Hallo, Ik ben nieuw hier en heb gelijk een aantal vragen die ik erg graag wil stellen. Ik ben 3,5 week geleden via een spoedkeizersnede bevallen van onze zoon, en ik merk dat ik toch wel erg onzeker ben over sommige dingen. Ik hoop hier wat geruststelling en tips te kunnen vinden!! Komen ze: -Vanaf het moment dat we uit het ziekenhuis kwamen heeft hij 's nachts doorgeslapen (van ongeveer 23.30 tot 05.30 uur). Gister kwam hij om 4 uur 's nachts voor een voeding en vandaag om 3 uur 's nachts. Op zich is dit niet erg (alhoewel het erg lekker was dat hij doorsliep ), maar nu zitten we iedere dag te klooien met de voedingen en krijgen we er totaal geen regelmaat in. Ik geef flesvoeding en zit nu op 6x 90cc per dag. Hij weegt nu iets meer als 3,5 kg. Wat zeggen jullie: gewoon voeden als hij erom vraagt of toch proberen op vaste tijden te voeden zodat er een bepaalde regelmaat ontstaat? We kunnen natuurlijk moeilijk als hij om 3 uur 's nachts komt tot half 6 's ochtends met de pink in zijn mond gaan zitten omdat hij dan pas zijn eerste voeding krijgt. - Klopt het dat je zulke jonge baby's nog niet kan verwennen? - Vanaf wanneer kan je gaan proberen om regelmaat te krijgen in de tijden van voeding, slapen en spelen? - Overdag is hij regelmatig erg onrustig en weigert om te gaan slapen. De enige manier om hem in slaap te krijgen is als hij bij mij ligt. Dan kan hij rustig 3 of 4 uur achter elkaar doorslapen. Op het moment dat je hem in bed probeert te leggen, wordt hij wakker en valt hij niet meer in slaap. Ook laten huilen werkt bijna niet, meestal wordt hij alleen maar hysterischer en helpt alleen maar hem uit bed vissen en bij mij houden. Er zijn dagen bij dat hij praktisch de hele dag bij mij ligt, erg fijn natuurlijk maar niet altijd even handig. Herkennen jullie dit en hebben jullie eventueel nog tips? Ik had nog veel meer vragen maar ben ze even vergeten... Ik hoop op reacties!! Groetjes, MamavanJurre
Hoi. Over flesvoeding kan ik je niet veel vertellen, maar ik weet wel dat je zulke jonge babietjes inderdaad nog niet kunt verwennen. Als tip kan ik je meegeven dat je hem de eerste maanden gewoon lekker bij je kunt houden. Hij is nog zo jong en heeft nog zo de veiligheid van zijn moeder nodig. laten huilen zou ik niet doen, nu zeker nog niet. (al is dat wel vaak het advies wat je krijgt op het CB) Je kunt (en ja daar kom ik weer met mijn stokpaardje.. ) een draagdoek gebruiken om je kindje lekker dicht bij je te houden en toch je handen vrij te hebben. Als je dit wil kun je me altijd pb'en voor advies en tips, of je kunt op het topic "draagdoekmama's" kijken. Succes!
hoi, ik herken je onzekerheid hoor. Dit was en ben ik nog wel eens. - Als je zoontje honger heeft zou ik hem egwoon voeden. Dat ritme komt vanzelf. Dat 'geloofde' ik eerst ook niet, maar het is echt zo. Je kan wel een beetje proberen te sturen, maar ik zou niet een uur lang met een huilend kindje gaan zitten omdat hij honger heeft. - overdag slapen: heel herkenbaar. Mijn dochter wilde ook niet in haar bedje overdag. Ze schreeuwde alles bij elkaar. het cb adviseerde haar te laten huilen.... Nou 1 dag volgehouden en ik zat mee te huilen op de bank. Ik kreeg van een collega en mijn buurvrouw het advies om in te bakeren of een puckababy te gebruiken. Inbakeren wilde ik niet, vond het er altijd zo zielig uit zien. Maar opgegeven moment was ik het zo zat dat ik het toch gedaan ehb. En ze sliep 2,5 uur!!!! Sindsdien gaat het super. We zijn nu bezig met afbouwen. Mijn dochter had gewoon geborgenheid nodig. Ik merkte namelijkdat ze bij mij, of in de kidnerwagen, of op het voedingskussen wel sliep. - ik geloof niet dat je kleine beetje kan VERwennen, maar je kan ze wel ergens aan LATEN wennen. ik hoop dat je iets aan mijn antwoord hebt. als je nog vragen hebt, hoor ik het wel. groetjes jolanda
Wat was de reden van je spoedkeizersnee? Kan daar mogelijk een fysiek probleem achter zitten bij je kleintje?
