Mijn vriend en ik zijn sinds mei bezig voor ons eerste kindje. We zitten nu in ronde 4 omdat ik een lange onregelmatige cyclus heb en dus nog maar 3 x ongi ben geworden na het stoppen met de pil. Nou hou ik netjes mn temp bij en zit ik vandaag op 12 DPO maar ik heb vandaag een testje gedaan omdat ik toch zo nieuwsgierig was en was negatief. Ik had erop gerekend maar toch ben ik erg teleurgesteld. Ga ervan uit dat het deze maand weeer niet raak is. Nou is mijn vriend toen hij 14 was geopereerd aan beide testikels. Die waren op een bepaalde leeftijd, weet niet hoe oud, weer terug getrokken dus niet meer ingedaald. Hij heeft hier zeker een aantal jaar mee gelopen omdat de arts eerst wilde kijken of ze vanzelf weer in zouden dalen. Dit is dus niet gebeurd dus is hij geopereerd. Nou heeft hij me verteld dat de dokter toen heeft gezegd dat er een kleine kans is dat hij onvruchtbaar/minder vruchtbaar is. Het is een kleinere kans omdat hij ze wel ingedaald waren tijdens zijn geboorte maar met een bepaalde leeftijd weer teruggetrokken zijn ik denk rond zn 12de jaar ofzo. zelf weet ie het ook niet meer precies. Hij mocht toen der tijd een vruchtbaarheidstest afleggen maar wilde dat toen niet doen. Nou wil ik graag dat hij dat evengoed nog gaat doen en het liefst zo snel mogelijk. Dan weet ik gewoon waar we aan toe zijn. ik wil niet nog een half jaar aan rommelen terwijl we nu gewoon kunnen laten testen of er iets is of niet. is alles in orde dan is het toch prima. Maar hij steekt zn kop in de wind en vind het nog te vroeg, nu zijn we niet zo lang bezig, ook al lijkt het al heel lang. Maar ik vind dat je het net zo goed meteen kan weten met zijn achtergrond. Nou ben ik op internet aan het zoeken wat de kans is dat hij minder vruchtbaar of zelfs onvruchtbaar is. Maar ik kan alleen maar verhalen vinden over mensen die bij de geboorte geen ingedaalde testikels hadden maar niet bij mensen dit op latere leeftijd hadden.. Ben nu echt ff verddrietig omdat ik gewon wil weten waar ik aan toe ben. Maar hi niet wan volgens mij is hij bang dat de uitslag niet goed is en is het ook een deuk in zn ego. Maar ik zal nooit bij hem weg gaan als het niet goed is en dat weet ie. Heeft iemand ook zo soort gelijk iets of weet iemand miss wat de kans is om wel gewoon vruchtbaar te zijn als je in het verleden hieraan geopereerd bent. Sorry voor mij verhaal maar ik moet het echt even kwijt.
goh, wat vervelend zeg, dt je vriend niet mee wil werken aan een zaadtest, hoewel ik wel begrijp dat hij misschien bang is voor de uitslag. Maargoed een halfjaar langer doorproberen en dan alsnog een teleurstelling krijgen is toch nog veel erger? Ook voor jou! Je hebt dan toch steeds weer die hoop en teleurstelling, dat terwijl je er nu misschien al iets aan zou kunnen doen. natuurlijk hoop ik voor jullie dat er nix mis is met zijn zaad! Ik snap ook best dat je hier verdrietig van bent. Ik weet verder niets van de kansen ed en heb hier ook nog nooit verhalen van bekenden over gehoord, dus helaas kan ik je niet verder helpen. sterkte ermee
ja hij is erg eigenwijs en als hij iets niet wil dan wil ie het ook echt niet. vaak moet ik hem dan maar gewoon met rust laten en dan gaat hij erover nadenken en komt ie er vanzelf mee dat hij het wel wil laten doen. hoop dat het zo gaat Ja vind ik ook kan het maar beter meteen weten en actie ondernemen dan dat we nog zo doorgaan. maar hij zegt dat ie vast wel vruchtbaar is en dat het ook wel aan mij zou kunnen liggen. Waaruit ik opmaak dat ie gewoon bang is en er niet aan wil denken. Ik had net een tekst gevonden op internet over onderzoek hierover en daar stond dit: De verworven niet-scrotale testis. Wanneer een testis aanvankelijk wél scrotaal heeft gelegen, maar bij