Ik begrijp je volkomen!!! Onze dochter kwam ook altijd overstuur thuis als ze bij mijn schoonouders was geweest. En dan hoefte we er niet lang te zijn geweest. Nu ze iets ouders wordt gaat het beter.Ze weet ook altijd alles beter, heeft ook zelfs gezegd dat ze vind dat wij het niet goed doen. Bemoeid zich overal mee en als ze bijv. valt en moet huilen denkt ze dat ze liever uithuilt bij haar dan bij ons. Gelukkig geeft mijn dochter nu zelf goed aan liever bij ons te zijn. Ze doen ook altijd erg overdreven! Ze passen dan ook niet op. In 2 jaar tijd 1x één middagje en 1x een nachtje maar toen heb ik haar zelf in bed gedaan en s morgens vroeg weer opgehaald.
Hier passen mijn schoonouders ook echt niet meer op. Hebben ze wel gedaan, 2x wel te verstaan. Toen kwam ik er achter dat ze tegen mij loog over Nathan. Ze nam hem overal mee naartoe , en dan 's avonds die kleine man helemaal over de zeik. Vragen of ze wat bijzonders had gedaan, en dan was het NEEEE hoe DURVEN jullie dat te vragen? Om een paar dagen later te horen dat hij bij 4 ooms en tante's van mijn man was geweest ( die wij ook gewoon regelmatig zien ) mee is geweest naar school en bij 2 overgroot opa's en oma's langs is geweest. En dat op tijden dat hij gewoon hoort te slapen. Dus het vertrouwen is helemaal wel, zolang zij niet het beste met Nathan voor heeft is zij niet alleen met hem. Klaar. Dus nee, ik vind je geen kreng want ik ben er zelf ook 1 Oh dit is trouwens alweer 2 jaar geleden. Nu krijgt ze het wel van Nathan te horen als hij het ergens niet mee eens is hehehe. Én we wonen sinds een dik half jaar 200 km verderop ( thank God! )
Ik herken dit ook!! Geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt!! Jammer voor schoonmoeder, maar zo is de situatie nu eenmaal Ik vertrouw haar de zorg niet toe. Nu staat mijn man hier ook vierkant achter gelukkig! Nee ik vind je geen kreng, want zo heeft ieder zijn redenen en geschidenis om dingen juist te doen of juist na te laten!
Volg je gevoel... je bent pas een kreng als je het je kind niet zou gunnen een goede band met een heel lieve en 100 procent te vertrouwen opa en oma op te bouwen, in mijn ogen. Ik ben blij dat het hier anders is, met schoonouders. Maar ik heb weer geen contact met mijn hele familie... Tis overal wat
Ik herken het zeker. Hier past schoonmoeder sinds een paar week af en toe eens op bij ons thuis. Ik mag haar niet zo, daarvoor is er teveel gebeurd, maar ze is wel gek op de kindjes en andersom. Ze zorgt ook goed voor ze, dus dat komt wel goed. Alleen nooooit bij hun thuis, mijn schoonvader vertrouw ik voor geen meter, drinkt veel te veel en is een viezerik. Dus alleen schoonmoeder en alleen hier.
het is nou eenmaal zo dat iedereen het anders doet met zijn kinderen.. ook ouders en schoonouders doen dat... je kunt niet helemaal verwachten dat zij zich compleet aanpassen op jullie schema toch? en als je kindjes ouder worden dan weten ze heel goed hoe de regels en de dingen thuis zijn en dat het bij opa en oma anders is en meestal is het dan 1 groot feest omdat daar sommige dingen dus wel mogen... en tja als dat eens per week is of zoals bij ons eens in de zoveel maanden dan maakt mij dat niet uit... als onze dochters uit logeren zijn geweest zijn ze de eerste dag thuis ook een beetje vervelend maar dat is logisch omdat ze weer even moeten omschakelen naar hun gewone leventje thuis en daar draait alles gewoon weer door.. bij opa en oma hebben ze de hele dag alle aandacht omdat ze daarvoor graag onze kids te logeren willen.. lekker verwennen, volop aandacht en lekker snoepen en ijsjes eten.... nouja de jongste nog niet maar ook dat zal wel gebeuren als ze wat ouder is.... ik geef ze vaak een op hun eigen verzoek een soort van briefje waarop alles staat hoelaat ze slapen en wat ze zoal eten... en dat doen ze dan ook gewoon... maar als hun de slaapjes op andere tijden doen mag dat ook hoor... is maar net hoe hun het t prettigst vinden... kinderen zijn heel flexibel hoor en passen zich makkelijk aan.. alleen de hele kleintjes hebben gewoon nog een middagslaapje nodig.... zouden ze zich daar niet aan houden dan hebben ze zelf een probleem want dan zijn mn dochters niet te genieten.. dus ze kijken wel uit haha...