Allereerst: Welkom hier en gefeliciteerd met je zoontje! Ik zou je zoontje ook gewoon voeden, wanneer hij honger heeft (wel binnen de perken natuurlijk ). Duurde bij ons ook even voordat er een regelmaat in zat, maar heus het komt vanzelf (wat al aangegeven was). De tip van Jolan25 vind ik ook een goede (inbakeren). Wij zijn pas met 8 weken begonnen met het gebruiken van een puckababy (dit is overigens niet zo strak als echt inbakeren, maar een slaapzak waar de handjes in zitten www.puckababy.nl), deze mag je ook gebruiken als de heupjes niet goed zijn. Onze meneer sliep direct de hele nacht door, toen we de puckababy gebruikten. Ik ben ook vrijwel direct een draagdoek gaan gebruiken, Roan vond en vind het heerlijk. Lekker dicht bij mama en jij hebt je handen vrij. Kijk inderdaad maar eens bij de clubs: "draagdoekmama's" of op Draagdoek.nl.
Allereerst gefeliciteerd met je zoontje! Je vragen komen me bekend voor, ik ben ook zo onzeker geweest (en af en toe nog) - Je kunt hem het beste op verzoek voeden, er komt vanzelf regelmaat in. Om het voor jezelf overzichtelijk te maken kun je gaan noteren hoe laat en hoeveel hij gedronken heeft. Na een paar weken merk je vanzelf dat er een ritme inzit! - Je kunt zo'n jonge baby idd nog niet verwennen, maar je kunt hem wel ergens aan laten wennen. Op zich valt het allemaal nog wel mee, lekker dicht bij je houden en geven waar hij om vraagt. - Bij mijn zoontje kwam er pas vanaf ongeveer 12 weken regelmaat in zijn dagen. Ga het niet forceren, maar laat het vanzelf komen. - Wat het slapen betreft ben ik het eens met mijn beide voorgangsters. Een draagdoek is ideaal, je hebt je beide handen vrij en hij is toch lekker dicht bij je. Voor mooie en betaalbare draagdoeken (geen draagzak ala minimonkey of babybjorn!) kun je kijken op draagdoek.nl. Ook heeft bij ons de puckababy ervoor gezorgd dat hij overdag zeker anderhalf uur achter elkaar sliep. Overleg wel eerst met het cb voor je gaat inbakeren ivm de heupjes. Ik hoop dat je iets aan mijn antwoorden hebt, geniet maar van je kleine man. Ze zijn zo groot! (is een cliche maar o zo waar...) Laat ff weten of je er iets aan hebt gehad en of het voor je werkt. edit: ik zie dat moonlight dezelfde websites aanraad.
