Je kunt prima een eigen bakje neerzetten. Dat doen wij eigenlijk ook wel. Ik val zelf een beetje over het zogenaamd goede voedsel willen geven maar eigenlijk juist alleen het ongezonde toestaan.
Hier mag zoontje een paar hapjes taart en krijgt een klein bakje chips. Als er hapjes op tafel komen dan vraagt hij netjes aan mij of zijn vader of hij er ook een mag en gaan we samen naar de hapjes en mag hij er een uitkiezen. Mijn zoontje heeft geen rem wbt eten en als ik hem zijn gang laat gaan blijft hij snaaien dus hier mag hij niet zelf pakken.
Ik ben er ook niet dol op maar maak me er niet druk over moet ik zeggen. Zolang we niet wekelijks verjaardagen hebben vind ik het allemaal wel prima en laat ik het maar een beetje gebeuren.Heb geen zin om heel de tijd op het puntje van mijn stoel te zitten en te zitten miepen want anders hoef ik net zo goed niet meer te gaan. Mijn oudste 2 kinderen zijn 8 en 10 jaar en gaan er prima mee om en vreten niet de hele tafel leeg haha Er zit ook een gulden middenweg zou ik zeggen.
PS:toen mijn dochter jonger was vrat ze wel de hele tafel leeg.Ze was toen zo misselijk dat ze thuis de hele zooi eruit heeft gegooid.Was ook een goede les en sindsdien doet ze het niet mee. Aldoende leert men.
natuurlijk mogen mijn kinderen ook van tafel pakken. Ze vragen het wel eerst (soms ook alleen met ogen). maar het principe "grote mensen tafel" heb ik nog nooit meegemaakt en dan nog zou ik er niet in meegaan. Als je niet wilt dat je hapjes gegeten word door je gasten, moet je het niet op tafel zetten. hier dus absoluut geen eigen bakjes maar gewoon kids waar we na een tijdje tegen zeggen nog 2 dingetjes en dan is het klaar. ze komen wat bij tafel pakken en gaan weer spelen, ze zijn nl niet anders gewend als dat ze geen eigen bakje hebben en die dus ook niet snel moeten leeg eten wat het is mijn bakje. wat op tafel staat is voor iedereen en daar pak je 1 of 2 stuks van en dat eet je op. Lust je het niet geef je het aan papa/mama.
ik ben het met tupp eens...er is nu eenmaal een verschil tussen volwassenen en kinderen. Net zo goed als dat er een verschil is tussen kleine en grote kinderen. Mijn dochter mag op een verjaardag chippies (zij is 5) mijn zoontje van 10 maanden mag dit niet. En over een half jaar ook nog niet. Dus degenen die vinden dat kinderen hetzelfde mogen als volwassenen schenken ook een biertje of een wijntje in voor de kids. Want ja limonade voor hen en wijn voor jou is niet eerlijk....of ga je zelf ook aan de diksap en roosvicee?
Luc mag gewoon van tafel pakken hoor. Hij pakt misschien 1 keer per half uur een blokje kaas of stukje worst. Snap niet wat daar erg aan is?
Ik denk dat dit een stukje opvoeding is en dat iedere ouder dat voor zich bepaalt. Ik stoor me er inderdaad wel altijd aan als kinderen echt gaan "snaaien" van de tafel. Ik vind met mate prima. Zelf zijn mijn meisjes nog jong dus ik ben nog niet zo ver . Van mij zouden ze heus wel wat lekkers mogen tijdens een verjaardag, naar mijn idee hoort dat er een beetje bij. Alleen dat snaaigedrag zou hier niet mogen. Ik wil ze toch wel aanleren, dat ze het even moeten vragen.
Heb nog geen kinderen maar ik vind ts absoluut niet ouderwets. Heb er ook een hekel aan. Vooral als kinderen met hun vieze snothanden een berg kaas grijpen. Mama roept dan: Nee, eentje. En dan leggen ze vervolgens de kaas weer terug. Moet ik dat dan nog eten? En er is een verschil tussen kindjes van rond de 2 en 4/5. Kind van 5 kan je makkelijk uitleggen dat je best wat mag pakken maar 1 ding tegelijk en niet teveel achter elkaar. Ligt er ook nog aan wat voor kind je hebt. Mijn zusje vrat vroeger tot ze misselijk werd en ging spugen. Helaas leerde ze daar niet van, elke keer deed ze het weer. Ja, dan moet je toch wat.
Ik heb alleen OP gelezen,maar ik vind je niet streng of ouderwets! Hier net zo hoor! Zoon is nu 25 maanden, en in deze periode zijn er veel verjaardagen in onze familie. Echt niet dat hij zelf wat van tafel mag pakken en als hij al iets mag kiezen, neemt hij toch komkommer haha! Maar ik vind ook, als ze zo klein zijn, hoeven ze echt niet zelf te pakken!
Precies, ze moeten leren doseren en jij als ouder kunt ze daarin sturen. Vaak zijn de "grote mensen hapjes" op tafel veel gezonder dan al die zoete snoep en chipzakken. Wat ik me afvraag, bij kinderen die niet van tafel mogen pakken. Hoe doen jullie dat thuis als jullie borrelen? Hier staat geregeld op zondagmiddag lekkers op tafel. Nootje, toastje, olijven, vispallet etc. Moeten ze dan ook vrageb?
Hier ook maar thuis is iets anders dan op visite. Als ik op visite ben graai ik ook niet in de kast om een zak chips open te trekken.
Nou, ik drink idd geen alcohol waar de kinderen bij zijn, maar dat vind ik toch nog wat anders. Taart/chips is voor een kind niet ongezonder dan voor een volwassene en dat geldt wel voor alcohol.
Toen ze hier 1,5 waren (want volgens mij is dat zo ongeveer de leeftijd van het kindje van de TS) mochten ze van mij nog niet iets van tafel pakken. Niet omdat ze het niet mochten hebben maar meer omdat er dan eerst tig hapjes aangeraakt werden voordat de uiteindelijke keuze viel en ik dat gewoon vies vind. Ook zie ik er geen kwaad in dat (mijn) dreumes een stukje worst of kaas eet (of een stuk komkommer of stokbrood) Nu is de oudste 7 maar door zijn autisme moeten we er constant bovenop zitten. Wij verdelen ons altijd over de kamer (zitten dus zelden met een verjaardag naast elkaar) zodat we een goed overzicht hebben en altijd in kunnen grijpen. We zeggen hem hoeveel hapjes hij mag pakken en dat hij daarna weer moet gaan spelen. Juist wanneer hij geen aansluiting vind bij de rest van de kinderen is dit voor hem heel moeilijk. Gelukkig hebben we een kleine familie en vrienden kring (de rest is hem al gewiebert) en vind niemand het erg als hij bij de volwassenen zit en dus wat meer pakt als de rest van de kinderen. Onze dochter is nu 4 jaar, die komt af en toe aanwieberen om wat te pakken en gaat dan weer lekker verder spelen.
het feit blijft dat je iets drinkt wat zij niet mogen en dat wordt hier blijkbaar als zielig gezien. Een kind weet niet dat alcohol ongezonder is dan taart dus die blijft daar hetzelfde gevoel bij houden.
Ja, zoals je kunt lezen, drink ik dat dus niet. Bovendien kun je dat prima uitleggen aan wat oudere kids. Toen mijn kinderen heel jong waren kregen ze ook geen taart/chips etc, maar nu met mate en ik vind daar niets mis mee.
maar er staat toch ook niet dat andere kindjes dit helemaal niet mogen, maar dat men niet wil dat ze van de tafel graaien.