Vader wil zich laten inschrijven bij mij, wat zijn de consequenties voor mij?

Discussie in 'De lounge' gestart door Love M, 23 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Love M

Love M Actief lid

11 feb 2013
    305
    11
    18
    Vrouw
    student
    Hallo lieve dames,

Even een vraag voor een vriend die niks met zwangerschap te maken heeft :) :
    Mijn vader wilt zich tijdelijk bij mij laten inschrijven tot dat hij een eigen woning heeft gevonden, vader is met pension en ik werk voltime. Wat zijn dan de consequenties voor mij, en krijgt vader dan zijn inkomen zoals gewonelijk of moet ik hem dan onderhouden?

Alvast bedankt.

2. lovemy2kids

lovemy2kids Fanatiek lid

3 nov 2010
    2.458
    1.407
    113
    Mijn schoonmoeder staat bij ons ingeschreven, en veranderd verder niks.
    Maar wanneer je van 1 persoons huishouden naar een 2 of meer persoonshuishouden gaat betaald je meer gemeente en waterschapsbelasting.
    Uit hoeveel personen een huishouden bestaat maakt niet uit, maar meer dan 1 dan betaal je meer.

Toeslagen e.d. weet ik niet, krijgen we zo ie zo niet...

3. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Mijn schoonvader word gekort op z'n pensioen omdat m'n schoonmoeder fulltime werkt, dus zou het even goed nakijken

4. Love M

Love M Actief lid

11 feb 2013
    305
    11
    18
    Vrouw
    student
    Hartelijk dank voor jullie reacties dames.
    @MamaenMini, is dat niet zo omdat ze man en vrouw zijn? volgens mij zijn de regels dan weer anders als je bij je kind of onbekend iemand zich laten inschrijven.

5. MoniekJ

MoniekJ Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.719
    0
    0
    HBO-B biomedisch laboratoriumonderzoek.
    Tilburg
    Ze worden dan fiscaal partner. dus financieel gezien een huishouden die de lasten samen moeten dragen. Dit heeft invloed op uitkeringen en toeslagen.

Ouder in huis kan duurder worden | NOS

Denk dat het dan toch slim os om met iemand te praten die er verstand van heeft en even globaal wil rekenen. Belastingconsulent of een accountant? Weet niet goed wie. Warschijnlijk heeft de gemeente ook een loket waar dit gevraagd kan worden.

Het svb zegt weer dat zn pa gewoon zn pensioen behoudt.
    https://www.svb.nl/int/nl/aow/wonen_met_iemand_anders/eigen_kind/

6. Love M

Love M Actief lid

11 feb 2013
    305
    11
    18
    Vrouw
    student
    Heel hartelijk dank voor de links,
    Heb het even doorgestuurd naar mijn vriend en hij zal morgen ook nog even contact opnemen met de gemeente.

7. Afkes 10tal

Afkes 10tal Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.352
    737
    113
    Je hebt pensioen = zelf gespaard geld. Dat is een standaard bedrag per maand.
    En oaw dat krijg je van de overheid en dat is afhankelijk van de samenstelling van het huishouden.

Je hoeft als je samen in 1 huis woont geen fiscaal partner te zijn. Hoe het met toeslagpartner zit weet ik niet.

8. MoniekJ

MoniekJ Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.719
    0
    0
    HBO-B biomedisch laboratoriumonderzoek.
    Tilburg
    Details weet ik ook niet. Goeduitzoeken! Miaschien dat tijdelijk een studio huren relatief gezien goedkoper is ten opzichte van toeslagen en dergelijke

Weet wel een verhaal dat mn zusje vertelde.
    Een vriendin (27+, volledig salaris) woonde nog thuis bij alleen haar moeder. De moeder raakte werkloos. Die vriendin heeft toen financieel voor dr moeder moeten zorgen omdat de moeder niets of weinig kreeg, omdat dus dr dochter nog thuis woonde.

9. oxbow

oxbow Niet meer actief

Mijn vader staat hier ook ingeschreven.
    Wel moest hij bij de gemeente aantonen dat hij hier woonde.
    Wij hebben een nietszeggend huurcontract opgesteld en die beide ondertekend en laten zien bij de gemeente.

Verder heeft het voor ons geen gevolgen..

Deel Deze Pagina