nee hoor hier gebeurd dat ook niet. met 16 mag je 1 biertje. Punt. bedenk me net dat dat straks wel eens een gewoon of rose biertje wil zijn, in onze tijd was er alleen gewoon natuurlijk hihi..
belachelijk dat op een verjaardag van een puber die 15 wordt sterke drank wordt geschonken en dat de ouders dan ook nog weg gaan ook... net als wat eerder al gezegd werd dat is geen opvoeding, valt bij mij in het zelfde rijtje als geen nee tegen kinderen willen zeggen omdat je ze dan beperkt in hun groei hahaha... nee, ik ben ook lekker ouderwets wat dat aangaat... als ze 16 wordt dan mag ze wel een feestje geven met drank maar dan alleen bier en breezer of wat dan ook maar zeker geen sterke drank en ik zal niet ver weg zijn... heb zelf wel gaten in mijn geheugen van de drank op die leeftijd trouwens hahaha maar ja toen was het ook nog stoer om te roken, drink bijna niet meer (af en toe wijntje) en rook ook niet meer dus kan goed komen...
hmmm nou dan denk ik ook maar dat ik ouderwerts ben! ik ga geen alcohol kopen voor mijn kinderen echt niet. als je wilt drinken dan doe je dat maar wanneer je het zelf mag kopen. en die rommel....hahaha die had ze zelf mogen opruimen!
Ik zou zelf ook in huis zijn gebleven, en ook als ze 16 worden ben ik in huis , en zou ook wel 1 a 2 drankjes toestaan en er daarom ook bijblijven( in huis dan ) , hoeven ze niet stiekum te doen , dan krijg je juist van die uit de hand gelopen feestjes !!
@TS: nee, ik vind je niet ouderwets. Ik had geen drank in huis gehaald nog, zou bij oudere vrienden zelf in de buurt zijn gebleven en als het dan nog een troep was geweest, had m'n dochter dat zelf op kunnen ruimen. Of kunnen werken om de kosten van een reinigingsbedrijf terug te betalen. Maar no way dat ik dat zelf op was gaan ruimen!
Als ons zoontje later (als hij 15 wordt) z'n fuif wilt houden zou voor ons de volgende punten belangrijk zijn. - toestemming vragen aan de ouders van de kinderen die komen of ze eventueel een glaasje alcohol mogen. - wij beiden thuis zijn om toezicht te houden. - en onze zoon mag zelf zijn troep opruimen. Uiteraard zal er niet zoveel gedronken worden dat sommige aangeschoten of zat zijn (dus hooguit 1 a 2 glaasjes) En dan zou het hier ook alleen bij bier en wijn blijven,dus geen sterke drank.
Het is jammer dat het zo uit de hand is gelopen, maar ik ben niet pertinent tegen het weg gaan bij een feestje van je kinderen en het halen van alcohol. Wij mochten vroeger thuis ook rustig THUIS 1 safari jus ofzo drinken, maar dan ide disco dronken we niks, moest het ook echt niet flikken om met drank op thuis te komen, ik geloof dat vanaf dat wij 15 werden mijn ouders ook vaak weg gingen, lees bij de buren zaten en er was ook echt wel drank in huis maar er werd cht niet meer als 1a2 glaasjes met ene klein beetje gedronken en zeker geen zooi gemaakt. Denk dat het ook echt aan je kind ligt of zoiets verantwoord kan of niet, hier kon en mocht veel, lees toen het wk midden in de nacht was hadden wij om 3.00 ' s nachts de woonkamer vol zitten en zaten we rustig met 10 man voetbal te kijken met moeders er bij, vriendinnen verder weg bleven slapen en de rest kwam op de fiets langs, moet kunnen, je moet soms je kinderen kunnnen vertrouwen, maar als ze me hier zoiets zouden flikken was het vertrouwen weg en voor hun veel privileges. Ik ben dus niet tegen wat er gebeurt is maar wel tegen het feit dat er extra drank kwam en de kinderen dudielijk nog niet toe waren aan de verantwoording dus erg verkeerde inschatting.
