Ben ik nu echt de enige “strenge” moeder???? :/

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door roever, 7 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yelly

    Yelly Bekend lid

    26 jun 2019
    647
    575
    93
    Volgens mij is streng zijn voor kinderen en zorg niet uit handen willen/kunnen geven, niet perse aan elkaar gekoppeld?

    Ik weet niet of ik streng ben, geen idee. Ik ben iig consequent en probeer waar mogelijk mee te bewegen met de behoeften van mn kind.
    Bijvoorbeeld wil kind geen kleding aan en hoeven we niet weg, prima.
    Maar tandenpoetsen is niet onderhandelbaar, dat gebeurt hoe dan ook. Met uitleg waarom, maar het gebeurt.

    En hoewel we thuis bewust proberen om te gaan met voeding, milieu etc, mogen de kinderen elders, of dat nu bij grootouders of vrienden is, best andere keuzes maken.
    Zelf hoop en geloof ik dat ze met een goede basis en voorleven van ons, leren wat wij belangrijk vinden. Maar andere mensen zijn weer anders en dat is ook prima
     
    GossipGirlxoxo en Lies1611 vinden dit leuk.
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hoe weet je nu of andere ouders zomaar alles toelaten? Ik lees vooral veel oordeel over anderen. Vanwaar komt die frustratie?
     
    GossipGirlxoxo, Taiga, Typicalme en 6 anderen vinden dit leuk.
  3. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Volgens mij heeft dat niet zoveel te maken met een strenge moeder zijn. Niet iedere opa en oma gaat zo met kleinkinderen om.
    Ik ken ook wel opa’s en oma’s hier in de wijk waarbij de kinderen nog vaker zijn dan thuis, tot op het bot verwend worden en voor geen meter luisteren, maar ik ken meer gevallen waarbij het gewoon prima gaat en opa en/of oma dat prima doen.
    Ik denk dat opa's en oma’s ze sneller wat verwennen met wat lekkers, wat vaker een cadeautje of wat meer accepteren dan ze vroeger bij hun eigen kinderen deden, maar zolang dat geen extreme vormen aanneemt, heb ik er geen moeite mee.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  4. Strandbal

    Strandbal VIP lid

    3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Waar ben je nou eigenlijk bang voor? Nu zijn ze nog klein, maar hoe wil je dat straks gaan doen als ze naar school gaan en gaan spelen bij vriendjes? Of als je met de kinderen op een verjaardag bent?
    ik snap je angst niet helemaal om ze zonder jou achter te laten. Ze hebben jou of je man toch ook opgevoed? En ja misschien zullen ze een snoepje meer krijgen en ranja als drinken. Maar wat is daar dan zo erg aan voor een keer?
    Als mijn kinderen bij opa en oma of tantes zijn dan krijgen ze ook wel meer dan thuis.
    Ik kan me daar niet druk om maken, dat is niet elke dag.
    En over kinderen droppen, iedereen maakt eigen keuzes. Er zijn opa’s en oma’s die het heerlijk vinden om kleinkinderen zoveel mogelijk te zien. Dat is toch alleen maar leuk?!
     
    GossipGirlxoxo, Zoe123 en Amberxx vinden dit leuk.
  5. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.409
    23.921
    113
    Ik vind je verhaal meer gaan over het verschil tussen hoe jij het thuis doet en hoe de grootouders het (zouden) doen, dan over strengheid. En ook dat ze dus blijkbaar over je grenzen gaan volgens jou. Of dat jij het niet zo goed kan handelen dat ze het anders doen.
    Het zegt dus meer over jou en hoe jij erin staat dan over ander ouders en hoe ‘streng’ zij zijn...

    Ik ben zeker niet streng mbt tot eten. Ik leer ze liever het verschil tussen gezond en ongezond eten. En dat als je het ‘met mate’ principe hanteert het allemaal prima kan. En dus zijn er dagen dat ze wat meer snoep/koek/chips/taart oid krijgen en andere dagen niet of nauwelijks.

    En verder uit mijn strengheid zich eerder in het consequent handhaven van afspraken. En heel simpel: als ze zich aan de afspraken houden, hoef ik dus ook niet ‘streng’ te zijn. Ik vind streng zijn dan ook alles behalve een doel, maar eerder een middel wat ik alleen inzet als het nodig is.
     
    tuc, Amberxx en suus1983 vinden dit leuk.
  6. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.091
    4.265
    113
    Home
    Bij opa en oma krijgen ze wat extra's of ze nemen ze mee naar de kinderboerderij en daarna lekker pannenkoeken eten
    Wat is daar mis mee? Zolang mij kinderen het met mate krijgen is het goed en zelf vinden ze het geweldig

    En je kinderen gaan straks naar school daar krijgen ze traktaties, speelafspraakjes of uitnodigen voor kinderfeestjes

    Ik ken kinderen die thuis heel streng worden opgevoed betreft eten en staan vooraan bij een ander als er snoep of chips op tafel komt omdat ze het nooit mogen
     
  7. Strandbal

    Strandbal VIP lid

    3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    toch zal ik over dat laatste niet te snel oordelen. Als je mijn zoon zou zien denk je ook dat kind krijgt nooit wat. Niks is minder waar.
     
