Voedingsschema baby 5mnd

Discussion in 'Baby en dreumes' started by m0es, Jun 19, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. m0es

m0es Actief lid

Jun 25, 2012
    243
    0
    0
    Hoi,

Mijn zoontje is volgende week 5 maanden. Donderdag bij CB geweest en mocht beginnen met eerste hapjes.. Vrijdag gelijk mee begonnen..
    Nu ziet schema er als volgt uit..
    07.30 180/6
    10.30 180/6
    12.30 paar hapjes groente
    14.00 180/6
    17.15 180/6
    23.00 180/6

nu zei ze op CB dat dit max was qua voedingen.. Is mij best maar ben nu beetje in de war.. Mag ik dan nu ook geen rijstebloem toevoegen aan 1 voeding? En zoals gister met dat warme weer mag ik m dan wat extra vocht geven en evt diksap? moet ik er een flesvoeding tussenuit halen?
    Hoe ziet jullie schema er uit en hebben jullie tips?
    (Ik moet het alleen bij groente houden voorlopig en 5 dagen zelfde voor ik wat nieuws geef ivm z'n onrustige huid..)

2. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

Mar 20, 2013
    2,583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Drinkt hij alles op dan? Zolang de groente nog geen volledige fles vervangt kun je denk ik niet zomaar een voeding laten vallen...
    Mijn dochter begint nu een beetje de 11 uur fles te minderen.. Ga vlg week dan ook fruit toevoegen om 10 uur zodat ze de 11 misschien laat vallen.. Maar mijn dochter drinkt bijna nooit haar flessen leeg :)
    Hier werd geadviseerd om groente te geven als ze al wel wat honger had, maar nog niet moord en brand schreeuwde voor de fles.. Ik geef het altijd een beetje in de namiddag.. Rond 17 uur.. Maar soms ligt heel haar schema overhoop.. Dus doe dit nog een beetje met gevoel..

Ik zou me niet te druk maken over die maximum.. Zolang hij niet structureel boven een liter drinkt gewoon de fles blijven geven.. Je kunt evt wat extra water in de fles doen voor extra vocht, maar als hij goed plast dan hoeft hij in principe geen extra water volgens mij...

3. m0es

m0es Actief lid

Jun 25, 2012
    243
    0
    0
    Ja elke fles gaat tot de laatste druppel op..

4. tuc

tuc Niet meer actief

hier alleen nog maar 5 flessen.

extra vocht bijgeven mag, hoeft niet zolang je die 5 flessen geeft. Mocht je iets geven, dan gewoon water...waarom meteen met diksap beginnen??

Zou de groenten trouwens op het tijdstip geven waarop jullie zelf eten, maakt nu nog weinig uit, maar je zult zien dat je het straks niet meer verplaatst krijgt als ze daaraan gewend zijn.

5. tuc

tuc Niet meer actief

maar wat ik mij ook afvroeg, heeft hij genoeg aan zn flessen...gaf hij zelf al aan aan groente toe te zijn?? Anders zou ik nog lekker een maandje wachten.

6. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Ik zou geen maandje wachten, wellicht is hij over een maandje gewend aan de groente en kan je een fles laten vallen. Hij zit natuurlijk aardig aan de max nu en om te voorkomen dat ie er straks overheen gaat, zou ik doorzetten met groente geven en straks ook fruit.

Bij ons was het zo met 5 maanden, we gingen net over van 5x150 naar 4x180:

wakker 180/6
    9.30 fruit
    11.30 180/6
    15.30 180/6
    17.30 groente
    19.30 180/6

Als je kindje geen water "accepteert" voor nu, zou ik het laten, hij krijgt de max, ik denk dat ie echt geen dorst heeft ;)

7. Kellebel1987

Mar 20, 2013
    2,583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Ik begrijp soms ook niet waar die drang vandaan komt om overal maar diksap bij te gooien.. Vooral oudere mensen vind dat ik nu al diksap door de groenten moet gooien omdat ze het naturel (nog) niet goed eet! En dat za straks water met diksap moet drinken want dat is lekker zoet... En dan vragen we ons af waarom sommige kids zo suikerverslaafd zijn en druk... ;)

8. tuc

tuc Niet meer actief

och ja of appelmoes..ook zo'n leuke. Ken zoveel ouders nu die roepen dat de kleine geen water of thee lust...tja ook niet zo verwonderlijk als ze als eerste sap krijgen;)

9. Nescio

Nescio Niet meer actief

Hij zal in het begin niet meteen een fles erafgooien. Dit doen ze geleidelijk, als ze meer uit de bijvoeding gaan halen. Ik zou hem dat zelf laten bepalen. 5 flessen is heel normaal voor zijn leeftijd, en zelfs voor als hij ouder is.