Waarom niet? Wie kunnen er naast de ouders nu meer van een kindje houden dan de opa en oma? Het zijn de ouders van je partner... die heb je toch ook om een reden uitgezocht.. zo slecht zullen ze het dus waarschijnlijk niet gedaan hebben met zijn opvoeding... Misschien heb je een goede reden hoor maar ik zie het probleem nog even niet...
grappig al die verschillende reacties. Zo zie je maar weer dat iedereen het anders doet. En natjes wat bedoel je met je kindje er onder lijdt? Kun je wat benoemen? Zijn je schoonouders ook nog geen kleinkinderen gewend misschien?
heb het altijd al willen zeggen natjes.. je bent een kreng maar ff OT: je moet je gevoel volgen, maar denk wel dat je je schoonouders iets ontneemt.. ze hoeven toch geen dagen op te passen? dat T erg druk word ervan omdat zij zo wild met hem omgaan..hoelang heb je er last van? trekt het snel bij of merk je het 's nachts ook met het slapen?
wat denk je zelf? maar een kind lijd er echt niet onder als de dag een beetje anders verloopt of als het bij oma er anders aan toe gaat hoor... is juist goed voor ze om daaraan te wennen.... het leven kan niet altijd maar hetzelfde zijn.. er zullen zat situaties komen waarin je je als ouders moet kunnen schikken.... daar worden je kindjes ook wat flexibeler door hoor... en ja tuurlijk als ik merk dat mijn kinderen ergens onder "lijden" dan pak ik dat direct aan, ga ik niet over lopen twijfelen.... het zal dan op mijn manier gebeuren of helemaal niet... en geloof me als ik dat zou aankaarten doen ze echt wel hoe ik dat wil... maar ik heb gelukkig makkelijke schoonouders die graag het ritme overnemen voor het welzijn en plezier van onze dochters.... snap dan ook wel dat als je dat niet hebt je best in een lastige situatie terecht kan komen... maar de enige manier is dan erover te praten.....
Hallo Natjes! Hier precies hetzelfde. Ik wil absoluut niet dat Milan er alleen heen gaat. Dan zal er iemand van ons bij zijn. Het huis is vrij slecht onderhouden, veel gevaarlijke situaties hierdoor en daarnaast is het er vies!!!!! Daarbij opgetelt dat mijn schoonmoeder en ik niet op een lijn zitten, maakt dat milan daar nooit alleen zal komen.
Ik kan me de situatie van natjes goed voorstellen. Tuurlijk wil je je kind zijn/haar opa of oma niet ontnemen. Maar sommige opa's en oma's kunnen er soms echt wat van. Hier een opa die zelf kiest om ons kind niet meer te zien. Ik heb wel een idee wat de redenen zijn, maar ik kan hem daar niet echt bij helpen op dit moment. Als het contact met de opa en oma niet echt goed is en het vertrouwen ontbreekt is het echt een heel andere situatie dan bij een goed contact. Je moet er als ouder op kunnen vertrouwen dat je kind veilig is, niet alleen fysiek maar zeker ook psychisch en emotioneel. Grootouders hebben een minstens zo grote verantwoordelijkheid om een goede band met hun kleinkind en vooral zijn/haar ouders te creeren waar vertrouwen vanzelfsprekend is. Daarnaast weet je als je opa of oma wordt dat je een volgende rol hebt en geen leidende rol ten opzichte van je kind en kleinkind; zeker als je kind al jaren een volwassen en gelijkwaardige relatie met jou heeft (ook al heb jij je kind nog niet los gelaten). Als grootouder moet je accepteren en respecteren dat de ouders van je kleinkind bepalen volgens welke regels (normen en waarden) je kleinkind wordt opgevoed. En dat de normen en waarden van je 'tweede' partner vermoedelijk niet terug gezien worden in de opvoeding van je kleinkind als deze nooit een rol heeft gespeeld in de opvoeding van je kind. Natuurlijk mag je je kleinkind laten zien dat er ook andere goede normen en waarden zijn, mag je soepeler zijn, je kleinkind binnen het redelijke verwennen etc. Maar kennelijk is dit voor sommige grootouders al te veel gevraagd . Nee natjes, ik vind je geen kreng. Ik hoop dat de band met je schoonouders uiteindelijk beter wordt en je je kind kunt geven wat jij je kind wilt mee geven (wat dat is, is uiteraard aan jou ).