  8. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    10.780
    15.334
    113
    Vrouw
    Uw kinderen zijn nog piepjong.
    Op die leeftijd waren wij er ook altijd bij en streng tja op die leeftijd, in hoeverre moet je al heel streng zijn. Dan zijn ze nog volop aant ontdekken en leren wat de afspraken zijn.
     
  9. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.530
    3.757
    113
    Overijssel
    Ik vind het fijn dat mijn kind “gedropt” wordt bij opa en oma.... Als ik op de “dropdagen” vrij ben moet ik het niet wagen om hem op te halen van school.... Opa heeft toch echt voorrang.
    En ga ook niet vertellen hoe mijn schoonouders hem moeten “ opvoeden” .
    Ben zo dankbaar dat aan beide kanten de opa’s en oma’s zo blij met hem zijn!
     
    Axia vindt dit leuk.
  10. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.091
    4.265
    113
    Home
    Tuurlijk zijn er ook zat kinderen die dat doen maar juist de kinderen die nooit wat krijgen en waarvan de ouders er zo streng op zijn gaan dan vaak helemaal los
     
  11. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.516
    4.576
    113
    Vriendje van mijn kind heeft ook zo'n opvoeding. Thuis alleen water en thee. En 1 verantwoord tussendoortje. En bij ons thuis eet hij handen vol met snoep en graait de koektrommel leeg (wat niet mag). Daarnaast veel gezeur om snoep en koek (wat ik niet wil hebben). Oudere broer eet zich op de middelbare school vol met van die roze koeken.

    Verantwoordelijk leren omgaan met verleidingen is wat mij betreft beter dan verbieden en eigen ideeën opdringen.
     
    Lies1611 vindt dit leuk.
  12. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ik ken ook ouders die allemaal regels hebben ingesteld. Puur omdat hun kind te suf is om iets te doen. Dus dan hebben ze maar regels om het nog wat te laten lijken. Wij hebben onze handen al vol aan dat mijn kind überhaupt wat eet. Dus laat staan dat ik dan ga invoeren dat hij op zaterdag één handje chips mag. Of op zaterdag één glaasje ranja. Of alleen op vrijdagavond één filmpje van Buurman en Buurman.. enzovoorts.
    Ik ben blij als ze de boel niet afbreken hier :roflmao:
     
  13. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    Haha jup, hier heb ik er ook zo 1. Eet thuis en op een ander alsof hij nooit iets krijgt.
    Klopt toch echt niet;)
     
    Amy32 vindt dit leuk.
  14. heidiane

    heidiane Fanatiek lid

    5 jul 2010
    1.720
    1.647
    113

    Ja je bent best streng. Maar ik vermoed dat jou kinderen 10 keer meer genieten als ze wel iets lekkers krijgen want ze zullen daar zuinig mee doen én niet achteloos opeten. Belangrijker is liefde en gezelligheid in je gezin. Wil leefden ook echt eenvoudig wat betreft eten en daar ben ik echt niet minder van geworden. Ik was zelfs heel verbaasd toen ik bij een vriendin van alles kreeg. Vond het oprecht raar en overdreven. :roflmao:
     
  15. roever

    roever Niet meer actief

    Oké ho stop!
    Volgens mij word m’n verhaal nu een heel klein beetje uit verband getrokken.... haha

    Ja, ze krijgen het grootste gedeelte vd dag of week water/thee/melk
    Maar... ze krijgen ook geregeld een appelsap of chocomelk en warme chocolademelk met slagroom etc.
    Op verjaardagen mogen ze zeker een stukje gebak oid, en 2/3 x wat van tafel pakken en thats it!
    Persoonlijk zou ik het niet fijn vinden als onze kinderen ongegeneerd alles opeten of overal aanzitten.

    daarnaast, waarschijnlijk het meest kromme van mij, zie ik totaal niet op tegen de kinderfeestjes die gaan komen of speelafspraken en de hapjes en drankjes die daar bij komen.

    wel vind ik het enorm fijn om de eerste jaren zo duidelijk mogelijk voor ze te zijn in alles. Dus hapjes drankjes, cadeautjes die je niet altijd krijgt als je erom vraagt etc.
    En Daar heb ik het denk ik nu zo “moeilijk” mee... dat dát niet gerespecteerd word... (in mijn ogen)
    Ik vind een goede basis erg belangrijk!

    niet alleen op hapjes drankjes cadeautjes, maar ook op normen en waarden, beleefdheid, etc etc
     
  16. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Het probleem zit hem denk ik vooral in dat je je niet gehoord/serieus genomen voelt, doordat jouw grenzen niet gerespecteerd worden door je omgeving.

