisje dat eigenlijk de grote mensenhapjes veel lekkerder vind dan die (vieze) nibbits.

Maar ze mag niet graaien tot ze er bij neervalt.
    Wij hebben inmiddels ervaren datz e niet echt stopt met eten tot ze buikpijn heeft.
    En waar neefjes en nichtjes letterlijk tot hun oren onder de chocoladekoekjes zitten... Heb ik weinig behoefte om nog een uur met een buikpijn-ukkie in de auto te zitten en wil ik bovendien dat ze gewoon normaal eet.
    Chocolade hoort in je mond, niet over je hele gezicht.

En ja, men vindt dat streng, ik vind dat echter vrij normaal en snap niet dat een ander het normaal vind om jezelf buikpijn te eten en vol voedsel te smeren :)

5. blauwespeen

blauwespeen Fanatiek lid

20 mei 2012
    2.133
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Mijn zus doet Het altijd heel goed vind ik. Ze zegt tegen haar kinderen:je mag vijf keer wat pakken. Daarna is je klaar.

Mijn zoontje staat vaak bij de fruit schaal te zeuren als er chips op tafel komt

6. Zoumooizijn

Zoumooizijn Actief lid

22 jun 2013
    477
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind dat je groot gelijk hebt.. Tijdje geleden hadden we verjaardag en zat een meisje van 2 de hele tijd bij de hapjes schaal.. En dan overal aanzitten en niks opeten. Dat je dat zelf van je eigen kinderen niet vies/erg vindt kan ik snappen, maar die hapjes zijn ook voor andere mensen bedoeld en ik ken mensen genoeg die dan helemaal niets meer van zo'n schaal willen. Ik vind dat kleine kinderen gewoon bij de tafel weg moeten blijven, ook ivm glazen drinken die er staan.

Idee van een eigen schaaltje en dan op=op vind ik echt een goede oplossing!

7. Deliana

Deliana Niet meer actief

Ja, dat is tegenwoordig ouderwets geloof ik, maar dat ben ik ook!

Helemaal toen mijn kinderen nog de leeftijd hadden van jou kindje. Maar Ook nu nog vraag ik gewoon om een bakje met wat chips en op=op, ze vragen er dan ook eigenlijk niet meer naar.

De opa's en oma's weten alleen soms van geen ophouden, die gooien dan doodleuk nog een keer die bakjes vol.... Of geven voor de 3e keer achter elkaar een pakje met weet-ik-veel-wat-voor-limonade ;) Meest roep ik dan naar mijn man "jemig, wat mocht jij vroeger veel zoetigheid van je ouders!!!!" :D of naar mijn eigen ouders "wel een wonder het, dat ik nooit bij de tandarts ben beland met gaatjes!":D

8. Toetie froetie

Toetie froetie Niet meer actief

persoonlijk vind ik rozijntjes,stukje komkommer,kaas,fruit niet echt snoepen.
    maar een stukjes taart chips of cake mag hij niet veel van.
    Ik doe meestal wat in een bakje en als dat op is dan is dat op.
    maar hij probeert toch altijd zelf wat te pakken uit de schaaltjes die op tafel staan,het is me nog niet gelukt om dat af te leren.

Maar dat komt nog wel, hij is nog maar net 1.

9. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Dit. Al zijn er natuurlijk altijd dingen die een volwassene wel mag en een kind niet, maar met dit soort dingen vind ik dat ze dat ook mogen. Niet onbeperkt, dat zeker niet. Maar die paar keer in het jaar mogen ze hier best wat pakken waarbij papa en mama wel een grens aangeven als dat nodig is,

10. Neeltje1986

Neeltje1986 Fanatiek lid

29 aug 2009
    3.313
    1
    0
    Onze boef! :)
    Eindhoven
    #30 Neeltje1986, 1 dec 2013
    Laatst bewerkt: 1 dec 2013
    Mijn zoontje vraagt het sowieso of hij iets van tafel mag. Hebben wij niet aan geleerd.. Als het rond etenstijd wordt zeggen we; 'Nu mag je er nog 1 pakken en dan is het klaar want we gaan zo eten.' En dan is het ook goed.

Ik persoonlijk vind het vreemd als een kindje niet mag snoepen van hapjes op tafel en 'grote mensen' wel.. Ze zetten het toch neer om van te 'snoepen'?

