Even onze situatie: Ik werk donderdag en vrijdag de hele dag. Donderdag ochtend gaat onze zoon van 2,5 van half 9 tot half 1 naar het kinderdagverblijf. Donderdagmiddag en vrijdag past mijn moeder op. Zaterdag ben ik de hele dag thuis. Zondag, maandag en dinsdag zijn mijn man en ik gezamenlijk thuis en hebben we 'weekend'. De woensdag ben ik ook altijd vrij, dan is mijn man aan het werk. Nu zitten we er aan te denken om zoonlief op de woensdag ochtend ook naar het kinderdagverblijf te doen. Ook van half 9 tot half 1. Ook omdat hij het zo ontzettend leuk vind. Maar ik een hele dag nu nog niet wil. Nou hadden we natuurlijk ook de vrijdag kunnen doen. Ook dit voelt nog een beetje rot. Ik weet dat mijn moeder dolgraag vrijdag de hele dag oppast. Maar toch. Misschien had ik beter haar kunnen 'ontlasten'? Maar het lijkt mij wel fijn als hij woensdag ochtend heen gaat dat ik dan een keer echt grondig het huishouden kan doen. En de wekelijkse boodschappen. Val ik nu in het hokje 'slechte moeder'? Het voelt namelijk wel een beetje gek.
Slechte moeder natuurlijk niet. Maar als ik lees dat jullie drie dagen samen weekend hebben, zou ik in die drie dagen een dag " grondig het huishouden doen en de wekelijkse boodschappen". Daar heb je dan toch genoeg tijd voor? En je man is ook thuis, kan die zich toch wel even redden met jullie kindje?
Je zou ook de peuterspeelzaal kunnen overwegen. Bij ons kunnen ze daar vanaf 2,5 jaar terecht. Is hier echt een groot succes!
Slecht niet, maar ik vind het wel overdreven. Ik ben altijd thuis en doe het huishouden ook gewoon als de kinderen er zijn. Wanneer moet ik het anders doen? Bovendien is je zoontje 2,5, oud genoeg om gewoon even lekker zelf te spelen terwijl jij bezig bent.
Nee, er zijn toch ook heel veel peuters die twee dagdelen naar de peuterspeelzaal gaan? En dat is vast ook niet altijd op de dag dat moeders werken..
persoonlijk: Ik denk dat je ruimte genoeg hebt om je huis te doen zonder je kindje. Dinsdag kan je man ook lekker op pad met de kleine; maak daar een dag voor. Ik snap dat voor je kindje 1 halve dag weinig is- ik zou dan toch eerder kiezen voor óf de hele donderdag - of de vrijdagochtend ook.
Je weet natuurlijk zelf ook wel dat zoiets je geen slechte moeder maakt . Maar verder...ik zou het persoonlijk niet doen. Me dunkt dat je met 3 dagen dat je partner ook thuis is tijd zat hebt om ook wat in het huishouden te doen. Buiten dat vind ik het heel erg gezellig om 2 daagjes alleen thuis te zijn met de jongste. Ik moet er niet aan denken dat hij 1 van die dagen weg zou zijn. Mis ik al die gezelligheid.
Nee hoor, geen slechte moeder. Het is juist fijn om even zonder man en kind te zijn en om als een tornado het huishouden te kunnen doen. Ik heb dat ook, hier gaan de kinderen een middag naar de opvang terwijl ik niet aan werk ben. Manlief wel. Heerlijk! Ik werd het op een gegeven moment zat. Als ik niet aan het werk was, was ik het huishouden aan het doen. Als ik het huishouden niet aan het doen was, moest ik boodschappen doen. Als ik geen boodschappen aan het doen was, moest de was en strijk gedaan worden, etc. Waardoor er geen tijd was om iets met het gezin te doen. Aangezien je zoontje de opvang leuk vindt, doe je iedereen een plezier!
Ik zou het doen, heerlijk een ochtendje alleen voor jezelf!! Dat maakt je geen slechte moeder, misschien alleen maar leuker!!
Waarom niet vaak gaan peuters ook 2 dagdelen naar een peuterspeelzaal. Verder stuur ik mijn vriend graaget de dames even weg zodat ik door het huis kan gaan. Ik krijg veel meer gedaan in 2 uurtjes alleen.
Dit inderdaad. Zo voel ik het ook. Ja ik weet dat m'n man en ik 3 dagen weekend hebben. Maar de zondag ga ik sowieso niet uitgebreid aan het schoonmaken. Dat is echt ONS dagje. Maandag en dinsdag is m'n man wel vrij. Maar we hebben een eigen bedrijf. Waarvan ook de werkplaats bij huis is gevestigd. Deze moet ook schoon gehouden worden. En dat kan gewoonweg niet als zoonlief erbij is. Man moet ook heel vaak op de maandag en de dinsdag naar de groothandel of naar leveranciers. En hij moet veel voorbereidingen treffen. Dus dan heb ik nog weinig tijd voor het echte grondige schoonmaken in huis. Had ik misschien in m'n beginpost er even bij moeten vermelden.
Nee joh. Hier gaat mijn zoon ook sinds hij 2,5 is 2x per week naar de voorschool. En op dondrdag middag ben ik ook gewoon vrij hoor ook al zit hij op schooltje. Inderdaad ff poetsen,bakkie doen ergens zonder kids, of simpelweg naar de tandarts voor behandeling oid. Voorschool is maar 2.5uur dus hij is nooit lang van huis.
Het maakt je zeker geen slechte moeder maar persoonlijk vind ik het wel overdreven om je kind naar de opvang te doen vanwege het huishouden of om boodschappen te doen...maar dat is echt aan jezelf om te bepalen.
Ik heb er ook bij gezet. Reden 1 is eigenlijk omdat hij het daar zo ontzettend naar z'n zin heeft. Dus ik doe het niet alleen voor mezelf.
Gewoon doen hoor! Wat tijd voor jezelf (of het nu is om huis schoon te krijgen of om gewoon voor jezelf eens wat tijd te hebben cfr kapper, tandarts, ...), zoonlief die zich amuseert, en daarbuiten nog tijd genoeg dat je met je hele gezin spendeert (het is nu ook niet dat je je zoon weinig ziet ofzo he) dus ik zie alleen maar pluspunten!
Wat een fijne reactie. Dankjewel. Ik hoop echt niet dat mensen denken dat ik niet graag bij mijn zoon ben. Want dat is natuurlijk onzin. Ik ben dolgraag bij hem. Ik werk maar 2 dagen. De rest ben ik elke dag bij hem. Mijn man werkt heel veel en is vaak hele dagen weg. Dus ik ben allang blij dat we 3 dagen weekend hebben en ik dan niet de hele dag aan het poetsen ben. Daarbij komt ook nog dat ik de boekhouding van ons bedrijf doe wat ook nog elk kwartaal ingeleverd moet worden. En ik heb daar nooit echt tijd voor, dus in de laatste maand dat ik het kan inleveren ben ik als een kip zonder kop de boekhouding voor elkaar aan het maken. Dat is echt niet te doen als manlief en zoontje thuis zijn. Dan moet je er toch iedere keer bij weg. Dus als ik dat dan ook afwerk elke woensdag ochtend. Want dan is het maar telkens een beetje. Scheelt me dat ook een hoop stress.
Whaha geen tijd om schoon te maken met je kind, gelukkig zijn wij niet bevriend. dat is geen excuus, ik snap zulke ouders echt niet. Opvang om even niks te doen en je zoontje plezier te gunnen vind ik een betere smoes 😊.