Dank jullie voor de snelle reacties! Stom dat je zo onzeker kan worden om alles, had ik van tevoren niet echt gedacht van mezelf Over de keizersnede: na 26 uur weeen ben ik in het ziekenhuis beland omdat bleek dat hij in het vruchtwater had gepoept. Daar bleek dat iedere keer als ik een wee kreeg, zijn hartslag naar beneden ging. Uiteindelijk werd het dus een keizersnede en was er niet eens tijd meer om een ruggenprik te zetten maar ben ik onder algehele narcose gegaan. Hij had het heel even moeilijk maar binnen een kwartier ging het zo goed met hem dat hij lekker bij papa mocht blijven liggen totdat ik uit de narcose bijkwam. Misschien dat ik daardoor ook wel extra onzeker ben, ik heb de eerste 2 uur na zijn geboorte niets van hem meegemaakt en vind dat toch ook wel heel erg moeilijk. Nu wil ik het zo graag allemaal goed doen maar ben bang dat hij me niet herkend ofzo, ook omdat hij niet bij mij op de buik heeft gelegen en hij de eerste 2 uur bij mijn man is geweest. Ik moet zelf ook proberen om iets meer ontspannen te worden denk ik... ik ga gewoon proberen te voeden op verzoek (uiteraard niet teveel maar een uur met een hongerige, huilende baby zitten is ook niets) en zal eens meer informatie gaan opzoeken over eventueel inbakeren. Een draagdoek heb ik hier liggen (gekregen van een vriendin), dat zal ik toch ook eens gaan proberen!
Heel herkenbaar hoor MamavanJurre. Mijn oudste dochter is ook met een spoedkeizersnede geboren en ook ik was onder algehele narcose. Bij mij kwam er nog een couveuseperiode van 2 maanden achteraan, dus ik ben ook heel bang geweest voor de hechting. Voor niets want mijn dochter is prima aan me gehecht. (inmiddels 3.5 jaar) Succes meid!
Hoi MamavanJurre, Gefeliciteerd met je kleintje! Wat betreft de voeding; wij hebben vanaf het begin onze meid op verzoek gevoed, zoveel en vaak als ze wilde (fles). Ze regelde het allemaal zelf en groeide goed. Wij hebben haar nooit laten wachten tot ze huilde van de honger maar bij de eerste signalen gevoed (happen hoofdje draaien en sabbelen enzo). Wel hebben we overdag heel lang een maximum van 4 uur tussen de voedingen aangehouden als ze nog sliep, en snachts zelf laten komen. Ze heeft nu zelf een goed ritme gecreeerd waar we nu al een aantal weken naar leven. Met natuurlijk af en toe een paar dagen "uit ritme" dat hoort er nu eenmaal bij. Met slaapproblemen heb ik geen ervaring.... hopelijk helpen de tips die al gegeven zijn. Succes!
Dan toch nog een vraagje met voeden op verzoek: We probeerden tot nu toe om hem om de 3,5 a 4 uur te voeden. Vaak komt hij wel eerder. Als we hem gaan voeden op verzoek, dan bestaat de kans dat hij bijvoorbeeld een fles meer krijgt dan volgens het CB goed voor hem is. Kan dit erg veel kwaad? Want dit is eigenlijk de reden waarom we dat nu nog niet doen, omdat we anders 's avonds niet goed uitkomen en hij dan een fles meer zou krijgen dan de bedoeling is. Hij is trouwens nu absoluut niet dik ofzo, maar groeit op het moment wel gigantisch hard.
Misschien kan je overdag 1 of meerdere flesjes kleiner maken? Ik heb zelf ook flesvoeding op verzoek gegeven en het ging eigenlijk van zelf na een poosje. Zolang je uk prima op gewicht is en goed groeit, hoef je je geen zorgen te maken. Je gaat dit ook vanzelf aanvoelen. Je hebt een moederinstinct gratis en voor niets meegekregen.
als richtlijn wordt gegeven: lichaamsgewicht x 150cc / aant voedingen. dus bij jou: 3.5 x 150 / 6 = 87.5 hij krijgt dus precies wat hij nodig heeft. mijn dochter kwam ook vaak al na 2,5 uur. ik ben toen de helft van de schepjes forte voeding gaan geven en de andere helft gewone. sindsdien gaat het super!!