later onderzoek niet meer scrotaal is te brengen, is er sprake van een verworven niet-scrotale testis.2,11,14 Deze aandoening die vooral bij wat oudere prepuberale jongens wordt gezien (d.w.z. in de leef - tijd van 7 tot 12 jaar) is de laatste jaren pas goed bekend geworden. Het is echter nog niet duidelijk hoe vaak deze vorm voorkomt en wat de oorzaak is van het weer buiten het scrotum komen te liggen van de testis. Wellicht speelt de differentiële groei van het lichaam t.o.v. het ophangapparaat van de testis een rol van betekenis. Ook kan na een vroegere operatie in het liesgebied (b.v. in verband met een liesbreuk) door littekenweefsel tractie ontstaan aan het ophangapparaat. Men spreekt in dit geval van een secundair verworven niet-scrotale testis (zgn. trapped Behandeling van de verworven niet-scrotale testis In tegenstelling tot de aangeboren vorm bestaat er over (eventuele) behandeling van de verworven vorm géén consensus. Het ziet ernaar uit dat bij verworven vormen op latere leeftijd geen vruchtbaarheidsproblemen te verwachten zijn. Zekerheid hierover bestaat er echter niet Stelt me toch iets gerust.
je zou ook, zonder je vriend, naar de huisarts kunnen gaan voor voorlichting. Ha. mag niet zo maar informatie over vriend aan jou doorspelen, maar kan wel in het algemeen uitleg/voorlichting geven en advies......kan jij ook even je verhaal kwijt, meid!
Mijn man had hetzelfde probleem als jou.. Ik heb het hem ook gevraagd, hij wilde graag wachten tot het jaar voorbij was. Dat vond ik erg lastig, maar heb het laten rusten.. Doordat ik elke maand verdrietig was, dat ik weer ongi werd.. Heeft hij zelf gezegd ik lever zo'n potje in.. De uitslag was goed!! Hij heeft geen topzaad, maar op de normale manier moet het gewoon lukken. Hij is geopereerd op 9-jarige leeftijd! Misschien voel je je nu iets beter en kun je het van je afzetten.. Ik weet hoe lastig het is.. Ik wou ook graag bevestiging dat alles oke was.Mijn ervaring is, dat als je te veel opdringt, juist tegen je werkt.. Ik zou juist niet stiekem naar de HA gaan, omdat dit al een gevoelig punt is voor je vriend.. Als hij er dan wel achter komt.. Maar goed, ik ken je vriend niet.. Mijn man zou dat echt niet leuk hebben gevonden. Laat hem maar ff wennen aan het idee, hij komt vanzelf!! He meis, weet niet of je er wat aan hebt gehad, maar veel sterkte en hoop dat er gauw een klein beebje in je groeit!! Groeten!!
he ik kan me voorstellen dat je het vervelend vindt dat hij het niet wil laten testen.. aan de andere kant kan ik mij voorstellen dat hij dat nog niet na 3 ronden wil doen. misschien kunnen jullie samen een deadline afspreken?
Bedankt voor jullie reacties. Ja ik laat het nu even rusten en dan komen we er later wel op terug. Als ik teveel push dan gaat hij alleen maar het tegenovergestelde doen van wat ik wil. Maar ik snap het ook wel hoor dat het misschien vroeg is. Maar ik denk dan weer laat je testen dan weten we in ieder geval zeker of het goed is of niet. Ik vind het zo sonde om dat bijvoorbeeld een jaar te proberen en er dan pas achter te komen "als" hij minder vruchtbaar is dan dat ik het nu al had kunnen weten. Maar goed, laat het nu rusten en wacht nu eerst maar me ongi af. Die vandaag zal komen. @beginneling24: had jou man ook wel ingedaalde testikels bij zijn geboorte en daarna teruggegaan (bij mijn vriend door een groeispurt), ook beide testikels? Ik ben in ieder geval wel een beetje gerustgesteld door jou verhaal. En ook door het verhaal dat ik op internet vond dat bij deze mannen eigenlijk geen verminderde vruchtbaarheid wordt verwacht. Mijn vriend zij ook dat de arts tegen hem had gezegd dat hij niet verwachtte dat hij later minder vruchtbaar was en dat het een hele kleine kans is.