Tja ik kan het wel begrijpen. Hier eisen we ook dat als er opgepast word ze zich allemaal wel aan onze regels houden. Tenminste de belangrijke dingen dan, ze hebben onze opvoeding maar te respecteren. En natuurlijk mag het bij opa en oma best wel een beetje feest zijn maar wel tot op zekere hoogte. Gelukkig gaat dat hier goed.
Jeetje, wat een verschillende reacties... Iedereen heeft natuurlijk andere ervaringen met opa's en oma's , dus kan me dat wel indenken. Maar eh... ik zou zeggen dat je vooral je eigen gevoel moet volgen. Is tenslotte jouw kindje inderdaad. En als je 1x in de week langsgaat, zien ze hun kleinkind toch ook regelmatig. Als je kindje straks wat ouder is en zelf iets beter weet wat mag en wat niet mag, dan wordt het misschien makkelijker om 'm een keertje een paar uurtjes weg te brengen... ? Wie weet.
Tja, mijn dochter is 16 maanden en heeft haar opa en oma (so) nog nooit gezien (uiteraard zijn er bij ons goede redenen om dat zo te houden, wij zien ze ook niet). Mist ze er iets door, ik denk het niet. Ze heeft 1 setje superlieve opa en oma en wat ze niet kent mist ze volgens mij ook niet. Nu heeft mijn man zn ouders ook al 3 jaar niet gezien en is i sinds kort een keer met zn moeder meegegaan naar haar psycholoog. Maar voordat zij mijn dochter te zien krijgt, zullen we vast nog een heeeeeel stuk verder zijn! Ik denk dus altijd maar dat mensen gegronde redenen hebben om ze niet bij opa en oma achter te laten. En dan hoeven dat geen vreselijke dingen te zijn, maar als je er niet van op aan kan dat jouw wensen gerespecteerd worden, zou ik er ook problemen mee hebben. Mijn ouders passen wel op onze dochter en vragen mij eerst of ze iets mag hebben en gaan niet zomaar zelf dingen geven (dochter heeft flinke allergieen gehad, dus is een nasleep) Ja en dat ze bij opa en oma geen korstjes krijgt en haar fruitje nog geprakt en opa en oma als een waakhond achter haar aanlopen dat ze niet valt dat vinden we uiteraard niet erg. Het hoeft er niet precies hetzelfde aan toe te gaan als thuis.
ik sluit me hierbij aan. Ik vind onze ouders een hele belangrijke rol hebben in het leven van mijn kinderen, en ik wil graag dat mijn kinderen dat ook leren en een goede band opbouwen. En dat het daar net iets anders aan toe gaat dan thuis, en dat ze behoorlijk hyper thuis komen vind ik het meer erbij horen dan een nadeel. Toen ik als kind bij opa en oma zat werd ik ook verwend en kreeg ik elke seconde aandacht, maar dat heb ik nooit als hinderlijk ervaren. Dat waren de redenen waarom ik juist heel graag bij mijn grootouders kwam. Het zijn immers geen ouders, en ze hoeven niet te opvoeden. En als mijn kindje 2 dagen daar blijft mag het echt wel wat anders aan toe gaan dan thuis, zolang hij gezond blijft en het naar zijn zin heeft zal het allemaal niet zo kwaad kunnen. Maar deze insteek kan alleen maar als je zelf een goede band hebt met (schoon)ouders. Mijn moeder kan ook een beetje eigenwijs zijn naar mijn kinderen toe, maar mijn hart zou breken om haar dan te 'straffen' door niet te laten oppassen.