Heb ik dit goed gehoord...?

Discussie in 'De lounge' gestart door Hope, 7 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hope

Hope Fanatiek lid

1 mrt 2006
    3.100
    0
    0
    Gister liepen mijn man en ik in het ZH.
    In de gang die wij door moeten, ligt het personeelsrestaurant.
    Er liepen 2 verpleegkundigen achter ons die in gesprek waren.
    Zegt de vrouwelijke verpleegkundige: Tja, dat was net zoals vanmorgen, dan heb je een reanimatie en is er maar 1 man op de afdeling, ja dan houdt het op hè....... :confused: :confused: :confused:
    Ik wist niet wat ik hoorde.
    Tuurlijk je vangt maar 1 deel van een gesprek op, en het kan natuurlijk heel anders uitgelegd worden, maar toch.....
    Daarom ( ik werk zelf in de zorg) wijzen wij elkaar er altijd op om niks over patienten in de wandelgangen te bespreken.

Ik hoop maar dat deze opmerking een hele andere betekenis had, als dat ik hem geinterpreteerd had ;)
    Anders zitten nu familieleden misschien wel onnodig in rouw :cry:

Hope

2. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    nou ik weet zeker dat ze bedoelde van; als je maar 1 man hebt gaat die naar de reanimatie en houdt iets anders op.

3. Hope

Hope Fanatiek lid

1 mrt 2006
    3.100
    0
    0
    Dat hoop ik wel ja. ;) En dat denk ik ook wel
    Ik geloof ook wel dat je zoiets verkeerd kunt interpreteren, maar wat ik er meer mee wilde zeggen, is dat personeel in de zorg, iets discreter mag omgaan met wat verteld wordt in de wandelgangen.

Hope

4. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Vorige week lag ik zelf in het ziekenhuis en 2 verpleegsters hadden het ook over een andere patient. Toen ik er iets over vroeg, wilde de een mij eigenlijk belachelijk maken door te doen alsof ze van niks wist. Ze moeten niet denken dat als ze achter een gordijn staan dat niemand ze kan horen. En bovendien als andere patienten het niet mogen weten, moeten ze het niet in bijzijn van andere patienten vertellen.

5. Taby

Taby Fanatiek lid

7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Denk ook dat het zit zoals devilschase zegt.

Maar daarom is het heel belangrijk om met gesloten deuren over patienten te praten en niet wanneer anderen het niet horen te weten.

6. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    ik denk dat je het idd verkeerd hebt geinterpreteerd. Een reanimatie slokt soms zoveel personeel op dat er misschien nog maar 1 iemand op de achtergrond was voor de overige patienten.

Over dat gesprek wat je hoorde. Ook verpleegkundigen hebben frustraties op de werkvloer. Maken heftige dingen mee. En dan mag je in je pauze daar best over praten. Soms heb je dat zelfs nodig om verder de dag door te komen. De tijd dat verpleging daar over kan praten is in hun pauze. Dat jij toevallig een stuk van een gesprek opvangt daar kan die verpleegkundige niks aan doen.

7. burningkarma

burningkarma Fanatiek lid

8 jan 2008
    2.605
    0
    0
    Veenendaal
    Dat mag je dan wel hopen ja. Echt belachelijk dat ze zo omgaan met privacy van patienten eigenlijk.

8. knorretje21

knorretje21 VIP lid

1 jan 2008
    5.805
    0
    0
    tjah hoe en wat het ook is... vind het niet normaal dat er zo open en bloot over gepraat word. Frustratie of niet doe het dan even in een hokje en niet zo dat iedereen het kan opvangen.

Als ik het alleen zo hoort denk iik toch wat de TS denkt...

9. Amfy

Amfy Niet meer actief

het komt toch vrij vaak voor hoor dat mensen een reanimatie geval zijn cq een code blauw.dat er om dat moment een verpleegster om de afdeling is maar dan hebben ze een nood knop voor een code blauw en dat worden de omliggende afdelingen erbij gehaald.

10. Amfy

Amfy Niet meer actief

ja bij ons gebeurd het ook hoor dat we over het werk hebben als we ergens zijn ik denk dat je dat ook wel vergeet

11. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Wij zijn daar wel heel erg attent op! We wijzen elkaar er zelfs op als het even vergeten wordt... En als er echt iets aangrijpend gebeurt is, gaan we niet naar de cafetaria maar blijven we op de afdeling pauzeren en kunnen we het in de keuken bespreken of op de overdracht.
    Ik vind het echt niet kunnen dat buitenstaanders je over patiënten horen vertellen! Het zal maar over jezelf of je familielid gaan...

12. Wardi

Wardi Bekend lid

6 mei 2008
    830
    0
    0
    Mama : )
    Far far away...
    Er worden ook koffiepauzes gehouden waarin flink geroddeld wordt (jaja) dan kunnen ze die momenten beter gebruiken om hun werkstress te verwerken lijkt mij ; ) Dan valt het ook netjes binnen 'werktijd' en op de werkvloer zonder dat patienten of bezoekers meeluisteren.