    Dat is iets wat me erg vervelend lijkt. Ik heb daar zelf gelukkig vrijwel last van en de mensen die het wel doen, daar ga ik zo min mogelijk mee om en ik breng zeker mijn kinderen niet bij hem. Ik heb er dan niet over wat meer of minder snoep of tv kijken ofzo, maar wel over dingen waarbij naar mijn idee de veiligheid (fysiek of sociaal-emotioneel) van mijn kinderen naar mijn idee in gevaar komt. Nu ze ouder worden, wordt dat wel wat makkelijker: ze kunnen zichzelf beter redden en ook beter voor zichzelf opkomen.
     
  17. medj1983

    medj1983 Fanatiek lid

    12 jun 2012
    3.167
    495
    83
    Ik snap het probleem niet helemaal. Wat maakt het jou uit dat een ander zijn kind bij opa en oma dropt om wat dan ook te gaan doen? Is toch niet jouw zaak?

    Als je het idee hebt dat je schoonouders niet naar je luisteren mbt jouw wensen, dan kun je daar toch over in gesprek gaan?

    Mijn schoonmoeder is iemand die denkt dat omdat ze zelf drie kids heeft opgevoed het allemaal al heeft gezien. Mijn zoon reageert op lactose, wat schoonmoeder een beetje onzin vind. Maar goed, na een Fristi (want het was zo zielig dat hij niet kreeg) en een slapeloze nacht vol diarree van zl, snapt schoonmoeder nu dat het toch geen onzin was haha.

    Mijn punt is, misschien zien ze het belang van je regels niet zo in.
    Ik probeer thuis ook vooral gezond en gevarieerd te eten, maar bij de opa's en oma's laat ik het los. Scheelt een hoop frustratie. Dan denk ik vooral aan hoe fijn ik het vind dat ze een goede band opbouwen samen. Succes met je situatie.
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  18. a2cmieux

    a2cmieux Niet meer actief

    Ik ben met sommige dingen wel en met andere dingen niet streng. Mijn zoontje gaat op zich naar de bso als ik niet moet werken, maar mijn moeder vraagt gemiddeld 1 keer per week of ze hem mag ophalen. Dat mag. Niet op een vaste dag omdat ik onregelmatig werk en niet altijd dezelfde dag in de week vrij ben.

    Bij mijn moeder krijgt hij vaak chocolade of een ijsje. Alles met mate. Drinkt alleen water of melk. Met echt eten is mijn moeder dan weer strenger dan ik. Zo is het vaak 1 hap aardappel 1 hap groente 1 hap vlees. Daar doe ik niet aan. Hier eet hij wat hij wil van zijn bord en laat de rest liggen. Ik koop geen snoep dus wij hebben alleen gekregen snoep in huis. Dat mag hij zichzelf indelen en doet hij ook. Hij weet dat er niets meer in komt tot hij weer snoep/ chocolade/ koekjes kado krijgt. Als we niet thuis zijn en we gaan ergens eten krijgt hij wel eens Fanta of wat lekkers. Op visite mag hij in principe alles wat hij aangeboden krijgt, maar neemt het uit zichzelf met mate. Hij vraagt bijna altijd, mama mag ik dat eten.

    Onbeleefd gedrag, schreeuwen, slaan, schoppen dat accepteer ik niet, daar ben ik heel streng. Verder ben ik best wel ontspannen en leg ik best veel verantwoordelijkheid bij hem zelf. Hij kent goed zijn eigen grenzen en ik heb een kind dat ik erg goed kan vertrouwen dus dat doe ik ook. Hij is nu 4.

    Misschien voor jezelf eens nadenken wat je met dit topic wil bereiken. Ik heb echt veel respect voor thuisblijfmoeders. Ik ben soms erg blij dat ik weer even mag gaan werken. Mis he misschien wat ruimte voor jezelf? Wil je de bevestiging dat je het wel goed doet? Er zijn heel veel soorten moeders en heel veel soorten grootouders. Ik heb mijn ouders de eerste 3 jaar ongeveer niet alleen gelaten met mijn zoon. Niet omdat ik harteloos ben maar omdat ik het niet vertrouwde. Ik heb zelf best een moeilijke band met ze, maar mijn zoontje staat in een andere relatie tot ze en heeft het tot nu toe erg fijn met oma. Met opa niet altijd maar zolang hij er zelf naartoe wil dan mag het van mij.
     
  19. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Ik herken me gelukkig totaal niet in je. En ik vraag me af wat voor antwoorden je nu zoekt.
    Ik ben ook heel benieuwd naar al die casussen van ál die kinderen bij jou in de buurt die gedropt worden, verwend worden en vol gepropt worden met snoep....
    Of is dat gewoon een keihard vooroordeel en ben je stiekem een beetje jaloers?
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  20. roever

    roever Niet meer actief


    O wauw, over vooroordelen gesproken!

    denk je serieus dat ik alles uit m’n duim zuig omdat ik de realiteit niet weet/ken van die personen waar ik het over heb?
    Niet dus...

    maar hier ga ik verder niet eens op in. Heeft absoluut geen meerwaarde....
     

Deel Deze Pagina