Ben ik nou zo ouderwets of streng?

Discussie in 'De lounge' gestart door ikkie97, 1 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. IH5

IH5 Niet meer actief

Wat een hilarische discussie! :D

Ik ken dit 'probleem' helemaal niet. Als we ergens zijn waar snacks gegeten worden, vragen ze mij gewoon of ze er eentje mogen en dan mag dat altijd. Ze lusten toch niet zoveel dus dat is dan wel weer makkelijk, na 1 of 2 koekjes zijn ze toch klaar.

Chips, zoutjes enz lusten ze niet en worst / kaas / olijven al helemaal niet (jammer genoeg).

Dus TS: ik vind het dus ook heel normaal dat kinderen aan de volwassenen vragen wat ze mogen hebben of - als ze zelf nog moeilijk maat kunnen houden - dat je ze een apart bakje geeft wat voor hen is.

Nu moet ik zeggen dat ik nog nooit met ze op een feestje geweest ben waar de kinderen snaaiden en graaiden, zoals ik in deze reacties hier en daar lees. En die van mij snaaien niet, thuis ook niet. Zelfs een 2e koekje uit de kast vragen ze gewoon.

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.890
    113
    Ja, dan gaat het er dus eigenlijk niet om dat kinderen geen hapjes van tafel mogen pakken, maar dat ouders de kinderen dus niet hebben geleerd dat ze niet mogen graaien.

Mijn kinderen mogen wel pakken en niet graaien. Mochten ze naar mijn idee toch te veel doen, dan zeg ik er wat van en gebeurt het niet weer.

3. MommyA

MommyA Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.016
    0
    36
    Dit. Zovaak komt het ook weer niet voor en bij ons word het gewoon normaal gevonden dat de kinderen net als ons ook gezellig zelf hun lekkers kunnen pakken of kiezen. Dan hebben we het niet over snoep enzo, daar zit wel een max aan en staat meestal niet eens op tafel. Maar kaas of andere hapjes heb ik echt geen moeite mee. Lekker belangrijk als hij daar eens wat meer van op heeft.

4. tuc

tuc Niet meer actief

mijn dochter van 5 mag dus ook taart en chippies, maar mag niet zelf van de schaal van tafel pakken. Als zij mij om een kaasje, worstje oid vraagt krijgt ze dat gewoon.

Mijn zoon van 10 maanden krijgt geen taart, geen chippies oid. Alleen een blokje kaas of schijfje komkommer en verder heb ik een soepstengel of rijstewafel voor hem bij of fruit.
    Ik maak 1 uitzondering op zijn eigen 1e verjaardag, dan mag hij zich uitleven op een taartje. Maar de week erna op een andere kinderverjaardag niet hoor, dan gewoon een stukje fruit of soepstengel.

Wij hebben hier overigens bijna wekelijks een verjaardag. Zeker 2 wekelijks. En soms zaterdag en zondag in hetzelfde weekend.

5. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Mijn dochter mag gewoon pakken hoor, ik maak ook geen onderscheid in grote mensen en kinderhapjes.
    Meestal kijkt ze me even vragend aan of ze vraagt het echt, prima, pak er maar eentje. Soms pakt ze het uit haar zelf, dan roep ik nog wel even "eentje he!" want ze meende tot voor kort dat eentje gewoon één handje vol betekende ;)
    Ze mag gerust bijna alles mee eten (overbodig te zeggen dat pinda's, M&M's etc. daar niet onder vallen) en wij leren haar dat het geen lopende band werk is. Hoe moet ze het anders leren?

Ik heb ook een hekel aan dat gegraai en gegluur de hele tijd bij het lekkers op tafel en ik heb die kinderen hier ook weleens gehad. De hele tijd over de tafel leunen met de snuffert boven al dat lekkers en graaien alsof ze uitgehongerd waren. Papa en mama zeiden niks, het ventje kon toch zo lekker eten *kir kir*. Ik ben na de tweede keer opgehouden met bijvullen, ik ben verdorie geen all you can eat vreetschuur!

Wat ik wel eens doe is de kinderen sowieso een bakje of zakje chips/doosje rozijntjes o.i.d. geven, gewoon als traktatie. Als ze daarna nog graag een stukje kaas of wat andere chips willen pakken (en dat mogen van de ouders) vind ik dat ook goed.

6. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    iedereen doet het op zijn eigen manier en volproppen van andere kinderen vind ik niet nodig. mijn kinderen mogen pakken wat ze willen op een feestje en kijk daar verder niet zo naar om. het is maar paar keer per jaar. op een feestje mogen ze zelfs 1 beker cola (verder nooit prik)
    Toch zou ik nooit ander man kinderen een worstje geven, chipjes of iets dergelijks. dit pakken ze zelf maar of de ouders maar dat is niet aan mijn

ik heb het idee juist omdat ze het gewoon mogen pakken ze er niet zo naar omkijken. zo nu en dan een worstje en dan weer een chipje maar het is niet zo dat ze boven zon bak lopen te snaaien en half afgezabbeld terug leggen. er zijn kinderen bij die volgens mijn nog nooit zoveel lekker hebben gezien en gegeten en die gaan compleet los :$ en vrete tot ze ziek worden.

7. toekomstigemam

toekomstigemam Fanatiek lid

7 mrt 2011
    1.792
    0
    0
    overijssel
    Ik geef je volkomen gelijk.

Mijn zoontje krijgt ook weinig te snoepen meestal alleen bij oma's. U waren we zaterdag bij een tante van mn vriend sinterklaas vieren tafels stonden vol met schuimpjes, pepernoten,spekjes , marsepein, etc etc kreeg hij een hele grote bak vol met pepernoten en spekjes heb toen wel ingegrepen wat vond ik niet nodig helemaal omdat hij overdag bij sinterklaas ook al pepernoten had gehad kreeg toen ook te hore ajoh wat maakt het uit laat hem lekker. Nou mooi dus dat hij aand e dunne was hed ag erna..

8. tuc

tuc Niet meer actief

hier is dat dus idd zo, mijn oudste mag wel van de hapjes die op tafel staan, maar ik wil niet hebben dat ze het zelf pakt.

9. moradora

moradora Fanatiek lid

6 mrt 2013
    1.310
    6
    38
    verzorgende
    Provincie Groningen
    a. mag pakken wat ze wil. ik heb zon hekel aan grote mensen en kinderhapjes wat een onzin. tuurlijk is dat voor kinderen leuker dan een bakje appel rozijntjes of wat dan ook. ze vind toastjes etc vaak lekkerder dan chips.
    en het is feest dus dan mag ze lekker eten de dag ena let ik wel weer op. daarbij graait ze niet maar komt af en toe iets halen/vragen. of ik vraag aan haar of ze iets wil vd tafel.

dus ja ts in mijn ogen ben je te streng,

mijn dochter was 11 mnd toen ze op nieuwsjaarsdag 5 rolletjea at. ach ze vond het lekker en het was nieuwjaar ze gaat er vast niet dood aan.

10. star2

star2 Fanatiek lid

16 jul 2010
    1.641
    1
    38
    Mama ;)
    Leiden
    Ik let er ook wel op, vind ook niet dat de kids overdreven hoeven te snoepen ook buiten verjaardagen. Fruit en tomaatjes, komkommar enz. vind ik niet zo heel erg.

M'n smoeder vind zo'n klein zakje beertjes van haribo al te weinig en wil m'n zoontje er dan 2 geven, vind dat zo onnodig...

11. Amethist

Amethist Niet meer actief

Als mijn kinderen het gevraagd hebben mogen ze best zelf wat van de schaal of uit het bakje op tafel pakken. Ze mogen uiteraard niet graaien, dat lijkt me logisch. Maar ik vind het altijd een beetje flauw als alles op tafel staat en de kinderen mogen er alleen maar verlekkerd naar kijken. Er zit ook nog iets tussen volschransen en helemaal niks (mogen) eten. En die gulden middenweg houden wij hier aan. Een feestje is m.i. om ook wat lekkers te eten dat je normaal niet eet. Dat geldt voor mij als volwassene, maar ook voor mijn kinderen. Zij krijgen thuis nooit snoep, chips of koek, dus als het feest is mogen ze dat best.

12. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Het is dus geen kwestie van niet mogen snoepen maar het "graaien"

Nou dat heet dus opvoeden.

Kun je het beste (af)leren door juist ja en nee te zeggen als je in de situatie bent.

ga je het uit de weg...ja dan leren ze het ook niet.