Nou je toen ik 14 was ging ik gewoon uit ook met drank niet elke week maar ik wist donders goed als ik teveel zou drinken ( en dat zag mijn vader gelijk) never ever voor me 16e nog op stap mocht van hem dus ik dronk dan bijvoorbeeld 1 breezer soms 2. vanaf me 16e bleef ik voornamelijk 2 nachten weg en ja kon ik doen wat ik wilde. maar ik drink al vanaf groep 8 ofzo dan sliep ik bijvoorbeeld bij een vriendinnetje en haar moeder haalde dan 2 breezers voor ons. dat wisten mijn ouders ook natuurlijk. Ik dronk niet elke week maar als ik af en toe bij dat vriendinnetje sliep 1 x in de 6 weken ongeveer. toen ik ouder werd ging ik wekelijks op stap maar heb nooit teveel gedronken dat ik niet meer wist wat ik deed ofzo of me alles niet kon herinderen. ( mijn vader wist ook dat ik nooit veel dronk en m'n grens kende)
@TS helemaal niet ouderwets! Ben het helemaal met je eens! In mijn huis NO WAY!! Maar ik zou wel proberen me er niet te druk over te maken. Het was niet in jou huis, het was niet jou kind. En als de ouders dit zelf geen probleem vinden (wat ik echt onvoorstelbaar vind) tsja dan zoeken ze het maar lekker zelf uit met hun pubers!
Je bent niet ouderwets. Je bent verantwoord. Dat zou die vriendin ook moeten zijn. Dan ben ik dus ook vreselijk ouderwets. Want mijn kinderen hoeven ook niet te verwachten dat ze op die leeftijd al zulke dingen uithalen. Natuurlijk hebben we allemaal wel gekkigheid uitgehaald toen we jong waren maar in alle eerlijkheid, dit soort dingen kwamen bij mijn broertje en mij echt niet op hoor. En om nou te zeggen dat we wat gemist hebben? Ik zou het evenzo doen bij mijn kinderen. Er zijn regels. Fun mag maar hoeft niet ordinair te worden. Zelfde geldt voor kleding die je tegenwoordig soms ziet. Ik zie soms meisjes van 13 lopen in kleding waar mij de schaamharen (als ik die had) recht van overeind gaan staan. Dan maar ouderwets. Ooit zullen ze me daar dankbaar voor zijn.
Meiden,dank jullie wel voor jullie reacties! Het doet me goed teweten dat ik niet de enige ben die er zo over denkt! Wat en hoe hun het doen moeten ze zelf weten.Maar omdat er zo lacherig en lollig over gedaan werd begon ik te twijfelen of ik nu echt zo ouderwets was/ben! De enige medestand kreeg ik van mn moeder en nog een moeder van 2 pubers. En al gauw werd het punt erbij gehaald dat mn vader ook altijd zoveel dronk dat ie niet meer wist wat hij deed,en dat ik er daarom zo streng in zou zijn. Misschien speelt dat wel een beetje mee,maar ben wel realistisch hoor.Alcohol voor 16 jaar gebeurt hier gewoon niet,punt uit. En daarna moet het ook niet te gek worden zolang ze onder mijn dak wonen. Nou is dit niet het enige voorval bij hun waar ik mn twijfels over heb,maar heb daar nooit me mee bemoeid.Ieder zn opvoeding. Maar na zo'n verhaal (het leek wel dat ze gewoon trots waren op hun stoere dochter,die ook rookt en spijbelt en nog meer dingen die al erg genoeg maar waar het nu niet over gaat) MOEST ik wel reageren omdat ik het echt letterlijk en figuurlijk bezopen vind dat ze dit allemaal laten gebeuren! Ze vinden me dan maar bekrompen (heeft ze nooit een geheim van gemaakt) maar als je zulke dingen toestaat dan denk ik:je wil wel heel erg graag vriendjes blijven met je dochter of je spoort gewoon niet. En eigenlijk heb ik ook medelijden met R.(de dochter). Zij krijgt een vrijheid die ze helemaal nog niet aankan en werkt zichzelf op deze manier helemaal de vernieling in omdat ze geen grenzen kent.