Logisch dat je een beetje onzeker bent. Je bent net moeder geworden en een kindje heeft jammergenoeg geen handleiding. Dan ook nog de bevalling die anders is gelopen dan je waarschijnlijk gehoopt had, tja, dan hou je meestal wel een en ander aan vragen. Zo gaf ik na 4 weken nog steeds altijd een mutsje op en volgens mij heb ik 2 maanden kruiken verwarmd voor in haar bedje . Ik heb ook een spoed ks gehad en dat is pittig en brengt wel wat onzekerheid met zich mee. Geef gewoon alle liefde die je hebt, dat is meer genoeg voor een goede hechting. Verder weet ik niets van flesvoeding, heb zelf borstvoeding gegeven en dat gaat op verzoek. Wat betreft regelmaat krijgen, tja, dat duurt wel een poosje. Bij mij was het denk ik prond de 12 weken dat ik een beetje regelmaat terug kon vinden. Iedere keer daarvoor dacht ik eindelijk regelmaat te hbebn, en dan veranderde het weer opeens .
Hierbij nog even de terugmelding! Ik heb allereerst een afspraak gemaakt bij een osteopaat voor hem, onder het motto baat het niet dan schaad het niet. Hier zijn we woensdag geweest. En, toeval of niet, sinds gister is hij veel meer ontspannen en vrolijker! Gister hadden we een afspraak met het CB en zij raadden ons aan om hem in te bakeren, omdat hij in bed heel onrustig is en met zijn armen en benen loopt te maaien. Hier zijn we gisteravond mee begonnen en vandaag is de dag zo ontzettend ontspannen verlopen dat het bijna eng is. Hij heeft de hele dag door in bed geslapen zonder te huilen!! Hij is vrolijk, lacht en probeert te praten met je. Zo´n verschil met hoe het was. Net heeft hij even 2 uurtjes liggen huilen maar ook nu is de rust weer teruggekeerd. Ik hoop onzettend dat dit het antwoord is en dat het geen toevalstreffer is vandaag. Het is gelijk zoveel leuker, niet de hele dag gehuil en je ziet aan hem dat hij veel beter in zijn vel zit. Iedereen bedankt voor de adviezen! Groetjes!
Wat super dat het nu een stuk beter gaat! Hier hielp het inbakeren ook vanaf minuut 1. Wat voor doek gebruik je? Ik heb nu de puckababy, heb eerst met een pacco strak ingebakerd, dus de puckababy is een stuk losser. Gaat het nog steeds goed?
Beetje late reactie maar had nu weer even de tijd om bij te lezen! We bakeren in met de Pacco doeken. Had op eigen initiatief al een poging gewaagd met de Puckababy maar dit had geen effect, hij had alsnog teveel bewegingsruimte. Nu met de Pacco en het toepassen van rust, ritme en regelmaat gaat het echt geweldig, hij slaapt echt zo veel meer dat het bijna eng is Ik ben ook bij de osteopaat met hem geweest (weet niet of ik dat al gemeld had in dit onderwerp) en hij heeft ook nog eens KISS, dus dat verklaart ook veel. Sinds we bij de osteopaat zijn geweest en sinds het inbakeren is het een heel ander ventje geworden, hij lacht ineens, wil gewoon in de box liggen 'spelen' en is zoveel vrolijker dat het bijna eng is! 's avonds heeft hij nog wel zijn huiluurtje, helaas bijna altijd rond etenstijd maar goed, dat hoort erbij en is ook helemaal niet meer erg nu het verder zo goed gaat!
Fijn om te lezen dat het goed gaat nu. Er zal heus wel eens een dag komen dat hij weer huilt hoor. Dat was precies hetzelfde hier. Mijn zoontje heeft een reflux en ook kiss. Hij is onder behandeling bij de fysio en manueel therapeut en voor zijn reflux krijgt hij medicijnen. Bij mij hielp de puckashit zoals ik hem noem ook niet. Veelste veel bewegingsruimte had hij daar nog in. Gewoon inbakeren met doeken hielp wel heel goed. Stukje tape erbij en klaar. Net een soort rupsje. hihihi