13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.890
    113
    Ja, dit precies! En als je zelf het goede voorbeeld erbij geeft komt het vast goed.

Laatst nog op een verjaardag. 2 moeders aan een dikke punt appeltaart en met een belachelijke hoeveelheid slagroom erbij. Kids mochten niet een hapje proeven en alleen een stukje sinaasappel. Ik vraag mij echt af hoe je dan je kind iets leert? (kids waren een jaar of 5 en wilden echt graag een hapje)

14. star2

star2 Fanatiek lid

16 jul 2010
    1.641
    1
    38
    Mama ;)
    Leiden
    Dat gebeurd hier gelukkig niet.

Als ik vroeger de kids van me zus zag, die stonden vooraan als de hapjes kwamen zodra de monden leeg waren kwamen ze weer, zo vervelend.
    En me zus waarschuwde ook nooit.

15. Angela2009

Angela2009 Niet meer actief

Heb er ook een hekel aan als kinderen maar lopen te graaien in schaaltjes en wil dat ook niet hebben. Dus of mijn zoontje krijgt een eigen bakje of hij vraagt of hij iets wilt hebben en dan pak ik het voor hem.

En wordt daar ook weleens op aangesproken hoor zo van "ach laat dat kind lekker" het gaat mij niet om het snoepen maar gewoon om het feit dat ik het niet netjes vind als kinderen overal met hun handjes aanzitten.

16. NiteOwl

NiteOwl Actief lid

1 feb 2013
    118
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dit vind ik nu eens een goeie tip! :)

Dit weekend ook familiebezoek gehad, en dan trek ik men ogen toch ook altijd even open! Ze krijgen altijd apart een bakje chips (vind ik al niet kunnen, maar bon, ze zijn niet van mij :D), maar dan willen ze ook nog constant in de hapjes voor de volwassenen graaien! Eén van de kindjes, die weet dat ze daar eigenlijk niet mag aan komen, heeft er niet beter op gevonden dan dan gewoon maar overal aan te zitten en vast te pakken en dan terug te leggen of het gewoon vast te pakken er aan te likken en dan terug leggen... :(:(:(

Sorry maar dat vind ik toch wel vies, en de ouders zeggen er niks op. Het is echt een mijnenveld die hapjes, want wie weet waar ze al allemaal aan gelikt en vastgepakt hebben.

17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.890
    113
    Nee, want gelukkig wassen alle volwassenen hun handen wel altijd netjes, bovendien kun je toch gewoon leren dat de kinderen niet overal aan mogen zitten?

18. Amethist

Amethist Niet meer actief

Weet je hoeveel volwassenen hun handen niet wassen na een toiletbezoek? Die handen zijn denk ik smeriger dan kinderhandjes. Dus om het vuil dat aan hapjes zit zou ik me drukker maken om al die volwassenenhanden dan de kinderhandjes...

19. Parisienne23

28 nov 2013
    72
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou of dat nu zo ouderwets is... Ik hou ook niet van graaiende kinderen. Ik ben zelf dus echt heel makkelijk op feestjes/bezoek met eten en hapjes, zoontje krijgt gewoon wat de rest ook krijgt en daar zal best eens iets vetters tussen zitten.

Ik probeer het altijd te voorkomen door als het op tafel gezet wordt, allereerst voor de kinderen iets apart te nemen en dat te geven. Dan is het snoepfeest weer voorbij en kunnen de volwassenen rustig eten. ;)

20. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Eens. :) Dat hebberige gegraai en overal aanzitten is hier dus echt een
    no-go. Accepteer ik ook niet van visite hoor. ;)

Als ze nog héél klein zijn krijgen ze gewoon een eigen bakje of bord en als ze wat ouder zijn moeten ze gewoon leren een 'beschaafde' hoeveelheid netjes te pakken en zich niet helemaal vol te vreten. Ik heb bvb ook altijd geleerd niet het laatste van een bord of schaal te pakken maar eerst aan de andere gasten te vragen of ze dit nog willen.

Tenslotte wil ik ook sturen wat ze van ons (voorlopig) absoluut niet mogen eten en dat begrijpen ze nu al prima. Denk aan bvb frikandellen en cola, dat krijgen ze bij ons echt niet. Ook niet op een feestje. ;)

Deel Deze Pagina