Zelfs al kwam het door je ervaringen met je vader. Dan nog. Het is gewoon geen schande om zo te zijn. Je zou er trots op moeten zijn, en dat ben je als ik je goed begrijp ook gelukkig. Ik ben het echt helemaal met je eens hoor. Er is niets ouderwets aan.
Vergeet overigens ook niet: tot een bepaalde leeftijd (en die ligt voor mij toch echt wel boven de 15, eerder 18-20) ben je gewoon verantwoordelijk voor je kinderen. Of men dat nu leuk vindt of niet, zo is het wel. Dat jij daar serieus mee omgaat en op jouw eigen manier dat is jouw zaak.
Ik zou niet weggaan maar toezicht houden ( niet zichtbaar natuurlijk) Geen sterke drank maar bier en andere milde alcohol drankjes wel. En roken in huis is sowieso NEE Ik heb nog nooit een feestje thuis gehad vroeger. Dacht ik niet eens over na. En de feestjes die we hadden waren dan vaak op een zolder bij iemand en dan waren de ouders gewoon beneden. Maar zonder toezicht...echt niet.
Idd heel sneu als je op deze wijze wordt opgevoed! Het is makkelijk om als dochter zo in de vernieling te draaien als je van je ouders geen juiste begeleiding krijgt in het volwassen worden!
Nou dan ben ik maar lekker ouderwets maar Hell no dat dat hier gaat gebeuren. Ik heb geen dronken ouders gehad, zelfs mijn zus was nooit dronken en toch heb ik een hele hekel aan wat alcohol met mensen kan doen. Dus ik had dochterlief lekker uit bed getrommeld, had haar de telefoon gegeven om haar kotsende vriendjes te bellen zodat ze haar konden helpen (durf te wedden dat er weinig daadwerkelijk komen en dan weet ze meteen wie haar vrieden zijn) en hun lekker zelf de boel laten opruimen. Daarnaast moet ik er niet aan denken dat mijn kinderen later naar een feestje zouden gaan waar de ouders dus geen toezicht zouden houden. Nog niet eens zozeer om de alcohol maar stel dat er iemand zich op wat voor een manier dan ook verwond en hulp nodig heeft. Nee ik was lekker met de laptop op onze slaapkamer gaan zitten.
Ik heb een stiefzoontje van 12 en die waarschuwen we nu al soms (met een knipoog natuurlijk) dat als ie hier straks (na z'n 16e hopelijk) na een avond stappen of met vrienden er hier thuis een zootje van maakt, hij dat zelf mag opruimen. Geen haar op m'n hoofd die eraan denkt om zijn rotzooi voor hem op te ruimen. Zelfs nu al is hij zelf verantwoordelijk (op een redelijke manier) voor zijn eigen spullen en voor z'n eigen gedrag. Natuurlijk kun je niet alles voorkomen wanneer je kinderen in de puberteit komen en gaan experimenteren, helemaal als je ze niet kunt 'controleren' en ze buitenshuis de boel op stelten gaan zetten. Maar lieve help, bij je thuis ben jij toch de 'baas'? Ik was in dit geval zeker thuisgebleven om een oogje in het zeil te houden en zou ze dat laten weten ook, met daarbij heel duidelijk uitgesproken de reprimandes als ze zich niet aan de regels zouden houden. Ouderwets? Nee, gewoon héél verstandig.
Maar hoe moet je zoiets doen Ik ben nu al panisch als het iets teveel troep is in huis. Ik zou dat niet eens kunnen. Mijn huis achterlaten met 20 tieners.