30 schepjes kunstvoeding is de max, zolang je daar niet structureel overheen gaat is er niets aan de hand.

10. m0es

m0es Actief lid

Jun 25, 2012
    243
    0
    0
    @tuc.. waarom diksap? Omdat mij dat can verschillende kanten is geadviseerd en het mijn eerste kindje is en algauw luister naar de mening van anderen omdat ik zelf onervaren ben? Maargoed, wat je zegt klinkt heel logisch dus mocht ie behoefte hebben aan extra vocht, dan water maar voor nu bij 5 flesjes laten... ik laat hem niet mee-eten met ons omdat vl altijd laat thuis is en we soms pas om 8 uur aan tafel zitten eindelijk.. En kleine man ligt om 17.45 in bed.

11. Kellebel1987

Mar 20, 2013
    2,583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Volgens mij bedoelde ze het niet aanvallend met die diksap :D het is ook mijn eerste kindje, maar omdat er in diksap veel suiker zit en suiker geen toegevoegde waarde heeft in ons eetpatroon vind ik dat mijn kleine dus nog geen suiker nodig heeft... Veel mensen die diksap adviseren zijn waarschijnlijk oudere mensen (of je (schoon)ouders)... Die de huidige voedingsadviezen dus niet goed kennen... Zeker als je kleine een gevoelige huid heeft zou ik suikers (en ook brood) zolang mogelijk uit stellen... Hier eet de kleine ook niet met ons mee, vaak voor of na onze maaltijd, maar als ze straks in het stoeltje kan zitten dan krijgt ze ook gewoon haar stukje groenten ;)

12. ashleyp

ashleyp Niet meer actief

Mijn schema ziet er sinds 2 weken (dus vanaf 4 maanden) als volgt uit:

07.00 210/7 (met 2 schepjes rijstenbloem)
    11.00 210/7
    15.00 210/7
    tussen 18.00 en 19.00 een potje groenten.
    19.00 210/7

Toen ik met 4 maanden naar het CB op controle ging gaven ze aan dat we langzaam met een paar hapjes groenten mochten beginnen. Het was puur om te oefenen en te proberen. Maar onze kleine man vind het zo lekker dat het hem niet snel genoeg kan gaan en hij het op een brullen zet wanneer ik bij een paar hapjes/half potje stop.

Wij gaven voor die afspraak 4 x 180/6 en CB gaf aan dat dit wel weinig was en zeker mocht worden opgehoogd naar 4 x 210/7 We hadden zelf ook het vermoeden dat hij toe was aan grotere flessen daar hij soms niet meer tevreden was na een fles van 180/6.

Persoonlijk vind ik helemaal niet dat je teveel geeft en kun je gerust 5 x 180/6 aanhouden. Ik zou wel de groente iets later proberen te doen zodat hij om een "normalere" tijd zijn warm eten krijgt. Het ligt trouwens ook aan zijn gewicht hoeveel je ongeveer mag geven.

Daarnaast geef ik tussendoor water met de hele warme dagen en heeeeeeeel soms geef ik een beetje sterk verdunde diksap. Ookal vinden veel mensen dit slecht, ik ben van mening dat heeeeeel soms geen kwaad kan.

Over water word ook door velen beweerd dat dit niet nodig is maar ik ben zelf van mening dat op zeer warme dagen mijn zoontje vaker dan 4x per dag vocht moet binnen krijgen. Daarbij "vraagt" hij er ook zelf om.

13. tuc

tuc Niet meer actief

sorry, het was zeker niet aanvallend bedoeld...getypte taal komt altijd iets harder over dan dat ik het zo tegen je zou zeggen.

Ik bedoel dus dat water en thee voorlopig meer dan genoeg is, mijn oudste was al ruim 1,5 voor ze voor het eerst diksap kreeg.

Ik zou als jouw vriend zo laat is samen met de kleine eten en dan vriend later. Het is voor hem een gezellig moment aan tafel. Zeker als hij straks ouder is geldt: ziet eten doet eten en dan heeft hij er waarschijnlijk veel meer plezier in dan wanneer hij alleen moet eten.

Share This Page