Edit;
    Als we bij opa/oma/tante/oom gewoon uit gezelligheid op bezoek zijn en het staat op tafel vraagt hij het vaak nog. Als ik dan zeg dat hij het niet hoeft te vragen, is het ook goed. Wil hij een snoepje uit de kast, mag hij dit aan opa/oma/oom/tante vragen.

Maar ik vind mezelf hier vrij makkelijk in, het is niet zo dat er elke dag een verjaardag is.

11. mamabri

mamabri Niet meer actief

Tja, je kunt jezelf beter afvragen of jij je kind (te streng) opvoed, of dat je je familieleden moet (her)opvoeden.....
    Hier geen familie die dat doet, dus hoef ik niet streng te zijn naar mijn kind toe ;)

12. frederike80

frederike80 Fanatiek lid

21 feb 2007
    1.923
    0
    0
    oosterwolde (fr)
    Ja ik vind het streng...mijn kindjes mogen best meeƫten met de hapjes...zou niet weten waarom niet...graaien mogen ze niet maar doen ze ook niet...mijn neefje en nichtje die niet altijd alles mogen pakken graaien daarentegen weer wel...dus of een strenge opvoeding nou helpt?...ik hou het liever gezellig

13. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    Helemaal mee eens, mijn kinderen horen er net zo goed bij, dus als het op tafel word gezet dan mogen ook hun pakken, dat wil niet zeggen handen vol en proppen, maar dit kun je ze makkelijk aanleren.

ik vind dat dus ook erg flauw

14. Joycey

Joycey Niet meer actief

Wisten jullie dat ik daar nog nooit over nagedacht heb?

Misschien is het ook een goede regel om bij mezelf toe te passen, want hier thuis koop ik zo min mogelijk 'vreterijen' en snacks en dergelijke; maar wanneer ik dan naar een verjaardag ga, blijf ik aan het pikken. Ik eet echt gerust een schaaltje chips leeg.

Ik ga die 5x iets pakken eerst bij mezelf toepassen; tegen de tijd dat ik het onder de knie heb, ga ik dat tegen mijn kind zeggen - dan is hij vast zo ver, lol :cool:!

15. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.190
    113
    Wat ik me dan afvraag, vallen jullie kinderen de tafel aan ofzo. Mijn kids mogen dus gewoon pakken maar die pakken dus een handje chips of plakje worst en gaan weer spelen. En dan later nog eens. Maar ze gaan zich zeker niet volproppen. Ik blijf het "grote mensen hapjes" principe raar vinden. Mijn kinderen mogen zelf bepalen wat ze lekker vinden op een feestje

16. mnonc

mnonc Fanatiek lid

9 mrt 2012
    2.589
    0
    0
    Oohh dan ben ik ook ouderwets.. ik hou absoluut niet van dat gesnoep bij kleintjes.
    Stukje kaas/komkommer/worst geen probleem maar met mate!
    Een ligaatje of nijntje koekje ook prima maar maximaal 2!
    Maar slagroom, taart, snoep en dergelijke nee vind ik niet nodig..

17. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik vind wel dat er een verschil is tussen eten van tafel of overal aanzitten. Dat laatste mag van mij niet, het eerste wel. Natuurlijk zit er een grens aan, maar ik wil mijn kind leren om mee te doen met volwassen feestjes en zich kunnen gedragen. Daar hoort bij een toastje met kaas.

18. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    Ik ben ook zo op visite , ik schaam me altijd zo als mijn kinderen zouden graaien.. Gebeurt gelukkig nooit .. 1 keer mijn middelste kind was 1 jaar en dacht dat de blokjes kaas dus blokjes waren waarmee hij een mooie toren kon bouwen en deed dat ook.. Iedereen lachen maar ik vond het echt niet leuk hoor en mocht hij ook niet.. En dan kijken ze je aan ppfff .. Thuis op verjaardag mogen ze wel zelf pakken .. Maar niet te veel hoor,. Ik geef de sowieso weinig snoep goed.. Vind ik niet nodig.. Liever een gezond koekje ofzo...

19. Zoumooizijn

Zoumooizijn Actief lid

22 jun 2013
    477
    0
    0
    NULL
    NULL
    Klopt hoor, maar dit kindje had op een gegeven moment door dat de worst wel lekker was en propte meteen 5 plakjes achter elkaar naar binnen.. Moeder zei na de 1e dag ze niet meer mocht, maar nee is bij die moeder geen nee :cool:

20. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.890
    113
    Mee eens. Mijn kids pakken ook gewoon een beetje van wat ze lekker vinden en gaan dan weer verder met spelen.

Deel Deze Pagina