13. go4baby

go4baby Fanatiek lid

11 jun 2007
    4.845
    0
    0
    Eigen baas boven baas ;-)
    Noord-Holland
    Er werd toch geen naam van een patiënt genoemd? Dus over de privacy van een persoon gaat het niet lijkt me.

En waar je je ook bevind, je kunt altijd flarden van gesprekken opvangen die je niet begrijpt. Maar dat hoeft niet. Ze waren niet aan jou gericht!

Een ander verhaal vind ik het als zoals iemand zei: personeel in jouw aanwezigheid even fijn over 1 specifieke andere patiënt gaat praten. Dat is niet discreet en daar mag je (netjes) iets van zeggen!

14. Hope

Hope Fanatiek lid

1 mrt 2006
    3.100
    0
    0
    Ik geloof ook best wel dat het in geval van die reanimatie zo bedoeld was zoals meerdere van jullie omschrijven.
    Brenda je schreef dit:
    Over dat gesprek wat je hoorde. Ook verpleegkundigen hebben frustraties op de werkvloer. Maken heftige dingen mee. En dan mag je in je pauze daar best over praten. Soms heb je dat zelfs nodig om verder de dag door te komen. De tijd dat verpleging daar over kan praten is in hun pauze. Dat jij toevallig een stuk van een gesprek opvangt daar kan die verpleegkundige niks aan doen.

Ook daar kan ik inkomen. Nogmaals ik werk ook in de zorg en ook wij praten in onze pauzes onze frustraties van ons af.
    Maar dit was in de wandelgang naar het restaurant toe.
    Ik wilde er idd mee zeggen dat het door patienten verkeerd opgevangen kan worden, ongeacht of het gesprek eigenlijk niet voor jou oren bestemd was.

Ik denk dat wij mensen in de zorg ons allemaal wel eens schuldig maken aan dit soort dingen.
    Ik denk, zoals Elke1984 zegt, dat het goed is als je elkaar daarop aanspreekt.
    Het was ook geen aanval op verplegend personeel hoor, maar als je daar loopt en je hoort dat: slik je toch even. ;)

Hope

15. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    @hope; ik begrijp het wel hoor. Op deze manier worden dingen anders begrepen dan ze waarschijnlijk bedoeld zijn.
    Maar zoals al gezegd, privacy is op deze manier niet geschonden. Je weet niet wie er gereanimeerd is alleen maar dat er een reanimatie was.

16. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Hoe dan ook hoor je dit niet te zeggen als patiënten het kunnen horen. Ik wil echt niet weten wat er allemaal fout gaat in een ziekenhuis...

17. Mvj

Mvj VIP lid

22 mrt 2007
    8.623
    0
    0
    zuster
    zuid - holland
    tja helaas gaat het nog altijd zo ....nou heb ik in mijn werk geen rampzalige dingen te melden ....maar ik ben bang dat ik me er ook schuldig aanmaak , maar goed wij zitten kleinschalig ......dus er is feitelijk niemaqnd ide het kan horen ....

maar goed zolang er geen namen genoemd worden is het toch niet ernstig ?

18. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Dit is wat TS hoorde. Waar wordt gezegd dat er iets fout gaat. Het is niet alsof er een gesprek ging over een medische misser. Verkeerde been geamputeerd oid.

Misschien bedoelde ze dat ze geen tijd hadden voor koffie omdat er een reanimatie was. :D
    Misschien bedoelde ze dat de vuilzakken te laat in de container lagen omdat er een reanimatie was...... noem maar op. Niet zo snel conclusies trekken mensen.

Misschien was een andere patient boos omdat hij moest wachten omdat er een reanimatie was.... Hoe dan ook, ik zie weinig kwaad in die zin.

19. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Alleen al vanwege het feit dat iemand het verkeerd kan interpreteren... Ik dacht namelijk dat er een reannimatie was, maar doordat er te weinig personeel was, die persoon niet gered kon worden. Dan zou ik meteen denken: Oh, dus er is te weinig personeel. Krijg ik (of degene voor wie je komt) dan wel de zorg die nodig is?

20. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Het is ook niet netjes om af te luisteren hoor :D :D :D

Laat maar verder. Jullie zullen wel gelijk hebben. Wel vreemd vind ik het dat jullie maar meteen het ergste denken door die zin. Dat de verpleging dan iemand maar laat sterven ipv te reanimeren. Lijkt me stug dat er maar een verpleegkundige op die afdeling was. Zeker als er twee verpleegkundigen praten over het voorval. En ook alleen kun je reanimeren. In de meeste ziekenhuizen moet je als er gereanimeerd moet worden een reanimatie team bellen. Die zijn 24 uur aanwezig.
    Maar jullie denken blijkbaar liever dat er een medische misser is gemaakt. Is ook veel spectaculairder dan enig andere uitleg.

Deel Deze Pagina